آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

لرزش و خاموش شدن ماشین

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 26 آذر 1400 ساعت 13:50

یکی از ایرادات آزاردهنده در خودروی های امروزی بدون استثنا ایراد لرزش درجا می باشد، امروز ما در این مقاله به بررسی علل شایع لرزش درجا می پردازیم و سپس برای شما مشخص می کنیم که کدامین ایراد با ریمپ اصلاح دور درجا قابل برطرف شدن می باشد.

پس با هم به ترتیب اولویت اقدام به بررسی علتها کرده و در دسته اول، ایراداتی که رفع آنها به ریمپ ارتباطی ندارد را بیان می کنیم:

۱) خرابی دسته موتورها

دسته موتورها از قطعاتی لاستیکی هستند که وظیفه آنها تحمل  وزن موتور و جذب ارتعاشات ناشی از آن میباشد، پس در صورت خرابی یا شکستگی ، به عنوان اولین مظنون، ایجاد لرزش در موتور اتومبیل زیر سر آنها خواهد بود! پس در اولین قدم؛ نگاهی به دسته موتورها انداخته تا در صورت خرابی یا لهیدگی  تعویض شوند.

۲) دور درجا بیش از حد پایین است

باید در نظر داشت هر خودرویی بصورت مشخص وقتی موتورش گرم است، دور موتور درجا در یک محدوده مشخص قرار دارد، مثل عدد ۷۵۰ برای ۲۰۶ یا ۸۵۰ برای پراید یا پژو ؛ حال اگر به هر دلیلی خودرو نتواند این دور را حفظ کند  لرزش موتور ماشین در هنگام کار درجا، قابل احساس خواهد بود. دراین حالت، چون دور موتور کمتر از ان چیزی است که ماشین را روشن نگاه دارد و از طرفی میزان ان به حدی نیست که اتومبیل کاملا خاموش شود، موتور ماشین با لرزش روشن می ماند. در این حالت کثیفی دریچه گاز یا به هم خوردن برنامه کامپیوتر (که با ریست برطرف می شود.) می توانند از عوامل تاثیر گذار محسوب شوند.

۳) ضعف پاشش سوزن انژکتور

در خودروهای چهارسیلندر فعلی، پاشش به صورت MPFI می باشد که با ۴ سوزن انژکتور صورت می گیرد. اگر به هر دلیلی پاشش یکی از این سوزنها کمتر یا بیشتر از حد برنامه ریزی شده در ایسیو (ECU) باشد، لرزش ایجاد می شود. البته به دلیل حضور سنسور اکسیژن در سیستم های انژکتوری عموماً پاششها کنترل می شود مگر آنکه یک سوزن بیشتر از حد مشخصی بنزین بپاشد یا دچار عیوب پاشش باشد که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

انواع ایراد سوزن انژکتور

اگر انژکتورهای اتومبیل مشکل پیدا کنند، سیستم سوخت رسانی به سیلندرها با مشکل روبرو می‌شود و عمل احتراق به درستی انجام نمیشود که سبب لرزش موتور میگردد. علاوه بر این در حین حرکت کاهش توان یا بالارفتن مصرف سوخت هم خواهیم داشت. شست و شوی انژکتورها با دستگاه اولتراسونیک، می تواند این ایراد را در مراحل اولیه  برطرف کند اما اگر مشکل برطرف نگردد؛ چاره کار تعویض سوزن انژکتور است.

۴) جرقه ضعیف شمع

اگر شمع ها مشکل داشته باشند، ممکن است عمل احتراق به خوبی انجام نشده ودر نتیجه موتور اتومبیل با لرزش مواجه شود. سرویس به موقع شمع ها و تنظیم دهانه آنها به رفع لرزش کمک میکند. شمع های مختلف، هر کدام عدد مشخصی را به عنوان gap دارند و باید با فیلر مناسب آن تنظیم شوند. خود شمع نیز باید با برس فلزی از دوده ها کاملاً پاکیزه گردد.

 عدم تنظیم دهانه شمع موجب تاخیر در فرایند ایجاد جرقه و ایجاد لرزش در دور آرام می گردد، همچنین به تنهایی همین عامل موجب افت توان و بالارفتن مصرف سوخت نیز می گردد.

انواع ایراد در دهانه شمع خودرو

 5) جرقه ضعیف کویل

در خودروهای امروزی معمولا جرقه برای هر دوسیلندر اتفاق می افتد یعنی جرقه سیلندر ۱ و ۴ و جرقه سیلندر ۲ و ۳، بنابراین در یکی از سیلندرها احتراق صورت گرفته و در دیگری که در حال تخلیه می باشد، جرقه هرز، موجب سوختن هیدروکربنهای باقی مانده از احتراق قبلی می شود، بنابراین باید در نظر داشت که کویل ها به عنوان تامین کننده برق برای جرقه شمع ها؛ اگر دچار ضعف یا فرسودگی شوند می توانند لرزش درجا را ایجاد کنند. شما می توانید با سرچ در گوگل روشهای تست اُهمی کویل را در سایتها پیدا کرده و سلامتی کویل خودروی خود را چک کنید. در بین خودروهای تولید داخل، خرابی کویل در خودروهای خانواده ۲۰۶ موتور ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ بیشتر دیده می شود. از طرف دیگر بعضاً خرابی کویل علاوه بر لرزش با خارج شدن دود سیاه یا خامسوزی از اگروز قابل تشخیص می باشد.

 6) ضعف در سیستم سوخت رسانی

عدم تعویض به موقع فیلتر سوخت یا ضعف پمپ بنزین می تواند از دیگر علایم ایجاد لرزش درجا باشد بخصوص که این مورد با خاموش شدن غیرقابل پیش بینی خودرو هم قابل مشاهده است. گاها دیده شده که فیلتر دایمی پمپ بنزین که در زیر آن قرار دارد (در موارد داخل باکی) به مرور زمان دچار انسداد و گرفتگی شده و باعث کاهش فشار بنزین می گردد. بدیهی است خرابی یا داغ کردن پمپ بنزین با علایم دیگری نظیر گاز نخوردن خودرو در سربالایی یا خالی شدن پدال گاز زیر پا نیز قابل ردیابی می باشد. اما معمولاً نیم سوز شدن پمپ موجب لرزش درجا شده که با فشار دادن پدال گاز بصورت درجا لرزش بیشتر خواهد شد.

۷) برق دزدی وایرها

در صورتیکه یکی از وایرها برق تولید شده توسط کویل را به طور کامل به سر شمع منتقل نکند یا به دلیل پارگی یا خرابی ترمینال آن به بدنه اتصال کوتاه دهد، شما شاهد لرزش درجا خواهید بود و البته ریپ زدن از دیگر علایم این ایراد محسوب می شود بخصوص در حین حرکت در دور موتور پایین.

چه مواردی با ریمپ قابل برطرف شدن هستند؟

در صورتیکه خودروی شما هیچکدام از ایرادات بالا را ندارد اما مشکل لرزش درجا همچنان به قوت خود باقی است، احتمالا موتور خودروی شما دچار ایراد ضعف آب بندی سرسیلندر یا ضعف رینگهای تراکم شده است. در این حالت با «ریمپ اصلاح دور آرام» این مشکل را برای همیشه برطرف کنید. این راه حل کاملاً قطعی بوده و برگشت پذیر نیز نخواهد بود. در این حالت بسته به شدت لرزش بین ۵۰ تا ۱۵۰ دور به مقدار دور آرام خودروی شما افزوده می گردد. در صورتیکه برای ریمپ خودروی خود به شرکت کاراکال تیونیگ مراجعه نموده و این مشکل را نیز دارید، بدون افزایش مبلغ به رایگان این اصلاحیه در برنامه ایسیو خودروی شما لحاظ خواهد شد.