موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ایاکم خونی باعث ریزش مو میشود

ایاکم خونی باعث ریزش مو میشود

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 24 دی 1399 ساعت 12:47

کم خونی یک بیماری بسیار شایع و به معنی تعداد کم گلبول های قرمز و یا میزان پایین هموگلوبین می باشد، از آنجایی که هموگلوبین مسئول حمل اکسیژن از ریه ها به تمام سلول های بدن است وقتی کسی دچار کم خونی می شود علائمی مانند کمبود انرژی و خستگی زودرس نمایان می گردد و در کم خونی های حاد علایم شدیدتری مانند رنگ پریدگی، سرگیجه، غش، افزایش عفونت در بدن و غیره نیز پدید می آیند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علل کم خونی:

کم خونی می تواند علل مختلفی داشته باشد. بنا بر تجربه ما یکی از شایعترین علل آن ازدیاد مس در بدن می باشد. این مشکل بدرستی توسط خیلی از پزشکان قابل درک نیست. عوارض و علائم این نوع کم خونی کاملا شبیه حالتی است که فرد دچار کمبود آهن است و در اکثر مواقع بصورت اشتباه با تجویز قرص آهن درمان می شود.

ac-image-Jm1587195558f7.jpeg

انواع کم خونی:

کم خونی فقر آهن و رابطه آن با مس: مس برای تبدیل آهن از فرم Ferric به فرم Ferrous و همچنین برای دخول آهن در مولکول هموگلوبین و برای تولید آن احتیاج است، وقتی میزان مس در بدن در حد متعادل نباشد سبب اختلال در این چرخه می شود. به عبارتی فرد واقعاً دچار کمبود آهن نمی باشد بلکه مس زیاد باعث اختلال در نقش آهن شده، این نوع کم خونی در زنان جوان و کودکان بسیار شایع است گرچه هر فردی می تواند به آن مبتلا شود. این نوع کم خونی که به خاطر ازدیاد مس می باشد در آزمایش خون کاملاً شبیه حالتی است که فرد دچار کمبود آهن است اما علت و نوع درمان آن کاملاً متفاوت بوده و معمولاً با مصرف قرص آهن بطور کامل رفع نمی شود و مصرف قرص آهن در خیلی از افراد باعث ازدیاد آهن و بروز مشکلات مرتبط با آن از قبیل ریزش مو، دیابت، کبد چرب و کم کاری تیروئید می شود.

معمولاً افراد به اندازه کافی آهن از طریق مواد غذایی دریافت می کنند و غیر از موارد نادر کسی نیاز به مکمل آهن ندارد، امروزه ازدیاد آهن که یکی از عوارض آن کبد چرب می باشد به یک بیماری شایع تبدیل شده که در اثر استفاده از مکمل های آهن و یا مولتی ویتامین های حاوی آهن بوجود می آید.

ac-image-tP1548676462VM.jpeg

تاثیر کم خونی بر روی پوست و مو

سالهاست که تاثیر کم خونی بر روی پوست و مو به اثبات رسیده است. اگر هر روز، مشت مشت، مو هایتان می ریزد، بهتر است این احتمال را هم در نظر بگیرید، که شاید دچار کمبود خون شده اید.
به طور کلی علایم کمخونی در فرد، شامل:
سرگیجه، سردرد، بی اشتهایی، سردی انگشتان دست و پا، تنگی نفس، احساس افسردگی، نداشتن تمرکز، علاقه به خوردن خاک و مواد غیر خوردنی، یبوست ، خستگی و بی حالی مستمر، رنگ پریدگی صورت است. اگر این علایم را در خود می بینید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که آزمایش خون، برایتان بنویسد. به هیچ عنوان به سراغ درمان های خودسرانه نروید.
اکثرا در میان کسانی که ریزش مو دارند، رایج ترین دلیل، کمخونی و کمبود مواد مورد نیاز، پوست و مو است. خون در حالت عادی حاوی اکسیژن و مواد مغذی است، که با رساندن این مواد به ریشه مو، آن را سالم نگه می دارد و باعث رشدشان می شود. حال اگر مواد مورد نیاز به ریشه مو نرسد، چه اتفاقی می افتد؟ معلوم است که ریشه مو ضعیف می شود، و ما دچار ریزش مو می شویم.
حتما می خواهید بدانید، چه موادی در خون هستند که کاهش آنها، تاثیر مستقیم بر مو و پوست دارد؟
این مواد شامل

  • ویتامین E
  • ویتامین c
  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • فولیک اسید
  • آهن

هستند که کمبود آنها می تواند باعث ریزش مو بشود.
گاهی کم خونی ناشی از ازدیاد مس می تواند، به خاطر تاثیر منفی آن بر روی متابولیزم آهن، ممکن است با فقر آهن اشتباه گرفته شود. بهترین کار برای تشخیص کمبود خون، آزمایش CBC است. تا علت ریزش موی خود را به درستی بیابید و به دنبال راه درمان باشید.
قطعا کم خونی هم مانند موارد دیگر قابل درمان و یا کنترل است که با تغذیه مناسب و مراجعه به پزشک و تجویز محلول های مفید می تواند باعث جلوگیری از ریزش مجدد موهای تان شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر