تخطی در آیین نامه
نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 10 آذر 1399 ساعت 04:03
جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره 09128394852 در تماس باشید.
رای شماره : 38 12/10/1374
رای هیات عمومی
دیوان عالی کشور(اصراری )
نظر به اینکه
انتسابی
ناشی ازتصادف با
و عمل ارتکبی منطبق با ماده 149 از
می باشد و کاردان فنی علت
منجر به
را
بعلت تخطی ازسرعت مطمئنه و عدم توانائی در کنترل
تشخیص داده واین نظر مورد تایید هیات
واقع گردیده است لذا
غیرموثر و مردود تلقی وحکم
خواسته که صحیحا" وموافق مقررات و موازین قانونی صادرگردیده است با اکثریت آراء ابرام می شود0
هیات عمومی دیوان عالی کشور(شعب کیفری )
* سابقه *
رای اصراری کیفری 137438
تخطی ازسرعت مطمئنه و
در
، مصداق
است
شماره رای : 38 12/10/1374
شماره پرونده : 33 1374
شماره جلسه : 46 1374
علت طرح : اختلاف نظر بین شعبه سی و چهارم
با دادگاههای کیفری یک
قتل
در
بر اثر
در
موضوع : سرعت غیرمطمئنه
مسوولیت کیفری راننده
: ماده 149
در ساعت
روز سه شنبه مورخ 12/10/1374 جلسه هیات عمومی
بریاست حضرت آیت الله محمدی گیلانی رئیس
و با حضور جنابان آقایان
کشور و
جناب آقای
تشکیل شد0
رئیس : جلسه رسمی است پرونده ردیف 5/34/5077 شعبه سی وچهارم
بتصدی جناب اقای محمد هادی معرفت رئیس و جناب آقای مرتضی فاضل عوض معاون مطرح است 0 جناب آقای فاضل
را قرائت فرمائید0
علی 000
اسدا000 متولد سال 1346 ساکن
دانشجو،
است به
فرهنگ 000 در اثر
در
]با[
زا سرعت مطمئنه 0 که در تاریخ 4/4/71
با سر نشینی
و سه نفر دیگر و
فوق الذکراتفاق می افتد و ابتد فرهنگ
و عبد از یکهفته در
می نماید0 و پزشک در تاریخ 12/4/71
را ضربه مغزی تشخیص داده و
کرادان فنی علت تصاف را
از ناحیه تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانائی در نترل صحیح
ذکرنموده 0 و این امر مورد تایید هیات
نیر
گرفته 0 و
در بازجوئی می گوید باعث
خود مرحوم شد ه فرمانرا از دست من گرفت و باعث شد که
از کنترل خارج شود0 واین امرموردگواهی سه نفر از سرنشینان
گرفته و والدین متفوی و هسمر وی تقاضای رسیدگی نموده اند و پرونده با صدور
شمار1339 27/5/71 به
یک
ارسال شده و در صورت جلسه
نیز اجمالا" همان مطلب قبل را تکرار نموده و حاکم محترم شعبه 150 کیفری 0
با محرز شدن
انتسابی
مستندا" به ماده 149
و بند یک تبصره 17
توسعه
و ماده 294 و بند ششم ماده 297 و بندب ماده 302
اسلامی
را به پرداخت یک
کامله
مسلمان در حق اولیاءدم و نیز پرداخت هفتاد و یکهزار
بجای
محکوم نموده 0
و رای صادره مورد
واقع شده و در شعبه 34 نقض گردیده
و
که دارای کی
است اعلام
نموده و شهودمجددا" مشاهدات خود را بیان نموده اندوهیات
قبلی خود را تایید نموده اند0
حاکم محترم
را محرزدانسته و مستندا" به مواد205و297و302 از
وماده 149تعزیرات و تبصره 17 توسعه
و با ملاحظه گذشت همسرمتوفی به پرداخت هفت هشتم
کامله در حق والدین و
و کیصد هزار
بدل از
محکوم نموده و رای صادره مورد
نامبرده واقع و با پرداخت هزینه پرونده به این شعبه ارسال گردیده 0
هیات شعبه در تاریخ فوق الذکر تشکیل پس از گزارش ]آقای [ فاضل عضو ممیز و
