موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 24 دی 1400 ساعت 20:14

خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن در همه خودروها ممکن است اتفاق بیفتد که در اینجا مهمترین دلایل و علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن را با هم بررسی خواهیم کرد. در پایان علت خاموش شدن ناگهانی خودرو درحال حرکت را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد و همچنین دليل خاموش شدن ماشين بعد از استارت زدن را مشخص خواهیم کرد. اگر علت خاموش کردن ماشین درحال حرکت را نمی دانید با این مقاله از وب سایت سماتک همراه ما باشید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن

خاموش شدن خودرو بعد از استارت زدن در صبح و هنگام سرد بودن ماشین وجود چند مشکل اساسی می تواند باشد که در اینجا دلیل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن را خواهید خواند. دلایل مختلفی و غیر قابل پیش بینی برای خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن وجود دارد. بهتر است قبل از هر گونه حادثه ای در آینده از آن اطلاع داشته باشیم. بنابراین، پشنهاد می کنیم تا آخر مقاله سایت سماتک علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن همراه باشید. براساس عملکرد موتور خودرو، درایو تست و اطلاعات تشخیصی، مکانیک بررسی خود را درباره علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن را شروع می کند و وقتی مشخص شود به شما اطلاع می دهد که چه قطعاتی باید جایگزین شوند یا تمیز شوند. مکانیک اغلب قبل از اینکه بتواند تشخیص علت خاموش شدن خودرو بعد از استارت زدن بدهد، باید چندین قسمت را بازرسی و بررسی کند. این مشکل را جدی بگیرید و سریعتر ماشین خود را به متخصص بسپارید.

دليل خاموش شدن ماشين بعد از استارت زدن

اگر خودروی شما بنزینی است و پس از استارت زدن به یکباره و ناگهانی خاموش می گردد باید برخی از مسائل را فوری چک کنید. در ادامه دلایل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن در صبح سرد و سایر زمان ها بررسی می شود:

بد عمل کردن مبدل گشتاور

در ماشین با گیربکس اتوماتیک، مبدل گشتاور جای کلاچ دستی را می گیرد و مسئول انتقال قدرت است. اگر مبدل گشتاور شکسته باشد یا اگر سطح انتقال مایعات کم باشد، مبدل کار خود را انجام نخواهد داد و ماشین قادر نیست که قدرت را در سرعت های پایین حفظ کند و همین موضوع دلیل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن می شود و موتور خودروی شما خاموش شود. عیب وجود در مبدل گشتاور نیز می تواند باعث خاموش شدن ماشین بعد از استارت شود.

خرابی پمپ سوخت

پمپ سوخت مسئول انتقال سوخت از مخزن به موتور خودرو است. یک پمپ سوخت نامناسب باعث کم شدن فشار سوخت می شود که به این معنی است که یک جریان نامناسب سوخت به موتور وجود دارد. در سرعت های بالا ماشین، انتقال نامناسب سوخت مشکلی بوجود نمی آورد. اما در سرعت های پایین و یا در هنگام استارت زدن باعث خاموش شدن ماشین می شود. انژکتورهای سوخت مسئولیت انتقال سوخت است که توسط شمع های جرقه در زمان مناسب بوجود می آیند. انژکتورها می توانند در طول زمان مسدود و یا کثیف شوند که منجر به انتقال نامنظم و یا عدم انتقال سوخت می شود.

حسگر اکسیژن خودرو

سنسورهای اکسیژن تعیین میزان اکسیژن ورودی به جریان سوخت را افزایش می دهند و به ماشین کمک می کند تا نسبت هوا به سوخت تنظیم شود. اگر اکسیژن بیش از حد یا کم باشد، وسیله نقلیه شما قدرت لازم برای روشن شدن را نخواهد داشت. درست همانند فشار کم سوخت، خودرو همچنان در سرعت بالا رانندگی کار می کند، اما این قدرت برای روشن ماندن خودرو پس از استارت زدن بسیار کم است. خودرو موقع روشن شدن دچار خام سوزی شده و موتور خاموش می گردد.

خرابی باتری یا سیم کشی خودرو

وجود قطعی یا اتصالی در سیم کشی خودرو یکی از مهمترین علل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن است. اگر سیم ها شل شده باشد یا دچار خوردگی، باعث کاهش توان باطری خودرو می شود و همین موضوع باعث خاموش شدن خودرو بعد از استارت است. برای تشخیص سلامت باتری، به ولت متر نیاز است، در صورتیکه دسترسی به ولت متر نداشتید، چراغ های جلوی ماشین را روشن کنید و نور بالا بزنید، اگر باتری شما سالم باشد، باید نور چراغ ها عادی باشند.

