آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

آموزش موتور سواری برای نوجوانان

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 26 اسفند 1400 ساعت 17:55

موتورسواری، لذتی بی‌پایان

امروزه، موتورسواری یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات به حساب می‌آید. این فعالیت پر تحرک که در زمان‌های دورتر برای اقشار کم ‌درآمد جامعه یا جوامع شلوغی مانند چین و هند مناسب بود، اکنون به یک تفریح جذاب، حتی لاکچری درآمده‌است. اگر نگاهی به قیمت‌های موتورسیکلت‌های جذاب و به اصطلاح خفن بیندازید، متوجه دلیل استفاده از واژه لاکچری خواهید شد. در ادامه می‌خواهیم، صفر تا صد آموزش موتور سواری را به شما بگوییم.

این رشته، شاخه‌های مختلفی دارد که شامل تفریحی، کاری، مسابقه‌ای و … می‌شود. در واقع این رشته به صورت تخصصی، یک ورزش محسوب می‌شود که به خاطر اطلاعات فرهنگی اشتباه، این جنبه از آن هنوز در کشور ما جا نیفتاده‌ است.

چند سالی است که بانوان عزیز، به این رشته علاقه‌مند شده‌اند و مسابقات کشوری نیز برای بانوان برگزار می‌شود. در این مقاله قصد داریم به آموزش موتورسواری ایرانی به صورت حرفه‌ای و صحیح بپردازیم. با ما همراه باشید.

مراحل دریافت گواهینامه در آموزش موتور سواری

شاید خیلی از افراد ندانند که باید برای راندن موتورسیکلت، گواهی‌نامه جداگانه دریافت کنند. گاهی اوقات افرادی که گواهی‌نامه رانندگی خودرو دارند، با خیال راحت سوار موتورسیکلت می‌شوند. ولی برای راندن این وسیله، باید گواهی‌نامه جداگانه گرفته‌ شود.

اگر گواهی‌نامه موتور نداشته باشید، در صورت تخلف، حسابی به دردسر خواهید افتاد. جالب است بدانید که گواهی‌نامه موتور، تنها برای آقایان است و بانوان اجازه ثبت نام برای گرفتن آن را ندارند. البته مدتی است که مجلس روی این طرح بررسی‌هایی انجام داده‌ است. امیدواریم مشکلات مربوط به موتورسواری بانوان حل شود.

مراحل گرفتن گواهینامه موتور، به این صورت است که ابتدا در کلاس‌های مربوط به آیین‌نامه شرکت می‌کنید. در صورت قبولی در آزمون مقدماتی آیین‌نامه، در کلاس‌های عملی موتورسواری شرکت می‌کنید. البته شرکت در این کلاس‌ها اختیاری است. سپس در صورت قبولی در آزمون مقدماتی، در آزمون عملی شرکت می‌کنید. با قبولی در آزمون دوم گواهی‌نامه را دریافت خواهید کرد.

کارهای ممنوعه در آموزش موتور سواری

راندن موتورسیکلت، بدون رعایت موارد ایمنی بسیار خطرناک خواهد بود. این خطرات، با افزایش سرعت، بیشتر هم خواهند شد. بدیهی است که استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای موتورسواران اهمیت زیادی دارد و از تلفات تصادفات می‌کاهد.

متاسفانه، برخی از موتورسواران بدون رعایت این موارد، دست به کارهای خطرناکی می‌زنند. تک‌چرخ زدن، ایستادن روی موتور و دیگر حرکات آکروباتیک و نمایشی به نظر این افراد، هیجان‌انگیز و جذاب است. اما نمی‌دانند که با این حرکات، چه خطرهایی را به جان می‌خرند.

دلیل اصلی این کارهای خطرناک، فقر فرهنگی یا نداشتن اطلاعات کافی است. احتمالا موتورسوارانی که این حرکات را انجام می‌دهند، از خطرات آن بی‌اطلاع هستند. وگرنه این حجم از بی‌احتیاطی، واقعا قابل توجیه نیست. طبیعتا فرهنگ‌سازی و دادن اطلاعات مفید، می‌تواند به کاهش تلفات کمک کند.

آموزش موتور کراس تهران

آموزش موتور کراس بسیار طرفدار دارد. با این حال مراکز کمی برای آموزش موتور کراس در تهران وجود دارد. موتور کراس نوعی موتورسیکلت است که سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد. این موتور مخصوص جاده‌های کوهستانی و مناطق ناهموار است و معمولا مسابقات آن نیز در چنین شرایطی برگزار می‌شود.

