آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

اموزش چراغ های داخل ماشین

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 03 فروردین 1401 ساعت 05:57

بعد از موفقیت در گذراندن آزمون ها و دریافت گواهینامه رانندگی، باید بتوانید از مهارت هایی که به شما آموزش داده شده است به درستی استفاده نمایید. یکی از این مهارت ها استفاده درست از چراغ خودرودر حین رانندگی می باشد  که پیش از دریافت گواهینامه توسط آزمون ها اعتماد حاصل می شود که راننده این وظیفه را به درستی انجام می دهد. متاسفانه برخی رانندگان در استفاده از این مهارت دچار فراموشی می شوند و فراموشی در استفاده چراغ خودرو نه تنها برای جان خود رانندگان خطرناک است بلکه زندگی دیگر افراد را هم به مخاطره می اندازد.

هر کدام از چراغ های خودرو عملکردی مختص به خود دارند که در زمان مناسب جهت کمک به راننده جهت جلب توجه دیگران باید مورد استفاده قرار گیرد. در صورت استفاده نادرست یا حتی استفاده نکردن از چراغ های خودرو ممکن است تصادفات وحشتناکی رخ دهند. به همین خاطر بسیار مهم است که هرکدام از چراغ های خودرو ، کارایی آنها و نحوه استفاده از آنها را بفهمید و در زمان و مکان مناسب مورد استفاده قرار دهید.

انواع چراغ خودرو شامل موارد زیر می شود:

چراغ جلو خودرو

2 نوع چراغ جلو وجود دارد. چراغ جلو نور پایین و چراغ جلو نور بالا. این چراغ ها به راننده کمک می کند که در تاریکی جاده یا خیابان مسیر خود را ببیند و علاوه بر آن رانندگان دیگر را از وجود خود با خبر کند. چراغ نور پایین طیف کمی از نور را بصورت جانبی در جلو و عقب ماشین منتشر می کند که موجب آزردگی چشم راننده های دیگر نشده و انعکاس کمی دارد. چراغ نور بالا یک توزیع شدید با تمرکز نوری بسیار بالا فراهم می کند و فقط زمانی باید استفاده شود جاده یا ماشین های روبروی شما ( در حال رفتن یا آمدن ) با نور عادی قابل مشاهده نباشند.

چراغ عقب خودرو

چراغ های عقب برای تولید نور فقط قرمز در عقب خودرو مورد نیاز است و تازمانی که چراغ های جلو روشن هستند، چراغ های عقب هم روشن می مانند. این به رانندگانی که در پشت شما قرار دارند کمک می کند تا از وجود شما خبردار شده و فاصله ی خود را با شما تنظیم نمایند.

چراغ های نور روز

این چراغ ها در هم در جلو و هم در عقب خودرو قرار دارند و بصورت اتوماتیک روشن می شوند. اگرچه در بعضی خودرو ها شما این امکان را دارید که آنها را خاموش نمایید. این چراغ های برای این طراحی شده اند که خودروی شما برای دیگران بهتر قابل مشاهده باشد اما برخی رانندگان این چراغ ها را در بعضی موارد که خودرو هایی در حال آمدن هستند، منحرف کننده می دانند.

چراغ مه شکن خودرو

این چراغ ها نزدیک چراغ جلو خودرو قرار گرفته اند،  این چراغ ها بطور کلی به سمت پایین تعبیه شده اند تا از شکسته شدن در نور جلوگیری کند. این چراغ ها فقط باید در شرایط مه استفاده شوند و در زمانی که چراغ های نرمال یا عادی تاثیرگذار یا قابل استفاده نباشند.

چراغ راهنما خودرو

این گونه چراغ خودروها به نام چراغ چشمک زن هم معروف هستند. این چراغ ها کنار چراغ های جلو و عقب خودروجا گرفته اند. وقتی این چراغ ها را فعال می کنید به دیگر رانندگان این هشدار را می دهید که شما به زودی می خواهید به سمتی که چراغش را روشن کرده اید بپیچید و به زودی سرعت خود را کاهش خواهید داد.

چراغ ترمز خودرو

چراغ ترمز در کنار چراغ عقب خودرو جایگذاری شده اند و این هشدار را به رانندگان پشت شما می فرستند که شما در حال توفق یا کم کردن سرعت خود می باشید. از آنجایی که این چراغ ها تنها در زمانی که شما ترمز می کنید فعال می شوند نیازی به به اینکه بدایند چه زمانی از آنها استفاده کنید ندارید و آنها به طور اتوماتیک  کار خود را انجام می دهند. بنابراین شما باید همیشه از صحت عملکرد و سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.

چراغ خطر خودرو

چراغ خطر خودرو یا همان فلاشر ددر عقب و جلوی خودرو قرار داده شده اند. وقتی شما چراغ فلاشر خود را روشن می کنید به رانندگان دیگر پیغام می دهید که برایتان مشکلی بوجود آمده است که در حالت ترس از وقوع مشکل، یا هشدار یک خطر ناگهانی ( صخره های کنار جاده، مراسمی آهسته در وسط خیابان و …) هستید. چراغ خطر می بایست فقط در جهت هشدار یا مشکلات ترافیکی بکار گرفته شوند و به هیچ عنوان به عنوان نشانه توقف یا مجوز پارک غیر قانونی نمی باشند.

چراغ های داخل خودرو

چراغ های داخل خودرو ، درون کابین یا اتاقک خودرو تعبیه شده و جهت نوردهی برای استفاده سرنشینان خودرو یا چک کردن مسیر یا نقشه توسط راننده یا کمک به جابجایی چیزی و انجام دادن کاری توسط راننده در تاریکی بکار می رود. از استفاده چراغ های داخل خودرو به مدت طولانی باید اجتناب کرد.

در پایان امیدواریم با استفاده صحیح از چراغ های خودرو در زمان و مکان مناسب علاوه بر محافظت از زندگی خود، برای دیگر افراد نیز اهمیت قائل شده و همه در کنار هم زندگی آرامی داشته باشیم.