موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

استاندارد روغن موتور سیکلت

استاندارد روغن موتور سیکلت

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 22 دی 1400 ساعت 16:11

طبقه بندی روغن های موتور بر اساس درجه بندیSAE

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

این درجه بندی صرفاً بر مبنای گرانروی (ویسکوزیته) است. هر چه روغن ویسکوزیته بالاتری داشته باشد، لزج تر است. انجمن مهندسان خودرو SAE به دلیل اهمیت گرانروی، اساس طبقه‌بندی روغن‌های موتور را بر این ویژگی بنا نهاده است، به طوری که در این سیستم دو گروه از درجه گرانروی مورد تعریف قرار می گیرند. یک گروه دارای حرف (Winter)W و دیگری گروهی که بدون حرف W است. هرقدر عدد SAE بزرگ تر باشد، گرانروی روغن مربوطه هم بیشتر است.

برای تشخیص نوع روغن مصرفی، باید جدول دمایی آن روغن در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، در جدول زیر اگر توصیه کارخانه استفاده از روغن 10W40 است، در دمای بسیار گرم تابستان باید از روغن 14W40 یا 15W50 استفاده نماییم. 

28813.Jpg

.

طبقه بندیAPI

برای طبقه بندی روغن های موتور فقط در نظر گرفتن گرانروی کافی نیست. میزان پالایش روغن پایه و نوع آن و همین طور مقدار مواد افزودنی به روغن نیز در طبقه بندی ها و انتخاب روغن موتور مناسب نقش دارند. یکی از مهمترین طبقه بندی ها در این خصوص را API (مؤسسۀ پتروشیمی امریکا) انجام داده است.در سیستم طبقه بندیAPI روغن موتور‌های بنزینی با علامت "S" طبقه بندی می شوند(حرف ابتدای کلمۀ Service). در سیستم طبقه بندی "S"، پایین ترین سطح کیفی با SA نشان داده می شود که در سال 2001 معرفی گردید و به این ترتیب سطوح بعدی با SC،SB و ... نشان داده می شوند.در حال حاضر بالاترین سطح کیفی نیز با حرف “SN” نشان داده می شود که در سال 2010 معرفی شد. نکتۀ مهم این است دسته بندی جدید، تمامی ملزومات دسته بندی قبلی را نیز پوشش می دهد.

.

28814.Jpg

.

طبقه بندیJASO

استاندارد JASO، برای موتورسیکلت های چهار زمانه به شکل JASO T903 نشان داده می شود که در حال حاضر سه درجۀ MA، MA1، و MA2 دارد و بیشتر برای روغن های موتورسیکلت های دارای کلاچ های غوطه ور در روغن مطرح می شود. استاندارد JASO MA2 کاراترین سطح اصطکاک برای تضمین درگیری کلاچ در حین سه حالت سواری را ارایه می دهد: استارت، شتاب (گاز دادن)، و سرعت ثابت. روغن انجین های چهارزمانه موتول، مطابق با ویژگی های استاندارد JASO MA2 و تحت آخرین استاندارد JASO T903 تولید می شوند. روغن های سری 300V موتول که برای موتورسیکلت های حرفه ای کلاس ریس هستند حتی از استانداردهای موجود نیز بالاتر می باشند.

برای موتورسیکلت های دو زمانه، این استاندارد به شکل JASO M345 مطرح می شود که دارای سه سطح FB، FC، و FD است که سطح های FC و FD بالاترین سطح های این رتبه بندی می باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.kavirmotor.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر