چگونه با ماشین اتومات معکوس بکشیم
نویسنده : رضا حیدری | زمان انتشار : 03 آبان 1400 ساعت 18:34
تاریخ انتشار : 13 شهریور 1393
نمی دونم همه می دونن و رعایت نمی کنن یا اینکه هیچ کس نمی دونه کلا . روش صحیح دادن دنده معکوس رو میگم . سابقه نداشته پیش یه راننده بشینم و درست دنده معکوس داده باشه . همه باهاش یه مشکلی دارن .
اصلا انگار یه مدل کلاس کاری شده واسه راننده ها که دنده معکوس بدن . طرف یه جوری دنده معکوس میده انگار میخواد تو افق محو بشه . فکر میکنه دنده معکوس بده به یه موفقیتی تو رانندگی دست پیدا کرده ! در صورتی که اصلا احتیاجی به دنده معکوس نبوده ، به چشم دیدما .
مشکل با دنده ماشین فقط مربوط به دنده معکوس نیست ، کلا خیلی ها نمی دونن با دنده چجوری باید رفتار کنن .
طرف پشت چراغ قرمز بوده عجله هم نداشته ، ۴۸ ثانیه مونده تا چراغ سبز بشه زده تو دنده ، اگه ماشین جلویی خوش شانس باشه بوق نزنه وگرنه بوقش به دنده یکسره شده .
طرف دنده رو می خواد عوض کنه اول دنده رو جا میزنه بعدا کلاچ رو میگیره ، من دیگه هیچ حرفی ندارم .
طرف سربالایی امام زاده داوود رو با دنده ۵ میره ، با صدای تر تر ماشینشم حال میکنه فکر میکنه الان ماشینش یه تکنولوژی داره که ماشین بغلی نداره . به خدا !
طرف پشت ترافیکی که می دونه ۵ دقیقه دیگه هم وا نمیشه ماشینو خلاص نکرده و کلاچ رو تا ته فشار داده ، اعتقاد داره این کار واسه تقویت عضلات پای چپش خوبه !
طرف فکر کرده اگه دنده رو تو صدم ثانیه عوض کنه ، سرعت ماشینش بیشتر از ماشین بغلی میشه واسه همین هر روز تمرین مچ می کنه که بتونه زودتر دنده رو از ۲ به ۳ جا بزنه . اعتقادش اینه از تو سرعت از من حرکت ? .
طرف با دنده ۳ می خواد ۱۳۰ کیلیومتر بره . اعتقاد داره اگه بره دنده ۴ ماشین تنبل میشه ، انگار آدمه !
طرف یجوری دنده معکوس کشیده که سرنشینان از همه جا بی خبر ، فاز کشته شدن توسط داعش گرفتن !
دنده ماشین چیست ؟
دور موتور ماشین نمی تونه از یه حدی بالاتر بره چون به شدت گرم میشه و علیه راجعون . این یه محدودیت برای تمام موتورهای دنیاس . باید به کمک یه چیزی این دور موتور در محدوده ی مشخصی بمونه اما سرعت ماشین بیشتر بشه . این کار توسط دنده انجام میشه . حتما موقع گاز دادن به ماشین دیدید که دور موتور ( عقربه های جلوی داشبورد ) بالا میره . دور موتور به هزار گفته میشه . مثلا میگن الان دور موتور روی ۲ هست یا روی ۲۰۰۰ هست یعنی ۲۰۰۰ دور در دقیقه داره میچرخه . این دور موتور در اکثر ماشین ها نباید بیشتر از ۵۰۰۰ بشه و اگه مدت زیادی روی دور موتور بیشتر از ۵۰۰۰ بمونه احتمال سوختن موتور هست . ناحیه قرمز واسه همینه که هشدار بده . عکس زیر :
دورسنج موتور خودرو
یاد اون خانمه افتادم که یه ماشین اجاره کرده بود تو مقصد موتور ذوب شده تحویل داده بود . داستان این بوده که این خانم فکر می کرده ماشینی که اجاره کرده دنده اتوماتیک هست و تا جایی که می تونسته با دنده یک گاز داده ? البته این مسائل در مورد آقایون هم می تونه اتفاق بیفته نمونه های زندش رو هر روز تو سطح شهر می بینم . عدم رعایت قوانین رانندگی توسط آقایون خودش یه معضله و ربطی به مهارت هم نداره . به هر حال دنیا همینجوریه هر کی تو یه چیزی تخصص داره ، باید تمرین کرد دیگه .
موتور ماشین سوخته !
خودروهای فعلی اکثرا ۵ دنده هستن . دنده یک رو دنده سنگین میگن و به ترتیب سبک تر میشه . دنده ۲ و ۳ و … تا ۵ . هرچی دنده سنگین تر باشه زور و شتاب بیشتر میشه اما حداکثر سرعتی که میشه رفت کمتره .