این موتور خاص می تواند مسیرهای با شیب ۴۵ درجه را هم طی کند. موتورهای کراس ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. مثلا تنها چراغ جلوی آن‌ها فعال است و تنها برای یک نفر سرنشین جا دارند.

موتور کراس با وزنی بین ۱۰۵ _۱۲۰ برای جاده‌های پر پیچ وخم و کوهستانی طراحی شده‌‌است. این موتورهای سریع و تقریبا کوچک، از بالاترین کیفیت مهندسی ساز، برخوردار هستند. این موتورها بسیار گران قیمت هستند و هزینه نگه‌داری و سرویس آن‌ها نیز بالاست. چنین موتور سیکلت‌هایی می‌توانند تا ۱۲ متر به هوا بپرند و بدون هیچ مشکلی فرود بیایند. 

توصیه‌های مهم در آموزش موتور سواری

در این قسمت، به برخی از توصیه‌های مهم در آموزش موتور سواری می‌پردازیم. موتورسیکلت مانند اتومبیل، یک وسیله نقلیه است ولی تفاوت‌های فاحشی با آن دارد. به طور مثال، وقتی ماشینتان خراب می‌شود و هوا سرد یا بارانی است، حداقل یک سقف بالای سرتان دارید.

اما یک موتورسیکلت خراب که وسط جاده مانده‌ است، واقعا به هیچ دردی نمی‌خورد. بنابراین سعی کنید همیشه به موتورسیکلت خود برسید و آن را مرتب سرویس کنید. زمانی که قصد استفاده از آن را دارید، فشار باد تایرها، روغن موتور، چراغ‌های جلو و عقب و در نهایت ترمزهای جلو و عقب را بررسی کنید.

اگر تازه آموزش موتور سواری را شروع کرده‌اید، سفتی و شلی زنجیر را نیز بررسی کنید. برخی از سرویس‌های ساده موتور مانند: تعویض روغن، تمیز کردن زنجیر و تنظیم زنجیر را یاد بگیرید تا هر گاه نیاز بود، خودتان آن‌ها را انجام دهید. در این صورت، می‌توانید مقداری پول نیز پس‌انداز کنید.

بررسی موارد مهم موتور در فصل گرما

حتما در فصل‌های گرم، سطح مایعات مانند: روغن موتور، روغن ترمز، کلاچ و … را چک کنید. شلنگ‌ها و اتصالات را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. هیچ‌گاه، موتور را به مدت طولانی روشن نگذارید. این کار به خصوص در هوای گرم، باعث افزایش دمای موتور خواهد شد.

به دقت لاستیک‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید ساییدگی یا پارگی نداشته‌ باشند. در فصل تابستان، فشار باد تایرها را کم کنید. مایع ترمز را نیز چک کنید و در صورت لزوم، آن را تعویض کنید.

سعی کنید موتور را به گونه‌ای تنظیم کنید، که روی آن احساس راحتی داشته باشید. در بیشتر موتورها، مواردی مانند دسته فرمان، ارتفاع زین، دسترسی به ترمز، دنده و اهرم کلاچ قابل تنظیم هستند.

سعی کنید مواردی را که در آن ضعف دارید، هر چند وقت یک‌بار تمرین کنید. مواردی مانند پیچ‌های تند، توقف‌های سریع و … خطرناک هستند که در مواقع لزوم، باید روی آن‌ها تسلط داشته باشید.

به یاد داشته باشید که از تجهیزات ایمنی، مانند کلاه و لباس‌های کامل موتورسواری استفاده کنید. شاید این لباس‌ها گران باشند، ولی مسلما جان شما از مالتان ارزش بیشتری دارد. اگر بتوانید این تجهیزات را به صورت دست دوم تهیه کنید خیلی بهتر است.

وسایل مهم در آموزش موتور سواری

برای یک موتورسواری مطمئن و ایمن، تجهیزات و امکانات خاصی لازم است. حداقل وسیله لازم، کلاه ایمنی است. یکی دیگر از تجهیزاتی که برای محافظت بدن استفاده می‌شود، شولدر است که انواع گوناگونی از آن، مانند جلیقه‌ای، نخاع‌بند، کاپشنی و شلوارکی وجود دارد.

دستکش، زانوبند، آرنج‌بند، جوراب، کفش، عینک، پیراهن‌ و شلوار موتورسواری، از دیگر تجهیزات لازم برای انجام این فعالیت دوست‌داشتنی می‌باشد.