پرونده پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهد:
نظر به اینکه این شعبه بر نظر قبلی خود باقی است و
دوم نیز بر خلاف نظریه این شعبه اصرار ورزیده علی هذا مستندا" به ماد463 پرونده اصراری وجهت رسیدگی در
ارسال می گردد0]شعبه سی وچهارم دیوان عالی کشور[
رئیس : جناب آقای فاضل اگر توضیحی در خصوص مورد دارید بیان فرمائید0
اجازه بدهید من توضیحی راجع به اصل قضیه بدهم 0 اصل قضیه این است که این فرد یک فرد
است که بنا به
خودش در ساعت 2 بعدازظهر می گوید من آمدم بیرون و رفتم
برادرم در آ;جا وقتی وارد
شدم تصمیم این بود که مقداری پول بردارم را ببرم در ترمینال کسی پیدا بشود بفرستم برای پدرم 0 در اینجا برخورد می کند در طول
به شخصی بنام هشاب که در همین جا اسمش است با او بنا شد برویم و این کار را انجام دهیم ما وقتی که خواستیم برویم این آقا (علی ) که متقول است با برادرم داشت
صحبت می کرد گفت که من هم می آیم گفتیم نه باباتودیگرنمی خواهد بیایی اصرار زیاد که می خواست بیاید
که متعلق به خود آقای فرهنگ است می گوید که اصرار زیاد کردند که نرو من هم باشمامی آیم 0 لذا ما هرچه اصرار کردیم برادرم به او گفت تو تازه از مسافرت آمده ای نمی خواهد دنبال این کار بروی گفت نه می روم می گوید که ما سوار مشاین او شدیم و حرکت کردیم و دو تا زن دیگر هم بودند و اینها از آشنایان بودند اینها هم سوار می شوند و حرکت می کنند به طرف همین ترمینال و نمی دانم میدان آزادی گفت برویم تا آنجا که رفتیم دفعه اول که می خواستیم سوار مشاین بشویم خود
صاحب
یعنی این فرهنگ گفت که من توانائی حرکت دادن
را ندارم یکی از شماها باشدی و لذا آقای شهاب سوار شد و او
شده رفت و در برگشت او گفت من کمرم درد می کند وگفت نمی توانم ادامه بدهم با اصرار آنها من سوار شدم آمدیم این خودش هم می گوید که سرعت من بین 70تا80 بود منتتهی چون بزرگ راه و اتوبان بوددر نظر او مساله مهمی نبوده بعدش هم که
گفته در اینجاها باید سرعت 50 بوده باشد لذا در آن وقتی که ما آمدیم جلوی
ما یک
بود من آمدم از آن سبقت بگیرم نزدیک او شدم بااینکه فرهنگ با افراد پشت سر داشت صحبت می کرد یکدفعه نگاه کرد و خیال کرد من الان می زنم به
جلو دست برد به فرمان و کشید طرف سمت چپ که من رد کنم و حا ل آنکه تا کشید طرف سمت چپ خورده به جدول وسط خیابان و از آنجا
از کنترل ما خارج شد کشید یا کشیدم به طرف چپ خورد به
و بعد دیدم فرهنگ توی
نیست آمدیم پایین دیدم که بالاخره روی
افتاده است خلاصه بر داشتند و بردند برای
که بعد از چند روز
می نماید0 عمده نظر شعبه
نقض
با اینکه کار شناس فنی و هم هیات
همه گفته بودند علت اصلی
از حیث
از سرعت مطمئنه است اما نظر شعبه این بوده که چون اول کسی که باعث اولیه این قضیه شده ودر حقیقت
اصلی است خود همین شخص متقول بوده و نهایتیا" اینکه اگرما تمام
را متوجه شخص
بدانیم یقینا" بنظر شعبه صحیح نبوده است 0 ورای شعبه بر این منبا صادر گردیده است 0
عمده نظر شعبه در نقض رای
خواسته این است که سه نفر از افرادیکه توی
بودند گواهی کرده اند وقتی که متم داشت