جعبه دنده مجموعه ای از چرخ دنده های فلزی هست که به وسیله دسته دنده با همدیگه درگیر میشن . قطر هر کدوم از این چرخ دنده ها با هم فرق میکنه . قطر دنده ۱ از همه بیشتره و به ترتیب این قطر کمتر میشه . با ترکیب چرخ دنده ها با هم به گشتاورها یا سرعت های مختلفی می رسیم . تغییر سایز دنده ها باعث تغییر در سرعت کلی ماشین میشه .
چرخ دنده ها درون جعبه دنده یا Gearbox
دنده معکوس چیست ؟
دنده معکوس از اسمش مشخصه . یعنی اینکه از دنده سبک تر به دنده سنگین تر برید . چرا ؟ این مسئله بیشتر موقع بالا رفتن از سربالایی لازمه . موقعی که مثلا سربالایی بزرگراه یادگار امام رو با دنده ۴ دارید میرید . حس می کنید موتور داره صدای خفه شدن میده و دور موتور اومده بین ۱ و ۲ . اینجا لازمه که دنده معکوس بدید و از دنده ۴ به دنده ۳ بیاید که دور و قدرت موتور بیشتر بشه و سرعت ماشین افت نکنه . قصدم توضیح بیشتر نیست چون همه دیگه با دنده معکوس آشنا هستن .
روش درست دنده معکوس
روش صحیح دنده معکوس چیست ؟
قطعا موقعی که معکوس کشیدین دیدین که ماشین سرعتش کمتر میشه و یه ترمز یا شتاب منفی میگیره . تو این حالت صدای موتور هم بیشتر میشه . دلیلش اینه که دور موتور یه دفعه از ۲ میاد روی ۳٫۵ یا ۴ و ماشین به اصطلاح کله می کنه . اگه شما کاری کنید که این دور موتور قبل از ول کردن کلاچ تنظیم بشه دیگه این اتفاق نمیفته . برای اینکار ، وقتی می خواید دنده معکوس بدید باید حواستون باشه که تو چه شرایطی هستید ، دور موتور رو نگاه کنید و نسبت به سرعت ، پیش بینی کنید که اگه دنده کم بشه دور موتور روی چند میاد . حالا قبل از ول کردن کلاچ یه مقدار گاز بدید تا دور موتور بیاد بالا و بعدش کلاچ رو ول کنید . به همین سادگی . اینجوری حس روون بودن رانندگی بیشتر به سرنشینان خودرو منتقل میشه . متاسفانه اکثر افرادی که دیدم دنده معکوس میدن این نکته رو رعایت نمی کنن و یه دفعه کلاچ رو ول می کنن . واسه همین موقع دنده معکوس کله ی خودشون و دیگران میره تو شیشه جلو و بعدش می چسبن به صندلی . این مسئله مشکلات زیادی رو می تونه به همراه داشته باشه . یه اهرمی هست فکر می کنم بهش میگن ” میل محک ” ، اون بر اثر مرور زمان و دنده معکوس های نابجا و غلط در میاد و عملا ماشین شما با دو چرخه فرقی نمی کنه . میل لنگ و خود موتور و جعبه دنده و صفحه کلاچ و … با این کار داغون میشن . نکنید این کارها رو …
لازمه بگم که من هیچ تخصصی تو مکانیک ندارم حالا چه مکانیک سیالات چه مکانیک اتومبیل . فقط چیزهایی که دیدم رو میگم و توصیه می کنم ، حالا تصمیم با شماست . در واقع قصدم بیشتر فرهنگ سازی ( یادآوری ) بوده تا آموزش .
تجربه ثابت کرده مردم ایران رابطه دوستانه ای با عزرائیل دارن و اتفاقا دوست دارن عزرائیل یکی از سرنشینان ماشینشون باشه . واسه همین مسئله من خیلی تاکید نمیکنم چون تاثیر همسفری با عزرائیل خیلی بیشتر از توصیه های منه .
امیدوارم هر وقت که به ماشین تون دنده معکوس میدید یاد علم فردا و این مطلب بیفتید و اگه به خودتون فکر نمی کنید به فکر خریدار بعدی ماشین باشید. راستی دوستان ، پیشنهاد میکنم دوره های انگلیسی علم فردا رو تهیه کنید ، دنیاتون عوض میشه ! خیلی فرقه بین کسی که انگلیسی میدونه و نمیدونه !
حتما مطالب زیر رو هم بخونید
دوره آموزش زبان انگلیسی علم فردا
بیش از 27 ساعت آموزش ویدیویی به زبان فارسی
- ■ آموزش اصول تلفظ در زبان انگلیسی
- ■ آموزش انواع واژه ها + کاربرد و طرز استفاده از اونا
- ■ آموزش ساخت جملات پایه ای و مهم در زبان انگلیسی
- ■ آموزش استفاده از صفت ها در انگلیسی
- ■ آموزش زمان های مختلف
- ■آموزش جمله سازی با روش بسیار ساده!
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .
حمایت از علم فردا
نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا