آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

خاموش شدن ماشین پشت چراغ قرمز

نویسنده : رضا حیدری | زمان انتشار : 09 اسفند 1400 ساعت 14:58

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، خودرو یکی از بخش‌های جدانشدنی در زندگی انسان‌هاست و همچون سایر تولیدات بشر از شرایط و خصوصیات خاص خود بهره‌مند است. مانند بسیاری از موضوعات مختلف در جامعه نکات و باورهای غلط و عادت‌های اشتباهی در رابطه با شرایط نگهداری از خودرو وجود دارد که در ادامه خواهید خواند.

۱- گرم کردن خودرو با روشن بودن طولانی مدت درجا

یکی از عادت‌های غلطی که بین اکثر صاحبان خودرو رواج یافته روشن کردن خودرو در شروع روز و اجازه دادن برای درجا کار کردن خودرو به مدت چندین دقیقه برای گرم شدن موتور آن است.  این یک روش غلط برای گرم کردن موتور و اجزای خودرو است؛ چراکه با کار کردن درجای خودرو بیش از حدود یک دقیقه این امر به‌مرور موجب رقیق شدن روغن می‌شود و احتمال مخلوط شدن سوخت و روغن را بالا می‌برد. همچنین باعث افزایش مصرف سوخت نیز می‌شود. بهترین راه برای گرم کردن خودرو پس از حدود یک دقیقه کارکردن درجا و حرکت با دنده یک یا دو حدود یک کیلومتر است.

۲- فشردن پدال کلاچ حین حرکت در مسیر

یکی از عادت‌های بد رانندگی رایج بین برخی رانندگان بازی با پدال کلاچ حین حرکت خودرو و اصطلاحا نیم‌کلاچ حرکت کردن است.  این امر باعث افزایش مصرف سوخت و آسیب رسیدن به صفحه و دیسک کلاچ خودرو و در نتیجه با بالا رفتن استهلاک صفحه کلاچ، این مجموعه سریع تر دچار فرسودگی می‌شود.

۳- نگه داشتن پدال گاز و کلاچ پشت چراغ قرمز

بیشتر افراد هنگام توقف پشت چراغ قرمز عادت به متوقف نگه داشتن خودرو با فشردن پدال‌های کلاچ و ترمز دارند. این امر به واسطه درگیر کردن صفحه کلاچ و همچنین لنت‌های ترمز موجب بالا رفتن استهلاک قطعات شده و باعث از بین رفتن سریع تر آنها می‌شود. هنگام توقف پشت چراغ قرمز بهتر است از ترمزدستی در خودروهای دنده‌ای و حالت پارک در خودروهای اتوماتیک استفاده کنیم.

۴- قرار دادن دست روی سر دنده هنگام حرکت خودرو و استفاده از آن به عنوان استراحتگاه دست

یکی دیگر از عادت‌های بد در رانندگی قرار دادن دست روی دسته دنده حین حرکت خودرو است که به نوعی از اهرم دنده به عنوان محل تکیه‌گاه دست استفاده می‌شود. این رویه در صورت ادامه‌دار بودن به دلیل فشار بر چرخ‌دنده‌ها به‌مرور موجب فرسودگی سریع تر قطعات گیربکس می‌شود.

۵- شتاب‌گیری و ترمزگیری ناگهانی

شروع حرکت پرشتاب و همچنین ترمزهای شدید و ناگهانی یکی از عادت های بد در رانندگی است که اگر مستمر باشد موجب بالا رفتن استهلاک مجموعه‌های انتقال قدرت، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و چرخ های خودرو می‌شود که می‌تواند هزینه‌های اضافی را به شما تحمیل کند.

۶- ترمز گرفتن روی سرعت‌گیر

یک عادت بد رانندگی در شهر که می‌تواند بسیار مخرب باشد، ترمز روی سرعت‌گیرها هنگامی‌ است که سرعت خودرو بالاست. این عمل می‌تواند فشار زیادی را به سیستم تعلیق خودرو، رینگ‌ها، لاستیک‌ها و اتاق و شاسی خودرو وارد کند که در صورت بالا بودن سرعت و وزن بالای خودرو می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به خودرو وارد کند. هنگام مشاهده سرعت‌گیرها بهتر است قبل از رسیدن به سرعت‌گیر ترمز کنیم و سرعت خودرو را قبل از سرعت‌گیر کاهش دهیم و هنگام عبور از روی سرعت‌گیر پای خود را از روی پدال ترمز برداریم.

۷- استفاده ممتد از ترمز در سراشیبی

هنگام پایین آمدن از سراشیبی و مسیرهای سرپایینی اگر در تمام مسیر از پدال ترمز برای کم کردن سرعت خودرو استفاده کنیم هم حرکت خطرناکی با داغ کردن لنت‌های ترمز و امکان از کار افتادن سیستم ترمز وجود دارد و هم باعث بالا رفتن شدید استهلاک ترمزها و دیسک ترمز در خودرو می‌شود. هنگام حرکت در سرپایینی بهتر است از دنده سنگین استفاده کنیم و در مواقع نیاز پدال ترمز را فشار دهیم.

۸- رانندگی با باک خالی

این روزها با بالا رفتن هزینه‌های نگهداری خودروها و با توجه به قیمت سوخت بیشتر رانندگان تا مرز تمام شدن بنزین خودرو رانندگی می‌کنند.  این موضوع یکی از عادت‌های بد رایج در استفاده از خودرو است؛  چراکه پایین بودن میزان سوخت در باک خودرو ممکن است با وارد شدن هوا به پمپ بنزین موجب سوختن پمپ بنزین خودرو شود و هزینه بالایی را به مالک خودرو تحمیل کند. توصیه می‌شود هنگام روشن شدن چراغ بنزین خودرو در سریع‌ترین زمان ممکن سوخت‌گیری کنید.

۹- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

یک عادت قدیمی‌ و رایج بین رانندگان وجود دارد که البته بیشتر در میان رانندگان پر سن و سال‌تر بیشتر مشاهده می‌شود. این‌که برخی از افراد عادت به گاز دادن به خودرو قبل از خاموش کردن آن دارند. این کار قبلا در خودروهای با سیستم کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می‌شد. اما در خودروهای انژکتوری گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو باعث باقی‌ماندن مقداری سوخت مشتعل نشده در سیلندرها و انژکتور می‌شود که به مرور می‌تواند موجب خوردگی و خرابی سوزن‌های انژکتور و کارکرد بد موتور شود.

۱۰- خاموش کردن خودرو پس از مسافت‌های طولانی

خاموش کردن خودرو پس از طی مسافت‌های طولانی و درجا کارکردن آن برای مدتی، بیشتر در خودروهای دیزلی مرسوم است. این عمل در خودروهای بنزینی موجب بالا رفتن دمای خودرو و همچنین در درازمدت موجب فرسودگی در سیستم اگزوز خودرو می‌شود. در صورت بالا بودن دمای خودرو پس از خاموش شدن نیز فن‌های خودرو می‌توانند روشن شوند و موتور را خنک کنند.