اجبار در تولید موتور انژکتوری به جای موتورسیکلت های 125 سی سی کاربراتوری، چند سالی است که گریبان صنعت موتورسیکلت سازی ایران را گرفته است.
بیت ران – ورشکستگی بسیاری از کارگاه ها و کارخانجات موتورسیکلت های چینی از عواقب این اقدام بود.
اما حالا چندماهیست که معدود تولیدات موتورسیکلت مجهز به موتور انژکتوری در نهایت توسط خریداران کاربراتوری می شوند.
این اتفاق عجیب شاید در جهان کم نظیر باشد.
تبدیل موتور انژکتوری به کاربراتوری معمولا باعث افزایش آلودگی و کاهش توان می شود.
این درحالیست که به گفته نایب رئیس انجمن قطعه سازان موتورسیکلت:
موتور انژکتوری موتورسیکلت ها در تعمیرگاه ها کاربراتوری می شود!
فعالیت گسترده کارگاه های زیر زمینی برای تبدیل موتور انژکتوری به کاربراتوری
به گفته حبیب الله محمودان هم اکنون علاوه بر فعالیت بسیاری از واحدهای تعمیرگاهی، دهها سایت برای تبدیل انژکتور به کاربراتور در این زمینه فعالیت کرده و اقدام به تبلیغات در فضای مجازی می کنند.
با وجود اینکه بر روی کارت سوخت بسیاری دارندگان موتورسیکلت کلمه انژکتور ثبت شده اما افراد اقدام به تغییر و تبدیل به کاربراتور کردند که به هیچ وجه قابل شناسایی نیست.
هزینه پایین تعمیر و نگهداری موتورهای کاربراتوری در مقایسه با انژکتوری ها بسیاری از خریداران را به سمت تبدیل موتورهای انژکتوری به کاربراتوری تشویق می کند.
براساس برخی گفته ها، کیفیت پایین سیستم انژکتور دلیل کاربراتوری کردن این موتورهاست.
تاکنون مسئولان واکنشی نسبت به این اقدام عجیب نشان نداده اند.
افزایش آلودگی هوا مهمترین مضرت این اقدام است.
موتور انژکتوری به طور کلی سوخت کمتری مصرف می کند.
در پی این تحولات قیمت موتورسیکلت های ارزان در کشور به شکل چشمگیری افزایش یافته است.
در حال حاضر ارزان ترین موتورسیکلت بازار بیش از 10 میلیون تومان قیمت دارد.