استاد شهسواری
چکیده این جلسه:۱. پارک دوبل ۲. پارک در سر بالایی و سرازیری ۳. روش دو ثانیه ۴. روش طول اتومیبل
بهتر است آموزش را درون سایت مطالعه نمایید نسخه ی pdf جزوه ی آموزش آیین نامه نیز برای شما قرار داده شده است.
برای پارک دوبل ، در کنار ماشین جلویی به فاصله ۵۰ سانتی متر نسبت به آن و در کنار آن توقف میکنیم و اقدامات روبرو را انجام میدهیم
راهنمای راست را میزنیم
فرمان را به سمت راست میچرخانیم ( در حرکت فرمان را به راست میچرخانیم )
یک توقف فرمان را به سمت چپ میچرخانیم
فرمان را به صورت مستقیم قرار بدهید
در نهایت باید فاصله با ماشین جلویی ۱ متر با ماشین عقب نیز ۱ متر و ۴۵ سانتی متر با جدول باشد
نحوه صحیح پارک کردن در سربالایی :
باجدول : وقتی که در سربالایی میخواهید پارک کنید و جدول وجود دارد باید فرمان را به سمت چپ بچرخانید
بدون جدول: باید فرمان را به سمت راست بچرخانیم
نحوه پارک کردن صحیح در سرازیری :
باجدول : باید فرمان را به سمت راست بچرخانیم
بدون جدول : شرایط غیر ایمن محسوب میشود و پارک ممنوع است
رایج ترین نوع تصادفات تصادفات جلو و عقب است . دلیل :
عدم رعایت فاصله طولی مناسب با ماشین جلویی
چطوری متوجه شویم فاصله با ماشین جلویی رعایت کردیم یا خیر :
روش طول اتومبیل : وقتی در جاده ای خشک در حال رانندگی هستید به به ازای هر ۱۵ کیلومتر سرعت بایستی به اندازه ی یک طول اتومبیل ( اندازه ماشین خودمان ) فاصله داشته باشید
روش دو ثانیه : در این روش وقتی که پشت ماشینی داریم حرکت میکنیم باید دو ثانیه با ماشین جلویی فاصله داشته باشیم. چطور بفهمیم ؟! یک شی ثابت را در اطرف در نظر میگیریم وقتی ماشین جلویی از شی گذشت ، میشماریم و باید بعد از دو ثانیه به آن شی که در نظر گرفته بودیم برسیم
چگونه از تصادف پشت سر ( جلو به عقب ) جلوگیری کنیم :
مطمئن شویم ( چراغ ) ترمز خودرو سالم است و درست کار میکند
آینه ها جانبی تمیز باشد در میدان دید طبیعی کمک کند
استفاده از علامت دست در تغییر مسیر
از ترمز و توقف ناگهانی پرهیز کنیم
اگر اتومبیلی نزدیک به شما در حال حرکت است سرعتتان را کم کنید و اجازه دهید سبقت بگیرد
هماهنگ با وضعیت ترافیک حرکت کنید
تعریف مسافت توقف :
مسافتی که از دست میدهیم پس از توقف خودرو جلویی تا خودروی شما کاملا بایستد
چه چیزهایی در مسافت توقف دخیل است :
هدر رفتن زمان راننده ( از مشاهده تا عکس العمل )
از عکس العمل تا توقف کامل خودرو
نوع و شرایط آسفالت ، لاستیک و جاده
انداره و وزن وسیله نقلیه
نوع و شرایط ترمز ها
مهم ترین عضو بدن در هنگام رانندگی :
چرا رانندگی با سرعت زیاد خطر آفرین است :
صدمات و تلفات بسیار بیشتر است
احتمال کشته شدن افزایش میابد
کنترل وسایل نقلیه بسیار سخت است
زمان واکنش نسبت به خطرات افزایش میابد
سایر کاربران راه بدلیل سرعت بالای شما زمان واکنش بسیار کمی داشته توانایی جلوگیری از تصادف ررا نحواهند داشت
تاثیرات استفاده از مواد مخدر :
استفاده از مواد مخدر اعتماد به نفس را به طور کاذبی افزایش میابد
چرا باید با فاصله بیشتری از موتور سوار و دوچرخه حرکت کرد :
زیرا از ایمنی کم تری نسبت به خودورها برخوردار است
رانندگی در روز از سهولت بیشتری برخوردار است :
وجود میدان دید طبیعی
استفاده از آینه های جانبی
در اختیار داشتن فاصله های قابل رویت
مشاهده ی سایر استفاده کنندگان از راه
رانندگی در شب احتمال خطر را بیشتر میکند
محدودیت حوزه دید راننده
خیره شدن به مسیر جاده
عدم تشخیص فاصله و سرعت وسايل نقلیه
موانع و عابرین پیاده که قابل تشحیص نیستند
دسترسی به آزادراه ها :
دسترسی به آزادراه ها بوسیله پل های روگذر و زیر گذر ( تقاطع غیر هم سطح ) صورت میگیرد
خط افزایش سرعت ( برای ورود به آزادراه ها) :
باسرعت کم نمیتوان وارد آزادراه شد چون حداقل سرعت در آزادراه ۷۰ کیلومتر در ساعت میباشد بنابراین باید در خط افزایش سرعت ، سرعتمان را حداقل به ۷۰ برسانیم و سپس در آزاد راه به راه خود ادامه بدهیم
خط کاهش سرعت ( برای خروج از آزاد راه ها)
حداقل سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت در آزادراه داریم و نمیتوان با این سرعت از آزاد راه خارج شد و بپیچیم بنابراین در خط کاهش سرعت سرعت خود را کم میکنیم و سپس از آزادراه خارج میشویم
رنگ تابلو در آزادراه ها و بزرگراه ها :
تابلو در آزادراه ها آبی رنگ است
تابلو در بزرگراه ها سبز رنگ است