آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

آموزش دور زدن

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 23 دی 1399 ساعت 17:26

دور زدن

در هنگام رانندگی گاهی نیاز است مسیر خود را تغییر داده و در جهت مخالف قرارگیرید ، برای این منظور باید در محلهای مجاز اقدام به دور زدن نمایید.یکی از مشکلات ترافیک که منجر به تصادفهای ناگوار می گردد دور زدن در خیابانهایی که عرض آن زیاد است می باشد شاید شما هم دیده باشید رانندگانی را که بدون در نظر گرفتن هیچ معیاری اقدام به دور زدن ناگهانی می نمایند و حق تقدم وسایل نقلیه ای را که بصورت مستقیم در حال عبور هستند در نظر نمی گیرند و موجب تصادف و از دست دادن سلامتی خود و سرنشینان اتومبیل می شوند .

دور زدن با یک فرمان بصورت درست و منطقی

در تمامی مواردی که می خواهیم دور یک فرمان انجام بدهید بایستی ماده 136 آئین نامه راهنمایی و رانندگی را در نظر بگیریم باید مطمئن شویم که خیابانی که ما می خواهیم در آن دور یک فرمان انجام بدهیم یکطرفه نباشد چون دور زدن در خیابان یکطرفه ممنوع است. دوم اینکه خط وسطی که خیابان را به 2 مسیر عبوری رفت و برگشت تقسیم کرده ممتد نباشد چرا که طبق خط ممتد به معنای دیوار قانونی می باشد و از این دیوار نباید عبور کرد. در ضمن در تقاطع نیز نباید دور یک فرمان انجام شود در صورتی که عرض خیابان 12 متر به بالا باشد می توان در آن دور یک فرمان انجام داد . به خاطر داشته باشید مادامی که در حال دور زدن هستیم حکم فرعی را داریم و چنانچه خدای ناکرده تصادفی با اتومبیلهائی که در داخل خیابان در حال عبور مستقیم هستند رخ دهد ما مقصر هستیم.پس بنابراین دور زدن باید دقت و مراقبت و رعایت کامل حق تقدم باشد . فرض کنید در یک خیابان دو طرفه که وسط آن مقطع می باشد و عرض آن 12 متر یا بیشتر است در حال عبور هستیم و نیاز شد که دور یک فرمان انجام دهیم . پس بنابراین شرایط زیر اقدام به دور زدن با یک فرمان می نماییم .ابتدا راهنمای سمت راست را می زنیم و در منتهی الیه سمت راست می ایستیم . بعد راهنمای چپ را زده و ضمن نگاه کردن به آینه بغل ( سمت چپ ) بوسیله برگرداندن سر به سمت چپ به نقطه کور آینه پوشش می دهیم سپس ضمن حرکت دادن اتومبیل بصورت لاک پشتی 30 درجه اتومبیل خود را به سمت چپ کج کرده و ایست خروج از پارک یا ایست 30 درجه را انجام می دهیم .سر را به سمت چپ بر می گردانیم تا پوشش کاملی از لحاظ دید کافی به مسیر عبوری رفت تقدم را کرده باشیم بعد از اطمینان کامل از عدم وجود خطر ضمن حرکت کردن بصورت لاک پشتی تمام فرمان را به سمت چپ چرخانده و در وسط خیابان مقابل خط مقطع می ایستیم .این ایست به خاطر رعایت حق تقدم برای وسایل نقلیه ای است که از سمت راست به طرف چپ ما در حال عبور هستند پس از ایست سوم و اطمینان از عدم وجود خطر و با رعایت کامل احتیاط دور زدن خود را کامل کرده زمانی که اتومبیل ما کمی مانه در خیابان در مسیر عبوری جدید کاملا صاف شود اقدام به صاف کردن فرمان می کنیم تا اتومبیل ما به چپ و راست منحرف نشود و بهترین راه برای صاف کردن این است که به جلوی اتومبیل خیره نشویم و به انتهای لاین مان نگاه کنیم . این یک روش مطمئن برای دور زدن با یک فرمان می باشد .

دور زدن در فاصله   150متری پیچها ، تقاطع ها ، سربالایی‌ها ، تونل و پل ها ، در محلهایی که دید کافی وجود ندارد و در محلهایی که خط ممتد وجود دارد ممنوع است و خطر تصادف را در پی دارند ، از دور زدن در این مکانها اجتناب کنید.

 

دورزدن با دو فرمان

گاهی اوقات ممکن است در خیابانهایی که عرض آن کمتر از 12 متر بوده و نیز 2 طرفه می باشد بخواهیم که دور بزنیم بنابراین باید روش دور زدن در این گونه خیابانها را آموخته باشیم تا بتوانیم به راحتی اقدام به این کار نماییم .باید توجه داشته باشیم که خط وسط خیابان که آنرا به دو مسیر عبوری رفت و برگشت تقسیم می کند مقطع (بریده بریده) و غیر ممتد باشد به معنای دیوار قانونی بوده و از روی آن نبایستی عبور کرد در ضمن در حریم تقاطع ها نباشد ( حداقل 15 متر قبل و بعد از تقاطع را حریم تقاطع می گویند ) در ضمن خیابانی که می خواهیم در آن دور بزنیم یک طرفه نباشد .برای دور زدن در چنین خیابانهایی نمی توان از روش دور زدن با یک فرمان استفاده کرد چرا که عرض خیابان کم بوده و ما مجبوریم که یکباره رو به جلو رفته و مجددا دنده عقب بیاییم تا بتوانیم براحتی دور بزنیم . لذا از روش دور دو فرمان استفاده می کنیم در ضمن حتما بایستی گذر ما خیابان باشد ( به گذرهای 6 متر یا کمتر کوچه گفته می شود )اهمیت حرکت لاک پشتی در دور زدن با دو فرمانکسی که می خواهد در یک خیابان کم عرض دور بزند بایست بتواند از کنترل کلاج خوبی برخوردار باشد تا بتواند اتومبیل خود را به صورت سانتی متری حرکت بدهد این عمل موجب می شود تا از کنترل بالای نیز سرعت خوبی در چرخاندن فرمان برخوردار شود و این کار فقط با مهارت داشتن در انجام حرکت لاک پشتی میسر خواهد بود پس بنابراین پیشنهاد می شود قبل از انجام دور دو فرمان چند دقیقه ای مجددا حرکت لاک پشتی تمرین شود .روش اجرا در دور زدن با دو فرمانباید توجه داشت که رعایت احتیاط و اجرای دقیق آئین نامه راهنمایی و رانندگی همیشه ضامن سلامتی ما و سرنشینان اتومبیل ما و نیز وسایل نقلیه دیگر می باشد بنابراین اگر ما بدون داشتن دقت کافی و بدون در نظر گرفتن هیچ معیاری بصورت ناگهانی بخواهیم اقدام به دور زدن بنماییم کاملا روشن است که موجب تصادف خواهد شد بنابراین برای دور زدن با دو فرمان بایستی به روش ذیل کاملا توجه کرده و نکته به نکته آنرا اجرا کنیم .طریقه اجرا در دور زدن با دو فرمانما معمولا در خیابان در حال حرکت هستیم و بعد تصمیم می گیریم که دور بزنیم . بنابراین بایستی ابتدا راهنمای سمت راست را بزنیم آنگاه سرعت خود را به آرامی کم کرده به آینه وسط و سمت راست نگاه می کنیم و نیز با پوشش دادن به نقاط کور آیینه سرمان را به سمت راست برگردانیم تا مطمئن شویم که خطری وجود ندارد سپس با احتیاط کامل در منتهی الیه سمت راست متوقف می شویم ( پارک 30 سانت ) تا بتوانیم از عرض خیابان کاملا استفاده کنیم.بعد راهنمای چپ را می زنیم به آینه سمت چپ نگاه می کنیم و پس از اطمینان از عدم وجود خطر اتومبیل خود را بصورت ( 30 درجه کج کرده و می ایستیم و سرمان را کاملا به سمت چپ بر می گردانیم تا کاملا به نقاط کور آینه پوشش دهیم.در صورتیکه عرض خیابان طوری باشد که هنگام ایست دوم ( ایست 30 درجه ) بتوانیم کل طول خیابان را از سمت راست و چپ ببینیم نیازی به ایست وسط خیابان نیست ولی در صورتیکه عبور و مرور بگونه ای باشد که احتمال حتی 1% خطر وجود داشته باشد بایستی پس از ایست دوم ( 30 درجه ) و اطمینان از عدم وجود خطر در مسیر عبوری رفت که ما درون آن هستیم ( سمت چپ اتومبیل ما ) تا وسط خیابان به صورت لاک پشتی حرکت کرده و در ضمن کل فرمان را تا انتها به سمت چپ می چرخانیم و در وسط خیابان می ایستیم تا مطمئن شویم که از سمت راست خطری وجود نداشته باشد.پس از اطمینان از اینکه خطری وجود ندارد رو به عرض سمت چپ خیابان حرکت کرده ( به سمت جدول مقابل ) و زمانی که جدول مقابل از دید راننده از روی کاپوت اتومبیل ما محو شد ضمن حرکت کردن به صورت لاک پشتی فرمان اتومبیل هر چقدر که می توانیم به سمت راست می چرخانیم تا چرخهای اتومبیل ما صاف شود و رو به جلو حرکت لاک پشتی را ادامه می دهیم در این حالت اگر کمی اتومبیل ما به سمت راست کج شد اشکالی ندارد . سوال اینجاست تا کجا جلو برویم که با جدول برخورد نکنیم و پاسخ این است تا جایی که از زیر قاب آینه بغل سمت چپ یا راننده بتوانیم پایین جدول کنار چرخ جلو را ببینیم در ضمن آن سمتی را که بیشتر مورد توجه قرار می دهیم که احساس کنیم به جدول نزدیکتر است . معمولا در دور زدن با دو فرمان چرخ سمت چپ به جدول نزدیکتر است.راهنمای سمت راست را می زنیم و دسته دنده را درون دنده عقب قرار می دهیم و با نگاه کردن به عقب اتومبیل پس از اطمینان از اینکه خطری وجود ندارد بصورت لاک پشتی رو به عقب حرکت کرده و تمام فرمان را با استفاده از هر دو دست به سمت راست می چرخانیم و حرکت خود را به صورت لاک پشتی ادامه می دهیم . و اما سوال این است که تا کجا عقب برویم که بتوانیم براحتی رو به جلو دور بزنیم و اصطلاحا (‌رد شویم ) ؟ تا جایی رو به عقب می رویم که بتوانیم از روی کاپوت جلو پایین جدول جلو ( محل برخورد آسفالت و جدول ) را ببینیم . بنابراین وقتی رو به عقب می رویم بایستی به جلوی اتومبیل نیز توجه داشته باشیم تا بیش از اندازه مورد نیاز عقب نیاییم . خوب است در این لحظه هر چقدر از فرمان را که می توانیم به سمت چپ بچرخانیم تا مجددا چرخهای ما صاف شود و سپس می ایستیم.بعد راهنمای سمت چپ را روشن کرده و ضمن حرکت کردن بصورت لاک پشتی فرمان را به سمت چپ چرخانده و دور زدن خود را کامل می کنیم و پس از اینکه اتومبیل ما در مسیر عبوری جدید صاف شد و فرمان ما نیز صاف شد . حرکت به صورت عادی را انجام می دهیم .