برای خرید این تجهیزات در آموزش موتور سواری، باید موارد مهمی را رعایت کنید. به طور مثال، یک کلاه ایمنی باید پوشش کاملی داشته ‌باشد و در عین حال، جلوی دید شخص را نگیرد. ویژگی دیگر کلاه ایمنی، این است که باید حتما با سایز سرتان تناسب داشته‌ باشد. هنگام خرید کلاه ایمنی، دقت کنید که برچسب‌های وزارت حمل و نقل (DOT) یا کمیسیون اروپایی (ECE) روی آن وجود داشته‌ باشد.

دستکش باید کل انگشتانتان را بپوشاند. پس موقع خرید به این مورد دقت کنید. از کفش یا چکمه‌های بسیار بلند نیز استفاده نکنید. زیرا ممکن است لبه‌های آن، به جایی گیر کند. در زمان خرید این تجهیزات دقت کنید و لباس‌هایی که کاملا متناسب با سایز شما هستند را خریداری کنید.

قطعات موتور در آموزش موتور سواری

یک موتورسیکلت، وسیله پیچیده‌ای است و از صدها قطعه ریز و درشت تشکیل شده‌است. در این قسمت به بررسی چند قطعه مهم و کاربردی می‌پردازیم.

کلاچ دستی

این قطعه، سمت چپ موتور قرار دارد و هنگام تغییر دنده، از آن برای خلاص کردن نیروی چرخ عقب استفاده می‌شود.

تغییردهنده دنده

این قطعه کنار پای چپ قرار دارد و هنگام کشیدن اهرم کلاچ، از آن برای بالا یا پایین بردن شماره دنده استفاده می‌شود.

گاز

 این قطعه سمت راست موتور قرار گرفته‌است که برای بیشتر شدن سرعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترمز دستی در آموزش موتور سواری

 این قطعه سمت راست موتور قرار دارد که از آن برای متوقف کردن چرخ‌های جلو استفاده می‌شود.

اهرم سمت راست نزدیک پا

 این قطعه برای ترمز چرخ‌های عقب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش موتور سواری

همان‌طور که برای راندن یک اتومبیل باید آموزش ببینیم، راندن یک موتور نیز نیاز به آموزش دارد. در این قسمت به برخی از موارد مهم اشاره می‌کنیم و در قسمت‌های بعدی کامل‌تر توضیح خواهیم داد. توضیحات این قسمت برای آموزش موتور سواری با هوندا ۱۲۵ نیز مفید خواهد بود. همچنین، می‌توانید فیلم اموزش موتور سواری هوندا را در سایت‌ یوتیوب، جستجو کنید و از آن استفاده کنید.

اگر به دنبال انتخاب بهترین آموزشگاه موتور سواری هستید، مقاله لیست آموزشگاه های موتورسواری تهران را مطالعه کنید.

در ابتدا باید یاد بگیرید که موتورسیکلت خود را کنترل کنید. ابتدا پدال گاز را پیدا کنید. این پدال، برای کنترل سرعت موتور می‌باشد. با چرخاندن پدال گاز به سمت خود، سرعت موتور بیشتر می‌شود.

پدال‌های ترمز را پیدا کنید. ترمز چرخ جلو، بالای گاز است و معمولا باید از ترمز جلو استفاده کنید. ترمز چرخ عقب را نیز پیدا کنید و از جای آن مطمئن شوید. سعی کنید جای این موارد مهم را، با پای خود دقیقا احساس کنید.

کلاچ، سمت چپ بالای فرمان و دنده، جلوی پای چپ شماست. آن‌ها را نیز پیدا کنید. دقت کنید، جای تمام این موارد را دقیق بدانید و آن‌ها را با هم اشتباه نگیرید.

آموزش موتور سواری بانوان

آموزش موتور سواری بانوان، موضوعی است که هر چند وقت یک‌بار مطرح می‌شود و نظرات مختلفی در مورد آن وجود دارد. البته این موضوع، موافقان و مخالفانی دارد.

برخی آن را، از لحاظ شرعی یا عرفی نمی‌پسندند و بقیه هم آن را بسیار خطرناک می‌دانند. اما جالب است بدانید که موتورسواری در پیست‌های مخصوص و با رعایت موارد ایمنی، هیچ خطری ندارد و در چند سال اخیر تلفاتی در این مورد وجود نداشته‌ است. امیدواریم مشکلات موجود در این رابطه حل شود که بانوان علاقه‌مند بتوانند با خیال راحت به این رشته ورزشی جذاب بپردازند.

اصول بسیار مهم در آموزش موتور سواری 

برای راندن این وسیله جذاب، باید نکات مهمی را بدانید. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین موارد می‌پردازیم. البته می‌توانید از چند فیلم آموزش موتور سواری به زبان فارسی در آپارات یا یوتیوب استفاده کنید.

اصل اول: طریقه صحیح سوار شدن روی موتور در آموزش موتور سواری

مسلما اولین گام برای یادگیری موتورسواری، سوار شدن درست و اصولی است. همواره از سمت چپ سوار موتور شوید. ابتدا هندل سمت چپ را بگیرید، سپس با پای راست خود روی موتور بنشینید و در نهایت، هر دو پا را روی زمین قرار دهید.

هنگام گرفتن هندل در آموزش موتور سواری، آرنج‌هایتان را خم کنید و برای جلوگیری از افتادن موتور، پاها را روی زمین قرار دهید. هنگام تعویض دنده، نباید پا را از روی جاپایی (رکاب سمت چپ) بردارید.

اصل دوم: کارایی کلاچ

کلاج که در اصل کلاچ نام دارد و در زبان محاوره به این صورت گفته می‌شود، وسیله‌ای است که در زمان حرکت، از آن برای قطع و وصل ارتباط موتور با جعبه دنده استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود بدون آن‌ که موتور خاموش شود، دنده را بتوان عوض کرد. هنگام روشن کردن موتور نیز ابتدا کلاچ را ‌بگیرید، سپس استارت بزنید.

بعد از روشن شدن موتور، با پای چپ، دنده را روی شماره آخر یعنی ۱ قرار بدهید. همواره به یاد بیاورید که برای تعویض دنده، باید کلاچ گرفته‌ شود. همچنین دقت داشته باشید که با گرفتن کلاچ، فشار گاز را کم کنید. این کار از تلوتلو خوردن موتور جلوگیری می‌کند.

پس به طور کلی برای تعویض دنده، باید ابتدا کلاچ را بگیرید، فشار گاز را کم کنید و بعد دنده را عوض کنید. برای حرکت موتور، فشار گاز را بیشتر کنید و در نهایت کلاچ را رها کنید و به حرکت ادامه دهید.

اصل سوم: چگونه استارت بزنیم

وسیله استارت در موتورهای قدیمی و جدید با هم متفاوت است. در موتورهای قدیمی‌تر، پدال استارت زیر پای راست قرار داشت ولی اکنون از قسمت زیر پا، به روی گردن موتور تغییر کرده‌است.

بعد از این‌که استارت زدید، مانند نکات موجود در قسمت دوم عمل کنید و حرکت را آغاز کنید. به یاد داشته‌ باشید که همیشه، اولین دنده باید ۱ باشد و سپس، به مرور شماره دنده تغییر کند.

اصل چهارم: چگونه در آموزش موتور سواری، کار با موتورسیکلت را شروع کنیم

همیشه پس از استارت زدن، باید موتور را به حالت ایستاده، روشن نگه‌ دارید تا گرم شود. قبل از حرکت، چند بار با کلاچ کار کنید و به اصطلاح قلق‌گیری کنید تا دستتان راه بیفتد.

اصل پنجم: تمرین در حرکت دادن موتورسیکلت

قبل از اینکه روی موتور بنشینید، جک موتور را چک کنید. اگر جک در جای درست قرار نگیرد، نمی‌توانید حرکت کنید. این نکته مهم را فراموش نکنید که با دو وسیله مهم موتور، یعنی دنده و کلاچ، به نرمی رفتار کنید.

با رعایت کردن این نکات، مشکلی وجود نخواهد داشت. با دنده ۱ به آهستگی شروع به حرکت کنید. در ضمن یادتان باشد تا قبل از شروع حرکت موتور، پا را از روی زمین برندارید و بعد از متوقف شدن نیز، اولین حرکت، گذاشتن پا روی زمین است. در واقع نقش پا برای حفظ تعادل، بسیار مهم است. برای تمرین، چند بار آهسته حرکت کنید و بایستید. حتما کارایی ترمزها را چک کنید و چندین بارتغییر دنده را تمرین کنید.

