موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

دنده معکوس موتور سیکلت

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 21 فروردین 1400 ساعت 00:23


توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نحوه صحیح دنده کشی

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی


02109002

10-08-1390, 01:23 قبل از ظهر

با سلام
از تمامی دوستان میخوام که هر چی اطلاعات در مورد دنده کشی ( افزایش و معکوس ، هر زمان و مکان ) دارند بذارن تا استفاده کنیم ...


nOviA

10-08-1390, 01:33 قبل از ظهر

دنده رو هر وقت دیدین موتور داره زور میزنه کم کنید گازشو بگیرید.

هر وقت هم دیدید موتور داره میترکه دنده رو عوض کنید و به یکی بالاتر بروید.

در سر بالایی ها هرچه سریع تر معکوس دهید و نگذارید که دنده ی سنگین تر هم مرده شود.

رانندگی در سر بالایی های تند با دنده ی سنگین و سر گاز بهتر از دنده ی سبک و پر گاز است. مصرف بنزین رو هم نصف میکند و به انجین آسیبی نمیرسد.

دنده را میدانم نمیشود ولی سعی کنید در RedLine عوض نکنید.

وقتی ترمز میزنید معکوس هم بدهید. البته متعادل.


K.I.A

10-08-1390, 01:35 قبل از ظهر

سی جی نمیدونم ولی موتورای دیگه بستگی به گیربکس و کاربری واستفاده رو میدونم اگه شما استفادهی روزمره دارید و اقتصادی هستید همیشه تو دور کم و کلاچ گرفتن معمولی وبا دنده سبک برید تا عمر و مصرف و ...وسیله به جا باشه/تو مسابقات درگ معمولا گازو ول نمیکن و دنده میدن این کار فشار زیادی به مجموعه میاره تو معکوس کشیدن سعی کنید گازو ول نکنید و فاصلهی کلاچ گرفتن ودنده دادنو کم کنید در حد صدم ثانیه... و تو معکوس که دور موتور در حال بالا رفتنه یه تو سری به کلاچ بزنید میبینید که انگار موتور کیپس داره...


02109002

10-08-1390, 01:38 قبل از ظهر

تو معکوس که دور موتور در حال بالا رفتنه یه تو سری به کلاچ بزنید میبینید که انگار موتور کیپس داره...

این یکیشو نفهمیدم چی شد؟


K.I.A

10-08-1390, 01:46 قبل از ظهر

موتور در حال دور گرفتنه وشما فقط داری گاز میدی اما وسط کار در عرض صدم ثانیه کلاچو میگیری و ول میکنی در حالی که دستت تا انتها رو گاز ه و ول نمیکنی گازو...این کار فشار زیادی میاره به موتور و لذت خاصی داره انگار موتورتون کیپس داره....


نیما نادری

10-08-1390, 01:47 قبل از ظهر

منظورشون یک نیم کلاچه تیزه


02109002

10-08-1390, 01:49 قبل از ظهر

منظورشون یک نیم کلاچه تیزه
که این طور :happy4::happy4::happy4::happy4::happy4:
تا حالا انجام دادم تو جاده خیلی حال میده


شفیع

10-08-1390, 10:33 قبل از ظهر

در پایین اومدن از سرپایینی ها خیلی ها می گن با دنده سنگین حرکت کنید، درسته ولی در سرپایینی های طولانی بهتره ترکیبی از دنده سنگین و ترمز باشه، نذارین دور موتور توی دنده سنگین بیش از بالا بره، این نکته رو باید در نظر داشت در سراشیبی ها تمام قطعات انجین دارن وظیفه شونو یه طور دیگه انجام میدن، یعنی در حالت عادی گیربکس نیروشو از میلنگ و پیستون می گیره ولی در سراشیبی نیروی حرکتی شو از چرخ و خورشیدی و زنجیر می گیره.


reza KTM

10-08-1390, 04:58 بعد از ظهر

وقتی میخواید معکوس بدید گاز رو یه آن بگیرید و ول کنید و در همون حین دنده معکوس بدید
چون وقتی معکوس میدی دور موتور میره بالا و اگر کمی گاز همراهش نباشه باعث میشه چرخ قفل کنه (تو معکوس در دور موتور های بالا)