می کرد فرهنگ چون پهلویش نشسته بود خیال کرد الان دارد می زند به جلو و لذا دست برد به فرمان بعضی می گویند که ما آنرا ندیدیم
بعضی ها می گویند که عقب نشسته بودند شنیدم که
گفت ول کن ول کن فرمان را و این اتفاق اتفاد و نیتجه این شد که این
از کنترلش خارج شد او سرعت هم داشته و لذا کنترل از دست
خارج بوده که این پیش می آید روی یان حساب بوده که هر چند کاشناسان تشخیص داده اند که علت اصلی
در اثر سرعت غیر مطمئنه است و نظر داده اند سرعتی را که باید می داشت 50 کیلومتر در ساعت بوده و حال آنکه سرعتش 70و80 کیلومتر در ساعت بوده منتهی از بزرگ راه آفریقا که می خواستند بروند به میدان آرژانتین اینطور که عنوان کرده اند این اتفاق می افتد و
ابتدا با جدول کنار خیابان برخورد می کند و بعداز دست چپ به طرف دست راست برخورد می کند و گویا همه از
پرت می شوند بیرون و
می خورند
می شوند می بردند
چند روز بستری بوده حتی دکتر گفته بوده که حال طبیعی اش خوب است روز ششم تشنج در او ایجاد می شود و
می کند0 رای
را می خوانم :
مورد
آقای علی 000
اسدالله به ارتکاب یک فقره
مرحوم فرهنگ 000 با توجه به
اولیاءدم و گزاش ضابطین قضائی ونظریه های
کاردان فنی وصورتجلسه معانیه
و
علت
از ناحیه
مبنی بر
و عدم دفاع موثر
گناهکاریش بنظر
محرز بوده باانطباق عمل وی باماد149قانون
ورعایت
توسعه برنامه
واجتماعی و
جمهوری اسالمی
بر
وی به پرداخت
مبلغ 71000
بجای
صادر می شود و در خصوص
مرحوم که اولیاءدم مطالبه کرده اند با توجه به
به عمل و جهات یاد شده محکوم است به پرداخت یک فقره
کامل
مسلمان در حق اولیاءدم 0
گزارش هیات
هم این است :
افسر
احتراما" در اجرای
صادره موضوعه پرونده 000 معروض می دارد چون مندرجات پرونده در گزارش الویه
و گزارش مورخ هیات آمده با ذکر مختصر نکاتی چند اجاری
می نماید
مقارن با زمان
از
بازدید نموده با مشاهدات آثار و علائم
سورای رنو
را مورد تاکید
داده وتصادف بعلت تخطی از سرعت مطمئنه و عدم کنترل و توانائی درکنترل
از ناحیه
تشخیص داده است
رنودر
اعلام داشته که سرعتش در حدود70تا80کیلو
بوده است در مورد
در خصوص نظریه فنی
باید گفت که
بر سااس ضوابط و
ها در مورد
با نتیجه گیری می پردازد ویااگر تطبیق
با
هخا امکان پذیر نباشد
با احراز
به نتیجه گیری پرداخته و نظر می دهد در مورد نظریه
متذکرمی شوم همانطور که در بالا گفته شد
در صورت احراز آن نتیجه گیری
است 0
در امرکار شناس تا جایی از اعتباربرخوردارد است که نکات فنی آنرا تایید کند0
قسمت دوم : برای
در موردسرعت مقرره در شهر اشاره می شود0
الف : برابر ماده 113
راهنمائی و
سرعت مجاز
در شهرها و خیابان 50کیلومتر در ساعت است 0 در حالیکه
رنو در
نموده که با سرعت در حدود70 تا80 کیلومتر در حرکت بوده است 0
ب هیات
با تاکید براین
سواری رنو عامل اصلی بروز حادثه بوده است در تعریف
قابل ذکر است
خطائی است که یک شخص محتاط
آن نمی شود پس شخص محتاط با توجه به اوضاع و احوال پیش بینی کرده چنین
نمی کند0 نتیجه نظر هیات این است که
شده است از نظر فنی سرعت مطمئنه عبارت است از سرعتی که اگر
با آن سرعت مواجه باخطر شود می تواند قبل از
را متوقف ساخته و یا از
