آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

قوانین مسابقات دریفت

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 21 دی 1399 ساعت 10:53

  1. دریفت یکی از پرطرفدار ترین مسابقات اتومبیل رانی بوده،که برای اولین بار در کشور ژاپن ،این مسابقات برگزار شد که کم کم به کشورهای دیگر و در آخر سراسر دنیا انتقال یافت.این مسابقات به دلیل سبک خاص خود نیاز به یک راننده حرفه ای و ماهر برای کنترل خودرو داره،به همین دلیل ،دریفت خودش رو در لیست مهیج ترین مسابقات قرار داده.

    و اما فرمولا دریفت:

    فرمولا دریفت از جمله بزرگترین مسابقاتی است که در در زمینه دریفت برگزار میشود و برای اولین بار در ایالات متحده برگزار شد. هدف از برگزاری این مسابقات، ایجاد رقابت در بالاترین سطح ممکن،در مسابقات دریفت بوده،و برای اولین بار در سال 2004 توسط شرکت SlipStreame Global Marketing پایه گزاری و به کمک SCCA(Sport Car Club of America) قوانینی برای این مسابقات،جهت کیفیت و ایمنی هر چه بهتر و بیشتر انتخاب شد.(برو بچه های D1 هم از ژاپن اومدن واسه کمک)اولین دوره این مسابقات در سال 2004 در ایالات متحده آمریکا با برگزاری 4 راند کار خودش رو شروع کرد.که تا به امروز شاهد برگزاری این مسابقات در سطح بسیار بالا و حرفه ای در زمینه دریفت هستیم.در این مسابقات شرکتهای بزرگ تولید کننده قطعات اتومبیل و دیگر شرکتها از جمله ردبول ،به عنوان اسپانسر دیده میشوند.من در این تاپیک قصددارم،که به معرفی ، قوانین و چگونگی برگزاری این مسابقات بپردازم.ممنون از آقا شاهین بابت هماهنگی و امضای مجوز تاسیس تاپیکتعداد اتومبیلهادر این مسابقات تنها 32 اتومبیل میتوانند جزو لیست مسابقه قرار بگیرند.که قبل از شروع مسابقات،تمامی کسانی که قصد شرکت در مسابقه را دارند،مورد آزمون قرار میگیرند(کولیفای)،و کسانی که امتیاز آنها بالاتر از دیگر افراد باشند،میتوانند جزو لیست اصلی قرار بگیرن.که در شکل نحوه قرار گیری شرکت کنندگان را برای مسابقه نشان میدهداین افراد با امتیازاتی که در 2تا 45 دقیقه که برای کوالیفایینگ تعین شده خود را جزو لیست بالا قرار میدهند.برگزاری مسابقاتاین مسابقات در( 8 الی 10 راند اصلی که هر سال متغییر بوده)چند راند اصلی و هر راند اصلی در یک پیست ،برگزار میشود،که بعد از اتمام،مجددا همان رانندگان با همان ترتیب در راند اصلی بعدی که در پیست دیگری برگزار میشود شرکت میکنند.در این مسابقات،در دو حالت اتومبیلها با هم به رقابت میپردازند.1 هر اتومبیل به تنهایی وارد پیست شده و بسته به دریفت خود،امتیازهایی رو کسب میکند.2 در این حالت دو اتومبیل که به آن Head To Head گفته میشود در دو راند،باهم به رقابت میپردازند،در راند اول،یک اتومبیل در جلو Lead و اتومبیل دیگر(Chase) پشت سر اتومبیل اول حرکت میکند،درحدی که فاصله آنها از یکدیگر به سانتی متر میرسد(اینه که هیجان داره)و در راند دوم جای این دو عوض میشوداتومبیلی که در جلو قرار میگیره(Lead)اتومبیلی که در عقب قرار میگیرد(Chase)مبحث Passing یکی از مهیج ترین موارد این مسابقات است،به این صورت که اتومبیل Lead از Line خودش خارج بشه اتومبیل Chase میتونه از اون سبقت بگیره.البته قوانینی هم برای این کار هستاول : در صورتی این کار مجاز هست که اتومبیل اول(Lead) از مسیر اصلی خود یا Line خارج شده باشد.دوم اتومبیل Chase در موقع سبقت نباید کاهش سرعت داشته باشد.سوم اتومبیل Chase در موقع سبقت نباید تغییری در Line خود بدهد.به این سه دلیل انجام این کار ریسک بزرگی حساب میشه چون باعث از دست رفتن کامل امتیازات شما میشه.داوراندر این مسابقات از سه داور استفاده میشودداوران هرکدام نسبت به مشخصه های امتیاز دهی،که برای هر سه یکسان است،امتیاز خود رو به اتومبیل مورد نظر میدهند.میتوانند از سه حالت زیر یکی رو انتخاب کنند.راننده اول برندهراننده دوم برندهOne More Time (برگزاری مجدد مسابقه)* گزینه سوم در صورتی انتخاب میشود که دریفت رانندگان بسیار به هم نزدیک بوده.در نتیجه اتومبیلها راند قبلی رو تکرار میکنن.پرچم هادر این مسابقات 6 نوع یا بهتر بگیم،6 رنگ پرچم وجود داره،که هرکدام رو توضیح میدیم1 سبز : این پرچم به شما خالی بودن پیست را نشان داده و اجازه شروع مسابقه را خواهید داشت.2 زرد : این پرچم در زمانی استفاده میشود که در مسیر مشکلی به وجود امده باشد،که در صورت رویت این پپرچم باید سرعت خودرو کاهش و منتظر تصمیم داوران باشید(وجود وسیله در مسیر،مثل متوقف شدن یا اسپین شدن ماشین دیگر)3 قرمز:این پرچم نشان دهنده پایان راند،در صورتی که قوانین را رعایت نکرده باشید.4 سفید:این به عنوان یک اخطار به شما نشان داده میشود،در صورتی که سرعت پایینی در پیست داشته باشید و یا در حرکت اتومبیل دیگر تاثیری بگزارید.5 سفید قرمز:این پرچم نشان دهنده وجود ماشینهای مثل آمبولانس،ماشین بر،جرثقیل6 سفید مشکی:این پرچم هم در مواقعی که مسابقه،تمرین،کوالیفای تموم میشه ازش استفاده میشهامتیازاتعوامل از دست دادن امتیاز:در صورت تصادف و برخورد ماشین با دیوار(به صورتی که شما دیگه نتونید دریفت خودتون رو ادامه بدید)خروج چهار چرخ از پیست.و اسپین،یا به وجود امدن مشکل فنی در ماشین(جدا شدن چرخ و ...)، تماس یا انداختن نقاطی به نام Clipin Poin (که با پایلون مشخص شده) از مواردی هست که شما امتیاز را کاملا از دست میدهید.یه نکته اینجا بگم،اگر در حالت دریفت اتومبیل شما مقدار کمی با دیواره ها تماس برقرار کنه تنها امتیاز از شما کم میشود(نمونه گیر کردن اسپویلر به فنس ها یا دیواره دور پیست)واما مواردی که داوران با استفاده از آنها به شما امتیاز میدهند.

    Speed سرعت:این از ساده ترین موردیست که شما میتوانید با کمک آن امتیازاتی کسب کنید.این مورد با استفاده از دستگاه سرعت سنج در مناطق خاصی از پیست که به آن نقطه سرعت(Speed Zone) گفته میشود اندازه گیری میکنند.نکته سرعت شما فقط درSpeed Zone اندازه گیری میشود.این قسمت با استفاده از یک پایلن که از لحاظ ظاهری با دیگر پایلن ها تفاوت دارد نشان داده میشود.Angle زاویه که نسبت به دیواره یا Apex به وجود می آورید را Angle میگویند،که با افزایش آن امتیاز بیشتری نیز خواهید گرفت.حد اکثر 90 درجه.*اتومبیل آبی رنگ Angle بیشتری نسبت به اتومبیل سفید رنگ دارد(نیسانه دیگه،کاریش نمیشه کرد )Line در زمان (ورود،خروج،و مدت ی که در حالت دریفت هستید) دریفت،اگر فاصله شما با دیواره و Apex و جدا کننده های مسیر یکسان باشد،به شما امتیاز بیشتری داده میشود.و در زمان دریفت هرچه سپر جلو یا عقب شما با پایلن ها و Apex یا با دیواره فاصله کمتری داشته باشد،امتیاز بیشتری برای شما در نظر گرفته میشود.این یکی از مشکلترین موارد برای کسب امتیاز است.*اتومبیل مشکی رنگ لاین بهتری را دنبال میکن،همچنین فاصله کمتری نسبت به داخل پیچ داردStyleحالت اتومبیل شما در زمان ورود،خروج و هنگام دریفت از عوامل موثر بر امتیاز شما در این مورد خواهد داشت.اما میزان امتیاز اختصاص داده شده به این مواردحداکثر 20 امتیاز برای Speedحداکثر 25 امتیاز برای Angleحداکثر 25 امتیاز برای Lineحداکثر 30 امتیاز برای Style


    سایر مطالب خواندنی از این بخش:


