آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

امتحان پایه یک اتوبوس

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 01 مهر 1400 ساعت 16:56

1-وارد شدن به امتحان اتوبوس پس از قبول شدن درامتحان تپه یا همان کامیون می باشد.

2-دنده های اتوبوس: همانند کامیون می باشد

3-نحوه نشستن در اتوبوس:اول تنظیم صندلی -دوم تنظیم آیینه-سوم بستن کمربند ایمنی

4-نحوه استارت اتوبوس:پس از انجام  سه عمل بالا اول اطمینان از بالا بودن ترمز دستی وخلاص بودن دنده سوئیچ را به طرف پایین فشار داده وانگشت شست را روی دکمه استارت قرار داده وپس از فشار دادن پدال گاز دکمه ی استارت را فشار می دهیم.

5-نحوه حر کت اتوبوس:اول حرکت اتوبوس همیشه با دنده دوم می باشدچون دنده یک منجر به کاهش سرعت وترافیک می گرددوفقط زمانی از دنده یک استفاده می کنیم که بار اتوبوس زیاد باشدوزمانی که در سربالایی تند قرار داریم.دوم پس از زدن راهنمای مسیر مربوطه ابتدا اتوبوس را درموقعیت دنده دوم قرار داده وسپس پا را آرام آرام از روی کلاج بر می داریم تاماشین دنده درگیر شود وپس از درگیر شدن ترمز دستی را آزاد کرده وماشین شروع به حرکت می کند وپس از حرکت کردن ماشین راهنما را خاموش می کنیم ودر باند وسط رانندگی می کنیم.

6-نکات رانندگی امتحان اتوبوس:اول راهنما زده وپس از حرکت ماشین راهنما را خاموش می کنیم.دوم برای تغییر لاین(مثلا از لاین اول به دوم ) راهنما می زنیم.سوم برای دنده عقب راهنما می زنیم نکته حرکت جلو راهنما پایین وحرکت با دنده عقب راهنما به سمت بالا هست.

7-نکاتی که نباید استثاء بگوییم:اول دنده پنجم به این علت که در شهر ممنوع است.دوم درهنگام دیدن تابلو ایستادن ممنوع که حتی نمی توانیم یک ثانیه هم نگه داریم.

8-چراغ اتوبوس:اگر سوئیچ اتوبوس را یک بار به راست بچرخانیم نور پایین واگر باز هم فشار دهیم نور بالای اتوبوس است.

9-باد اتوبوس:اگرباد اتوبوس زیر عدد6باشد باید صبر کنیم تا باد پرگردد.

10-موارد گفتن استثناء:اول:خط عابر پیاده یعنی افسر گفت بدون نگه داشتن خط عابر را رد کن بایداستثناء بگوییم ورد بشویم.دوم:تغییر خط عبور :درصورتی که خط ممتد باشد ومقطع نباشد.سوم:دنده یک و سه وچهار-چهارم:درهنگام تابلوی رعایت حق تقدم-پنجم:دنده عقب گرفتن

11-مواردی که باید راننده آنرارعایت نماید:اول:اجازه افزایش دنده با افسر هست ولی کاهش دنده با خودمان.دوم:تغییرلاین حرکت با افسر هست.سوم:درهنگام رسیدن به پیچ باید اگراز دنده 3باستفاده می کنیم باید به دنده 2برسانیم.چهارم:درهنگام رسیدن به خط عابر پیاده ابتدا دنده را به دنده دوم تبدیل کرده وتوقف نماییم.پنجم:در هنگام رانندگی سر وگردن را دائم به هر دو طرف می چرخانیم تا آینه هارا ببینیم .پنجم:در صورت افزایش دنده در اتوبوس ابتدا قبل از کلاج گرفتن گاز داده تا سرعت اتوبوس زیاد شود وبا 2کلاج گرفتن بدون گاز وسط دنده را افزایش می دهیم.ششم:درصورت توقف در پشت خط عابر پیاده وتابلوی رعایت حق تقدم حق استفاده از ترمز دستی را نداریم.هفتم:در صورت پارک کردن وتبدیل دنده جلو به عقب ویا باالعکس باید از ترمز دستی استفاده نماییم.هشتم:برای خروج از پارک ابتدا باید 30درجه توقف نماییم.نهم:در حرکت به جلو همیشه راهنما به سمت پایین ودرحرکت با دنده عقب راهنما به سمت بالا هست.

12-دنده عقب رفتن:اول استثناء گفته وراهنما را به سمت بالا زده .دوم:اگر با دنده عقب رفتن به خط عابر پیاده نزدیک می شویم به افسر می گوییم که به خط عابر پیاده نزدیک می شویم  اگر افسر چیزی نگفت باید توقف کرده وبعد از توقف کردن به حرکت با دنده عقب ادامه می دهیم-واگر افسر گفت برو استثنا ء گفته ورد می شویم بدون توقف وکاهش سرعت-نکته دنده عقب:در هنگام رانندگی با دنده عقب در اتوبوس با خط طرف راننده رانندگی می کنیم وفاطله را تنظیم می کنیم نه با خط طرف شاگرد.

13-کاهش دنده اتوبوس:مثل کامیون با 2کلاج وگاز وسط بین 2کلاج انجام می گیرد.

14-پارک دوبل اتوبوس که درکامیون پارک دوبل نداریم:

یک :پارک دوبل در راه مستقیم :ابتدا در باند دوم اتوبوس وفرمان را صاف نگه داشته وتوقف کرده وترمز دستی را می کشیم ودنده خلاص وپس از گفتن کلمه استثناء وزدن راهنمای بالا وقراردادن دنده در دنده عقب ودرگیر کردن ترمز دستی را رها کرده وفرمان را به اندازه نصف فرمان به طرف راست چرخانده وماشن به همین حالت حرکت کند تا جایی که سپر عقب اتوبوس از سمت شاگرد برسد به خط کنار راه راه وبعد از رسیدن سپر به خط کنار لاین فرمان را به حالت اولیه برگردانده وصاف نگه می داریم ومی گزاریم اتوبوس با فرمان صاف حرکت کند تا جایی که بادگیر اتوس یا چرخ عقب اتوبوس از سمت شاگرد به خط کناری با فاطله یک وجب برسدودر این هنگام فرمان را نصف فرمان به چپ می چرخانیم ومی گزاریم اتوبوس حرکت کند وزمانی که اتوبوس با خط کنار جاده در یک راستا ایستاد توقف می کنیم ودستی را می کشیم ودنده را خلاص می کنیم وراهنما را خاموش می کنیم.

دوم:پارک دوبل اتوبوس در پیچ:ابتدا با گفتن استثناء وتوقف درخط وسط  پیچ ,فرما ن را به اندازه یک چهارم فرمان به راست چرخانده و همین طور می گزاریم اتوبوس حرکت کند ودیگر فرمان را ثابت نگه می داریم واصلا به چپ یا راست نمی چرخانیم ووقتی باخط کنار جاده در یک راستا ایستاد کلاج وترمز می کنیم وترمز دستی را می کشیم وبعد دنده را خلاص کرده وراهنما را خاموش می کنیم.

+

نوشته شده در چهارشنبه بیست و چهارم آبان ۱۳۹۶ ساعت 18:58 توسط مهدی  |