جلوگیری کند0
در نتیجه
سواری رنو ازسرعت مطمئنه تجاوزنموده بوده است 0
مادره 173
مقرر داشته
با احتمال وقوع حادثه یا خطر باید از سرعت
تا حد توقف بکاهد0 نتیجه :
سواری رنو به مفاد ماده 159آیین نامه راهنمائی ورانندگی توجه ننموده است 0
رئیس : جناب آقای ابراهیمی
ابتداء گزارش
کاردان فنی را قرائت می کنم پس از بررسی
و مسیر حرکت سواری رنو و نحوه برخورد آثار وعلائم موجود در
چنین
کرده :
سواری رنو زمانی که از سمت شمال به جنوب آفریقا حرکت می کرده بعلت تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانائی در کنترل سریع
مقابل
نادر از ناحیه بدنه سمت چپ ، دو درب ، لاستیک ، جلو احتمالا" با رفوژ وسط برخورد سپس به سمت راست منحرف پس از برجا گذاشتن
سی قدم خط ترمز
می نماید0
متهم می گوید در اثر برخورد با وسط جدول سیستم فرمان وسیستم ترمز دراثر کشیدن فرمان و برخورد
به جدول از کار افتاد وقتی که سیستم ترمز از کار بیفتد سی
خط ترمز ایجاد نمی کندبا برجا گذاشتن سی
خط ترمز بصورت مورب به منتهی الیه ضلع غربی منحرف و تعادل خود را از دست داده از قسمت بدنه سمت راست درب جلو وسط با
چراغ
برخورد شدید داشته سپس چرخیده بادرخت همان ضلع کمی پایین تر از
برخورد و موجب
وسر نشینانش شده 0
در اینجا اگر
بفرمایید این نکته را عرض کنم در این مسائل که امر
هست بدون اظهرانظر
فنی ، محکمه نمی تواند نظر بدهد پس تشخیص و
در این قبیل مواردبامبانیش همان
است 0
یا محاکم ما می خواهد ببیند که این نظریه با اوضاع و احوال مسلم قضیه انطباق دارد یا ندارد و آنچه که شعبه
را دچار تردید کرده
و سرنشینان این
است این سرنشین
که یکی از آنها خانم طاهره روحی است در صورتجلسه مورخ 6/5/71 می گوید من دیدم در حضور مامورین این آقا فرمان را گرفت کشید بعدازهمین خانم آقای
شعبه 4 تحقیق سوال می کند شما
بودید که فرهنگ 000یعنی همان
فرماناتومبیل را از سدت
خارج نمود و این فاصله چه کلماتی بین
و فرهنگ رد و بدل شد؟ جواب می دهد من بچشم خود ندیدم که آقای فرهنگ فرمان را از دست
آقای آشام بگیرد
بگوش خودم شنیدم که می گفت فرمان را ول کن آقای شهاب پرمو مردی که باز این در صندلی عقب نشسته در محکمه می گوید چند بار
به علی آشام گفت یواش تر برو من به او گفتم
مردم است ترمزهایش را تازه بررسی کردیم مطمئن نیست یواش تر برو
مردم است همانطوریکه در بزرگراه حرکت می کردیم فاصله
ما با
جلو بسیار کم شد یکدفعه
به علی گفت یواش در همین حین دست به فرمان بدر
چند بار این طرف و آنطرف رفت به جدول راس و چپ خورد از وی سوال شده دست به فرمان بردن
بچه نحو بود آیا بترتیبی بود که
هدایت
را از
بگیرد یا نه پاسخ داده موقعیکه من متوجه شدم فاصله ما با
جلوی خیلی کم شده بود من گفتم علی منظر علی
است یواش یواش
برگشت دست روی فرمان برد که
هدایت
را از او گرفته باشد یا نگرفته باشد متوجه نشدم 0 و اینکهمتم به متقول بگوید که فرمانرا ول کن یا نه باز نشنیدم باز خانم طاهره می گوید یک دفعه متوجه شدم
اظهار داشت که فرمان را ول کن من دیگر چیزی ندیدم نفهمیدم که فرمان را فرهنگ گرفته باشد0 این حرفها محکمه را برده به طرف اینکه علت اصلی و تام
ای حرکتی است که از طرف
شد0 بکرات از
و هیات
هم در محکمه توضیح خواسته شده وبد باز آنجا گفته اند که اینها را دیده اند
خود
که گفته من 70تا80 کیلومتر سرعت داشتم می گویند اگر این آقا سرعت مطمئنه داشت این حادثه پیش نمی آمد علت اصلی همان سرعت غیرمطمئنه است که این حادثه شدید را به وجود آورد0
رای شعبه سی و چهارم
را قرائت می کنم :
دیوان عالی کشور بموجب
2437/2/72 باعبتار اظهارت
که از ابتداء تا انتها تقریبا" یکنواخت بوده و گواهی
و گواهی
در صفحات 49473317 مبنی بر اینکه
منظور فرهنگ است فرمان را کشید یا دست به فرمان برد یا دست به فرمان
برد یا این فرض و نظر به اینکه مسیر بزرگراه و اتوبان بوده علت اصلی بروز حادثه دخالت فرد یغر مسوول در امر
است لازم بود که از گواهان در صورتجلسه
تحقیق می شد که متاسفانه این امر تحقق نیافت که عبدا" تحقیق کردند و رای داده شد لذا با
و دقت و بررسی بیشتر وصدورحکم مقتضی موافقت می شود ضمن نقض
پرونده به
اول ارسال می شود0
رئیس : جناب آقای عروجی
حالا که بحث در ماهیت قضیه است بنده فکر می کنم توجه شعبه محترم
را اصلوا" از بدو امر گفته های
واینکه
ر هم
کرده است که دست روی فرمان گذاشته است به خود
کرده است که حتی نظریه هیات
را آن گونه که بایدلحاظ می کرد نکرده است 0 یعنی مثلا" علت اصلی
را در نظر هیات
دیدند
مبادی و مبانی را اصلا" لحاظ نکردندو حرفهای
ر هم دقیقا" از نظر انعاکس در
در محکمه آنها عنایت نفرمودند اگر فرضا" یقین بدانیم که
هم درست گفته اند وهمه یکجا در تمام مراحل یک حرف زده اند و ما حرف اینها را هم موجه بدانیم باز هم بگوئیم
دست روی فرمان گذاشته عرض بنده در دو بعد است است مرحله اول اینست که خود
می گویند که نه تنها متقول بکله فرد دیگری هم هست که به
آقای
کردند یعنی
طوری بوده است که بر خلاف مقررات وضوابط بوده که نه تنها
فرد دیگری هم که الان آقای ابراهیمی خواندند
کرده که آقا یواش
دیگری است 0 این حکایت از این دارد که این آقا با سرعت غیر مطمئنه حرکت می کرده وروی این لحاظ نگرانی داشته که نکند حادثه آفرین باشد و طبعا" در مقام
برآمده اند خود این قضیه
آقای
را در
قبل از
نشان می دهد0 مساله دوم اصلا" ماقطعی می دانیم که
با دست گرفته و فرمان را پیچانده بحث بنده اینست که آقای
بایدخودش راموظف برای حفظ
وسرنشینان می دانست و بعنوان
نه تنها
نمی داد که فرمان در در دست بگیردو دست گرفتن
طور ینبود که اخیتار آقای
را ازاو سلب کند و ما بگوییم که تا دست گذاشت روی فرمان آقا هم ول شد اگر اینطور باشد اولا" با برآورد هیات
و
وفق نمی دهد اینها می گویند که سی قدم آثار ترمز بوده این حکایت از این دارد که اینطوری نبوده بعد بالاخره دست گرفتن
هرگز کوچکترین اثری بعنوانوقوع حادثه در حین
نداشته و
یا علت اصلی
آقای
در
بوده است 0
رئیس : جناب آقای نیری
اصول عرایض بنده را جناب آقای عروجی فرمودند من باز توضیح دیگری عرض می کنم و آن اینکه مقررات وضوابط
همه بخاطر اینست که اگر چنانچه حادثه غیرمترقبه ای پیش آمد
دچارمشکل نشود می گویند فاصله بین
جلوی و عقبی باید این مقدار باشد که اگر
عقبی رعایت نکرد این فاصله را
اتفاق بیفتد ولو اینکه جلوی بیخود ترمز کرده باشد
را عقبی می دانند در اینجا هم قدر مسلم اینست که این آقای
سرعت مجاز را مراعات نکرده و این آقا که آمده فرمان را گرفته اگر چنانچه این یعنی دست گرفتن به فرمان جوری بود ه احتیار را از دست
خارج می کرد این قهرا" مستثنا از آن قاعده بود
اگر صرفا" به لحاظ اینکه دستی به
قهرا" یک مقدار، به سمت چپ و راست گردش پیدا کرده این آقا سلب
کرده یا نکرده اصل اینست که اگرسرعت مطمئنه رامراعات می کرد این حادثه پیش نمی آمد مگر اینکه این بعنوانیک سبب دیگری آمده باشد که ظاهرا" قضیه نشان می دهدکه دست گرفتن فرمان انیقدر موثر نبوده که اخیترا را از دست
خارج بکند و علی الظاهر
شعبه متابع شرعیه باید باشد0
رئیس : جناب آقای سپهوند
در این مورد و موارد مشابه مطابق ماده 149قانون
ارکان تشکیل دهنده
عبارتند از
وبی مبالاتی
و
0 اگر این عناصر تحقق پیدابکندبتنهائی هر کدام نه مجتمعا"
محقق می شود0 رعت خواه غیرمطمئنه خواه بیش از حد مقرر از عناصر تشکیل دهنده
نیست و تاثیری در وقوع
ندارد و اگر ما از
ارنندگان که اولین
مربوط به
است مساله
را در مورد
مورد توجه قار بدهیم سرعت در موارد غیرمطمئنه اصولا" بی ثایر است در مواردیکه بیش از حد مقرراست یک کیفیت مشدده است مبنا
است اگر
باشد و معلوم شود که سرعت در زمان
بیش از حد مقرر بوده یک کیفیت مشددده است و طبق ماده 20
رانندگان سرعت بیش از حد مقررجرم را از
تبدیل می کرد به جنائی در حالیکه اساس همان تقصیری بوده که ماده یک بیان شده یا مثلا"
مست باشد، در زمان
نداشتهباشد یا
را با وجود عیب ونقص حتی بکار گرفته باشد اینها همه از
است نه اینکه از عناصر تشکیل دهنده
باشد0
در ماده 149 هم بهمین ترتیب عناصر
اینست
عدم مهارتبی احتیاطیبی مبالاتیعدم رعایت نظامات
ماده 153 همین
اشاره می کند به اینکه
ای که مطابق ماده 149
است اگردر موقع
نداشته یا سرعت بیش از حد مقرر داشتاه ما آن عیب و نقص فنی مواردی که قبلا" در
رانندگان آمده آنها را داشته در زمان
به بیش از نصف حداکثر
محکوم می شود0
باز می بینیم که درماده 2
سرعت بیش از حدمقرراز
است نه از عناصر تشکیل دهنده تقصیر0 بنابراین اینجا وتقی در نظر کراشناس آمده سرعت غیر مطمئنه این سرعت غیر مطمئنه هیچ تاثیری ندارد اما علاوه بر سرعت غیر مطمئنه اشاره شده به اینکه
قادر نبوده
را بطور صحیح کنترل کنداین حکایت از
دارد این
یکی از عناصر
است 0 کار شناسان متفقا" تایید کرده اند
کافی نداشته و مطابق ماده 260 اصلاحی
نظر اهل خبره در مسایل کیفری حجت است مگر اینکه عادل نباشند تا آن حد نصابی که
کرده مصداق پیدا نکند این که مخالف
باشد این قضات هم در دادگاهاولیه و هم
دوم اوضاع واحوال پرونده رامخالف نظریهکارشناسان تشخیص ندادند طبق نظر
را
تشخیص دادند
بنظر من نمی تواند ترتیب ماهوی را نترل کند، که شما از کجا تشخیص دادید که رای
درست نیست ؟
تشخیص دادند که این آقا در موقع
کافی نداشته چون ماهر نبوده
است
هم داریم در مورد
که مبنا در
است وحتی
محقق باشد مسوولیت برقرار می شود و بنظر من رای دادگاهها کاملا" صحیح و منطبق با موازین است 0
رئیس : جناب آقای آموزگار