من میگم بهتره دنده رو تو رد لاین بدیم اینجوری موتور هار تر میشه ولی مصرفش میره بالا شاید اصطلاکشم بیشتر شه


K.I.A

10-08-1390, 05:19 بعد از ظهر

اصلا این طرز دنده دادن صحیح نیست/مگه میخوای از کی سبقت بگیری رضا جون/چرخ برای چی قفل کنه!!؟


reza KTM

10-08-1390, 05:36 بعد از ظهر

اصلا این طرز دنده دادن صحیح نیست/مگه میخوای از کی سبقت بگیری رضا جون/چرخ برای چی قفل کنه!!؟
قسمت اول: اتفاقا همینطور درسته چرا چون گیربکس درگیر میشه وقتی گاز بدی برای مثال که راحت متوجه بشی تا حالا شده بدون کلاج هم دنده اضافه کنی هم دنده کم کنی؟ اضافه که فکر کنم کرده باشی معکوس رو نمیدونم ولی به هر حال وقتی دور موتور بالا هست موتور راحت دنده میخوره و به تبع تو معکوس هم دور موتور نه خیلی بالا ولی با یه گاز کوچیک دادن میاد رو قسمت معینش و راحت هم بدون کلاج میتونی معکوس بدی پس نتیجه هنگام معکوس دادن اگر کمی گاز بدی موتور راحت تر دندش جا میره

قسمت دوم: من کی باشم که بخوام سبقت بگیرم کلا رانندگیم پر گازه و نمیتونم زود دنده بدم باید تا اونور ردلاین پرکنم بعد دنده بدم

قسمت سوم: چرخ برای چی قفل کنه یه چیزی گفتی شک کردم تا حالا سوار موتور شدی یا نه !!!
وقتی دور موتور روی 6 یا 7 رو یه موتور معمولی هست یه آن که معکوس بدی آنی واحد چرخ قفل میشه و سرعتت میاد پایین
اگر میخوای خوب متوجه بشی الان میتونی بری روی زمین خیس و این کار رو بکنی میبینی تا معکوس میدی موتور عقبش لیز میخوره یعنی چی؟ یعنی چرخ قفل میکنه و کار ترمز رو میکنه که باعث لیز خوردن میشه حالا اگر همچین موقع هایی کمی گاز بدی موتور چرخش قفل نمیشه

حالا تو چرا انقدر میخوای به من گیر بدی بابا من تو موتور سواری ته ناشی خوبه
ولی خیلی دوست دارم باهات یه مسابقه درگ تو رنج موتور آپاچی بدم (بدبختی نداشتن یه موتور به درد بخوره دیگه به آپاچی قناعت میکنیم)


Aka

10-08-1390, 06:29 بعد از ظهر

بچه هایی که پایه یک دارن میدونن ، برای عوض کردن دنده تو ماشین سنگین ، باید 2 بار کلاچ بگیری و دو گاز دنده رو عوض کنی ،
تو ماشین و موتور هم به همین صورت ، اگه وفتی داری کلاچ میگیری یه گاز خلاص و البته سریع بدی سرعت گیربکس و فلایویل ، سینک میشه و دنده بهتر و با کمترین اصطحلاک عوض میشه


mehran

10-08-1390, 07:29 بعد از ظهر

منم با حرف آکا موافقم همیشه قبل از معکوسی که باعث بشه دور موتور خیلی بالا بره یه گاز مرده میدم که هم باعث میشه دنده خوب جا بره هم استایل قشنگی داره:29dz8zk::18:


K.I.A

11-08-1390, 12:21 قبل از ظهر

اخه مگه کمپرسی یا ماک یا اسکانیا 24 دندهس گاز هرز تو موتر اخه برای چی من درک نمیکنم /رضا من تورو دوست دارم گیر نمیدم دارم سوال میکنم اولا مگه ویو کلاچ نگیری با این که میدونم میشه اما کار بی خودیه چون به شفت و سیستم کلاچ فشار الکی دادی عمر قطعاتم کم کردی بعدم شما مگه از دنده 5 معکوس میدی به 1 که چرخت قفل میکنه استفاده معکوس باید به نرمی باشه چون تو معکوس کشیدن شما گشتاور زیادی بدست میاری...اما پدر روانتو با این کارا در نیار گناه داره سریع بفروشش بیشتر از این عذابش نده.../گاز دادن فقط برای هم دور کردن فلایویل با مجموعه گیربکسه این حالتم برای موقعی خوبه که دسته کلاچ شما شکسته یا امثال اون!!!!