  2. 25 اسفند 1397 16:30 # ADS

  3. قوانین مربوط به اتومبیل

    خود اتومبیل:اتومبیل های دست ساز نمیتوانند در این مسابقات شرکت کنند.بدنه:اتومبیل شرکت کننده باید کاملا سالم و بدون هیچ مشکل فنی باشدسپرهای عقب و جلو ،رکاب،درب ها،کاپوت جلو،صندوق عقب و ... نباید هیچ شکستی وجود داشته باشد.برای ضاهر آن میتوان از فلاپهای استاندارد استفاده کرد،(در صورتی که ظاهر آن خلاف قوانین نباشد)تعبیه هرگونه وسیله در کناره های ماشین،برای ایجاد دانفورس ممنوع است،(تغییراتی که در رکاب و سپر جلو اعمال میشود،شامل قرار دادن باله های کوچک روی سپرها)*استفاده از اسپویلر و دفیوزر موردی نداردهمچنین سیستم چراغهای(عقب و جلو)باید کاملا سالم باشند(زنون میشه استفاده کرد )

    موتور و جعبه دندههرگونه تغییر در موتور و ECU ازاد بوده،و محدودیتی ندارد.موتور و رادیاتو و دیگر متعلقات موتور باید در محفظه موتور قرار بگیرد،و محکم در جای خود قرار بگیرد*بیرون آوردن هواکش یا دیگر وسایل از موتور ممنوع میباشد،کلا از زیر کاپوت چیزی بیرون نزنه.تمامی سیستم های که مایعات در ان وجود دارد،باید فاقد هرگونه نشت باشدخودرو باید تمامی مشخصات موتوری و دیگر آن بر رو خودرو نصب شده باشد.باید مجهز به دنده عقب باشند.استفاده از هرگونه ابزار برای کنترل کشش یا سنسورهای کمکی در رابطه با کنترل ماشین باید حذف شوند.شاسی و سیستم تعلیقهرگونه تغییر در شاسی اتومبیل ،مثل افزایش طول ،کم کردن،اظافه کردن قطعه و یا تغییر جای محورها ممنوع بوده.*ایمن کردن و تغویت شاسی موردی ندارد،مثل جوش دادن درزهای موجود در شاسی.سیستم تعلیقتغیر در این سیستم آزاد بوده،و میتوان پایه های آن را تغییر داد.حتی میتوان سیستم تعلیق اصلی ماشین را تغییر دار.ولی محفظه قرار گیری کمک فنر باید از محفظه موتور جدا باشد،و احتمال ورود هرگونه مواد مانند سوخت و غیره به این محفظه نباشد.به شکل زیر دقت کنید

