آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

گواهینامه پایه یک بین المللی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 25 آبان 1399 ساعت 14:08

سفر رفتن یک روش مشخص ندارد، بعضی از افراد با هواپیما، بعضی ها با قطار، بعضی ها با کشتی و بعضی ها دوست دارند تا با ماشین خودشان سفر کنند. سفر با ماشین یک امتیاز مثبت دارد و آن هم این است که می توان از مناظر و طبیعتی که در جاده هست لذت برد. البته که خیلی از محدودیت های انواع دیگر را ندارد. برای مثال هر کجا که بخواهید می توانید به راحتی توقف کنید و شب را در آن جا بگذرانید. سفر با ماشین به اندازه ای محبوب است که خیلی از افراد تصمیم می گیرند که حتی سفرهای خارج از کشور را هم با ماشین انجام دهند. اما چطور می توان این کار را انجام داد؟ آیا گواهینامه ی کشور کافی است؟ چگونه می توانید گواهینامه بین المللی دریافت کنید؟ آیا برای این کار باید به کشور مقصد سفر کنید؟ با الی گشت همراه باشید تا جواب این سوال ها را پیدا کنید.

برای سفر به خارج از کشور به چه گواهینامه ای نیاز است؟

مطالب مرتبط:نکات مهم برای سفر خانوادگی با ماشین شخصیچگونه ماشینمان را با قطار جابه‌جا کنیم؟در دبی چگونه ماشین اجاره کنیم؟

البته که رانندگی در هر شهر و کشوری فقط در صورتی امکان دارد که شما یک گواهینامه معتبر داشته باشید. اما اگر بخواهید به یک کشور دیگر سفر کنید، فقط گواهینامه ای که دارید کافی نیست چرا که مدرک رانندگی شما باید برای مامورهای راهنمایی رانندگی کشورهای دیگر هم قابل فهم باشد. بنابراین برای سفر به کشورهای دیگر با ماشین، باید گواهینامه بین المللی داشته باشید. دریافت این گواهینامه نه سخت است و نه زمان بر و مراحل ساده ای دارد.

درباره گواهینامه رانندگی بین المللی

گواهینامه رانندگی بین المللی یا همان IDP که مخفف (International Driving Permit) است، سند یا دفترچه ای است که ارگان های رسمی و دارای صلاحیت کشورهای مختلف آن را برای مدت یک یا سه سال صادر می کنند. شخصی که آن را داشته باشد می تواند در کشورهای دیگر رانندگی کند و یا با ماشین خود به کشورهای دیگر سفر کند. توجه داشته باشید که این سند یا دفترچه تنها با اصل گواهینامه صادره از کشور مبدا معتبر است و بدون آن هیچ گونه کارکردی ندارد.

گواهینامه صادر شده علاوه بر زبان فارسی به زبان های بین المللی دیگر چون انگلیسی، عربی، فرانسوی، روسی، آلمانی و اسپانیایی و چینی ترجمه می شود. به موجب بین الملل بودن این زبان ها در نتیجه می توان از این گواهینامه در خیلی از کشور های جهان استفاده کرد. یادتان باشد که برای دریافت این گواهینامه، حتما باید اول گواهینامه ملی داشته باشید. گواهینامه بین المللی قابل تمدید نبوده و پس از اتمام تاریخ استفاده اقدام به درخواست گواهینامه جدید کنید.

چطور می توان گواهینامه بین المللی گرفت؟

روش های دریافت گواهینامه بین المللی

روش های دریافت گواهینامه بین المللی به دو روش امکان پذیر است. اول، با مراجعه حضوری به مراکز اصلی و نمایندگی های کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی جمهوری اسلامی ایران  در تهران و سایر استان ها اقدام به دریافت فوری سند بکنید. در روش دوم می توانید به صورت آنلاین اقدام به درخواست گواهینامه بفرمایید. این روش فقط از داخل کشور امکان پذیر است. سپس برای دریافت گواهینامه خود باید مدارک لازم را آماده کنید. در زیر به شرح مدارک لازم برای دریافت گواهینامه می پردازیم. با مراجعه به وب سایت رسمی کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی جمهوری اسلامی ایران می توانید اقدام آنلاین انجام دهید و اطلاعات بیشتری در ارتباط با صدور این گواهینامه به دست آورید.

اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله

  • یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ (با حجاب اسلامی برای بانوان)
  • گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
  • اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه های اعلام شده

نکات پیش از سفر

پیش از سفر به نکات مهمی که در زیر به آن اشاره می کنیم توجه فرمایید.

پیش از سفر، بررسی کنید که آیا کشور مقصد مورد نظر شما این گواهینامه را قبول دارد یا خیر. همینطور پس از دریافت گواهینامه بین المللی می بایست با تمام قوانین راهنمایی رانندگی و ضوابط کشور مقصد آشنا شوید. ماموران هر کشور طبق قوانین خود با شما برخورد خواهند کرد. برخی از کشورها نیز اجازه ورود ماشین به داخل کشور خود نمی دهند و یا فقط می توانید با ماشین های کرایه شده داخل شهر به گردش بپردازید.

دریافت گواهینامه بین المللی چقدر هزینه دارد؟

برای دریافت گواهینامه بین المللی یک ساله باید هزینه ۱۰۹ هزار تومان و برای دریافت دریافت گواهینامه سه ساله هزینه ۳۳۵ هزار تومان پرداخت کنید. در صورتی که با موتور سیکلت اقدام به سفر می کنید هزینه ۱۳۲ هزار تومان از شما دریافت می شود. لیست قیمت سایر خدمات صدور اسناد و مدارک از جمله ترجمه انواع گواهینامه، قبض المثنی تایید سوابق و پلاک ترانزیت در صفحه رسمی کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت موردی بیان شده است. قیمت تمامی خدمات از تاریخ ۰۱/۰۵/۱۳۹۸ شروع به اجرا کرده است.

پس از اقدام به درخواست و تحویل مدارک لازم جهت صدور سند گواهینامه شما بین ۷ الی ۱۰ روز کاری به درب منزل شما پست خواهد شد.

گواهینامه را از کجا بگیریم؟

طی پیمان نامه سال ۱۹۶۸ وین سازمان جهانی اتومبیل‌رانی، مرکز جهانی صدور گواهینامه بین‌المللی جهت اعطای گواهینامه بین المللی ایجاد شد. طی این قرارداد ایران و ۱۹۵ کشور جهان گواهینماه صادر شده از جانب این سازمان را به رسمیت می شناسند. تنها مرجع صدور گواهینماه بین المللی در ایران کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی جمهوری اسلامی ایران می باشد که در بالا به روش های اقدام جهت دریافت گواهینامه پرداختیم.

سفر زمینی با ماشین شخصی همیشه تجربه متفاوتی بوده. اگر قصد سفر به خارج از کشور با ماشین کرده اید، در این مطلب تمام اطلاعاتی که جهت دریافت گواهینامه بین المللی نیاز دارید را در اختیارتان قرار دادیم. پیش از سفر نکات بسیاری را باید در نظر بگیرید. خود را با قوانین راهنمایی و رانندگی شهر های مقصد آشنا کنید تا حین سفر به مشکلی بر نخورید. ما خوشحال می شویم اگر تجربه سفر با ماشین به کشورهای خارجی را با ما در میان بگذارید. مرحل دریافت گواهینامه چطور بود؟