خرابی سنسور فشار هوا

در صورت خرابی سنسور فشار هوا، ECU تشخیص درستی از مقدار هوای ورودی ندارد و مخلوط هوا و سوخت درستی هم در محفظه احتراق وجود ندارد. مشکل در این سنسور باعث پاشیده نشدن سوخت به موتور می شود و همین موضوع دلیل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن است همینطور خرابی این سنسور دور موتور را هم اشتباه نشان می دهد. وقتی راننده قصد ایست کامل دارد یا وقتی در حالت حرکت کلاچ می گیرد، به احتمال زیاد موتور خاموش خواهد شد. یکی دیگر از علائم خرابی سنسور هوا ماشین در صبح با استارت زیاد روشن می شود ولی به محض گاز دادن خودرو خاموش می شود.

خرابی سوپاپ خودرو

عوامل زیادی وجود دارد که باعث خرابی سوپاپ می شود. سوپاپ‌های معیوب، مهم‌ترین چیزی هستند که هیچ‌کس در مورد خود آنها صحبت نمی‌کند. در حالی که دلیل دوم خرابی عملکرد سوپاپ‌ها همین است. تنش‌های حرارتی و مکانیکی زیاد، اولین دلیل است. هر سوپاپی بر اثر رانندگی در راه های طولانی فرسوده می‌شود، اما بعضی سوپاپ‌ها زودتر از موعد فرسود می‌شوند و علت آن شکست و سوختگی است. اگر سوپاپ دچار خرابی یا کثیفی باشد خود علت خاموش شدن ماشین در صبح سرد زمستانی می شود.

خرابی سوئیچ اینرسی یا قطع کن بنزین

سوئیچ اینرسی که با ضربات شدید فعال می گردد، برای جلوگیری از آتش سوزی خودرو در تصادف شدید، طراحی شده است و به محض ضربه خوردن، فعال می گردد. با فعال شدن این سوئیچ جریان بنزین در موتور خودرو قطع شده و خودرو خاموش می شود.

خالی بودن باک بنزین

روشن ماندن یک ماشین به سه عامل سوخت، تراکم و احتراق بستگی دارد. شاید این سه عامل برای شما پیش پا افتاده باشد ولی اگر باک بنزین خالی باشد ماشین اصلا روشن نمی شود. قطعا این مشکل ارزانترین دلیل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن است. اما به خاطر داشته باشید، حرکت خودرو با باک خالی یا سوخت کم آسیب های جدی به پمپ سوخت و فیلتر سوخت وارد خواهد کرد.

علت خاموش شدن ناگهانی خودرو درحال حرکت

خاموش شدن ماشین درحال حرکت ممکن است به دلایل زیر باشد. اگر درحال حرکت با اتومبیل در شهر یا جاده هستید و ناگهان ماشین تان خاموش شد، علت خاموش شدن ناگهانی خودرو درحال حرکت به شرح زیر می باشد:

– سوئیچ اینرسی ، بخصوص در هنگام ضربه خوردن یا افتادن در دست انداز متداول ترین دلیل خاموش شدن خودرو درحال حرکت و روشن نشدن خودرو است.
– مشکل در رله دوبل
– کانکتور برق اصلی زیر داشبورد که با گرم شدن شل می شود. این اشکال وقتی که دزدگیر نصب می شود بروز می کند زیرا کانکتور سمت دزدگیرها غیر استاندارد است و نصاب ها هم دقت نمی کنند.
– اشکال در کانتکتور پمپ بنزین داخل باک باعث خاموش شدن خودرو درحال حرکت است
– مشکل از سوكت بنزين داخل كاپوت (سوكتهای ECU – خودرو 206SD)
– مشكل از سوكت برق پمپ بنزين جلو پای راننده (405)
– تعویض سنسور اکسیژن بد با جنس بهتر (مشکل متداول در پراید و تیبا)
– کثیفی یا اشکال در استپر موتور (معمولاً با کاهش سرعت یا افزایش ناگهانی شتاب اتفاق می افتد.)
– مشکل از اتصال باتری
– مشکل از ECU (مشاهده شده با فرمت و برنامه ریزی مجدد هم حل نمی شود و نیاز به تعمیر یا تعویض ECU است. عمدتاً 206 های جدید)
– فیوز 80 آمپر اصلی داخل جعبه فیوز داخل کاپوت (تیبا)
– پاره شدن تسمه دینام یا مشکل در هرزگرد دینام (206)
– گشاد بودن جای 2 فیوز مربوط به سوخت ، باید با پیچ گوشتی جای فیوزها تنگ شود.(سمند)
– هوا کشیدن واشر مپ سنسور (سنسور گاز – تندر 90)
– سوختن یا گیرکردن پمپ بنزین

