موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آموزش پارک دوبل برای امتحان

آموزش پارک دوبل برای امتحان

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 23 مرداد 1400 ساعت 17:09

پارک دوبل، یا پارک کردن دوبله یه جورایی اکثر هنرجویان از این کلمه متنفرن و اسم پارک دوبل در روز آزمون شهری میاد استرس میگیرن، یادم میاد من خودم روز آزمون شهری بخاطر همین پارک دوبل رد شدم، حتی شب همون روز خواب پارک دوبل و میدیدم. این پارک دوبل اصلا چیه چرا باید بلد باشیم؟ خب یکی از موارد مهم آزمون شهری که همه افسران آزمون گیرنده امتحان شهری به آن اهمیت میدن همین پارک دوبل است.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پارک دوبل خیلی راحته منتهی اگه بلد باشی هیچ وقت مغرور نشید و اینکه حتی دست فرمان خوبی هم داشتید حتما قانون پارک دوبل را یاد بگیرید یه جورایی میشه گفت فرمول پارک دوبل و باید یاد گرفت تا بتونیم یه پارک خوبی داشته باشیم، پارک استاندارد از نظر افسر آزمون گیرنده، پیشنهاد میکنم کمی وقت بذارید و این آموزش را مطالعه کنید.

%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84.jpg

پارک دوبل

✅تعریف کلی پارک دوبل و نحوه صحیح پارک دوبل:

به پارک کردن ماشین با دنده عقب بین دو ماشین را پارک دوبل میگند. ( مثال به تصویر بالا نگاه کنید).

در حال حرکت روبه جلو چنانچه بخواهیم بین دو ماشین که در کنار خیابان پارک کنیم باید فضای خالی بین دو ماشین که قرار بین شون پارک دوبل کنیم باید بیش ۲ برابر طول خودرو ۸ متر باشد و اگر کمتر این فضا بین دو ماشین کمتر از ۸ متر باشد پارک کردن دشوار خواهد بود و یا غیر ممکن و باید به روش پارک دوبل اقدام به پارک نمایید.

توجه داشته باشید اگر فاصله میان دو ماشین از شش الی پنج کمتر باشد، به روش پارک دوبل هم نمی توانید اقدام به پارک نمایید. (به تصویر زیر نگاه کنید).

%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84.jpg

آموزش پارک دوبل

یکی از سوالات مهم آیین نامه راهنمایی و رانندگی در خصوص حق تقدم درباره پارک دوبل است، توجه داشته باشید همواره حق تقدم در پارک دوبل با خودرویی است که به صورت دنده عقب در حال پارک کردن خودرو می باشد. رعایت حق تقدم پارک دوبل از سمت پلیس راهور بسیار اهمیت دارد.

✅جاهایی که نباید پارک دوبل انجام داد

  1. در بزرگراه‌ها (به هیچ عنوان اقدام به پارک دوبل نکنید به دلیل سرعت زیاد خودروها).
  2. در حریم تقاطع‌ها (۱۵ متر مانده به تقاطع ها و پس از آن‌ها). درصورت پارک دوبل جریمه می شوید.
  3. در مکان‌هایی که تابلو پارک ممنوع و توقف ممنوع است. ( یکی از سوالات آزمون آیین نامه رانندگی).
  4. در ایستگاه‌های تاکسی ، اتوبوس و … پارک به هر طریقی ممنوع است.
  5.  روبروی پل ورودی پارکینگ منازل و خیابان پارک ممنوع است.
  6.  در حریم قانونی تابلوهای راهنمایی و رانندگی نباید از پارک دوبل استفاده کنیم. ( این کار به دلیل عدم دید کافی سایر رانندگی ممنوع است).

برای اجرای صحیح پارک دوبل یادگیری حرکت لاک‌ پشتی ماشین ضروری است. و باید مهارت کافی در حرکت دادن ماشین به شکل لاک پشتی با کنترل کلاج ماشین و داشت و به عبارت ساده تر سعی کنید در زمان پارک دوبل به صورت نیم کلاج ماشین را به حرکت در بیاورید، همیشه سعی کنید با آرامش اقدام به پارک دوبل نمایید و از حرکت سریع و هیجانی ماشین بپرهیزد، هیچ وقت پارک دوبل با حرکت سریع ماشین خوب از آب در نمیاد.

همیشه سعی کنید برای پارک دوبل تمرکز کافی روی کلاج ماشین داشته باشید اگر بتوانید لم ماشین را از طریق کلاج یا به عبارت دیگر کنترل ماشین را در دستتان بگیرید، می توانید بهترین پارک دوبل را انجام دهید و یکی از کارهایی که پارک دوبل را خراب می کند عدم اعتماد به نفس است.

کنترل فرمان ماشین در پارک دوبل

شما اگر از کنترل فرمان در  حال دنده عقب برخوردار نباشد نمی‌توانید جهت چرخش فرمان را تشخیص دهید و همین کار باعث می شود پارک دوبل شما خراب شود، پیشنهاد ما این است تمرین تمرین و تمرین داشته باشید.

اهمیت پارک دوبل در آزمون رانندگی

همیشه در تمامی آزمون های شهری یکی از مواردی که از هنرجو آزمون گرفته میشود پارک دوبل است، چراکه پارک دوبل نشان دهنده مهارت کافی هنرجو است، و هنرجو با پارک صحیح ماشین به روش دوبل نمره قبولی را از افسر آزمون گیرنده خواهد گرفت.پارک دوبل همیشه در همه جا به کمک شما میاید شما اگر بتوانید پارک دوبل را به درستی انجام دهید، در ترافیک های بسیار شدید کنترل ماشین را به درستی انجام خواهید داد و به ماشین مسلط خواهید بود.

✅اهمیت درک گاز ترمز و هماهنگی با چشم و دست در پارک دوبل

در پارک دوبل راننده باید تسلط کاملی روی پدال های ماشین گاز و ترمز را داشته باشد  همیشه قبل اقدام به پارک دوبل سعی کنید محل پارک ماشین را بخوبی ببنید. با تمرین می توانید تسلط کامل به ماشین داشته باشید و تمرین های شما خود به خود باعث هماهنگی چشم و دست شما در مراحل پارک دوبل خواهد بود.

parallel-parking.jpg

✅روش پارک دوبل مرحله اول

برای شروع پارک دوبل باید ابتدا  از فاصله ۳۰ متری راهنمای سمت راست ماشین رابزنید و سرعت خودرو را کم کنید ( سعی کنید به صورت نیم کلاج حرکت کنید) و از فاصله دور در امتداد ماشین مد نظر قرار بگیرید و  اندازه ۵۰ سانتی‌ متر کنار ماشین یاد شده به اندازه یک درب موتور جلوتر از آن بی ایستید، به گونه‌ایی که ماشین شما صاف ایستاده باشد و پس از صاف بودن ماشین باید فرمان ماشین نیز صاف باشد و در هنگام حرکت به عقب ماشین صاف حرکت کنید.

در صورتی که فاصله ماشین پارک شده با جدول کم و چسبیده باشد فاصله ایستادن با خودروی کناری هنگام پارک دوبل به اندازه از ۵۰ به ۷۰ سانتی‌ متر تغییر دهید.

✅قسمت دوم در پارک دوبل (فرمان اول)

بهترین موقع برای چرخاندن فرمان به سمت راست زمانی است که پس از دیده شدن انتهای ماشین که قرار است پشت سر آن پارک کنیم را در وسط شیشه ۳ گوش عقب ببینیم فرمان اول در همین موقع در حالی که به صورت لاک پشتی حرکت میکنید به سمت راست چرخانده می شود.

✅قسمت سوم در پارک دوبل (فرمان دوم)

برای مرحله دوم هنگامی که انتهای ماشین کناری (سر گلگیر سمت چپ و یا چراغ راهنمای سمت چپ) را در شیشه جلو دیدید آنگاه ایست وسط را انجام دهید و سپس به صورت لاک پشتی حرکت کنید و همه فرمان را به سمت چپ بچرخانید پیش از اینکه سرگلیگر سمت راست ماشین با چراخ راهنمای عقب سمت چپ ماشین کناری برسد فرمان دم باید به سمت چپ تمام شود و سپس به صورت لاک پشتی جلوی خودرو به داخل پارک هدایت می شود.

✅چگونگی خروج از پارک و رعایت حق تقدم در پارک دوبل

برای بیرون آوردن ماشین از حالت پارک دوبل به صورت رو به جلو اول راهنمای سمت چپ روشن می کنیم و بعد از دیدن آینه سمت چپ و آینه وسط ماشین به صورت ۳۰ درجه کج می‌گردد. (سرگلگیر سمت راست خودرو به وسط پلاک خودروی جلویی برسد) که به آن ایست خروج از پارک گفته می‌شود.

بعد از مشاهده از اطمینان از خیابان و عدم وجود ماشین و پوشش دادن نقاط کور ماشین توسط آینه ها از پارک خارج می شویم.

به سوالات آیین نامه تست درایو چند ستاره می دهید؟

[امتیاز از مجموع: 201 Average: 3]

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر