آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

ترخیص موتور سنگین از پارکینگ

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 12 بهمن 1400 ساعت 20:22

ترخیص موتور از پارکینگ فرایند نسبتا پیچیده و سختی دارد. خصوصا اگر خلافی موتور سنگین و بالای یک میلیون تومان داشته باشد و اتفاقا فرسوده هم باشد یا جرایم حادثه ساز زیادی داشته باشد. اما به طور کلی باید گفت که ساده بودن یا سخت بودن فرایند ترخیص موتور از پارکینگ بستگی به وضعیت موتور دارد. هرچه وضعیت موتور وخیم تر باشد، شرایط ترخیص موتور از پارکینگ نیز مانند ترخیص خودرو از پارکینگ هم سخت تر خواهد بود. به عنوان یک قانون کلی باید بدانید که ترخیص موتور از پارکینگ در صورتی که موتور خلافی بالای یک میلیون تومان داشته باشد، بسیار سخت خواهد بود. حتی اگر علت توقیف موتور موضوع دیگری بوده باشد، برای ترخیص موتور از پارکینگ صاف کردن و صفر کردن خلافی الزامی و اجباری است.

برای اینکه اقدامات ترخیص موتور از پارکینگ را شروع کنید، بهتر است کفش های آهنی بپوشید و خود را برای هر مانع و مشکلی آماده کنید و با قدرت و درایت مانع را کنار بزنید. ابتدا باید بدانید که بعد از 3 روز توقیف موتور می توانید فرایند ترخیص موتور از پارکینگ را آغاز کنید. بعد از سه روز باید همراه با مدارک و اسناد لازم، به ستادهای ترخیص شهرتان مراجعه کنید.

1. خیابان حبیب‌الله، جنب کلانتری 118 ستارخان

2. کیلومتر 7 جاده مخصوص کرج، خلیج فارس، خیابان راهنما

3. پاسداران، خیابان گل نبی

4. جنت‌آباد شمالی، خیابان دانش

5. میدان ولیعصر، ابتدای خیابان کریم‌خان زند

6. اتوبان شهید باقری، تقاطع رسالت

7. خیابان قزوین، جنب شهرداری منطقه 11

8. سه‌راه افسریه، جنب ترمینال خاوران

9. اتوبان سعیدی، قبل از چهارراه یافت‌آباد، خیابان آزادی

10. شهرری، خیابان شیرازی، روبروی فروشگاه شهروند

· سند مالکیت وسیله

· کارت موتور سیکلت

· شناسنامه و کارت ملی و گواهینامه و تمام مدارک هویتی به همراه کپی از تمام مدارک

· برگه انتقال پارکینگ

· برگه پرداخت عوارض شهرداری

· برگه تسویه خلافی

· قبض پرداخت هزینه کفی

· تاییدیه بیمه شخص ثالث

سخت بودن اجرای مراحل ترخیص موتور از پارکینگ مربوط به تهیه دو مورد از مدارک لازم برای ترخیص موتور از پارکینگ است؛ یکی برگه تسویه خلافی و دیگری تاییدیه بیمه شخص ثالث؛ البته حتی گاهی تهیه برگه تسویه عوارض شهرداری هم برای عده ای سخت است. از آنجا که بسیاری از موتورها بدون بیمه نامه در مسیرها تردد می کنند و معمولا خلافی سنگینی دارند و عوارض مربوط به شهرداری را هم پرداخت نمی کنند، تهیه کردن این اسناد برای یک موتور توقیف شده به معنی پرداخت مبلغ زیادی پول است؛ خصوصا اگر خلافی موتور بیشتر از یک میلیون باشد، عوارض شهرداری زیادی داشته باشد و حتی بیمه هم نداشته باشد و جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث هم به او تعلق بگیرد. این شرایط یعنی اینکه که بدشانسی ها یا به تعبیر بهتر نتیجه همه بی خیالی های موتور سوار به یکباره یقه او را گرفته است و به همین سادگی ها هم او را رها نمی کند.

