میل لنگ، سر سوپاپ، تسمه تایم، پلوس، ECU، ساسات، میل بادامک و امثال آن قطعاتی از اتومبیل هستند که نامشان بارها به گوشمان خورده، اما واقعا چند درصد از میان ما گواهینامه داران به وظیفه و طرز عمل آنها اشراف داریم؟
چند بار شده که هنگام رانندگی خودرویمان دچار نقصی شده و تنها کاری که توانسته ایم انجام دهیم، بالا زدن کاپوت، گرفتن ژست افراد ماهر و نگاه هاج و واج به پیچ و مهره های درون موتور بوده؟
هر گاه لنت صفحه کلاچ به اتمام برسد هنگام کلاچ گرفتن موتور می سوزد و با فشردن پدال گاز و بالا بردن دور خودرو شروع به حرکت می کند. قابل ذکر است که در سر بالایی ها قدرت موتور کاسته شده و نیاز به راندن خودرو در دنده های سنگین می باشد..
با کلاچ گرفتن پیاپی و یا به صورت نیم کلاچ حرکت نمودن، سبب اعمال فشار از سیستم کلاچ به میل لنگ می شود. این فشار، باعث سائیده شدن بغل یاتاقانی به طور تدریجی می گردد که چنانچه خلاصی استاندارد نباشد در هنگام کلاچ گرفتن، میل لنگ حرکت طولی نموده و خودرو می لرزد. به میل لنگ، شاتون، سیلندر و پیستون در این حالت آسیب زیادی می رسد.
علت سوختن صفحه کلاچ »بکسواد صفحه کلاچ – فشار زیاد از حد و استفاده زیاد از کلاچ
● علت بکس واد صفحه کلاچ »چرب بودن لنت صفحه کلاچ بر اثر خرابی کاسه نمد پشت میل لنگ – تمام شدن لنت صفحه کلاچ – از فنریت افتاذن دیسک
● علایم گیرپاژ بلبرینگ کلاچ »شنیدن صدای مخصوص در حین استفاده از کلاچ
● آزمایش سالم بودن صفحه کلاچ »ترمز دستی را کشیده موتور روشن را در دنده ۴ گذاشته و گاز می دهیم و آهسته پا را از روی پدال برمی داریم اگه خاموش شد سالم است
● علت زوزه کشیدن گیربکس »لق بودن شفت کلاچ – کم بودن واسکازین – خشک بودن بلبرینگ گیربکس – بیش از حد ساییده شدن دنده برنجی
● علت بیرون زدن دنده ها »خوردگی ماهک و میل ماهک – ضعیف شدن و خوردگی فنر و ساچمه میل ماهک
● علت گیر کردن دنده موقع تعویض »کج بودن ماهکها
● علت بریدن پلوس »بارگیری بیش از ظرفیت – بیش از حد بکس وارد نمودن – وارد کردن فشار زیاد موقعی که اتوموبیل در گودالی گیر کرده باشد
● تشخیص صدای زوزه گیربکس از دیفرانسیل »خودرو روشن را در آخرین دنده قرار می دهیم اگه زوزه قطع نشد عیب ازدیفرانسیل است
● علت لاستیک سایی چرخ های جلو »کج بودن سرشاسی ها – کج بودن رام – نامیزانی فرمان – کج بودن کمک های جلو
علت زدن چرخ های جلو »خراب شدن بلبرینگ فرمان – شل شدن پیچ و مهره رگلاژ – خوردگی بوش های سگ دست یا سیبک فرمان – بالانس نبودن چرخها
● علت کشیدن چرخ ها به چپ یا راست »جاخوردگی فرمان – نامیزانی ترمزها – جا خوردگی سگ دست
● علت ۲پا بودن ترمز »هوا گرفتن لوله های ترمز یا پمپ ترمز – تمام شدن لنت ترمز – رگلاژ نبودن ترمزها
● علت چوب کردن یا داغ کردن ترمز »استفده زیاد از ترمز – کم بودن فاصله کاسه چرخ با لنت ترمز – داشتن هوا در لوله ترمز – از فنریت افتادن کفشک ها
● علت دل زدن پدال ترمز »دو پهن شدن کاسه چرخ
● علت خروج آب از لوله اگزوز »سوختن واشر سر سیلندر – شل بودن پیچ های سرسیلندر – ترکیدن سرسیلندر
● تشخیص خرابی دینام »درموقع روشن بودن یکی از اتصالات باطری را باز می کنیم اگر خاموش نشد دینام سالم است اگه خاموش شد دینام خراب است
● علت مصرف زیاد درخودروهای کاربرات »گشاد بودن ژیگلورها – گرفتگی هواکش کاربراتور – نامیزان بودن دلکو – استفاده بیش ازحد از ساسات
● علت سوختن کویل »نداشتن روغن کویل – اتصالی درسیم پیچ ها
● علت لقی میل لنگ »زدن شاتون – بریدگی میل لنگ – لرزش کلاچ
● علت بریدن میل لنگ »تراشیدن بیش از حد – لقی افقی دراثر خوردگی بغل یاتاقانها – سفت بسته شدن یاتاقانها – تعویض دنده معکوس درسرعت های بالا
● علایم روغن سوزی »خروج دود آبی از اگزوز – روغن زدن شمع
● علت بالا رفتن فشار روغن »گرفتگی یکی از کانال های روغن – سرد بودن موتور – زیادی غلضت روغن – سفت بسته شدن یاتاقانها
● علت پایین رفتن فشار روغن »سایدگی دنده اویل پمپ – سایدگی یا شل بستن یاتاقانها – ترک داشتن میل لنگ – کمی غلضت روغن – ترک داشتن یکی از کانالهای روغن – گرمای بیش از حد موتور
● علت پر نور و کم نور شدن چراغ ها در شب »خرابی یکی از خانه های باطری – اتصالی در سیم کشی اتوموبیل – کم شدن درجه غلظت اسید باطری
● چگونگی تشخیص خرابی شمع »موتور را روشن نموده و تک تک وایرها را جهت آزمایش به ترتیب از سر شمع جدا می سازیم، اگر در اثر قطع شدن جریان برقی شمع موتور لرزش پیدا کرد شمع سالم و اگر برداشتن وایر تغییری در حالت موتور دیده نشد شمع مورد نظر خراب می باشد
● علت دل زدن کلاچ »شکستن فنرهای دیسک – یکطرفه خورده شدن لنت صفحه کلاچ