آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

زمان بازدید سطح روغن ترمز

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 15 اسفند 1400 ساعت 16:24

عمل انتقال نیرو از پدال ترمز به لنتها  به وسیله پمپ روغن انجام می گیرد. با فشار بر روی پدال پیستون حرکت کرده و روغن از طریق لوله های ارتباط دهنده و به سمت سیلندر چرخها پمپ می شود. پیستون داخل سیلندر چرخها در اثر پمپ شدن روغن حرکت کرده و لنتها را محکم به دیسک یا کاسه می چسباند. و با خورده شدن لنتها به مرور زمان روغن بیشتری در قسمت سیلندر چرخها مورد نیاز خواهد بود. تامین این روغن از طریق مخزن ذخیره روغن ترمز انجام می گیرد.

برای اینکه راننده بتواند با نیروی کمتر و سرعت بیشتری ترمز کند. از وسیله ای بنام بوستر ترمز استفاده می شود. بوستر از نیروی مکش موتور استفاده کرده باعث افزایش قدرت ترمز می شود. بدیهی است بوستر ترمز فقط زمانی این کمک را انجام می دهد. که موتور بایستی روشن باشد. پس هنگامی که موتور خاموش که موتود خاموش است. مثلاً زمانی که اتومبیل بکسل شده است. برای ترمز کردن نیروی بیشتری لازم خواهد بود.

به همین سبب توصیه می شود هیچگاه در سرازیریها موتور را خاموش نکنید. زیرا خاموش کردن موتور باعث ضعیف عمل کردن ترمز و ایجاد خطرات جدی خواهد شد.

علاوه بر ترمز پایی در اتومبیل از ترمز دستی نیز استفاده می شود. که در هنگام توقف اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد. ترمز دستی علاوه بر این در مواقع از کارکنان ترمز پایی می تواند برای دفع خطرات احتمالی مفید باشد. با کسیرن ترمز دستی لنتهای چرخهای عقب درگیر می شوند. ارتباط بین دسته و لنتهای ترمز بوسیله سیم انجام گرفته و ارتباطی با لوله ها و روغن ندارد.

  • ) دو نوع روغن ترمز در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. الف) روغن ترمز DOT3 زرد رنگ می باشد. ب) روغن ترمز DOT4 آبی رنگ است.معمولاً روغن ترمز مورد استفاده بر روی درب مخزن نوشته است. مثلاً بر روی درب مخزن DOT3 OR 4 نوشته شده باشد. می توان از روغن ترمز زرد یا آبی استفاده کرد.
  • ) مایع ترمز(روغن ترمز) را هر 2 سال یک بار تعویض کنید. چون روغن ترمز به مرور زمان خاصیت خود را از دست می دهد. و رنگ آن تیره می گردد. در صورتیکه از اتومبیل در مناطق کوهستانی و یا مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب می باشد. استفاده می کنید مایع ترمز را هر سال تعویض کنید.
  • در خودروهای جدید معمولاً مخزن ترمز را از جنس شفاف انتخاب می کنند. که سطح روغن داخل آن به راحتی دیده شود. و راننده بدون باز کردن در پوش مخزن سطح روغن را بازدید نماید. روی پوسته خارجی مخزن معمولاًدو خط وجود دارد. که حداقل (MIN ) و حداکثر (MAX ) سطح روغن را مشخص می کند. در هنگام بازدید سطح روغن ترمز در مخزن سطح روغن ترمز از خط حداکثر(MAX) پایین تر باشد. بدلیل برخورده شدن انتهای ترمز می باشد. و علت آن این است که روغن ترمز میسر بیشتری را طی نموده و سطح روغن پایین آمده است. لطفاً در این موقع روغن به داخل مخزن نریزید. اگر روغن ترمز ریخته باشید با سرنگ روغن بر روغن بر روی اطلاق فوراً آن محل را شسته و پاک کنید. چون روغن ترمز رنگ خودرو را از بین می برد.

میزان سطح روغن ترمز از علامت حداقل (MIN) پایین تر برود. و چراغ ترمز دستی روشن شود.(P) روغن ترمز کاهش یافته است

+

نوشته شده در شنبه سیزدهم اسفند ۱۳۹۰ ساعت 17:52 توسط يوسف غلامي  |