موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ترمز دستی برای کدام چرخ است

ترمز دستی برای کدام چرخ است

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 16 اسفند 1400 ساعت 19:05

یکی از مهمترین اجزای ایمنی خودروها، ترمز دستی می باشد که در خودروهای معمولی به وسیله یک اهرم و در خودروهای جدیدتر با استفاده از یک دکمه، فعال می شود. این ترمز که از سیستم ترمز پایی و معمولی خودرو کاملا مجزا طراحی شده است بدون نیاز به روغن ترمز کار می کند و در حقیقت با استفاده از کشش لنت ها به وسیله سیم، باعث قفل شدن چرخ ها می شود. در ادامه قصد داریم در رابطه با سیستم ترمز دستی در خودروهای معمولی و خودروهای جدید صحبت کرده و نحوه کار این ترمز را شرح دهیم.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

کاربردهای ترمز دستی

handbrake.jpegهمانطور که گفتیم، ترمزدستی یک سیستم ایمنی و ثابت نگاه دارنده خودرو محسوب می شود که تقریبا جدا از سیستم ترمز معمولی خودرو جداست. معمولا ترمز دستی برای ثابت نگاه داشتن خودرو در سطوح شیب دار استفاده می شود. در این حالت راننده ترمز دستی را فعال کرده و سپس پای خود را از روی ترمز بر می دارد و خودرو ثابت خواهد ماند. معمولا به ترمز دستی، ترمز پارک نیز گفته می شود چون در مواقعی که خودرو را پارک می کنیم نیز معمولا از آن برای عدم حرکت خودرو به جلو یا عقب استفاده می شود.

ترمز دستی نسبت به ترمز معمولی خودرو، قدرت عملکردی کمتری داشته و از آن نمی توان به عنوان یک گزینه برای ترمز معمولی استفاده نمود. از ترمز دستی برای متوقف ساختن خودرو در سطوح شیب دار، پارک خودرو، انجام حرکات نمایشی و کم کردن سرعت خودرو در مواقع اضطراری استفاده می شود.

Car-Brake.jpg

کاربرد اصلی ترمز دستی برای توقف خودرو در سطوح شیب دار است.

نحوه عملکرد ترمز دستی

این ترمز معمولا تنها دو چرخ از چهار چرخ خودرو را درگیر می کند و در اکثر خودروها روی چرخ های عقب سوار می شود. ترمز دستی در خودروهای مختلف معمولا به دو شکل اهرمی و دکمهای موجود است. ما در اینجا به تشریح عملکرد هر دو نوع ترمز دستی خواهیم پرداخت و چگونگی کارکرد آن ها را همراه با تصاویر نمایش خواهیم داد. لازم به ذکر است که بگوییم هر کدام از این دو نوع ترمز دستی خود به دو دسته تقسیم می شوند که در ادامه آن ها را معرفی کرده ایم.

ترمز دستی اهرمی

این نوع ترمز دستی که معمولا در خودروهای قدیمی و معمولی کاربرد دارد، به شکل یک اهرم دستی در کنار صندلی راننده و یا یک پدال پایی طراحی می شود. راننده هنگامی که بخواهد این ترمز را فعال کند، باید اهرم را به بالا کشیده و سپس در آخرین درجه رها کند. برای رهاسازی خودرو نیز کافی است راننده دکمه رها سازی ترمز را که معمولا در بالای اهرم تعبیه شده است را فشار داده و سپس آن را به پایین رها کند. (اگر در رها سازی ترمز دستی مشکل دارید، بهتر است ابتدا کمی ترمز را به سمت بالا کشیده، سپس در همان حالت دکمه رها سازی را فشار داده و سپس ترمز را به سمت پایین رها کنید.)

ترمزدستی اهرمی خود به دو دسته یک سیمی و دو سیمی تقسیم می شود. در نوع یک سیمی، اهرم فعال کننده ترمز، به یک سیم متصل است که این سیم با استفاده از یک نگهدارنده T شکل به دو سیم متصل شده است. زمانی که اهرم کشیده می شود، سیم کشیده شده و در نتیجه هر دو سیم به یک اندازه به عقب کشیده می شوند که موجب می شود تا سیستم ترمز هر دو چرخ به یک اندازه فعال شود. در مدل دو سیمی نیز اهرم خود دارای دو سیم مجزاست که هر کدام از این سیم ها یه یک چرخ متصل هستند و با کشیده شدن اهرم، هر دو سیستم ترمز به یک اندازه درگیر می شوند.

handbrake-cable-with-equalizer-.jpg

انواع ترمز دستی در خودروها

ترمز دستی دکمه ای

مدل دکمه ای نیز خود به دو مدل سیمی و برقی تقسیم می شود. در مدل سیمی، راننده با فشردن دکمه ترمزدستی که با یک P نشان داده می شود، با استفاده از یک موتور برقی کوچک باعث کشیده شدن سیم ترمز ها و در نتیجه درگیر شدن ترمز ها می شود. اما در مدل برقی، روی هر چرخ یک سیستم الکترونیکی سوار می شود که به محض فشردن دکمه، به دیسک ها فشار آورده و هر دو دیسک چرخ را به یک اندازه درگیر می کند.

Brake-electric.jpg

عملکرد ترمزدستی الکتریکی در خودرو




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر