آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

دنده معکوس اشتباه

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 27 آبان 1399 ساعت 16:44

رانندگی با گیربکس دستی با اینکه سختی‌های خود را دارد، اما حس رانندگی واقعی را به راننده منتقل می‌کند.

به گزارش جی پلاس؛رانندگان حرفه‌ای نیز با این گیربکس می‌توانند مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند. درواقع گیربکس دستی به راننده آزادی عمل می‌دهد اما استفاده نادرست از همین آزادی عمل می‌تواند به قطعات مختلف خودرو آسیب بزند. در ادامه به برخی از عادت‌های اشتباه رانندگی با خودروهای گیربکس دستی اشاره می‌کنیم که باید از آن‌ها پرهیز کنید تا به گیربکس آسیبی وارد نشود.

استراحت دادن دست بر روی دسته دنده

همین حرکت ساده می‌تواند در طولانی مدت موجب خرابی قطعات گیربکس شود. با گذاشتن دست بر روی دسته نیروی بیش‌تری به اتصالات و چرخ‌دنده‌های هماهنگ‌کننده وارد می‌کنید که ممکن است به این قطعات آسیب برساند.

توقف خودرو پشت چراغ قرمز بدون خلاص کردن

اگر خودرو را از دنده در نیاورید، جعبه دنده سریع‌تر از حالت معمول خراب می‌شود و باید قطعات آن را تعویض کنید. درواقع با نگه داشتن کلاچ و در دنده بودن خودرو، فشار زیادی به صفحه کلاچ وارد می‌شود که باعث فرسایش سریع‌تر آن می‌شود.

ترمزگیری و شروع به حرکت ناگهانی

هرچند برخی اوقات ترمزگیری ناگهانی اجتناب ناپذیر است، اما تبدیل شدن این موضوع به یک عادت می‌تواند باعث خرابی سریع دیسک ترمز و لنت‌ها و دیگر قطعات خودرو شود. درضمن با این کار سوخت بیش‌تری نیز نسبت به حالت عادی مصرف می‌شود. سبک رانندگی تهاجمی با شتاب‌گیری و ترمز‌گیری‌های سریع قطعا موجب خرابی سریع خودرو می‌شود و آرامش در رانندگی باید جایگزین این عادت اشتباه شود.

استفاده از دنده‌ها برای کاهش سرعت

درگذشته که خودروها ترمزهای قابل اطمینانی برای توقف خودرو نداشتند، این عمل یک تکنیک در رانندگی محسوب می‌شد. اما بهتر است که این کار را انجام ندهید، چرا که تعویض لنت‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر از تعمیر یا تعویض گیربکس است.

استفاده از نیم کلاچ برای توقف در سربالایی‌ها

بسیاری از راننده‌ها از این کار را برای نگه داشتن خودرو در یک تکه از مسیر سربالایی به خصوص در ترافیک‌ها انجام می‌دهند. اما بهتر است به جای انجام این کار، از ترمز دستی برای توقف خودرو استفاده کنید. توجه کنید که رانندگی بیش از حد با نیم کلاچ باعث خرابی زودتر صفحه کلاچ می‌شود و تعویض دنده را سخت‌تر می‌کند.

گرفتن طولانی مدت ترمز در سرپایینی‌ها

نگه داشتن ترمز برای کاهش سرعت در شیب‌ها، باعث وارد شدن فشار غیرضروری به لنت‌ها و دیسک ترمز می‌شود. به جای این کار می‌توانید از دنده‌های سنگین استفاده کنید و با ترمزگیری‌های کوتاه و سبک، سرعت خودرو را کنترل کنید.

عدم تعویض به موقع دنده

اگر دور موتور از یک حدی پایین‌تر یا بالاتر باشد و اقدام به شتاب‌گیری کنید، درواقع در حال وارد کردن فشار زیادی بر روی موتور هستید. اهمیت دنده معکوس دادن را فراموش نکنید و در هنگام عبور از سربالایی‌ها یا حمل بارهای سنگین، با معکوس دادن به موقع از پایین آمدن دور موتور جلوگیری کنید. درضمن با تعویض به موقع دنده در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.