دلایل خاموش شدن ماشین درحال حرکت

درحال حرکت با ماشین بنزینی ناگهان خودروی تان خاموش میشود و هر چه استارت میزنید، نمیتوانید آن را روشن کنید. بسیاری از ما بی اختیار درب موتور را بالا میزنیم و نگاهی به موتور خودرو میاندازیم و حداکثر چند سیم و شیلنگ را سفت میکنیم هرچند معمولاً این کار کمکی نمیکند. راه حل بعدی تماس با امدادخودرو است. اما اگر این عیب در نقطه ای دور از دسترس سرویس های امدادی رخ دهد، دیگر راه حلی باقی نمی ماند.در این بخش قصد داریم دلایل خاموش شدن ناگهانی موتور ماشین درحال حرکت به مرور نکاتی بپردازیم که در این مواقع میتواند به شما در رفع اولیه مشکل کمک کند تا حداقل خودرو را به نزدیکترین تعمیرگاه برسانید. هر خودرو برای کار کردن به سه عامل مهم نیاز دارد:

1- سوخت
2- هوا
3- تایم موتور و برق آن

به همین دلیل برای بررسی علت خاموش شدن خودرو درحال حرکت باید این سه عامل را بررسی کنیم. اگر خودروی شما در حین حرکت خاموش شد حتی در بدترین شرایط، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. حفظ خونسردی سبب میشود تا کارایی شما بالاتر رفته و در این شرایط شما میتوانید از محفوظات ذهنی و اطلاعات خود استفاده، مشکل را حل کنید. اولین قسمتی که باید نگاه کنید صفحه پشت آمپر است که اطلاعات نسبتاً کاملی از وضعیت خودرو به شما میدهد. پس از خاموش شدن ناگهانی خودرو درحال حرکت ابتدا ببینید باک بنزین سوخت دارد یا نه؟ هر چند داشتن بنزین مساله ای بسیار آشکار است اما عده بسیاری به آن توجه نمیکنند. البته داشتن سوخت تنها کافی نیست.

بررسی ریل سوخت

رسیدن بنزین به موتور و ریل سوخت (در خودروهای انژکتوری) و یا رسیدن بنزین به کاربراتور در انواع کاربراتوری نیز مساله ای است که در ادامه باید بررسی کنید. در بسیاری مواقع خودرو به درستی استارت میخورد و برق به نحو مناسب به سر شمع میرسد ولی سوخت به موتور نمیرسد. برای تست مسیر سوخت و رسیدن آن به موتورباید اموری که گفته میشود را تک به تک انجام دهید. برای انجام این امور به تعدادی ابزار نیاز دارید. انبر دست، پیچ گوشتی دو سو و چهار سو. در مدلهای انژکتوری ابتدا ریل سوخت را پیدا کنید. ریل سوخت در بالا و پشت انژکتورهاست. (در مورد پراید این قضیه بیشتر صدق میکند) یک لوله که به آن چهار انژکتور متصل است. به سر این لوله یک شیلنگ وصل است. برای خارج کردن شیلنگ از این لوله نیاز به انبردست دارید. بست دور لوله یا فشاری بوده یا پیچی.اگر فشاری است، دو طرف آن را با انبردست گرفته و بفشارید. سپس آن را عقب بکشید. اما اگر پیچی بوده باید پیچ بست را شل کرده و آن را عقب بکشید. معمولا بست ریل سوخت فشاری است. پس از خارج کردن شیلنگ بنزین از سر ریل سوخت، آن را درون ظرفی بگیرید تا در صورت خروج بنزین روی موتور و قسمتهای داغ آن پاشیده نشود که خطرساز شود. سپس به کسی بگویید که استارت بزند (در مدلهای انژکتوری باز کردن سوئیچ کافی است و نیازی به استارت زدن نیست)، به لوله دقت کرده و اگر بنزین به درستی از آن خارج شد میتوان فهمید که سوخت به موتور میرسد.