s.mm

11-08-1390, 01:30 قبل از ظهر

این صحبتا همشون خوبن اما شبیه درد دل می مونن تازه نظرات هم خیلی مختلفه این جور چیزا 95 درصد تجربیه بنابراین از 5 درصد باقی مونده، فکر کنم این صحبت ها 2 درصد به درد دیگران و به خصوص آغازگر این مبحث بخوره، این رو هم برای این پست میگم هم برای این (مانور خیابانی!)[Only registered and activated users can see links] شما حالا هزاری بیا بگو بدن دادن چیه! نوشته خالی بدون تصویر بدون فیلم و بدون مولتی مدیا به هیچ دردی نمی خوره(با اون ها هم 10 درصد خوبه!) البته نه این که نویسنده هاش یا نوشته ها مشکل داشته باشن بلکه ذات این کار و این سوال نوشته بردار نیست تازه هر موتور و هر آدمی یه قلقی داره،طرف تا عملی تمرین نکنه از کجا بفهمه نقطه ثقل رو باید کجای موتور قرار بده باسن رو کی کدوم طرف بندازه نسبت گاز و ترمز و نسبت ترمز عقب و جلو و ده ها نکته دیگه...


K.I.A

11-08-1390, 01:38 قبل از ظهر

نمیتونیم امداد سیار پرشین موتور راه بندازیم که هر وقت هر کی سوال کرد با چنتا موتور خفن بریم در خونشون بعد به صورت عملی یادش بدیم...این نهایت کاره که ما میکنیم حتی با فیلمای اموزشی که شما میگی 10 درصدم نمیشه /کسی که سوال میکنه ما به هر صورتی راهنماییش میکنیم و خود سوال کننده نکتهشو میگیره و این هوش سوال کنندهست...


nOviA

11-08-1390, 02:20 قبل از ظهر

smm جان حداقل با این گفته ها میتونه بهش فکر کنه و در طولانی مدت و تجربه بهش برسه. خود ما هم همین طوری بودیم. از یه جایی یه چیزی شنیدیم اومدیم انجام دادیم دیدیم میشه.راحت هم نیست. مثلا خودم تو بدن دادن 1 بار و ترمز های ناگهانی 2بار خوردم زمین(Stoppie)


Aka

11-08-1390, 02:51 قبل از ظهر

خوشگل پسر ، توفیر گاز هرز دادن اینه که وقتی کلاچ میگیری ، نیروی انجین از گیرباکس جدا میشه ، و دور میاد پائین و وقتی دنده میدی ، صفحه روی فلایویل گیرپاچ میکنه و هم صفحه و هم به بقیه فطعات عمرشون کوتاه میشه و در عمل هم سواری و تعویض دنده به نرمی انجام نمیشه
وقتی یه گاز خالی میدی ، دور موتورو میبری بالاتر ، تا زمانی که کلاچ رو ول کنی ، دور انجین و گیرباکس مثلا به هم نزدیک تر باشه
در این صورت تعویض دنده خیلی نرم تر و رانندگی دلپذیر تر میشه


nOviA

11-08-1390, 03:02 قبل از ظهر

وقتی یه گاز خالی میدی ، دور موتورو میبری بالاتر ، تا زمانی که کلاچ رو ول کنی ، دور انجین و گیرباکس مثلا به هم نزدیک تر باشه

در این عمل باید با دور موتور تو هر دنده،تو هر سرعت آشنا باشید. وقتی معکوس میزنید در واقع برای چند لحظه موتور شما خلاص می شود.برای اینکه دور موتور را با دوری که دنده ی سنگین تر ایجاد میکند هماهنگ کنید به مقدار لازم گاز می دهید و ناگهان کلاج را رها میکنید.

اگر زیاد گاز بدهید،یعنی دوری که در لحظه ی خلاص ایجاد کردید بیشتر از دوری که دنده ی سنگین تر پیدا میکند، باشد، موتور کمی به جلو پرتاپ می شود که این امر از عمر قطعات شما می کاهد.

اگر کمتر گاز بدهید، یعنی دوری که در لحظه ی خلاص ایجاد کردید کمتر از دوری که دنده ی سنگین تر پیدا می کند، باشد، چون کلاج را ناگهان رها می کنید باز هم از عمر قطعات شما می کاهد.