مطلب من دارای دو بعد است بعد اول از بیانی که جناب آقای ابراهیمی فرمودند ه در اصل گزارش نیست من چنین استفاده کردم که شعبه دیوان نقص گرفته گفته از
نکردید وامثال اینها بنابراین شعبه مرجوع الیه جدید آن موارد نقص را ظاهرا" بر طرف کرده و
جدید صادر کرده بنابراین می شود ادعا کرد که قابل طرح در این جا نیست 0
اما بعد از تنازل از این مطلب راجع به ماهیت بنده عرض می کنم که فرمان را کشید با هر دلیلی که داشتهباشد ما
ماهوی نیستیم ما فقط روی اصول فنی و قضائی اینجا بایدرای بدهیم
گفته این آقا متقصر است احراز کرده و
داده است کار شناسان هم گفتند اینجا
هستند الان بهرجهت بوده فرمان از دستش گرفته یا نگرفته علی
می گویند سرعت در داخل شهر50تا40 در خارج از شهر بین 100تا70 کیلومتر خوب این یک تناسبی است که باید در هر مورد در هرجای رعایت شود سرعت مطمئنه آن سرعتی است که
می تواند بهرحال در مقابل مواجه شده با خطر
کنترل کند0 این که کسی فرمان ازش گرفت خوب اگر فرمان را گرفت ترمز که زیر پایش بود می توانست ترمز بگیرد پس من وارد این موارد جزئی نمی شوم عرض می کنم که
اهل خبره است گفتند این آقا
است و سرعت غیرمطمئنه بود ما الان می رویم سر مسائل قضائی اینجا تسبیب را می خواهیم ثابت کنیم اگر تسبیب به
ثابت شد تسبیب به چه هست در این موردی که
واقع شده بواسطه یک
خود
آنجا انبوده که بیند تسبیب هست یا نه خود
می گوید سرعت من 80 تا70 بود در داخل شهر و در داخل بزرگراه اینجا
برای اثبات رابطه نسبیب می آید از
اخذ نظرمی کند
می گوینداین آقا
است پس چون مقصرالمعلول تسبیب علی اسبق العلل که در این حادثه همین
و عدم تسلط به مسائل فنی بوده که منجر به
این آقا شده بهرحال چه نامبرده فرمان گرفته باشد و چه نگرفته باشد
اهل خبره گفته اند
است و لذا
صحیح است 0
رئیس : جناب اقای معنوی
البته طبق نظریه
سرعت
زیاد بوده و می توان گفت که
در
هست اما اینه صددرصد
باشد با توجه به اینکه
نمی توانند جهت را پیش بینی کنند آیاکسی درماشین بوده ودست به فرمان برده یا نه اینجا اگر نظریه
را مانگاه کنیم می بینیم که گفتند
دست بر طرف فرمانو خواست
را از دست
بگیرد بنابراین
را نمی توانیم بگوئیم تماما"
است بلکه بعضی از
به این نسبت داده می شود قسمتی هم به خود متقول با توجه به این جهت اگر بخوهیم بگوییم تمام
بعهده
است نمی توانیم چون تمام
مربوط به
نیست یک قسمت هم مربوط به
است که دست برده و کنترل را از سدت
گرفتند بنابراین نصف به گردن آن ونصف به گردن این 0 بنابراین رای دادگاهها که گفته تمام
بعهده
است قابل تصدیق نیست نتیجه ا ین که رای دیوان را من قبول دارم 0
رئیس : جناب آقای امیر حسینی
بنده هم ایراد به
دارم یکی را جناب آقای سپهوند بیان فرمودند که سرعت علت اصلی حادثه نیست حادثه راتشدیدمی کند0 یک ایراد دیگر این سات ه
گفته اندکه در داخل شهر سرعت باید50 کیلومتر باشد
اتوبان ها را رندانه رهاکردنددر اتوبان بیشتراز50 است آن را نگفتند یک ایراد دیگر این است که وارد ارزش شهاد
شدند که در صلاحیت آنها نبوده که هشود حرفهاشان ارزش دارد یا نه آن با
است این سه ایراد به
وارد است و بنظر من نظر شعبه قابل تایدی است و ضمنا" برای
قابل پیش بینی هم نبوده که این آقا چنین کاری خواهد کرد که متوجه باشد و جلوی آنرا بگیرد0
رئیس : بحد کافی
بعمل آمده با اعلام کفایت مذاکرات جناب آقای ادیب رضوی نظریه جناب آقای دادستان محترم کل کشور را قرائت فرمایند0
با توجه به
اولیاءدم و نظریه
کاردان فنی که علت
را
و بعلت تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانائی
در کنترل
تشخی صداده است و این نظریه مورد تایید هیات
نیز
گرفته است و نظریه پزشک که
را
اعلام کرده است و
به این که او
بوده که متقول سرنشین آن بوده است این انتساب
به
محرز است و ادعای او به این که
با خارج کردن فرمان از دستش موجب این حادثه شده موجه نمی باشدبنابراین آرای
ها موجه بوده و معتقد به تایید آن می باشد0
رئیس : آقایان آراء خود را مرقوم فرمایند0
رئیس :
حاضر در جلسه 27 نفر بودند که از این
19 نفر اکثریت رای دادگاهها را صحیح دانسته و 8 نفر رای شعبه 34
را پذیرفته اند0
مرجع :
کتاب مذاکرات وآراءهیات عمومی دیوان عالی کشور،سال 1374
دفترمطالعات وتحقیقات دیوان عالی کشور، چاپ
کشور
88
نوع :
آراء و نظریات
شماره انتشار :
38
تاریخ تصویب :
1374/10/12
تاریخ ابلاغ :
- تگ ها
- دادستان
- دادگاه
- دادنامه
- دیه
- کارشناس
- کیفری
- محضر
- جرم
- شهود
- دیوان عالی کشور
- شکایت
- رضایت
- قاضی
- مجازات
- حد
- اقرار
- فوت
- محکوم
- کیفرخواست
- زمین
- همسر
- رویه
- تجدیدنظر
- زن
- فرزند
- دادرسی
- تجاوز
- متهم
- تعزیری
- تصادف
- حدود
- اتومبیل
- جزای نقدی
- قاتل
- قتل
- مرد
- حبس تعزیری
- رای وحدت رویه
- آئین دادرسی کیفری
- روزنامه رسمی
- تعزیرات
- بزهکاری
- هیات عمومی دیوان عالی کشور
- اقتصادی
- بیمارستان
- تقصیر
- مواد
- القاعده
- حبس
- آیین نامه
- ایران
- اعتراض
- قضات
- بازپرسی
- جسد
- تهران
- جلب
- آئین نامه
- تفسیر
- بدوی
- دانشجو
- تخلف
- رانندگی
- نقدی
- کار
- کارشناسی
- تحقیقات
- نماینده
- ارومیه
- ریال
- جنحه
- استنباط
- پزشکی
- روزنامه
- پزشک
- دادیار
- فرهنگی
- مال
- اوراق
- ماشین
- دولتی
- اظهارات
- راننده
- شاهد
- افسر
- اجازه
- مرگ
- متر
- تعیین
- دیوان عالی
- محکومیت
- مجازات اسلامی
- تشدید مجازات
- نظر کارشناس
- دادگاه کیفری
- محکومیت کیفری
- مقصر
- پزشکی قانونی
- قضات دیوان
- مقتول
- ولی
- غیر عمدی
- متوفی
- بزه
- جرح
- صحنه
- کارگاه
- حکم دادگاه
- بی احتیاطی
- بی مبالاتی
- عدم رعایت نظامات
- عدم مهارت
- اعتراف
- اتهام
- عده
- قاضی رسیدگی کننده
- غیر عمد
- دادرسی کیفری
- ضربه مغزی
- قانون تعزیرات
- رای دادگاه
- رای قطعی
- صغیر
- پروانه
- وسایل نقلیه
- دادستان کل کشور
- دادگاه بدوی
- علت تامه
- مهارت
- شعب کیفری
- شعب کیفری دیوان عالی کشور
- اختیار
- برق
- تیر
- وحدت رویه
- کوچه
- کارشناسان
- وسیله نقلیه
- حادثه رانندگی
- آئین دادرسی
- تصادفات
- مصدوم
- علت فوت
- فرهنگیان
- مرتکب
- قتل غیرعمد
- قضات دیوان عالی
- دادستان کل
- مذاکره
- خبرگان
- غیرعمدی
- وقوع تصادف
- هیات عمومی دیوان عالی
- قانون
- جرم
- قانون
- قرار
- قرار
- حکم
- حکم
- 11
- کیفیات مشدده