آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

روش ازمون شهری رانندگی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 19 آبان 1400 ساعت 18:29

بسیاری از شایعاتی که در بین هنرجویان رانندگی بوده مبنی بر اینکه ماشین آزمون رانندگی دستکاری شده است و ایرادات فنی دارد، رواج دارد. اینها همه باورهای غلطی است که برخی هنرجویان برای توجیه دستپاچگی خود در هنگام آزمون عملی رانندگی آنها را بر زبان می آورند. البته ناگفته نماند که هر خودرویی قلق هایی در نحوه گرفتن کلاچ و ترمز و سایر تجهیزات خود دارند که بر کسی پوشیده نیست و باید با تمرکز و انجام اصولی وظایف خود آنها را به دست بگیرید.

? آزمون شهری رانندگی

نکات مهمی که به صورت تجربی به دست آمده است، در زیر برای شما جمع آوری نموده ایم. رعایت آنها قبل از آزمون عملی رانندگی می تواند در موفقیت شما بسیار حیاتی و مفید باشد:

۱) حتما قبل از آزمون از کلمات انرژی بخش مانند من می توانم، برای خود استفاده کنید و با خونسردی کامل و بدون استرس قدم به محل آزمون بگذارید.

۲) بعد از نشستن پشت فرمان خودرو آزمون رانندگی، به تصور اینکه کنار مربی آموزشگاه نشسته اید شروع به رانندگی نمایید و به وجود افسر راهنمایی و رانندگی فکر نکنید.

۳) رعایت اصول و قوانین رانندگی مهم ترین بخش آزمون شما است. حتی اگر افسر راهنمایی غیر از این را از شما خواست، به کار خود مشغول باشید. عجله نکنید، حتی اگر افسر از شما تقاضای تعجیل نمود.

۴) در هنگام حرکت صفحه روی کیلومتر شما را چک کنید تا چراغ قرمز مربوط به کمربند، ترمز دستی و باز بودن درب ها روشن نباشد.

۵) قبل از حرکت حتما راهنما زدن، جا زدن دنده و در نهایت خواباندن ترمز دستی فراموش نشود. این ها آخرین مراحل قبل از حرکت شما خواهند بود.

۶) قبل از خروج از محل پارک خودرو حتما بعد از میزان کردن فرمان، ایست کامل نموده و با چشم اطراف را ببینید، در صورت خلوت بودن مسیر، به حرکت ادامه بدهید.

۷) دقت نمایید وقتی افسر از شما می خواهد که با دنده ۲ حرکت کنید، ابتدا به اندازه کافی پا را روی پدال گاز فشار دهید تا صدای موتور را بشنوید، بعد دنده را عوض کنید. اما حتما مراقب باشید زیرا افسر بلافاصله با دیدن اولین خودرو پارک شده کنار خیابان آزمون پارک دوبل را اخذ می کند و در اولین تقاطع نیز گردش به چپ را آزمون می گیرد.

۸) دقت کنید که ۱۵ متر قبل و بعد از تقاطع انجام برخی کارها ممنوع است. کارهایی مانند پارک ۴۵ سانتی متر، پارک دوبل، دنده عقب گرفتن، دور زدن یک و دو فرمانه و استفاده از دنده ۳٫

۹) در هنگام پارک دوبل و دنده عقب دقت نمایید که سرعت خودرو را کامل کنترل کرده و آرام حرکت کنید. هر لحظه احساس کردید که سرعت در حال افزایش است کمی کلاچ را به پایی ن فشار داده و دوباره سرعت را کنترل نمایید.

۱۰) اگر بعد از پارک دوبل افسر دستور دنده عقب داد، ابتدا فرمان را ۵/۱ دور به سمت راست باز کنید بعد به راحتی و مانند همیشه دنده عقب بروید. البته دقت نمایید که شماره ۱۲ فرمان دو بار تا بالا برسد زیرا در برخی از خودروها، برای قفل شدن فرمان دو دور می چرخد.

۱۱) دقت نمایید که اگر دستور پایین رفتن از افسر شنیدین مراحل کار به این صورت است که ابتدا ترمز دستی را بکشید، بعد نوبت به خلاص کردن دنده، سپس خاموش کردن و در نهایت قبل از پیاده شدن دنده را روی دنده ۱ قرار دهید. دقت نمایید که برای خاموش کردن استارت را در خلاف عقربه های ساعت و به سمت خود راننده بچرخانید.

۱۲) خاموش کردن خودرو نکته مهمی است که در هنگام خاموش کردن به اشتباه دوباره استارت نزنید. روش صحیح خاموش کردن چرخش استارت به سمت خلاف عقربه های ساعت است. در نهایت درب خودرو را نیز با احتیاط باز کنید و مواظب باشید خودرو دیگری در حال نزدیک شدن به شما نباشد.

۱۳) هیچگاه از روبروی خودرو آزمون رانندگی رد نشوید.

۱۴) دقت نمایید اگر افسر پس از آزمون کاردکس شما را نگه داشت به معنی قبولی شماست و اگر هم خدایی نکرده مردود شدید، اصلا ناراحت نشوید و نگران نباشید. دوباره تمرین کنید و قوی تر و با تمرکز بالاتر برای آزمون بعدی خود را آماده نمایید.