-استفاده از روش(دست روی دست)این روش برای دور زدن یا پارک نمودن خودرو بین دو اتومبیل و یا در مواقعی که ضرورت دارد از تمام زاویه چرخش چرخهای اتومبیل استفاده شود بکار برده می‌شود.با اتخاذ این روش چرخش فرمان آسان صورت می‌گیرد،یک دست همواره روی فرمان قرار دارد و میدان دید راننده از بین نمی‌رود، از خطرات احتمالی کاسته و ایمنی بیشتری را فراهم می‌سازد.1-دست‌های شما در موقعیت ساعت 3 و 9 هستند ، شروع به چرخش فرمان به سمت چپ نمایید2-با دست راست به بالا وچپ و با دست چپ به پائین و راست فشار دهید3-دست چپ را از روی دست راست عبور دهید و فرمان را بگیرید.4-در زمانی که با دست چپ مشغول کشیدن فرمان هستید ، دست راست را آزاد کنید و به سمت راست فرمان بیاورید.5-مجدداًدست‌ها را در موقعیت عادی قرار دهید(ساعت 3و9). کجا مجاز به دورزدن نیستیم؟1-حریم تقاطع (15 متر قبل وبعد از تقاطع)2-روی خط ممتد3-روی خط کشی عابر پیاده4-خیابانهای یکطرفه5-هر جایی که دید کافی نباشد وخطر تصادف در پی داشته باشد

اگر در موارد 1 و 3 افسر آزمون گیرنده به شما فرمان دور زدن داد ، تنها پس از کسب اجاره از ایشان مجاز به دور زدن هستید.

اگر در حال حرکت بودید و افسر به شما مستقیما فرمان دور زدن داد ابتدا پارک سی سانت می کنید و سپس دور می زنید (اگر توقفتان جلوی پل منازل بود نیاز به گفتن "مجاز نیست" برای پارک ندارید ، زیرا فرمان اصلی دور زدن است.)

اگر در حریم تقاطع پارک کردید اول "مجاز نیست" برای توقف می گویید و سپس اگر فرمان دور زدن دادند باید بگویید دور زدن هم در حریم تقاطع غیر مجاز است.