آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

گواهینامه درون شهری چیست

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 02 آبان 1400 ساعت 10:53

وی افزود : این دسته از رانندگان از ساعت 12 شب تا 5 صبح حق رانندگی ندارند و علاوه بر آن خارج از شهر ها هم تا یکسال نباید رانندگی کنند مگر مسیر بین بزرگراهی با حداکثر 25 کیلومتر فاصله از آن شهر .

سردار مهری تاکید کرد : رانندگان مبتدی دارای گواهینامه پایه سه باید علامت مثلث خطر که داخل آن نوشته شده «احتیاط راننده مبتدی» را یکی در سمت راست جلوی خودرو و یکی هم در سمت چپ عقب خودرو نصب کنند تا برای سایر رانندگان عبوری مشخص شود و آنها احتیاط کنند .

رئیس پلیس راهور افزود: کسانی که با گواهینامه جدید تخلف کنند اگر تخلفشان حادثه ساز شود و مقصر شناخته شوند ، گواهینامه شان ضبط و به محل سکونتشان ارسال می شود و بعد از آن راننده تا یک ماه بعد باید به محل ارسال گواهی نامه مراجعه کند و دوباره در آموزشگاهها ، آموزش های لازم را فرا بگیرند .

سردار مهری ادامه داد : چنین رانندگانی بعد از معرفی به آموزشگاه ها باید 40 ساعت آموزش را طی کنند که 24 ساعت آن عملی و 16 ساعت آن نیز به صورت نظری درکلاس خواهد بود و بعد از آن در صورت قبولی می توانند گواهینامه خود را دریافت کنند .

سردار مهری تاکید کرد : این اقدام مطمئنا در پیشگیری از تصادفات فوتی و جرحی موثر خواهد بود .

وی افزود: وزیرکشور این دستورالعمل را ابلاغ کرده است و ماه آینده آن را عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد .

محدودیت های جدید برای گواهینامه موتور سیکلت 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از دستور العمل وزیر کشور به منظور محدودیت های جدید رانندگی در سال نخست اخذ گواهی نامه برای موتورسیکلت سواران خبر داد. 

سردار مهری در نشست خبری افزود: افرادی که تازه موفق به اخذ گواهی نامه برای موتورسیکلت می شوند تا یک سال حق ندارند با موتورهای بیش از 125 سی سی رانندگی کنند. 

وی تاکید کرد : این افراد همچنین حق رانندگی با موتور از 10 شب تا 5 صبح را تا یک سال نخواهند داشت.

رئیس پلیس راهور همچنین گفت: این افراد حق رانندگی با موتورسیکلت از 10 شب تا 5 صبح را نخواهند داشت و علاوه بر آن فقط باید در داخل شهر رانندگی کنند مگر اینکه حداکثر 25 کیلومتر از آن شهر فاصله بگیرند . 

سردار مهری گفت : این دستور العمل از ماه آینده در سطح کشور  اجرایی خواهد شد . 

توجه نکردن به جلو، سرعت غیرمجاز و رعایت نکردن حق تقدم عامل 71 درصد تصادفات 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: توجه نکردن به جلو ، سرعت غیر مجاز و رعایت نکردن حق تقدم 71 درصد علت وقوع تصادفات در هشت ماه نخست امسال بوده است.

سردار مهری در نشست خبری تصریح کرد: 69 درصد وقوع تصادفات نیز در ساعات 12 ظهر تا 24 رخ داده و علاوه بر آن 55 درصد تصادفات را خودروهای سواری و 31 درصد هم موتورسیکلت ها در این مدت به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: در این هشت ماه 51 درصد فوتی های تصادفات در سر صحنه و 49 درصد هم حین انتقال به اوژانس و یا مراکز درمانی جان باخته اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ادامه داد: در هشت ماه امسال 21 درصد از جانباختگان عابران پیاده و 28 درصد هم موتورسیکلت سواران بوده اند.

ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در 8 کلانشهر 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از ممنوعیت تردد خودروهای در سن فرسوده در هشت کلانشهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ سردار مهری در نشست خبری افزود: براساس مصوبه اخیر دولت از این پس تردد خودروهای در سن فرسوده در کلان شهرهای تهران ، کرج ، تبریز ، اصفهان ، مشهد ، شیراز ، اهواز و اراک ممنوع خواهد بود.

وی تصریح کرد: در صورت تردد این خودروها هر خودرو در هر 24 ساعت 50 هزار تومان جریمه می شود.