ظاهرا یک موتور توقیف شده که بیمه ثالث ندارد، با آوردن یک معرفی نامه از یک دفتر بیمه مبنی بر اینکه متقاضی برای تمدید بیمه اقدام کرده است، می تواند مشکل بیمه نامه خود را حل کند. البته گویا این امکان نیز فراهم است که مالک موتور سیکلت در همان دفتر پلیس تعهد بدهد که برای تمدید یا صدور بیمه نامه اقدام خواهد کرد یا حتی امکان خریدن بیمه‌نامه از نمایندگی مستقر در آنجا هم فراهم شده است. در هر صورت یا باید به شکل معمول برای بیمه کردن موتور خود اقدام کنید یا اینکه از یکی از این طرح ها و گزینه های ارفاقی استفاده کنید.

پرداخت خلافی موتور برای ترخیص موتور از پارکینگ الزامی و اجباری است. اگر خلافی موتور خیلی سنگین نباشد، احتمالا پرداخت سختی نخواهد داشت و به راحتی پرداخت می شود. اما چنانچه خلافی موتور سنگین باشد، اوضاع کمی پیچیده می شود. در خلافی سنگین هم شرط اول پرداخت کامل خلافی است. اگر امکان پرداخت خلافی به صورت یکجا وجود نداشته باشد، باید از طرح تقسیط خلافی استفاده شود. البته به شرطی که موتور شرایط استفاده از طرح تقسیط را داشته باشد. با توجه به اینکه استفاده از طرح تقسیط خلافی وابسته به تامین سه شرط است و هر موتوری نمی تواند از پس تامین این شروط بر بیاید، بنابراین امکان استفاده از این طرح برای همه فراهم نخواهد بود. این سه شرط از قرار زیر هستند:

1. فرسوده نبودن

2. داشتن کمتر از 40 درصد جرایم حادثه ساز

3. نداشتن شکایت قضایی

چنانچه موتور بتواند این سه شرط را تامین کند، می تواند از طرح تقسیط خلافی استفاده کند. در غیر این صورت در هر شرایطی باید خلافی را یکجا پرداخت کند.

با توجه به اینکه تقریبا تمام وسایط نقلیه پرداخت عوارض مربوط به شهرداری را به روز نقل و انتقال موکول می کنند، معمولا تمام موتورسیکلت ها هم عوارض شهرداری پرداخت نشده دارند. اما برای ترخیص موتور از پارکینگ باید این عوارض حتما پرداخت شود. مبلغ این عوارض بسته به اینکه چه مدت پرداخت نشده است، متفاوت خواهد بود.

وقتی تمام پرداختی های لازم را انجام دادید و مدارک لازم برای ترخیص موتور از پارکینگ را تهیه کردید، باید به ستاد ترخیص مراجعه کنید. معمولا آدرس ستاد ترخیصی که باید مراجعه کنید در پشت برگ انتقال پارکینگ درج شده است. آماده باشید که در صف های طولانی منتظر بمایند و به باجه های مختلفی مراجعه کنید. تنها بعد از پرداخت تمام هزینه‌ها و گرفتن تمام امضاها می توانید اجازه ترخیص موتور از پارکینگ را بگیرید. بعد از اینکه برگه ترخیص موتور از پارکینگ را از باجه مربوط دریافت کردید، به پارکینگی که موتور شما در آن پارک است، مراجعه کنید. هزینه پارکینگ را پرداخت کنید و در نهایت موتور را تحویل بگیرید.

همانطور که می بینید فرایند ترخیص موتور از پارکینگ فرایند پیچیده، زمان بر و بسیار هزینه بری است که به راحتی نمی توان هفت خوان آن را رد کرد. بنابراین بهتر است قبل از توقیف موتور به فکر وضعیت موتورتان باشید و همیشه خلافی آن را پرداخت کنید. آن را بیمه کنید و عوارض شهرداری آن را هم پرداخت کنید.