    سیستم سوخت رسانیمخزن سوخت نباید داخل اتاق باشد،مخزن باید از لحاظ فیزیکی دارای تحمل فشار بالا در برابر حرگونه ضربه احتمالی باشد،و به همین دلیل استفاده از هرگونه وسیله برای بالا بردن سطح ایمنی این قسمت مجاز میباشد.*در زمان مسابقه ،شما با مخزن پپر اجازه ورود به پپیست را نخواهید داشتاتصالات و سیستم هدایت سوخت به موتور،باید از نوعی باشد که در برابر حرارت وفشار و مقاوم باشد.این قسمت باید طوری طراحی شود که با تکانهای شدید و تصادف،هیچ گونه تغییری پیدا نکند.انتقال سوخت از داخل اتاق غیر مجاز میباشد.سیستم الکترونیکیدکمه خاموش:تمامی اتومبیلها باید دارای یک دکمه در خارج اتومبیل،سمت راست زیر شیشه جلو اتومبیل باشد،که با نوشته OFF کاملا مشخص باشد،که در مواقع ضروری با استفاده از آن تمامی اجزای محفظه موتور غیر فعال بشود.باطری این وسیله باید درجای خود محکم و در صورت نیاز با جوش دادن یکسری اتصالات آن را درون یک Cage قرار داد.چراغ هاتمامی چراغهای اتومبیل باید سالم و بدون هیچگونه تغییری باشد،که شامل چراغهای جلو عقب میباشد.چراغ ترمز عقب باید جوری تعبیه شده باشد که در همه حالات احتمالی قابل مشاهده باشد،و عملیات ترمز گیری را بدون وقفه اعلام کندسیستم اگزوزهرگونه تغییر در این سیستم مجاز بوده،به غیر از اینکه خروجی اگزوز به سمت عقب اتومبیل باشد*وجود دهنه اگزوز در کنار یا روی کاپوت مجاز نیستسیستم ترمزاین سیستم باید بر روی هر چهار چرخ فعال باشد،هیدرولیک کردن این سیستم آزاد است.اظافه کردن سیستم دوم هم آزاد است،به شرطی که هیچ گونه تاثیری در سیستم ترمز اولیه نداشته باشد.سیستم Coolin (خنک کننده موتور)این سیتم باید در محفظه موتور باشد،و هیچ گونه نشتی نداشته باشد .موادی که برای این قسمت استفاده میشود،فقط باید آب خالص و بدون هیچ محلول دیگری باشد.*استفاده از موادی چون ضد یخ و ... مجاز نمیباشدسیستم روغناین سیستم باید دارای محفظه مطمئن و ایمن باشد،و در صورتی که در صندوق یا اتاق قرار دارد باید با اتصالات(Cage) از آن محافظت کرد.اتصالات این قسمت باید به شکلی باشد که هیچ گونه نشتی در آن وجود نداشته باشد.داخل اتومبیلحذف وسایل داخل اتومبیل مجاز میباشد،اتاق باید فاقد هرگونه صدای اضافی،ناشی از قطعات اتاق باشد.آیینه وسط را باید با نوع ی که شیشه آن غیر قابل خرد شدن باشد تعویض گردد.همچنین سیستم SRS نیز باید حذف شودخارج اتومبیلتمامی دربهای ماشین(صندوق عقب،کاپوت،سرنشین های)باید حالت استاندارد داشته باشند،و هرگونه تغییر در مکانیزم باز و بسته شدن آنها غیر مجاز بوده،و نباید از قفلهای پیچیده استفاده شود.شیشه های جلو عقب و بغل باید با نوعی از شیشه ها که بعد از برخورد خرد نمیشوند تعویض گردد.ضخامت شیشه نباید کمتر از 3 میلیمتر باشد.برف پاک کن های اتومبیل باید سالم باشد.آیینه های بغل نیز باید در جای خود قرار داشته باشد.سپر های عقب و جلو باید سرجای خود محکم و فاقد هرگونه لرزش باشند.


  4. اتومبیل باید دارای رول کیج مطابق با قوانین fia باشد.

    *اتومبیلهای کروک باید رول کیج داشته باشندهرگونه اشکال در اتصالات،و ظاهر(کج بودن)رول کیج از شرکت اتومبیل جلوگیری خواهد کرد.وجود کپپسول آتشنشانی در اتومبیل الزامیست.راننده و تیم مربوطراننده و تیم باید همیشه آماده و در دسترس مسئولین مسابقه باشندلباس راننده باید عاری از هرگونه پارگی یا مشکل بوده همچنین اسم راننده و تیم آن باید بر روی لباس درجایی که به راحتی قابل روییت باشد نصب شده باشدلباس افراد تیم هم باید نام و لوگو تیم بر روی لباس آنها حک شده باشد.تنها پرسنل تیم اجازه ورود به محوطه pit را دارن.(فقط با لباسی که مشخصات آن تیم بر روی آن مشخص باشد).رانندگانی که هرگونه مشکل یا بیماری خاص دارند مجاز به شرکت در مسابقه نیستند و از فیزیکی باید در سلامت کامل باشند.رانندگانی که از مواد مخدر،الکل و دیگر مواد محرک استفاده میکنند،مجاز به شرکت نبوده و در صورت مشاهده از مسابقه اخراج خواهند شد.رانندگانی که از عینک استفاده میکنند،باید عینک خود را مطابق با استاندارد های fia تهیه کنند.در طول مسابقه در صورت بروز هرگونه مشکل در اتومبیل(در صورتی که خطر بروز جانی وجود نداشته باشد)و متوقف شدن اتومبیل آنها در محوطه پیست،اجازه پیاده شدن از اتومبیل را ندارند.لباس راننده باید از مواد ضد حریق باشد،کلاه ایمنی باید طبق استاندارد های fia بودهرانندگانی نباید انها از حد مجاز بلند باشد(از زیر کلاه ایمنی نباید بیرون بیاد).باز کردن درب خودرو در هنگام مسابقه(در حال دریفت)غیر مجاز بوده و باعث کسر امتیاز میشود.رانندگان بعد از اتمام راند،تا زمان اعلام نتیجه باید،در پیست بایستد،تا داوران نتیجه نهایی رو اعلام کنند.(در این زمان حق خروج از اتومبیل را ندارن)بعد از اتمام راند،انجام هرگونه حرکت نمایشی با اتومبیل ممنوع بوده.انجام حرکات زشت و توهین آمیز،در طول برگزاری مسابقه،باعث کسر امتیاز یا حتی اخراج،خواهد بود.