آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

منابع آزمون آیین نامه رانندگی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 04 اسفند 1400 ساعت 16:00

آزمون رانندگی یا امتحان رانندگی آزمونی عملی است که در آن توانایی یک فرد برای رانندگی یک وسیله نقلیه سنجیده می‌شود. معمولاً این آزمون از دو قسمت تشکیل می‌شود: یک قسمت کتبی یا شفاهی که به آن آزمون آیین‌نامه رانندگی گفته می‌شود و یک قسمت عملی موسوم به امتحان شهر یا امتحان جاده که رانندگی فرد را در شرایط معمولی می‌سنجد. دوره آموزش رانندگی در کل هشت جلسه دو ساعتی است که شش جلسه مربوط به امور تئوری آئین نامه و دو جلسه امور فنی و مکانیکی خودرو است. که در محل آموزشگاه ثبت نامی متقاضی صورت میگیرد [۱]

آزمون آیین‌نامه رانندگی و آزمون شهری[ویرایش]

آزمون آیین‌نامه رانندگی شامل دو مرحله آزمون تئوری است که به صورت تستی برگزار می‌شود. ۱- آزمون آیین‌نامه مقدماتی (که توسط آموزشگاه‌های رانندگی اجرا می‌شود) ۲-آزمون آیین‌نامه اصلی (که توسط افسر راهنمایی و رانندگی از هنرجو گرفته می‌شود)[۲]

اصلی دارای ۳۰ سؤال می‌باشد. همه ۳۰ سؤال آزمون آیین نامه اصلی تستی می‌باشند و از بخش‌های مختلف کتاب آیین‌نامه نیز این سوالات است. ۲۶ جواب درست بزنید قبول می‌شوید

زمان آزمون آیین نامه اصلی چقدر است؟

شما برای آزمون آیین نامه اصلی ۲۰ دقیقه زمان دارید. در این مدت زمان می‌بایست به تمامی سوالات پاسخ دهید.

قبل از امتحان آیین نامه اصلی سعی کنید در مدت زمان ۲۰ دقیقه به یک آزمون آیین نامه پاسخ دهید و خودتان را در یک محیطی مانند آزمون آیین نامه اصلی واقعی شبیه‌سازی نمایید.

۱_ صندلی (تنظیم کنید تا راحت بنشینید)

۲_ کمربند (حتماً ببندید)

۳_ آیینه‌ها (تنظیم کنید)

۴_ دنده را حتماً خلاص کنید (در غیر این صورت وقتی خودرو را روشن کنید ماشین می‌پرد و مردود می شوید.د)

۵_ روشن کردن خودرو و سپس راهنما زدن بعد از چند ثانیه (قبل از چرخاندن فرمان برای خروج از پارک)

۶_ آماده کردن دنده و کلاچ گیری

۷_ ترمز دستی را آزاد کنید


حالا با اجازه افسر از پارک خارج می‌شوید و رسماً امتحان عملی رانندگی آغاز می‌شود.

اول راهنما را می‌زنید، بعد به آرامی با دو دست فرمان را می‌چرخانید سپس سرتان را کمی از شیشه بیرون می‌آورید و بیرون را می‌بینید و این موقعی هست که چند درجه ای خودرو را از حالت پارک خارج کرده‌اید.

سپس پیچیده و به راهتان ادامه می‌دهید.

در صورت درخواست دور زدن، اول باید ببینید که خط ممتدی در کار نباشد که اگر بود حتماً و حتماً باید به افسر بگویید که: در اینجا خط ممتد است، اجازه دارم دور بزنم؟

همچنین که در کنار شیر آتشنشانی یا جلوی پارکینگ یا زیر تابلو پارک ممنوع نباشد که اگر بود طبق معمول باید به افسر بگویید تا او دوباره به شما اجازه دهد.

افسر می‌گوید دور دو فرمان بزن:

که باید به خط ممتد و دیگر نکاتی که گفته شد حتماً دقت کنید.

سپس افسر درخواست پارک دوبل می کند.

سوالات آزمون آیین‌نامه رانندگی[ویرایش]

سوالات آزمون آیین‌نامه مقدماتی معمولاً آسان‌تر بوده و از داخل کتاب آیین‌نامه رانندگی استخراج می‌شود. سوالات آزمون آیین‌نامه رانندگی شامل سه سرفصل مهم سوالات فنی، سوالات مربوط به کتاب آیین‌نامه و سوالات فرهنگ رانندگی می‌باشد.

منابع[ویرایش]