آموزشگاه ایران گواهی
irangovahi.fileon.ir

تنظیم صفحه کلاچ موتور سیکلت

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 21 دی 1400 ساعت 16:31

با توجه به سیاست های دولت و مونتاژ کنندگان این صنعت در کشور گروه موتورسیکلت CUB (كاب) در کشور رشد فزاینده ای داشته اند در این بین بحث نگهداری از این موتور ها به علت توان کم موتور و فشردگی اجزا بیش از سایرین است.

یکی از اجزای حساس و حیاتی در این موتورسیکلت ها کلاچ نیمه اوتوماتیک آنهاست. در این موتور سیکلت ها از یک کلاچ چند صفه ای تر استفاده میشود این صفحه کلاچ ها به علت شرایط کاری نامطلوب,جنس غیر استاندارد و بخصوص تنظیم غلط به سرعت مستهلک شده و کارایی خود رو از دست میدهند. این استهلاک باعث بد جا رفتن دنده ,افت توان موتور و در شرایط سخت و در تعویض دنده سریع باعث شکسته شدن دنده های گیربکس میشود.

(خودم چندین بار دنده خورد کردم)

در این تاپیک به نحوی تنظیم صحیح کلاچ نیمه اوتوماتیک در این گروه از موتورسیکلت ها میپردازیم.

وسایل مورد نیاز

آچار رینگ 12

پیچ گشتی دو سو

ابتدا موتور رو روشن میکنیم تا به شرایط کاری استاندارد برسد .

مهره قفل کن رو شل میکنیم.

موتور رو در دنده یک قرار داده و پای خودمون رو از روی پدال دنده بر نمیداریم.

در حالی که هنوز با پا پدال را به پایین فشار میدهیم مقداری گاز داده در این حالت نباید موتور حرکت محسوسی رو به جلو داشته باشد.

اگر موتور به جلو حرکت کند پیچ تنظیم رو نیم دور سفت کرده و دوباره مهره رو مقداری محکم میکنم که تنظیم بر هم نخورد.

حالا موتور رو در دنده دو قرار داده و دوباره یک دنده به عقب برمی گردیم (دنده یک)

و باز هم مانند مرحله قبل پا رو از روی پدال تعویض دنده بر نمیداریم در این حالت باز هم نباید وقتی که موتور گاز میدهیم موتور به جلو حرکت کند.

این عمل رو چند باز تکرار میکنیم تا به شرایط ایدال برسیم بعد از آن مهره قفل کن رو دوباره محکم میکنم تا تنظیم برهم نخورد.

نکته ای که باید در انتها به اون اشاره کنیم این که برای تنظیم دقیقتر در زمانی که اقدام که گاز دادن به موتور میکنیم وزن خودمون رو روی موتور قرار ندیم


با تشکر ویژه از اساتید آقای عمرانی و مسعود عزیز