تنظیم موتور دوو سیلو
نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 25 خرداد 1400 ساعت 14:48
سلام به همه دوستان
با توجه به سوالات مکرر دوستان در مورد نحوه تنظیم سنسور کربن یا پتانسیومتر در این تاپیک به صورت مفصل در موردش توضیح داده میشه و بحث میشه
ذکر این نکته هم اول تاپیک خالی از لطف نیست که اگر بخوایم این سنسور به صورت ایده ال تنظیم بشه باید به وسیله دستگاه های سنجش آلایندگی تنظیم بشه که چون در دسترس نیست این دستگاه واسه همه به روش های دیگه تو این تاپیک پرداخته میشه
سنسور کربن
و اما روش تنظیم سنسور و مقدمات آن
1.دلکو باید تنظیم باشه تا نتیجه مطلوب حاصل بشه ( تاپیک تنظیم دلکو موجود هست)
2.برای تنظیم دستی این سنسور به 1 اهم متر دیجیتال نیاز هست
مراحل تنظیم ( چند روش وجود داره که توی این روش به تنظیم در حالت خاموش اشاره میشه و در پست هایآتی بقیش توضیح داده میشه )
1. پیچ اتصال سنسور به بدنه رو که در عکس بالا با فلش سبز مشخص شده رو باز میکنیم
2.سوکت فلزی که در عکس با فلش زرد مشخص شده رو با پایین فشار داده و سنسور رو از سوکت خارج میکنیم
3.سنسور را از خودرو جدا میکنیم ( موتور باید خاموش باشه )
4. درون سنسور 3 عدد پایه وجود داره که وقتی از سوکتش خارج بشه مشخص هست ( به عکس بالا و فلش آبی و شماره های پایه ها خیلی دقت کنید )
5. اهم متر رو روی 20 کیلو اهم تنظیم میکنیم
6. ابتدا مقاومت پایه 1و3 رو اندازه میگیریم که باید بین 13 تا 14 باشه
7. سپس مقاومت پایه 1 و2 رو اندازه میگیریم و یادداشت میکنیم
8.مقاومت پایه 1و2 روی 7 تنظیم بشه یا مقاومت پایه 2و3 روی 6.80 تنظیم بشه
تذکر مهم : هر چه عدد پایه 1و2 بالاتر رود مصرف سوخت افزایش پیدا میکند
هرچقدر عدد پایه 2و3 پایین بیاید سوخت افزایش پیدا میکند ( عملکرد اعداد در پایه ها عکس هم میباشد )
9. سنسور رو بعد از تنظیم پایه 1و2 یا 2و3 را با اعداد توصیه شده به محل خود نصب کنید
نکته مهم : پایه 2و3 در حالت خاموش و خارج از سوکت بین 6.70 تا 7.40 قابل تنظیم است بسته به شرایط ( هرچقدر عدد پایه 2و3 پایین بیاید سوخت افزایش پیدا میکند )
10.سوییچ را باز کنید ولی ماشین رو روشن نکنید به مدت 10 ثانیه
11.سوییچ را به مدت 10 ثانیه مجدد ببندید
12.سوییچ را مجدد باز کنید و بعد از 10 ثانیه بدون فشار به پدال گاز ماشین رو روشن کنید
13. اجازه دهید موتور کاملا گرم شود و 1 بار فن کار کرده و خاموش شود
14 . سپس اگزوز را چک کنید که بوی بد ندهد و موتور کاملا صاف کار کند و صدای پت پت از اگزوز نیاید
15 . در صورت صاف کار کردن خودرو و نداشتن بوی زیاد عمل تنظیم سنسور با موفقیت انجام شده
قبل از تنظیم این سنسور از سلامت شمع و وایر شمع و تنظیم دلکو اطمینان حاصل کنید
لازم به ذکر است که این سنسور در مدل هایی که مجهز به سنسور اکسیژن میباشد وجود ندارد مثل اسپرو 94