سردار مهری سن فرسوده خودروها را برای خودروهای سواری 20 ، وانت 15 ، تاکسی و مینی بوس 10 ، اتوبوس شهری 8 ، اتوبوس برون شهری 12 ، کامیون های کشنده 20 و موتورسیکلت را 8 سال اعلام کرد.

وی ادامه داد: همکاران ما با مشاهده این خودروها آنها را در هر 24 ساعت 50 هزار تومان جریمه خواهند کرد و اجرای این دستورالعمل به صورت جریمه دستی آغاز شده و در ماه های آینده هم از طریق سامانه جدیدی که روی دوربین های مکانیزه تعریف می شود خودروهای در سن فرسوده شناسایی و اعمال قانون خواهند شد.

 45 درصد فوتی های تصادفات درون شهری عابران هستند 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: 82 درصد جانباختگان تصادفات درون شهرها را عابران و موتورسیکلت سواران تشکیل می دهند که سهم عابران 45درصد است.

 سردار مهری در نشست خبری افزود: این موضوع نشان می دهد که با امکانات مناسب از جمله ایمنی سطوح معابر و مکانیزه کردن پله های برقی می توان تلفات را در شهرها کاهش داد.

وی همچنین گفت: از مجموع فوتی های تصادفات درون و بیرون شهرها 78 درصد آقایان و بقیه خانم ها هستند . علاوه بر آن 51 درصد جانباختگان سن 21 تا 50 سال  یعنی در سن نیروی کار بوده اند.

سردار مهری با یادآوری اینکه سال 84 ، 27 هزار و 700 نفر در تصادفات کشور فوت کردند افزود: این تعداد  در پایان سال 94 با وجود افزایش بسیار زیاد وسایل نقلیه به 16 هزار و 586 نفر رسید .

وی خاطر نشان کرد: در این کاهش ایمن شدن جاده ها و خودروها و بهبود رفتار رانندگان نقش اصلی داشته است .

رییس پلیس راهور با اشاره به آغاز طرح زمستانه با همراهی دستگاه های خدماتی و امدادی با محوریت پلیس در جاده ها به ویژه مناطق برفگیر گفت: این طرح باعث شده تا تعداد جانباختگان تصادفات در یک ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 17 درصد کاهش یابد .

 افزایش 40 درصدی شماره گذاری خودروها در 9 ماه امسال 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از افزایش 40 درصدی شماره گذاری خودروها در سال 95 در مقایسه با مدت مشابه سال پیش خبر داد .

سردار سرتیپ مهری در نشست خبری با بیان اینکه شماره گذاری خودروهای وارداتی هم در این مدت 13 درصد رشد داشته است تصریح کرد: بر این اساس در 9 ماه امسال 951 هزار و 820 خودرو شماره گذاری شده که از این تعداد 46 هزار و 961 خودرو وارداتی بوده است. 

وی گفت: در همین مدت در مقایسه با مدت مشابه سال پیش یک درصد صدور گواهینامه رانندگی کاهش یافته است.

سردار مهری در پاسخ به پرسشی درخصوص افزایش ترافیک درپایتخت نیز گفت:در این مسئله افزایش خودروها، زیاد شدن تعداد خودروهای تک سرنشین و کوتاه شدن روزها بویژه در فصل زمستان نقش اصلی داشته است.

رییس پلیس راهور گفت: برای بهبود کیفیت ترافیک باید مصوبات مجلس و دولت اجرایی شود و علاوه بر آن حمل و نقل عمومی نیز افزایش یابد.

افزایش 32 درصدی اعمال قانون در داخل شهرها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 32 درصد بیشتر در شهرها اعمال قانون داشته‌ایم.

 سردار مهری در نشست خبری افزود: در تهران در محدوده زوج و فرد اعمال قانون با دوربین‌ها صورت می گیرد و از این پس برای خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت 24 ساعته در تمام نقاط کشور به صورت دستی و مکانیزه اعمال قانون جریمه می‌شوند. 

وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر بخشودگی جرائم دو برابری خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس از خرداد امسال تا پایان آذر کسانی که جرایم‌شان را در سال 94 پرداخت نکرده بودند آن دسته از جرائم که دو برابری به آنها تعلق گرفته بود، بخشیده شد اما پس از پایان این مهلت دیرکرد جرائم به جای خود برگشته است البته این موضوع مربوط به جریمه‌های تسلیمی، خودداری و الصاقی بود و مردم از این طرح استقبال خوبی کردند. 

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در شهر تهران کمتر از 5 درصد از وسایل نقلیه در سن فرسودگی قرار دارند گفت: در کل کشور بین 18 تا 19 میلیون دستگاه وسیله نقلیه داریم که حدود یک میلیون و 350 هزار خودرو در سن فرسودگی قرار دارند که  بیشتر مربوط به سواری و وانت است. 

سردار مهری با بیان اینکه در سالجاری 700 تا 800 دستگاه دوربین ثبت تخلف در سطح جاده‌ها نصب می‌شود، گفت: تعداد رانندگان متخلف که منجر به تصادفات فوتی می‌شوند، کم است؛ سال گذشته 16 هزار و 586 نفر در تصادفات در سطح کشور جان باختند که مربوط به 6 هزار و 300 تصادف فوتی بود از این تعداد 50 درصد مقصر بودند که در مجموع 3 هزار و 200 راننده متخلف از میان 25 میلیون نفری که گواهینامه فعال دارند.

وی تصریح کرد:پارسال به طور متوسط هر روز 45 نفر در تصادفات فوت کردند و 800 نفر نیز مجروح شدند.

مهری با بیان اینکه اگر خودروساز، متولیان جاده یا راننده در تصادف مقصر شناخته شود به دستگاه قضایی معرفی می‌شود، اظهار داشت: برابر قوانین و مقررات، خودروهای وارداتی در کشور شماره‌گذاری می‌شوند و فرقی نمی‌کند که خودرو لوکس یا غیرلوکس باشد البته برخی رانندگان خودروهای لوکس تخلفاتی مانند حرکات نمایشی، سرعت‌های غیرمعمول را که همراه با مصرف مشروبات الکلی  و مواد روانگردان است انجام می‌دهند که پلیس هم در تهران و هم در سایر شهرها با آنها برخورد می‌کند. 

رئیس پلیس راهور ناجا درباره تعریف خودروهای لوکس گفت: خودروی که میزان قیمت آن به اندازه یک دوم دیه یک نفر در سال در ماه‌های حرام باشد خودرو لوکس محسوب می‌شود؛ اکنون که دیه در ماه‌های حرام 256 میلیون تومان برای هر نفر است نصف این مبلغ در تعریف خودرو لوکس گنجانده شده است. 

سردار مهری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات رئیس صدور گواهینامه ناجا درباره کنکوری شدن صدور گواهینامه گفت:در پی  این هستیم که در شهرها به صورت متمرکز آزمون صدور گواهینامه را برگزار کنیم. 

وی درباره شماره‌گذای خودروهای یورو 4 نیز  افزود: در حال حاضر خودروهایی که شماره‌گذاری می‌شوند یورو 3 و 4 هستند قبلا در مورد موتورسیکلت‌ها نیز شماره‌گذاری آنها یورو 2 بود اما اکنون فقط موتورسیکلت‌های انژکتوری شماره‌گذاری می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه مخدوش کردن پلاک خودرو جریمه دارد تاکید کرد: مخدوش کردن پلاک نیز جرم است و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. 

رئیس پلیس راهور ناجا درباره قانون سند مالکیت خودرو گفت: برابر قانون، پلیس مدارکی که تحت عنوان سند مالکیت خودرو صادر می‌کند، جنبه قانونی دارد و قانونگذار تکلیف مسئولیت صدور سند مالکیت خودرو و گواهینامه را به پلیس داده است؛ در کمیسیون اصل 90 مجلس، نمایندگان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد حضور داشته و استماع کردند و هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و پلیس در این زمینه کار غیرقانونی انجام نداده است. 

سردار مهری درباره شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی خاطرنشان کرد: در سال جاری برای خودروهایی که ساخت آمریکا و تحت عنوان برند آمریکا باشند به مناطق آزاد ابلاغ شد که از ورود آنها جلوگیری شود و پلیس از شماره‌گذاری خودروهایی با نام‌ و نمای آمریکایی جلوگیری می‌کند؛ آمریکا به مواضع خود بر ضد ملت ایران پایبند بوده است. 

وی درباره جرائم رانندگی که به صورت ایستگاهی توسط پلیس صادر می‌شود و بعضا به صورت تسلیمی است، اظهار داشت: در جرایم دستی امکان خطا وجود دارد و شهروندان می‌توانند در مراکز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی اعتراضات خود را در هر شهرستان رسیدگی کنند و اگر قانع نشدند از دیگر مکانهای قانونی مانند پلیس +10 به ان اعتراض کنند.