با رعایت اصول ذکر شده و تمرین زیاد، می‌توانید با موتور خود اخت شوید. سعی کنید آن‌قدر تمرین کنید، که با تغییر صدای موتور، به تغییرات لازم پی ببرید. به طور مثال باید متوجه شوید که، چه موقع دنده را عوض کنید، چه زمانی ترمز را بکشید و چه وقت گاز بدهید.

دقت داشته باشید که تعویض دنده، باید به صورت متوالی و به ترتیب انجام شود. به طور مثال آن را از ۱ به ۲ و سپس به ۳ تغییر دهید. فراموش نکنید که در زمان تغییر دنده، کلاچ را بگیرید.

به خاطر داشته باشید که با افزایش گاز، دور موتور افزایش می‌یابد و به همین ترتیب با ترمز گرفتن، دور موتور کاهش خواهد یافت. همچنین هنگام افزایش دنده به صورت متوالی، باید فشار روی گاز را افزایش دهید. برای کاهش گاز نیز، دنده کلاچ را بگیرید، دنده را تغییر دهید و از ترمز برای کاهش سرعت استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای توقف کردن، دنده را به ۲ کاهش دهید، بعد از توقف نیز، برای شروع حرکت بعدی، دنده را روی ۱ بگذارید.

اصل ششم: دور زدن با موتورسیکلت در آموزش موتور سواری

این مطلب را به یاد داشته باشید که، در زمان دور زدن با موتورسیکلت در آموزش موتور سواری، باید گاز و ترمز رها شوند و از هیچ‌کدام استفاده نشود. به همین دلیل، باید قبل از دور زدن، سرعت موتور را به مقدار لازم برسانید. این مقدار سرعت، با تمرین و به مرور دستتان خواهد آمد.

به هیچ‌وجه در هنگام دور زدن، به جاهایی مانند قسمت پایین موتور، پدال‌ها، فرمان جلوی موتور و… نگاه نکنید. این کار باعث تغییر جهت فرمان موتور خواهد شد.

سعی کنید همواره حواستان به مسیر باشد. همچنین هنگام پیچیدن موتور، بدن را به سمت پیچش موتور متمایل کنید. این کار باعث حفظ تعادل موتور می‌شود. بعد از اتمام پیچ، گاز دهید تا موتور تعادل خود را از دست ندهد.

اصل هفتم: متوقف شدن (چگونه در موتورسیکلت ترمز بگیریم)

برای این‌که ترمز بگیرید، باید دنده را تغییر دهید. تغییر دنده را طبق اصول قبل، به ترتیب انجام دهید. یادتان باشد هیچ‌گاه ترمز را به یک‌باره فشار ندهید.

برای ترمز گرفتن، انجام این مراحل ضروری است. ابتدا ترمز جلو را فشار دهید و بعد از این‌که سرعت کاهش یافت، ترمز عقب را فشار دهید. زمانی که به دنده ۲ رسیدید، می‌توانید توقف کنید. در این زمان، پا را به آهستگی روی پدال‌های ترمز قرار دهید و بعد از توقف، برای حفظ تعادل، پاها را روی زمین بگذارید. رعایت این نکات بسیار مهم است و باعث جلوگیری از صدمات احتمالی به موتور و شخص راننده خواهد شد.

ویژگی‌های سوارکار خوب در آموزش موتور سواری

برای این‌که یک موتورسوار خوب باشید، دانستن و رعایت یک سری نکات مهم است. سعی کنید روی یادگیری خود وقت بگذارید و عجله نکنید. صبر داشته ‌باشید و با تمرین و تکرار، مهارت خود را تقویت کنید.

در دفعات اول، بر ترس خود غلبه کنید. در ابتدای راه، این ترس طبیعی است. اگر به این کار علاقه داشته باشید، این حس کم‌کم از بین خواهد رفت. هدف خود را از موتورسواری، مشخص کنید. سپس طبق آن، تجهیزات کافی را تهیه کنید و مهارت‌های لازم را بیاموزید. اعتماد به نفس داشته باشید و مهم‌تر از همه، هیجان خود را کنترل کنید.

هنگام موتورسواری تمرکز کنید. اگر در خیابان هستید، از موبایل خود به هیچ عنوان استفاده نکنید. هنگام استفاده از این وسیله، دقت، تمرکز و آرامش بسیار مهم است.

فانزی امیدوار است که  این مقاله، برای شما کاربردی بوده باشد و یک سواری لذت‌بخش با موتورسیکلت خود داشته باشید.