فرض کنید پشت فرمان پراید نشسته اید و قصد دارید دنده عوض کنید . ابتدا کلاچ میگیرید ، سپس گاز را قطع میکنید و دسته دنده را در عدد "یک" قرار میدهید و با بالا آوردن پدال کلاچ و کمی فشردن پدال گاز حرکت را آغاز میکنید .
به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران ، هر رانندهای سبک خاصی دارد و در دور موتور خاصی دنده
را تعویض میکند . این تفاوت در رفتارهای رانندگی میتواند به افزایش
مصرف سوخت ، افزایش احتمال استهلاک زودموعد قطعات و ... منجر شود لذا به
نظر شما آیا بهتر نیست تمام کارهای گفته شده ، به صورت اتوماتیک و بر اساس
الگویی نمونه و ایدهآل انجام شود ؟ ما ابتدا این سوال را از خودمان
پرسیدیم و برای دریافت پاسخ آن به سراغ نخستین محصول سایپا با سیستم AMT(
تعویض دنده الکترونیکی ) رفتیم تا ببینیم میتوان به رفتارهای ایدهآل
این سایپا 131 اعتماد کرد یا بهتر است خودمان سکان را در دست بگیریم :
وقتی کلاچ حذف میشود ...
عصرخودرو دراین باره نوشت :نام AMT و سیستمی که در ابداع جدید سایپا مشاهده میشود یک طراحی کاملا ایرانی است. نزدیکترین سیستم در بین خودروهای روز دنیای به این سیستم که البته شباهت دادن این دو به هم جرات فراوانی میخواهد سیستم تعویض دنده شبه اتوماتیک یا Semi-automaticاست . در سیستمهای تعیوض دنده شبهاتوماتیک به سادهترین بیان ، کلاچ از مجموعه پدالها حذف شده است و تعویض دنده بدون نیاز به گرفتن پدال کلاچ صورت میگیرد و شرایط برای رانندگی ایدهآل فراهم میشود . حتما میپرسید «چگونه ؟» . شما در زمان تعویض دنده ، پدال کلاچ را چه زمان میگیرید و چگونه رها میکنید ؟ هر نوع رفتار شما با پدال کلاچ میتواند در یک تعویض دنده خوب یا بد تاثیر گذار باشد لذا در این زمان سیستم تعویض دنده شبه اتوماتیک به کمک شما میآید و با حذف سیستم کلاچ حداقل تفکر در این مورد را در هنگام رانندگی از دوش شما باز میکند تا تمرکز بیشتری روی دیگر بخشهای رانندگی داشته باشید . کلاچ عملکردی الکترونیکی دارد و محاسبات این بخش میتواند در نوع تعویض دنده تاثیر بهسزایی داشته باشد لذا مجموعه کلاچ همچنان در مدار باقی میماند وبه جای اینکه در نقش پدال زیر پای شما ایفای نقش کند در قسمتی از محفظه موتور محاسبات الکترونیکی اش را انجام میدهد و شما تنها در زمان مورد نیاز اقدام به تعویض دنده مینمایید. عملکرد این سیستم برای رانندگی ایدهآل هم در خودروهای شهری (برای کاهش مصرف سوخت و رانندگی یکنواخت) و هم در خودروهای سریع و مسابقهای ( برای شتابگیری ایدهآل) مورد استفاده قرار میگیرد.برای مثال در بین خودروهای سریع جهان فراری 599 GTO از جمله خودروهایی است که از گیربکس شبهاتوماتیک بهره میبرد و در بین خودروهای شهری اسمارت Fortwo معروفترین خودرو شهری است که از گیربکس شبهاتوماتیک استفاده میکند.
سیستم AMT :
تحقیقات روی سیستم AMT در مهندسی سایپا از چند سال پیش آغاز شده است و همچنان ادامه دارد . سایپا این سیستم را با هدف طراحی مکانیزمی اتوماتیک برای تعویض دنده ابداع کرد و در آن هیچ شباهتی به نمونههای خارجی مشاهده نمیشود و به جرات میتوان AMT را یک ابداع کاملا ایرانی از سوی مهندسان سایپا دانست که مکانیزیمی متفاوت نسبت به همنوعانش در جهان دارد . مهندسین سایپا پیش از اجرای این پروژه نگاهی به گیربکس SemiAutomatic اسمارت Fortwo ؛ خودرو کوچک مرسدس بنز انداخته اند و با گرفتن ایدهای از این سیستم به پروژهای کاملا ملی و متفاوت رسیدهاند . سیستم AMT یک گیربکس اتوماتیک نیست بلکه ترکیبی از کنترلکنندههای مکانیکی و الکترونیکی است که در کنار همان گیربکس 5 سرعته دستی پراید به ایفای نقش میپردازند اما چرا سایپا به دنبال طراحی یا نصب یک گیربکس تمام اتوماتیک برای پراید نرفت ؟ قطعا در ابتدای راه این سوال ذهن ما را نیز درگیر خود کرده بود اما پاسخ مسئولان سایپا اینگونه بود که آنها میخواستند در بهترین شرایط اقتصادی و با کمترین افزایش قیمت و همچنین امکان داخلی سازی بالای 90 درصد ، چنین سیستمی را برای پلتفرم X100 فراهم کنند . استفاده از یک گیربکس تمام اتوماتیک در بهترین حالت در جهان میتواند موجب افزایش 3 تا 4 میلیونتومانی قیمت یک خودرو شود در حالی که نصب چنین سیستمی روی پراید بر اساس گفته مسئولان پروژه میتواند علاوه بر کاهش این میزان افزایش قیمت کاملا به صورت بومی و بدون نیاز به قطعات خارجی به تولید برسد در حالی که مراحل داخلی سازی یک گیربکس تمام اتوماتیک ممکن است بیش از 5 سال به طول انجامد.سیستم AMT به وعی راهنمای رانندگان در رانندگی خواهد بود . در یک رانندگی معمولی آنچه وضعیت دنده را تعیین میکند تصمیمگیری شخصی افراد است که در همه حال نمیتواند ایدهآل باشد اما در این سیستم تصمیمگیری بر عهده سیستم AMT است لذا مهندسین پیش از طراحی این سیستم باید رفتار ایدهآلی را به دست میآوردند تا آن را در AMT شبیهسازی کنند تا به الگویی برای رانندگی در حالت اتوماتیک تبدیل شود . سایپا به این منظور از 5 راننده با تجربه و حرفهای در این زمینه دعوت به عمل آورد و از آنها خواست تا با یک خودرو پراید دندهای در مسیری از پیش تعیین شده شامل انواع مسیر های سربالایی ، مسطح ، پیچها و ... رانندگی کنند . در طول این مسیر با توجه به نوع تعویض دنده این 5 راننده منتخب در شرایط گوناگون نموداری از هر راننده به دست آمد . سایپا با در کنار هم قرار دادن این رفتارهای رانندگی ایدهآل و رسیدن به نموداری میانگین از این 5 راننده در نهایت به الگوی ایدهآلی برای یک گیربکس شبهاتوماتیک که رفتار این رانندگا نرا شبیهسازی کند رسید. این الگو پیش از آزمایش نیز بر اساس محاسبات ترسیم شده بود و نکته جالب این بود که بعد از انجام آزمایش ها روی این 5 راننده نمودار نهایی شباهت بسیاری به نمودار تئوری و محاسباتی داشت .
AMT چگونه کار میکند ؟
در خودروهای مجهز به این سیستم تغییراتی نسبت به نسخه دندهای صورت میگیرد که بسیار محدود است اما عملکرد کلی خودرو را تحتالشعاع قرار میدهد. با نشستن پشت فرمان این خودرو نخستین تغییری که مشاهده میکنید دسته دنده خودرو است. در نمونه آزمایشی ما خودرو از دسته دنده کوتاهی بهره میبرد و نقشه وضعیت تعویض دنده آن روی سر دنده ترسیم شده بود. در این نقشه تعویض دنده با حرکت دسته دنده به سمت چپ کنترل خودرو در حالت اتوماتیک قرار میگرفت (A) و اگر بار دیگر این کار را انجام میدادیم کنترل خودرو به حالت دستی تغییر میکرد(M) و سپس با بالا و پایین حرکت دادن دسته دنده ، میتوانستیم دنده را کم یا زیاد کنیم . البته بهتر است به تشریح نحوه عملکرد گیربکس خودرو مورد آزمایش که نمونه پروتوتایپ یا آزمایشی این خودرو بود نپردازیم زیرا قرار است نقشه کلی این گیربکس همانند آنچه در تصاویر صفحه نشان داده شده تغییر کند و به حالتی خطی برسد که به ترتیب از بالا به پایین دنده عقب (R) ، خلاص(N) ، حالت تمام اتوماتیک(A) و تعویض دنده دستی(M) قابل انتخاب باشند . اهرم تعویض دنده نیز که در روز آزمایش نتوانستیم با ارتفاع کوتاهش خیلی خوب کنار بیاییم قرار است کمی بلندتر باشد تا امکان دسترسی به آن راحتتر شود .تغییر دیگری که در اتاق مشاهده میکنید افزوده شدن یک نمایشگر دیجیتال برای دندهها در مجموعه جلو آمپر است . در خودرو مورد آزمایش ما همانطور که در تصویر مشاهده میکنید این نمایشگر به صورت مستطیلی بر روی جلو آمپر سری گذشته محصولات سایپا نصب شده است و قرار است در نمونهای تولیدی این خودرو همین نمایشگر بر روی جلو آمپر جدید خانواده X100 که نمایشگری دایرهای در وسط آن قرار گرفته نمایش داده شود . در این سیستم از کلمه A به جای کلمه رایج D برای حالت تمام اتوماتیک استفاده شده که هدف نشان دادن اختلافات این سیستم با نمونه تمام اتوماتیک است .از جمله تغییرات دیگر داخل اتاق میتوان به استفاده از پدال جدید و عریضتر برای ترمز و همچنین نصب محل استراحت پای چپ (Foot Rest) در قسمت چپ مجموعه پدالها اشاره کرد. ما در اینجا با یک سیستم الکترونیکی-مکانیکی روبرو هستیم لذا نمیتوان همه جنبهها آن را در کابین مشاهده کرد لذا درب موتور خودرو را بالا میزنیم تا با دیگر بخشهای سیستم AMT آشنا شویم . بیایید با هم مروری بر یک تعویض دنده ساده داشته باشیم . ابتدا کلاچ را میگیریم . در سیستم AMT این عمل با دو سیستم جدید کنترل میشود . واحد کنترل الکترونیکی کلاچ در قسمت وسط ، بالای دیواره محفظه موتور قرار گرفته است و در زیر آن مجموعه مکانیکی کشش کلاچ قرار دارد که در این لحظه کلاچ را میگیرد . سپس توسط دسته دنده را عوض میکنیم .وضعیت را در حالت A یا اتوماتیک قرار میدهید . مغزمتفکر اصلی این سیستم در زیر داشبورد و بالای پدالها قرار گرفته است و TCU (واحد کنترل الکترونیکی گیربکس) نام دارد . و سپس با فشردن پدال گاز حرکت را آغاز میکنید و این زمانی که سیستم کلاچ بار دیگر وارد مدار میشود و کلاچ را رها میکند . اما وقتی در حال حرکت هستید بار دیگر این سیستم به تعویض دنده نیاز پیدا میکند . در این حالت در هنگام تعویض دنده باید گاز دادن متوقف شود لذا به همین منظور مجموعه جدید دریچه گاز در قسمت راست محفظه موتور (بالا) نصب شده است که زمانبندی قطع یا وصل کردن گاز را کنترل میکند . با توجه به ورودیهای دور موتور و سرعت واحد کنترل الکترونیکی گیربکس TCU وظیفه مدیریت دریچه گاز و دیگر سیستمها را بر عهده خواهد داشت . دریچه گاز در این خودرو از نوع الکترونیکی نیست که با ECU کنترل شود بلکه تمام عملکردهای آن مستقل از ECU توسط TCU کنترل میشوند . این خودرو 95 درصد رفتار رانندگان حرفهای و الگوهای ایدهآل را شبیهسازی میکند .
