آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

علت جا رفتن دنده بدون کلاچ

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 08 بهمن 1400 ساعت 09:43

عملکرد مطلوب سیستم انتقال قدرت به موارد زیادی وابسته است که نقص در هر کدام از آن‌ها می‌تواند مشکل یا مشکلات متعددی را به‌وجود بیاورد. یکی از این مشکلات که خیلی آزار‌دهنده است و می‌تواند رانندگی را به یک کار عذاب‌آور تبدیل کند و حتی گاهاً خطرات جدی را برای سرنشینان به‌همراه داشته باشد، سخت جا رفتن یا به‌طور‌کلی جا نرفتن دنده‌ خودرو است.
ما در این مطلب سعی کرده‌ایم به مهم‌ترین مواردی که باعث بروز این اختلال می‌شوند بپردازیم تا در صورتی که با آن روبرو شدید بدانید که منشأ این مشکلات عمدتا از کجا می‌آیند. پس با ما همراه باشید.

کمبود واسکازین گیربکس
واسکازین اولین چیزی است که باید چک کنید چون کمبود آن می‌تواند تأثیر مخربی روی سیستم انتقال داشته باشد و عملکرد آن را دچار مشکل کند. پس حواستان به واسکازین گیربکس باشد.

 مناسب نبودن کیفیت و غلظت واسکازین
واسکازین باید متناسب با استاندارد سفارش شده از طرف کمپانی باشد و از ریختن واسکازین‌های نامناسب و بی کیفیت جدا خودداری کنید. همچنین اگر کیلومتر کارکرد ماشین زیاد است و واسکازین برای مدتی طولانی عوض نشده، بهتر است در اولین فرصت واسکازین را تعویض کنید. چون مطمئنا دیگر آن کیفیت مطلوب را ندارد و کثیف شده و باعث آسیب به اجزای سیستم انتقال قدرت و بروز مشکل در تعویض دنده خواهد شد.

استهلاک در سیستم کلاچ
خرابی و مستهلک بودن اجزا مجموعه کلاچ یعنی دیسک، صفحه و سیم کلاچ می‌تواند در عملکرد تعویض دنده اختلال ایجاد کند. مثلاً ممکن است هنگامی که ماشین خاموش است دنده به راحتی جا برود ولی هنگامی که ماشین را روشن می‌کنید دنده‌ها دیگر جا نخورند. این مشکل به‌خاطر ایراد در مجموعه کلاچ است. اگر هنگام تعویض دنده (در همه دنده‌ها ) صدایی شبیه به قرچ می‌شنوید به‌خاطر عملکرد بد سیستم کلاچ و احتمالا رگلاژ نبودن سیم کلاچ است.

 استهلاک در دنده‌های برنجی و غلاف کشویی
گاهی اوقات ممکن است بعد از جا رفتن دنده به‌محض شروع به حرکت، در حین حرکت یا حتی زمانی که فشاری روی گیربکس نیست دنده از جای خودش خارج شود و به‌حالت خلاص درآید. این مشکل ممکن است در هر کدام از دنده‌ها خودش را نشان دهد و عمدتاً به دلیل اشکالات گیربکس اعم از ساییدگی زیاد غلاف کشویی و یا ساییدگی خودِ دنده به وجود می‌آید. خرابی بلبرینگ‌های گیربکس و بوش‌های داخلی نیز می‌تواند این مشکل را به‌وجود آورند. اگر گیربکس را به‌تازگی تعمیر کرده‌اید احتمالا تعمیرکار در نصب گیربکس دچار اشتباه شده و آن را به درستی نصب نکرده و باید دوباره این کار با دقت انجام شود.

از آنجائیکه این مشکل می‌تواند دردسرساز و حتی خطرآفرین باشد پیشنهاد می‌کنیم با سرویس‌های دوره‌ای یا تعویض آن دسته از قطعات فرسوده که می‌تواند این مشکلات را به‌وجود آورد از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.