این کار زمانی جواب میدهد و بسیار مفید است که با دور موتور در تمام سرعت ها و تمام دنده ها آشنا باشید. و سر گازی که در لحظه ی خلاص می دهید بسیار به دور موتور ایجاد شده در دنده ی سنگین تر نزدیک باشد.


02109002

12-08-1390, 08:59 قبل از ظهر

نویا جان درست میگه
منم دیشب یه فیلم دانلود کردم تو فیلم یارو همین کارو میکرد در اسرع وقت اون تیکه از فیلمو میذارم براتون
البته قبلش باید بگم که این همون فیلمیه که دوست عزیزمون ARazmi ([Only registered and activated users can see links]) تو تاپیکنحوه کنترل موتورسیکلت در سرعتهای بالا و مانورهای خیابانی ([Only registered and activated users can see links])
اپلود کرده بود


s.mm

12-08-1390, 08:34 بعد از ظهر

این نهایت کاره که ما میکنیم

حداقل با این گفته ها میتونه بهش فکر کنه

هر دوی عزیزان حداقل برای بنده ثابت شده هستند و نکاتی هم که گفتند همه درست هستند چه فنی و چه غیر اون ولی روی صحبت بنده بیشتر با کسایی که می خوان از این طریق این کارا رو یاد بگیرن در واقع این عزیزان هم باید بدونن که این جور چیزا مفاهیمی نیستن که بشه از طریق نوشته منتقل بشن البته برای یه سری که لب مرز این کار هستن خوبه یعنی کسایی که تجربه این کارا دارن. امیدوارم بعضیا فکر نکنن من قصد کم ارزش جلوه دادن جواب ها و نوشتن تجربه ها رو دارم، همون طور که گفتم عزیزان برای من ثابت شده هستند...


02109002

06-06-1393, 11:57 قبل از ظهر

درود ...

یادش به خیر

این تاپیک ثابت میکنه اطلاعاتم در زمان ورود به پرشین موتور چه قدر بوده و چه بسا بسیار چیزها از پرشین موتور و دوستان آموختم


موفق باشید


Rasool_1377

05-03-1394, 10:00 بعد از ظهر

سلام بر همه یه فیلم از نحوه عوض کردن دنده موتور سنگین مثل دنده آپاچی بزارید . ممنون:22:


Detective

03-04-1395, 01:09 قبل از ظهر

بچه هایی که پایه یک دارن میدونن ، برای عوض کردن دنده تو ماشین سنگین ، باید 2 بار کلاچ بگیری و دو گاز دنده رو عوض کنی ،
تو ماشین و موتور هم به همین صورت ، اگه وفتی داری کلاچ میگیری یه گاز خلاص و البته سریع بدی سرعت گیربکس و فلایویل ، سینک میشه و دنده بهتر و با کمترین اصطحلاک عوض میشه

کاملا درست میگن ایشون ولی یه مورد هست توی موتور همونطور که آقا رضا گفتن قبل از آزاد کردن کلاچ(وقتی معکوس دادی)یه دو بار گاز بدی دور رو بیاری بالا بهتره و باعث قفل شدن چرخ عقب(برای 1 نهایتا 2 ثانیه بسته به تعداد معکوس)نمیشه.


mogrem

03-04-1395, 02:53 بعد از ظهر

سلام تو کلیپ های که از دراگ میبینم دو مدل رانندگی میکنن بعضی ها گاز رو تا اخر دارن و با گاز زیاد دنده ها رو عوض میکنن بعضی ها یه لحظه گاز رو ول میکنن بعد دنده عوض میکنن کدوم اش صحیح هستش :vahidrk:


ali.motahari

03-04-1395, 03:34 بعد از ظهر

سلام تو کلیپ های که از دراگ میبینم دو مدل رانندگی میکنن بعضی ها گاز رو تا اخر دارن و با گاز زیاد دنده ها رو عوض میکنن بعضی ها یه لحظه گاز رو ول میکنن بعد دنده عوض میکنن کدوم اش صحیح هستش :vahidrk:
وقتی دو موتور برابر باشن و یکی گازو ول کنه دنده بده و یکی نزاره دور موتور بخابه وگازو ول نکنه جلو تر میوفته


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر