تفاوت دیسک و صفحه کلاچ
نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 28 اسفند 1400 ساعت 00:35
در میان شرکت های تولید کننده دیسک و صفحه کلاچ خودرو (سواری) تعدادی از آنها، به دلیل کیفیت مناسب و همچنین استفاده از تکنولوژیهای جدید نسبت به دیگر رقبا پیشی گرفتهاند. اما دلیل این خوشنامی چیست؟ تا به حال به تفاوتها و مزایایی که هر کدام از این برندها نسبت به یکدیگر دارند فکر کرده اید؟ چرا برندهایی مانند والئو ، لوک ، دایکن و سیکو در بازار امروز بیشترین فروش را دارند؟ با توربومگ همراه شوید تا تفاوت های دیسک و صفحه های موجود در بازار را بیشتر بدانید.
برای خرید آنلاین انواعدیسک و صفحهخودرو کلیک کنید!
دیسک و صفحه والئو
این شرکت فرانسوی که امروزه علاوه بر خودروهای سبک شروع به تولید صفحه کلاچهای خودرو سنگین کرده بشدت در تولید تکنولوژی جدید و ابداعات نوین پیشگام است.
این شرکت در تولیدات خودروهای سبک خود نسبت به دیگر کمپانیها دارای ویژگیهای زیر است.
ـ در تولید لنتهای صفحه کلاچ از موادی با ضریب اصطکاک بالا به منظور جلوگیری از سرخوردن کلاچ در شتابگیری و شیبروی بهره گرفته شده و افزایش طول عمر را به دنبال دارد.
ـ هیچ یک از مواد اولیه استفاده شده در گروه فلزات سنگین(سرطان زا)، فیبرهای آروماتیک(بوی نامطبوع) و حلالهای آلی(گرد حساسیتزا) قرار نمیگیرند.
ـ مواد اولیه مورد استفاده در تولید لنتها و فنرهای خورشیدی دارای مقاومت حرارتی بالاست تا در صورت استفاده طولانی مدت و یا افزایش دما کیفیت کاهش پیدا نکند.
ـ اولین شرکت استفاده کننده از تکنولوژی H.E.C در کلاچهای خودروهای سواری به منظور کاهش فشار وارده به پای راننده(عملکرد نرم) و عدم تغییر این وضعیت تا اتمام عمر مصرفی میباشد.
ـ طراحی نوین کورس-کوتاه به منظور کاهش طول حرکت پدال کلاچ (مناسب برای استفاده در خودروهایی که کلاج الکتریکی(کلاج اتومات) دارند).
ـ سطح کیفیت O.E و O.E.S اروپا چه در خودرو سبک و چه سنگین.
لنتهای اصطکاکی استفاده شده در صفحه کلاچ که معمولا با استفاده از چسب و پرچ بر روی هسته فلزی صفحه ثابت میشوند دارای جنسی متفاوت از لنتهای ترمز میباشد و معمولا سخت تر و مقاومت حرارتی بالاتری دارند اما این سخت شدن پیامدهای مکانیکی دیگری همچون : شکنندگی،ضریب اصطکاک پایین و… را به دنبال دارد .
به دنبال سخت شدن جنس لنتها و در نتیجهی آن کاهش ضریب اصطکاک باید قدرت فنرهایی که فشار لازم برای درگیری دیسک و صفحه کلاچ را با فلایول تامین میکنند افزایش یابد، افزایش قدرت فنرها موجب سفت شدن پدال کلاچ و یا اصطلاحا عملکرد خشک کلاچ میشوند، تعدادی از تولیدکنندگان متفرقه با کاهش ضخامت فنر تلاش در کنترل این خشکی پدال داشتند که موجب به ضعف این تولیدات در مقابل افزایش دما شد.
مهندسین متالوژی و شیمی شرکت والئو توانستند با تولید لنتهایی که علاوه بر پاس کردن استاندارد های سختی و حرارتی ضریب اصطکاک بالایی دارند، میزان قدرت فنرها و در نتیجه فشار پدال کلاچ را بدون افت کیفیت کاهش دادند.
از سوی دیگر یکی از نشانه های رایج که در کیت کلاچهای معمولی در هنگام کاهش ضخامت لنتها و نزدیک شدن به پایان عمر سفتتر شدن پدال کلاچ میباشد، مهندسین والئو با بازطراحی بخش فنرهای خورشیدی توانستند این اختلاف فشار میان کلاچ نو و کارکرده را بخوبی کاهش داده و ترکیب این دو تکنولوژی را تحت عنوان کلاچ با بازده بالا(H.E.C) به بازار خودرو عرضه کنند.
محصولات والئو در بازار با دو 2 نوع بسته بندی موجود است، جعبه سبز(فرانسوی) و جعبه آبی(کره جنوبی) سطح کیفی آنها تفاوتی نداشته و معمولا توسط شرکتهای ترکیه ای در بازار آسیا تولید و پخش میشوند. و رنگ جعبه تنها روشی برای افزایش فروش و همچنین تولید رقابت فکری در مصرف کنندگان است که عضو سیاستهای بازاریابی این برند میباشد.
تصویر زیر نحوه عملکرد و تفاوت کلاچهای این شرکت ودیگر صفحه کلاچها را نشان میدهد.
برای خرید آنلاین دیسک و صفحه والئو انواع خودروها کلیک کنید
نمودار سبز رنگ مربوط به کیت کلاچ های والئو میباشد و همان طور که مشاهده میکنید رفتاری بسیار متفاوت از دیگر کلاچها دارد
تحلیل تصویر
نقطه تقاطع خطوط 0 مربوط به فشار پدال برای کلاچ تازه تعویض میباشد و تقاطع خطوط 1 فشار پدال در اواخر عمر کلاچ را نشان میدهد، فاصله میان نقاط 0 و 1 در نمودار کلاچ والئو بسیار کمتر است.
نقطه تقاطع خط 1 بر روی نمودار سبز رنگ نشان دهندهی بیشترین فشار لازم برای عملکرد کلاچ والئو میباشد و اختلاف ارتفاع این نقطه تا بالاترین نقطه مربوط به کلاچهای دیگر نشان دهدندهی تاثیر استفاده از نسل جدید لنتها است.
فصله میان نقطه 2 و 0 نشلن دهنده کورس پدال کلاچ میباشد که دروالئو با بازطراحی فنرهای خورشیدی بخوبی کاهش پیدا کرده است.
دیسک و صفحه دایکن (EXEDY)
این شرکت یکی قدیمیترین تولید کنندگان قطعات وسیله نقلیه ژاپنی است که چندین سال گذشته را بر روی طراحی و توسعه لوازم مربوط به سیستم انتقال-قدرت گذارده است.
امروزه این شرکت با تولید و طراحی کیتهای کلاچ برای انواع خودروهای سبک و سنگین و حتی خودروهای مسابقه توانسته به امکاناتی دست یابد که دیگر شرکتها توانایی رقابت با این تولیدات را ندارند و همچنین تغییرات ساختاری ایجاد شده در محصولات این شرکت موجب جذب رانندگان و دیگر تعمیرکاران برای استفاده از این محصولات است.
این شرکت مبدع طرحهایی همچون صفحه کلاچهای دو جنسی (لنت و فلز در کنار یکدیگر) ، صفحه کلاچهای گشتاور محدود (خودرو هیبریدی) و صفحه کلاچهای تمام فلزی (خودرو مسابقهای) است.
کیت کلاچهایی که این شرکت برای خودروهای سواری تولید میکنند نیز دستخوش این تغییرات شده و ویژگیمنحصر به فرد زیر را پیدا کرده:
ـ بهبود دمپرهای استفاده شده در بخش مرکزی صفحه کلاچ برای کنترل لرزش
ـ استفاده از تعداد فنرهای کمتر با طول بلندتر برای شتابگیری های طولانی مدت و پر قدرت
ـ بهبود بالانس و توضیع وزن به منظور بهبود عملکرد در دورهای بالا
تولیدات این شرکت با بهبود عملکرد دمپر مرکزی صفحه کلاچ بخوبی انتقال لرزش ها از موتور به گیربکس و یا برعکس را کنترل کرده و همچنین با ایده افزایش عمر فنرهای جاذب گشتاور تعداد فنرها را کاهش و پروفیل ساختاری(شعاع داخلی و قطر مفتول فنر) را تغییر داده است ، در گام بعدی وزن دیسک و دیگر قطعات دوار را تا مرز حفظ کیفیت کاهش داده و توازن و بالانس قطعات را بهبود دادند، در نهایت این کیتها در دورهای بالای موتور لرزش کمتر و همچنین بهبود شتابگیری را بدنبال دارند.
برای خرید آنلایندیسک و صفحه دایکنانواع خودروها کلیک کنید!
دیسک و صفحه سیکو
شرکت کرهای سئوجین که محصولات خود را با عنوان سیکو (سکو) در بازار قطعات انتقال قدرت کره جنوبی، آمریکا، آسیا، اروپا و آفریقا عرضه میکند. با ورود پراید به بازار ایران مسیر خود را برای حضور در بازار رقابت ایران هموار کرد.
این شرکت در تولید قطعات کیت کلاچ دارای سطح عملکردی بسیار پیشرفته میباشد و سابقه تولید دیسک و صفحه کلاچ های سنگین و مسابقه را در کارنامه خود قرار داده است.
تولیدات اصلی این شرکت در بازار رقابت دیسک و صفحه کلاچ به شکل زیر است:
صفحه کلاچ های خودرو سبک: 1) صفحه کلاچ شهری. 2) صفحه کلاچ با دمپر چند مرحلهای. 3) صفحه کلاج نرکیبی(لنت و آهن) 4) صفحه کلاچهای تمام فلزی.
دیسک کلاچ خودرو سبک : 1) دیسک ساده با فنر خورشیدی 2) دیسک کلاچ با فنرهای پرچ شده.
پیشگام بودن این شرکت در تولید لنتهای با کیفیت مورد استفاده در صفحه کلاچ موجب شده تا تواید خود این لنتها و فروش آنها به عنوان یک محصول با کیفیت، عاملی برای پیشگیری این شرکت در عرضه محصولات باشد.
محصولات این شرکت داری سطح کیفی اروپا و تاییدیه طراحی سطح A محصولات خودرویی از مرکز استاندارد آسیاست.
برای خرید آنلایندیسک و صفحه سیکوانواع خودروها کلیک کنید!
دیسک و صفحه لوک
لوک یکی از شرکتهای زیرشاخه شرکت شفلر (schaeffler) آلمان میباشد که در بخش تولیدات خودرویی و به ویژه گیربکسی پیشتاز است، تولید قطعات در کشور آلمان با سطوح کیفیت آلمان خود به تنهایی گویای مرغوبیت و عملکرد مناسب کالاست.
همچنین صفحه کلاچهای این گروه در مرکز تست خودرویی بنز مورد تست و بررسی قرار میگیرد و مراحل آزمایشی سخت و سنگینی را پس از طراحی و پیش از ورود به بازار طی میکنند.
این کیتهای کلاچ نسبت به دیگر شرکتها دارای ویژگی های مثبت زیر است:
ـ دمپرهای حذف کننده گشتاور که نسل جدید دمپرهاست
ـ عدم استفاده از آزبست در تولید لنتهای اصطکاکی
ـ عمر بسیار طولانی و عملکرد بسیار عالی تا آخر عمر عملکردی
ـ سطح کیفی OE اروپا
ـ تغییر جنس فنرهای گشتاوری با عملکرد غیر خطی به منظور تجربه بهتر حین فرابند کلاچ کردن
ـ انجام آزمایشات با شرایطی بسیار سخت تر از خودروی مورد نظر و تحمل بارهای خارج از محدوده اسمی
ـ این صفحات بخوبی در موتورهای تقویت شده و یا بهبود یافته عمل میکنند.
تاثیر تعداد فنر در دیسک و صفحه
امروزه در بین تعمیرکاران و مصرف کنندگان جملاتی چون بهتر یا بدتر بودن در مورد تعداد فنرهای موجود در صفحه کلاچ شنیده میشود، اما واقعا این تعداد فنر بر روی عملکرد کلاچ تاثیری دارند؟؟؟؟
به طور کلی باید گفت که کلاچ گیری و سفت یا نرم بودن پدال کلاچ هیچ ارتباطی با تعداد فنر روی صفحه کلاچ ندارد و این فنر ها در هنگام انتقال گشتاور موتور به گیربکس تاثیر خود را نشان میدهند.
تعداد فنر بیشتر موجب عملکرد غیر خطی کلاچ و در نتیجه راه افتادن نرم تر و کم آسیبتر به سیستم خودرو میشود ، اما به دلیل کاهش اندازه فنرها و حتی استفاده از فنرهایی با قطر مفتول کمتر آسیب پذیری این کلاچها در دماهای بالا بیشتر است و تحمل کلاچهای طولانی و شیبهای شدید را ندارد.
در مقابل صفحه کلاچهایی که تعداد فنر کمی دارند کمی شدیدتر شروع به حرکت میکنند اما تحمل حرارتی و گشتاوری بالایی دارند و در شرایط سخت طول عمر بالاتری از خود نشلن میدهند.
برخی از شرکتها با دوبل کردن 4 فنر و استفاده از 8 فنر در مجموع علاوه بر عکر طولانی رفتار نرم و غیرخطی را تا حدی برای کلاچهای خود به ارمغان میآورند.
نتیجه گیری
در نهایت میتوان نتیجه گرفت که این برندها هرکدام در بخشی از عملکرد خود نسبت به یکدیگر پیشی گرفته اند. اما تفاوت به میزانی نیست که بتوانند یکدیگر را از دور رقابت حذف کنند. میتوان نتیجه گرفت:
اگر نرمی کلاچ و عملکرد سریع آن برای شما اهمیت دارد دیسک و صفحه کلاچ والئو انتخاب مناسب و به صرفه ایست.
اگر با توجه به سبک رانندگی دارای رفتاری پرشتاب یا مسیر روزمره شما دارای شیب های زیاد است کیفیت ژاپنی برند دایکن توصیه میشود.
در میان برندهای معرفی شده کیت کلاچ های شرکت لوک دارای طولانی ترین طول عمر و بیشترین کلاچ گیری میباشد.
اگر در کنار یک کیفیت مناسب و قابل قبول دید اقتصادی و خرید محصولات کره ای برای شما اهمیت دارد محصولات سیکو انتخاب مناسب است.