این روزها بهخصوص در شهرهای شلوغ و پرجمعیت استفاده از موتورسیکلت بهدلیل عبور و مرور راحتتر و سریعتر روزبهروز در حال بیشتر شدن است، اما متاسفانه قوانین راهنمایی و رانندگی به درستی توسط این عده اجرا نمی شود و از همین رو نیز قرار است تا اصلاحاتی در نحوه صدور گواهینامه موتورسیکلت سواران صورت بگیرد.
سردار سید کمال هادیانفر با اشاره به طرح دریافت گواهینامه آسان برای رانندگان موتورسیکلت اظهار کرد:: «این طرح سه بخش دارد که بخش اصلی آن بحث دریافت گواهینامه آسان برای رانندگان موتورسیکلت است، در حال حاضر بر اساس گزارشها تقریباً حدود 6 میلیون نفر از 12 میلیون موتورسیکلت سوار در کشور فاقد گواهینامه هستند، یعنی بین 50 تا 52 درصد از موتورسیکلت سواران در کشور فاقد گواهینامه هستند. در این طرح پیشنهاد کردیم قیمت دریافت گواهینامه موتورسیکلت را کاهش دهیم چرا که الان دریافت این گواهینامه حدود 270 هزار تومان است و برای برخی پرداخت این هزینه سخت است و همچنین شرایطی ایجاد کنیم که موتورسیکلت سواران ترغیب شوند گواهینامه را بگیرند.»
در واقع پیشنهاد این است که قیمت را تغییر دهیم و چند پیشنهاد آئیننامهای را دادیم که اگر وزیر کشور بپذیرند این پیشنهادات را اجرا میکنیم. نکته بعدی این است که اطلاعات پلاک را وصل به گواهینامه کردیم. کسانی که برای اخذ گواهینامه مراجعه می کنند و این خدمات را دریافت میکنند باید اطلاعات پلاک به نام خودشان باشد.
به گفته این مقام پلیس: «در شرایط فعلی فلان شرکت موتورساز ده هزار تا صد هزار موتور به اسم خود دارد، اینها را به مالکین موتورسیکلت فروخته ولی آدرس مالک را جایگزین شرکت تولید موتور نکردند و این تخلف است، در طرح جدید حتماً باید اطلاعات پلاک به گواهینامه وصل شود تا این مورد تخلفات کاهش یابد.»
برخورد حتمی با 8 تخلف موتورسیکلت سواران
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: «نکته سوم طرح هم در بحث ترددها است که 8 تخلف را به عنوان تخلف جدی که بدون اغماض با آن برخورد خواهد شد مثل حرکت در پیادهرو، حرکت در خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، استفاده از کلاه ایمنی جزو موضوعاتی است که به موتورها تاکید شده و این موارد در طرح غدیر پیشنهاد شده که اگر تصویب شود این طرح سال 99 اجرا میشود.»
سردار هادیانفر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کسی که گواهینامه رانندگی دارد نمیتواند همان را برای موتورسیکلت استفاده کنند، گفت: «خیر. باید آئیننامه بگذراند ولی یکی از پیشنهادات ما این بود که اگر کسی گواهینامه خودرو داشته باشد برای آئین نامه مجبور نباشد دوباره امتحان بدهد، همان آئین نامه که برای خودرو است برای موتورسیکلت لحاظ شود و تنها آزمون عملی میماند که باید گرفته شود، یعنی در واقع قیمت را کاهش میدهیم هر چند قیمت دست ما نیست و دست آموزشگاهها است ولی قیمت با این کار کاهش مییابد و شرایط را قدری تسهیل میکنیم که بتوانند گواهینامه بگیرند.»
شرایط اخذ گواهینامه موتورسکیلت در ایران
سرهنگ احمد کرمی اسد با اشاره به شرایط اخذ گواهینامه موتورسیکلت اظهار کرد: «برابر ماده 2 آئیننامه صدور انواع گواهینامههای رانندگی 4 شرط برای اخذ گواهینامه موتور سیکلت لازم است.»
وی افزود: داشتن حداقل سن 18 سال تمام، سلامت جسمی و روانی به تأیید مراجع صلاحیتدار پزشکی، طی دورههای آموزش نظری و عملی در آموزشگاهها و یا مراکز مجاز و قبول شدن در آزمونهای تئوری آئیننامه و مهارت عملی رانندگی با موتور سیکلت تا 200 سیسی است.»
رئیس صدور گواهینامه راهور ناجا تصریح کرد: «همچنین مدارکی ازجمله اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، عکس 4٭3 زمینه سفید و واریز مبلغ 848000 ریال به خزانه دولت جهت اخذ گواهینامه موتور سیکلت لازم است.»
وی خاطرنشان کرد: «دارندگان گواهینامه موتور سیکلت تنها مجاز به رانندگی با موتورسیکلتها تا ظرفیت 200 سیسی هستند و پس از گذشت سه سال از تاریخ اخذ گواهینامه و در صورت داشتن 23 سال تمام مجاز به رانندگی با موتور سیکلت با حجم بیش از 200 سیسی میشوند.»
کرمی اسد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا موتورسیکلتهای برقی و اسکوترها هم نیاز به اخذ گواهینامه دارند یا خیر، گفت: «به استناد ماده 26 آئیننامه راهنمایی و رانندگی هر کسی که بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی کند باید گواهینامه متناسب رانندگی با آن وسیله نقلیه را دارا باشد.»
رئیس صدور گواهینامه راهور ناجا ادامه داد: «لذا موتورها با هر حجم موتوری نیاز به گواهینامه دارند اما اسکوتر نیاز به گواهینامه ندارد.»
به گفته وی برابر ماده 194 آئین نامه راهنمایی و رانندگی راندن و یا حرکت با اسکیت و اسکوتر و مانند آنها در معابر عمومی ممنوع است، مگر در مسیرهایی که از سوی راهنمایی و رانندگی با نصب تابلوی ویژه، مجاز اعلام شده باشد.
سال گذشته 36 درصد آمار تلفات مربوط به موتورسیکلت سواران بود
چندی پیش محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار کرده بود: «در تصادفات سال گذشته 36 درصد موتورسیکلتسوار بودند که کشته شدند و 16 درصد راننده یا سرنشین خودرو بودند. پس عمده مشکلات ما به موتورسیکلتسواران و عابرین پیاده بازمیگردد که اینها سهم بسیار زیادی دارند. یعنی 84 درصد از کسانی که کشته میشوند در مجموع مربوط به عابرین پیاده یا موتورسیکلت سواران هستند.»
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام دسته از موتورسیکلتها و اسکوترهای برقی گواهینامه لازم دارند، گفت: «در حال حاضر موتورسیکلت تعریف دارد یعنی وسیلهای که حداقل دارای دو چرخ باشد، قدرت محرکه آن از موتور تأمین شود، چه به صورت برقی یا بنزینی باشد.»