فرمان ماشین چند دور میچرخد
نویسنده : رضا حیدری | زمان انتشار : 22 آبان 1400 ساعت 17:35
دور زدن
در هنگام رانندگی گاهی نیاز است مسیر خود را تغییر داده و در جهت مخالف قرارگیرید ، برای این منظور باید در محلهای مجاز اقدام به دور زدن نمایید.يكی از مشكلات ترافيك كه منجر به تصادفهای ناگوار می گردد دور زدن در خيابانهايی كه عرض آن زياد است می باشد شايد شما هم ديده باشيد رانندگانی را كه بدون در نظر گرفتن هيچ معياری اقدام به دور زدن ناگهانی می نمايند و حق تقدم وسايل نقليه ای را كه بصورت مستقيم در حال عبور هستند در نظر نمی گيرند و موجب تصادف و از دست دادن سلامتی خود و سرنشينان اتومبيل می شوند .
دور زدن با يك فرمان بصورت درست و منطقي
در تمامی مواردی كه می خواهيم دور يك فرمان انجام بدهيد بايستی ماده 136 آئين نامه راهنمايی و رانندگی را در نظر بگيريم بايد مطمئن شويم كه خيابانی كه ما می خواهيم در آن دور يك فرمان انجام بدهيم يكطرفه نباشد چون دور زدن در خيابان يكطرفه ممنوع است. دوم اينكه خط وسطی كه خيابان را به 2 مسير عبوری رفت و برگشت تقسيم كرده ممتد نباشد چرا كه طبق خط ممتد به معنای ديوار قانونی می باشد و از اين ديوار نبايد عبور كرد. در ضمن در تقاطع نيز نبايد دور يك فرمان انجام شود در صورتی كه عرض خيابان 12 متر به بالا باشد می توان در آن دور يك فرمان انجام داد . به خاطر داشته باشيد مادامی كه در حال دور زدن هستيم حكم فرعی را داريم و چنانچه خدای ناكرده تصادفی با اتومبيلهائی كه در داخل خيابان در حال عبور مستقيم هستند رخ دهد ما مقصر هستيم.پس بنابراين دور زدن بايد دقت و مراقبت و رعايت كامل حق تقدم باشد . فرض كنيد در يك خيابان دو طرفه كه وسط آن مقطع می باشد و عرض آن 12 متر يا بيشتر است در حال عبور هستيم و نياز شد كه دور يك فرمان انجام دهيم . پس بنابراين شرايط زير اقدام به دور زدن با يك فرمان می نماييم .ابتدا راهنمای سمت راست را می زنيم و در منتهی اليه سمت راست می ايستيم . بعد راهنمای چپ را زده و ضمن نگاه كردن به آينه بغل ( سمت چپ ) بوسيله برگرداندن سر به سمت چپ به نقطه كور آينه پوشش می دهيم سپس ضمن حركت دادن اتومبيل بصورت لاك پشتی 30 درجه اتومبيل خود را به سمت چپ كج كرده و ايست خروج از پارك يا ايست 30 درجه را انجام می دهيم .سر را به سمت چپ بر می گردانيم تا پوشش كاملی از لحاظ ديد كافی به مسير عبوری رفت تقدم را كرده باشيم بعد از اطمينان كامل از عدم وجود خطر ضمن حركت كردن بصورت لاك پشتی تمام فرمان را به سمت چپ چرخانده و در وسط خيابان مقابل خط مقطع می ايستيم .اين ايست به خاطر رعايت حق تقدم برای وسايل نقليه ای است كه از سمت راست به طرف چپ ما در حال عبور هستند پس از ايست سوم و اطمينان از عدم وجود خطر و با رعايت كامل احتياط دور زدن خود را كامل كرده زمانی كه اتومبيل ما كمی مانه در خيابان در مسير عبوری جديد كاملا صاف شود اقدام به صاف كردن فرمان می كنيم تا اتومبيل ما به چپ و راست منحرف نشود و بهترين راه برای صاف كردن اين است كه به جلوی اتومبيل خيره نشويم و به انتهای لاين مان نگاه كنيم . اين يك روش مطمئن برای دور زدن با يك فرمان می باشد .
دور زدن در فاصله 150متری پیچها ، تقاطع ها ، سربالاییها ، تونل و پل ها ، در محلهایی که دید کافی وجود ندارد و در محلهایی که خط ممتد وجود دارد ممنوع است و خطر تصادف را در پی دارند ، از دور زدن در این مکانها اجتناب کنید.
دورزدن با دو فرمان
گاهی اوقات ممكن است در خيابانهايی كه عرض آن كمتر از 12 متر بوده و نيز 2 طرفه می باشد بخواهيم كه دور بزنيم بنابراين بايد روش دور زدن در اين گونه خيابانها را آموخته باشيم تا بتوانيم به راحتی اقدام به اين كار نماييم .بايد توجه داشته باشيم كه خط وسط خيابان كه آنرا به دو مسير عبوری رفت و برگشت تقسيم می كند مقطع (بريده بريده) و غير ممتد باشد به معنای ديوار قانونی بوده و از روی آن نبايستی عبور كرد در ضمن در حريم تقاطع ها نباشد ( حداقل 15 متر قبل و بعد از تقاطع را حريم تقاطع می گويند ) در ضمن خيابانی كه می خواهيم در آن دور بزنيم يك طرفه نباشد .برای دور زدن در چنين خيابانهايی نمی توان از روش دور زدن با يك فرمان استفاده كرد چرا كه عرض خيابان كم بوده و ما مجبوريم كه يكباره رو به جلو رفته و مجددا دنده عقب بياييم تا بتوانيم براحتی دور بزنيم . لذا از روش دور دو فرمان استفاده می كنيم در ضمن حتما بايستی گذر ما خيابان باشد ( به گذرهای 6 متر يا كمتر كوچه گفته می شود )اهميت حركت لاك پشتی در دور زدن با دو فرمانكسی كه می خواهد در يك خيابان كم عرض دور بزند بايست بتواند از كنترل كلاج خوبی برخوردار باشد تا بتواند اتومبيل خود را به صورت سانتی متری حركت بدهد اين عمل موجب می شود تا از كنترل بالای نيز سرعت خوبی در چرخاندن فرمان برخوردار شود و اين كار فقط با مهارت داشتن در انجام حركت لاك پشتی ميسر خواهد بود پس بنابراين پيشنهاد می شود قبل از انجام دور دو فرمان چند دقيقه ای مجددا حركت لاك پشتی تمرين شود .روش اجرا در دور زدن با دو فرمانبايد توجه داشت كه رعايت احتياط و اجرای دقيق آئين نامه راهنمايی و رانندگی هميشه ضامن سلامتی ما و سرنشينان اتومبيل ما و نيز وسايل نقليه ديگر می باشد بنابراين اگر ما بدون داشتن دقت كافی و بدون در نظر گرفتن هيچ معياری بصورت ناگهانی بخواهيم اقدام به دور زدن بنماييم كاملا روشن است كه موجب تصادف خواهد شد بنابراين برای دور زدن با دو فرمان بايستی به روش ذيل كاملا توجه كرده و نكته به نكته آنرا اجرا كنيم .طريقه اجرا در دور زدن با دو فرمانما معمولا در خيابان در حال حركت هستيم و بعد تصميم می گيريم كه دور بزنيم . بنابراين بايستی ابتدا راهنمای سمت راست را بزنيم آنگاه سرعت خود را به آرامی كم كرده به آينه وسط و سمت راست نگاه می كنيم و نيز با پوشش دادن به نقاط كور آيينه سرمان را به سمت راست برگردانيم تا مطمئن شويم كه خطری وجود ندارد سپس با احتياط كامل در منتهی اليه سمت راست متوقف می شويم ( پارك 30 سانت ) تا بتوانيم از عرض خيابان كاملا استفاده كنيم.بعد راهنمای چپ را می زنيم به آينه سمت چپ نگاه می كنيم و پس از اطمينان از عدم وجود خطر اتومبيل خود را بصورت ( 30 درجه كج كرده و می ايستيم و سرمان را كاملا به سمت چپ بر می گردانيم تا كاملا به نقاط كور آينه پوشش دهيم.در صورتيكه عرض خيابان طوری باشد كه هنگام ايست دوم ( ايست 30 درجه ) بتوانيم كل طول خيابان را از سمت راست و چپ ببينيم نيازی به ايست وسط خيابان نيست ولی در صورتيكه عبور و مرور بگونه ای باشد كه احتمال حتی 1% خطر وجود داشته باشد بايستی پس از ايست دوم ( 30 درجه ) و اطمينان از عدم وجود خطر در مسير عبوری رفت كه ما درون آن هستيم ( سمت چپ اتومبيل ما ) تا وسط خيابان به صورت لاك پشتی حركت كرده و در ضمن كل فرمان را تا انتها به سمت چپ می چرخانيم و در وسط خيابان می ايستيم تا مطمئن شويم كه از سمت راست خطری وجود نداشته باشد.پس از اطمينان از اينكه خطری وجود ندارد رو به عرض سمت چپ خيابان حركت كرده ( به سمت جدول مقابل ) و زمانی كه جدول مقابل از ديد راننده از روی كاپوت اتومبيل ما محو شد ضمن حركت كردن به صورت لاك پشتی فرمان اتومبيل هر چقدر كه می توانيم به سمت راست می چرخانيم تا چرخهای اتومبيل ما صاف شود و رو به جلو حركت لاك پشتی را ادامه می دهيم در اين حالت اگر كمی اتومبيل ما به سمت راست كج شد اشكالی ندارد . سوال اينجاست تا كجا جلو برويم كه با جدول برخورد نكنيم و پاسخ اين است تا جايی كه از زير قاب آينه بغل سمت چپ يا راننده بتوانيم پايين جدول كنار چرخ جلو را ببينيم در ضمن آن سمتی را كه بيشتر مورد توجه قرار می دهيم كه احساس كنيم به جدول نزديكتر است . معمولا در دور زدن با دو فرمان چرخ سمت چپ به جدول نزديكتر است.راهنمای سمت راست را می زنيم و دسته دنده را درون دنده عقب قرار می دهيم و با نگاه كردن به عقب اتومبيل پس از اطمينان از اينكه خطری وجود ندارد بصورت لاك پشتی رو به عقب حركت كرده و تمام فرمان را با استفاده از هر دو دست به سمت راست می چرخانيم و حركت خود را به صورت لاك پشتی ادامه می دهيم . و اما سوال اين است كه تا كجا عقب برويم كه بتوانيم براحتی رو به جلو دور بزنيم و اصطلاحا (رد شويم ) ؟ تا جايی رو به عقب می رويم كه بتوانيم از روی كاپوت جلو پايين جدول جلو ( محل برخورد آسفالت و جدول ) را ببينيم . بنابراين وقتی رو به عقب می رويم بايستی به جلوی اتومبيل نيز توجه داشته باشيم تا بيش از اندازه مورد نياز عقب نياييم . خوب است در اين لحظه هر چقدر از فرمان را كه می توانيم به سمت چپ بچرخانيم تا مجددا چرخهای ما صاف شود و سپس می ايستيم.بعد راهنمای سمت چپ را روشن كرده و ضمن حركت كردن بصورت لاك پشتی فرمان را به سمت چپ چرخانده و دور زدن خود را كامل می كنيم و پس از اينكه اتومبيل ما در مسير عبوری جديد صاف شد و فرمان ما نيز صاف شد . حركت به صورت عادی را انجام می دهيم .
-استفاده از روش(دست روی دست)این روش برای دور زدن یا پارک نمودن خودرو بین دو اتومبیل و یا در مواقعی که ضرورت دارد از تمام زاویه چرخش چرخهای اتومبیل استفاده شود بکار برده میشود.با اتخاذ این روش چرخش فرمان آسان صورت میگیرد،یک دست همواره روی فرمان قرار دارد و میدان دید راننده از بین نمیرود، از خطرات احتمالی کاسته و ایمنی بیشتری را فراهم میسازد.1-دستهای شما در موقعیت ساعت 3 و 9 هستند ، شروع به چرخش فرمان به سمت چپ نمایید2-با دست راست به بالا وچپ و با دست چپ به پائین و راست فشار دهید3-دست چپ را از روی دست راست عبور دهید و فرمان را بگیرید.4-در زمانی که با دست چپ مشغول کشیدن فرمان هستید ، دست راست را آزاد کنید و به سمت راست فرمان بیاورید.5-مجدداًدستها را در موقعیت عادی قرار دهید(ساعت 3و9). کجا مجاز به دورزدن نیستیم؟1-حریم تقاطع (15 متر قبل وبعد از تقاطع)2-روی خط ممتد3-روی خط کشی عابر پیاده4-خیابانهای یکطرفه5-هر جایی که دید کافی نباشد وخطر تصادف در پی داشته باشد
اگر در موارد 1 و 3 افسر آزمون گیرنده به شما فرمان دور زدن داد ، تنها پس از کسب اجاره از ایشان مجاز به دور زدن هستید.
اگر در حال حرکت بودید و افسر به شما مستقیما فرمان دور زدن داد ابتدا پارک سی سانت می کنید و سپس دور می زنید (اگر توقفتان جلوی پل منازل بود نیاز به گفتن "مجاز نیست" برای پارک ندارید ، زیرا فرمان اصلی دور زدن است.)
اگر در حریم تقاطع پارک کردید اول "مجاز نیست" برای توقف می گویید و سپس اگر فرمان دور زدن دادند باید بگویید دور زدن هم در حریم تقاطع غیر مجاز است.