رانندگی در دو حالت اسپرت و نرمال :
شاید حتی نتوانید تصورش را هم داشته باشید که با این سیستم هم میتوانید رانندگی نرمالی داشته باشد و هم رانندگی اسپرت را تجربه کنید . رانندگی در حالت نرمال به عنوان رفتار معمولی عمده گیربکسهای اتوماتیک به تعویض دنده در دور موتورهای پایینتر و البته مصرف سوخت بهتر مربوط میشود که فشار حداقلی نیز روی موتور وارد می کند . در حالت اسپرت گیربکسهای اتوماتیک رایج بازار معمولا با نصب کلیدی در کنار گیربکس این امکان را برای راننده فراهم میکنند تا در این حالت رانندگی کند وفرق اصلی این سیستم با رانندگی معمولی(نرمال) در تعویض دندها در دور موتورهای بالاتر برای دستیابی به شتاب بیشتر است که البته به افزایش مصرف سوخت منجر میشود . این عمل در گیربکس AMT با بررسی رفتارهای راننده به صورت اتوماتیک تشخیص داده میشود و در آن نیاز به فشردن کلید خاصی برای دستیابی به این سیستم نیست . در صورتی که سوار بر این خودرو پدال گاز را در حالت نرمال یا با اصطلاح سرگاز بفشارید ، سیستم AMT رانندگی نرمال را تشخیص میدهد و تعویض دندهها در دور موتورهای بین 3000 تا 3500 دور در دقیقه انجام میشوند اما به محض وارد کردن نیروی بیشتر به پدال گاز و رانندگی در حالت تختگاز محاسبهگر های سیستم AMT رانندگی اسپرت را تشخیص میدهند و دندهها در دور موتور 4000 تا 4600 دور در دقیقه تعویض میشوند .
تجربه رانندگی با نمونه آزمایشی :
خودرو مورد آزمایش یکی از 10 نمونه پروتوتایپ سایپا برای انجام بررسیهای روی این سیستم بود که به مدت یک روز در اختیار ما قرار داشت . در اولین مواجهه با خودرو هیچ نشانهای از اتوماتیک بودن را نمیتوانید در ظاهر مشاهده کنید اما با نشستن پشت فرمان خودرو و مشاهده دستهدنده و نمایشگر پشتآمپر به زودی در خواهید یافت که با یک پراید معمولی و یا عضوی ساده از خانواده X100 روبرو نیستید ! برای تعویض دنده مانند دیگر خودروهای اتوماتیک الزامی به فشردن پدال ترمز برای آزادسازی دنده وجود ندارد . دنده را با حرکت به سمت چپ در حالت A قرار میدهیم و همراه با فشردن پدال ترمز ، ترمزدستی را آزاد میکنیم . همانند خودروهای اتوماتیک در ابتدا حرکت برای شروعی آرام نیازی به فشردن پدال گاز نیست زیرا دریچه جدید و اتوماتیک گاز این خودرو به صورت اتوماتیک وارد مدار میشود و کمی گاز برای حرکت اولیه خودرو را در اختیار شما قرار میدهد . این مکانیزم در ترافیکهای سنگین شهری میتواند بسیار مفید واقع شود و حتی نیاز به گاز دادن را نیز مرتفع سازد . پس از آغاز حرکت تصمیم گرفتیم رانندگی کاملی را در حالت اتوماتیک را با این خودرو تجربه کنیم . از آنجایی که گیربکس این خودرو همان گیربکس دستی مشابه نمونه معمولی پراید است با یک گیربکس 5 دنده دستی با مکانیزم تعویض به صورت الکترونیکی مواجه هستیم . در زمان رانندگی با فشار متوسط روی پدال گاز تعویض دندهها روی دورهای 3000 تا 3500 انجام میشود در نمونه پروتوتایپ مورد آزمایش فاصله 1 ثانیه ای بین زمان تعویض دندهها بود که موجب میشد در این زمان خودرو به اصطلاح کمی خود را به عقب بکشد و شاهد شتابگیری یکنواختی نباشیم . البته این تاخیر بین دندها در رانندگی با گیربکس دستی نیز مشاهده میشود و حتی در گیربکسهای اتوماتیک نیز وجود دارد و شرکتها به دنبال اصلاح وضعیت ان هستند اما در این خودرو تاخیر کمی بیشتر از حد انتظار است که البته بر اساس وعده مسئولان در نمونه نهایی این تاخیر به حداقل خود خواهد رسید که البته قطعا تاخیری بیشتر از گیربکسهای اتوماتیک است . تصمیم گرفتیم رانندگی درحالت اسپرت را نیز تجربه کنیم لذا بدون نیاز به فشردن کلید خاصی پدال گاز را تا انتها فشردیم . انجام این کار باعث شد تعویض دندهها دیگر در محدوده 3000 تا 3500 انجام نشود و شاهد این اتفاق در دور موتور 4000 تا 4600 باشیم شرایط به گونای است که تصور میکنید سیستم در حال فکر کردن و تصمیمگیری پیدر پی است و وجود عملیات مکانیکی در مسیر سیستمهای الکترونیکی موجب این تاخیر میشوند اما به هر حال خودرو مورد آزمایش نمونه آزمایشی بوده است و از این جهت نمیتوان قضاوت دقیقی در مورد فاصله میان دندهها انجام داد . در سرازیری ، اگر فشاری به پدال گاز وارد نشود دنده ثابت میماند لذا برای رانندگی با این سیستم در سرازیری حتما باید از حالت M یا تعویض دستی استفاده کنید . برای تعویض دستی در خودرو مورد آزمایش بار دیگر دسته دنده را به سمت چپ حرکت دادیم . در این حال دیگر نیازی به سیستم ها الکترونیکی نبود و در هنگام نیاز به افزایش دنده آن را به سمت بالا و نیاز به معکوس دادن یا کاهش دنده آن را به سمت پایین حرکت میدادیم . انتخاب دور موتور برای تعویض دنده در این حالت در اختیار راننده است و البته همچنان مشکل تاخیر بین دندهها حس میشود اما در این حالت کمی کمرنگ تر است .
مزایا و زمان عرضه این سیستم به بازار :
مسئولان سایپا پیشبینی میکنند در این سیستم اماده نصب روی پلتفرم X100 و عرضه به بازار شود . از آنجایی که بیش از 90 درصد این سامانه قابلیت تولید در داخل را داراست لذا ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات مورد نیاز آن در کشور بسیار آسان خواهد بود و از این جهت آپشنی استراتژیک و ملی در خودروهای داخلی به حساب میآید. این سیستم از آنجایی که از الگویی ایدهآل پیروی میکند هیچ صدمهای به دیسک و صفحه خودرو وارد نمیکند و مصرف سوخت آن حتی میتواند کمتر از نمونه دستی نیز باشد .سایپا هیچگونه وعده قیمتی برای این خودرو نداده است اما میتوان از این موضوع اطمینان حاصل کرد که افزایش قیمت نوع مجهز به AMT بسیار کمتر از گیربکس اتوماتیک خواهد بود .