آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

اتوماتیک راهنمای پژو پارس کجاست

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 06 اسفند 1400 ساعت 15:48

جعبه فیوز پژو پارس مانند اکثر خودروها، در کابین خودرو و زیر فرمان قرار دارد. در هر خودرویی، با توجه به سال ساخت و کارایی، تعدادی فیوزهای مختلفی وجود دارد که در جعبه فیوز جای گرفته‌اند. . تمام تجهیزات الکتریکی خودرو، از فیوزهایی که در جعبه فیوز نصب شده‌اند،‌ تغذیه می‌کنند.

در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک، به بررسی جعبه‌ فیوز پارس و راهنمای آن خواهیم پرداخت همچنین نحوه تعویض فیوز سوخته پارس را به شما خواهیم آموخت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و اگر در این زمینه سوالی دارید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

دنبال خودروی دست دوم می‌گردی؟ وارد نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده ما شو. اینجا بهترین پیشنهاد‌هارو برات داریم.

در دنیای قطعات الکتریکی خودرو، فیوز یک دستگاه کوچک مدارشکن است که در صورت بروز خطا، از لوازم الکتریکی و سیم‌کشی خودرو محافظت می‌کند. فیوزها، اتصالات ســاده‌ای هســتند که در مواقع لــزوم، جریان برق را قطع می‌کنند تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. زمانی‌که یکی از تجهیزات برقی کار نکند، ممکن است فیوز محافظ آن سوخته باشد. شایع‌ترین علت آتش‌سوزی خودرو، وجود اتصال‌های کوتاه در مدار الکترونیکی (short circuit) است؛ کشیدن بیش‌ازحد آمپراژ (آمپرکشیدن) از طریق سیم، همیشه باعث گرم‌شدن آن سیم و درنهایت، منجر به سوختن سیم می‌شود. عکس جعبه فیوز پژو پارس را در زیر می‌بینید.

راهنمای جعبه فیوز پژو پارس

همه فیوزهای پژو پارس در فرآیند شکستن مدار، به‌اصطلاح خود را نابود می‌کنند. این کار، از طریق یک قطعه فلز انجام می‌شود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب می‌شود. نوع فیوزها در داخل جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی‌ آن‌ها نوشته شده ‌است، تعیین می‌شوند.

این فیوزها هم‌چنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز پژو پارس در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه فیوز را به سمت خود بکشید. عملکرد هر یک از فیوزهای پژو پارس به شرح زیر هستند:

شماره فیوز

آمپر

نوع اتصال به مدارها

F1

10A

رادیو پخش (بعد از سوئیچ)

F1A

10A

رادیو پخش (اتصال مستقیم از باتری)

F2

5A

رله قطع‌کننده کمپرسور- برق بعد از سوئیچ تایمر چراغ سقف- کلید 3 کاره

F3

15A

تغذیه بعد از سوییچ مدوالتور ABS- رله‌های فن دور تند

F4

10A

چراغ پارک سمت راست عقب– آلارم لامپ‌های سقفی و پشت آمپر (در حالت سوئیچ بسته)

F5

15A

یونیت کنترل دریچه هوا (فن بخاری و کولر)– تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند

F6

10A

تغذیه ایربگ

F7

20A

رله بوق- مه‌شکن جلو- بوق

F8

اتصال کوتاه

شنت (اتصال کوتاه)– (مدار فرعی فیوزهای F25 و F15)

F9

5A

چراغ‌های کوچک جلو- چراغ کوچک عقب چپ- چراغ نمره عقب

F10

30A

شیشــه بالابر عقب- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب

F11

30A

E MAIN مربوط به چراغ‌های جلو- نور پایین ونور بالا- رله مه‌شکن جلو- مه‌شکن عقب

F12

10A

چراغ دنده عقب- یونیت هشداردهنده موانع عقب- تغذیه بعد از سوئیچ جلو آمپر- تغذیه بعد از سوئیچ سنســور دمای هوای اتاق- تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ- تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار A

F13

30A

مصرف ندارد

F14

30A

مصرف ندارد

F15

15A

تغذیه چراغ سقف جلو و عقب- تغذیه یونیت قفل مرکزی- تغذیه یونیت آیینه تاشو- برق دائم تایمر چراغ ســقف- چراغ صندوق عقب- رله صندوق‌پران

F16

20A

تغذیه بعد از سوئیچ فندک

F16A

20A

تغذیه دائم فندک

F17

10A

برق دائم یونیت سیستم تهویه هوشمند- حافظه رادیوپخش

F18

10A

مه‌شکن عقب

F19

10A

چراغ‌های روشنایی پنل- روشنایی جلو آمپر- روشنایی پنل کلیدهای رادیوپخش- روشنایی سیستم کنترل روی فرمان (MFC)- روشنایی فندک- روشنایی کلید تنظیم آینه برقی

F20

30A

صندلی برقی راننده

F21

30A

فن سیستم تهویه هوشمند

F22

20A

صندلی برقی شاگرد

F23

15A

مصرف ندارد

F24

30A

موتور برف پاک‌کن- دســته برف پاک‌کن- تغذیه یونیت برف پاک‌کن و پمپ شیشه‌شوی

F25

5A

برق دائم جلو آمپر- برق دائم دیاگ

F26

15A

یونیت فلاشر- برق دائم پنل کلیدهای رادیوپخش

F27

30A

شیشه گــرم‌کن عقب- گرم‌کن آینه‌های جانبی

F28

15A

چراغ‌های ترمز- رله شیشــه بالابر جلو- تغذیه بعد از سوئیچ پنل کلیدهای رادیوپخش

F29

30A

شیشه بالابر جلو- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو

F30

15A

چراغ نقشه خوان- تغذیه مدار فرمان راهنما- رله روشن ماندن چراغ‌ها- چراغ جعبه داشبورد- رله شیشه بالابر عقب- رله قفل‌کن کودک شیشه بالابر عقب- روشنایی شیشه بالابر عقب- یونیت شیشه بالابر اتوماتیک- آینه برقی

F31

شنت فلزی

فیوز یدکی

F32

30A

فن موتور

F33

30A

فن موتور

F34

30A

فیوز یدکی

F35

30A

فیوز یدکی

F36

مدار اتصال کوتاه

تغذیه جعبه فیوز و سوئیچ

F37

مدار اتصال کوتاه

تغذیه جعبه فیوز

با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک دیگه همیشه از قیمت خودروت آگاهی و کسی نمیتونه ازت کلاهبرداری کنه.

 راهنمای نوع تیغه فیوزهای پژو پارس

در ادامه مقاله جعبه فیوز پژو پارس راهنمای نوع تیغه فیوزها را ارائه کرده‌ایم.

  • Micro2:  این فیوزها هم‌چنین با نام APT یا ATR شناخته می‌شوند و دارای 5 تا 30 آمپر هستند. ابعاد این فیوزها 9.1 میلی‌متر طول، 3.8 عرض و 15.3 ارتفاع است.
  • Micro3 : به ‌عنوان ATL نیز شناخته می‌شود. این فیوزها در ابعاد 14.4×4.2×18.1 میلی‌متر بوده و با 5 تا 15 آمپر کار می‌کنند.
  • LP-Mini / APS /ATT:  فیوزها در ابعاد 10.9×3.8×8.73 میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند و از 2 تا 30 آمپر رتبه‌بندی می‌شوند.
  • Mini / ATM / APM: فیوزها در ابعاد 10.9×3.6×16.3 اندازه‌گیری می‌شوند و از 2 تا 30 آمپر اندازه‌گیری می‌شوند.
  • استاندارد / ATC / ATO / APR / ATS: ابعاد فیوزها در 19.1×5.1×18.5 میلی‌متر است و از 0.5 تا 40 آمپراژ دارند.
  • Maxi / APX : این فیوزها ابعاد بزرگی دارند (29.2 طول×8.5 عرض×34.3 ارتفاع) و آمپراژ آن‌ها از 20 تا 120 است.

اگر قصد خرید خودرو بدون اتلاف وقت و به قیمت واقعی داری اینجا رو کلیک کن. ما با خرید سفارشی کار رو برات آسون کردیم.

نحوه تعویض فیوز سوخته پژو پارس

در این بخش از مقاله جعبه فیوز پژو پارس، به نحوه تعویض فیوز سوخته می‌پردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموش‌شدن بخش‌های مختلف خودرو، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، می‌توان از مولتی‌متر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.

برای این کار، لازم است دو سر فیوز را به دو سر مولتی‌متر وصل کنید. اگر چراغ آزمایش روشن شد، به معنی سالم‌بودن فیوز است. تعویض فیوز سوخته، در اکثر موارد بسیار ساده است؛ اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو را خاموش کرده‌اید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

نکته: ممکن است در برخی از مدل‌های پژو پارس، بعضی از فیوزها استفاده‌ای نداشته باشند. این به‌معنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.

نکته: در زمان جایگزین‌کردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتربودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و درنتیجه، آتش‌سوزی شود.

جمع‌بندی بررسی جعبه فیوز پژو پارس

 فیوزها، وظیفه‌ کنترل جریان برق را برعهده دارند و اجازه نمی‌دهند شدت جریان، از مقدار مشخصی بیشتر شود. فیوزها دارای پایه‌های فلزی هستند که به ‌معنای واقعی کلمه، می‌سوزند و با این کار خود، منبع برق را از بقیه مدار جدا می‌کنند. با این حال، با استفاده از این راهنما و دانشی که از خواندن این مقاله کسب کرده‌اید، باید بتوانید فیوزهای جعبه فیوز پارس را به‌راحتی جایگزین کنید. حتماً در هنگام تعویض فیوز، نکات ایمنی را رعایت کنید و در صورت لزوم، از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید. اگر در رابطه با جعبه فیوژ پژو پارس سال دارید می‌توانید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.