بررسی پمپ بنزین خودرو

حال اگر بنزین خارج نشد یا جریان بسیار ضعیفی داشت باید بخشهای دیگری کنترل شود. اولین قسمت برای پیدا کردن علت خاموش شدن ناگهانی ماشین درحال حرکت پمپ بنزین است. پمپ بنزین در انواع انژکتوری برقی بوده و معمولاً در باک نصب میشود. برای اطمینان از صحت کار آن، خودرو را در جایی آرام قرار دهید سپس سوئیچ را باز کرده و در قسمت عقب خودرو کمی دقت کنید. صدای وز وز کار کردن آن باید به گوش برسد. اگر این صدا نیامد یقیناً پمپ بنزین سوخته یا مشکل دیگری دارد. توجه کنید پمپ بنزین در صورتی که خودرو روشن نشود چند ثانیه پس از شروع کار، خاموش میشود. بنابراین فرصت چندانی برای شنیدن صدای آن نخواهید داشت. در انواع کاربراتوری پمپ بنزین روی سرسیلندر قرار دارد. برای اطلاع از نحوه کار آن شیلنگ خروجی آن را بکشید و استارت بزنید. اگر بنزین خارج شد پمپ سالم است در غیر این صورت باید باز شود. گاهی اوقات بنزین به پمپ نمیرسد و در سر راهش گرفتگی ایجاد میشود. به همین خاطر توصیه میشود هیچگاه بنزین را تا انتهای باک مصرف نکنید. با توجه به کیفیت نازل بنزین در ایران و فرسودگی باک بنزین، ناخالصی های بنزین و پوسیدگیهای باک، ته باک جمع شده و زمانی که شما بنزین ته باک را میکشید این مواد زاید وارد پمپ بنزین شده و مسیر عبور بنزین را سد میکنند یا در مسیر بنزین پیش از رسیدن به پمپ گرفتگی ایجاد میکند.

بررسی رسیدن هوا به موتور خودرو

اگر از بحث سوخت خارج شویم و هنوز علت خاموش شدن ناگهانی خودرو درحال حرکت را نیافتید به بحث هوا و رسیدن آن به موتور میرسیم. در انواع انژکتوری معمولاً از جانب این موضوع مشکلی پیش نمی آید و گرفتگی مسیر هوا فقط ممکن است مصرف سوخت را افزایش دهد اما در انواع کاربراتوری رعایت نشدن نسبت هوا به سوخت سبب میشود که کاربراتور اصطلاحاً فلوت کند. بیشتر شدن نسبت سوخت به هوا و غنی سوختن و کار کردن موتور گاهی به حدی میرسد که بنزین بیش از حد وارد کاربراتور میشود که دلیل آن تنظیم نبودن شناور کاربراتور است.

اگر مدل کاربراتوری در اختیار دارید و تشخیص دادید که کاربراتور فلوت کرده باید هواکش را باز کنید و بنزین های داخل کاربراتور را خالی کنید و یا شیلنگ ورودی به کاربراتور را بکشید تا دیگر سوخت وارد کاربراتور نشود. سپس خودرو را روشن کنید تا بنزین درون کاربراتور به مصرف موتور برسد. آنگاه شناور را کمی رو به پایین تنظیم و شیلنگ سوخت را متصل کنید. استارت بزنید و به حرکت ادامه دهید. دقت داشته باشید در اولین تعمیرگاه شناور را به درستی تنظیم کرده و حرکت کنید. تنظیم شما فقط برای رسیدن به تعمیرگاه بوده و نمیتواند درست باشد. برای انجام این اعمال نیز باز هم به انبردست و پیچ گوشتی دو سو، چهار سو و یک آچار فرانسه کوچک نیاز دارید. حال به بحث پر دامنه و پر مشکل برق خودرو میرسیم.

بررسی جعبه فیوز خودرو

برق در تمامی خودروها نقش اساسی در محترق کردن مخلوط هوا و سوخت دارد. هنگام خاموش شدن ماشین درحال حرکت باید برای بررسی این مساله ابتدا به یکی از پرکاربردترین قسمتها یعنی جعبه فیوز میرسیم. برای آگاهی از محل جعبه فیوز خودرو بهتر است از قبل دفترچه راهنمای خودرویتان را مطالعه کرده باشید اما به طور معمول جعبه فیوز خودروها در سمت چپ راننده و زیر داشبورد است.در این جعبه تعداد زیادی فیوز قرار داشته که هر کدام مربوط به قسمتی میشود (در شماره آینده جعبه فیوز کاملاً شرح داده میشود) گاهی سوختن یک فیوز که مربوط به سیستم انژکتور یا سیستم مولد برق میشود و همین دلیل خاموش شدن ماشین حین حرکت است. عدهای برای بیرون کشیدن فیوز مشکل دارند. معمولاً در پایین جعبه فیوز یا روی درب آن یک انبر پلاستیکی کوچک قرار داشته که زائده ای در دو سر آن وجود دارد. این انبر کوچک مخصوص در آوردن فیوز است. عده بسیاری به آن دقت نکرده و به سختی فیوز را در میآورند. همیشه فیوز نو و سالم همراه داشته باشید. اگر همراه نداشتید فیوزهای غیر ضروری مثل فیوز سیستم صوتی یا فیوز فندک را بکشید و در جای مورد نظر بگذارید.

بررسی برق خودرو

اما اگر از جعبه فیوز بگذریم به برق خودرو میرسیم که بسیار مهم است. خودرو در حال حرکت به یکباره خاموش کرده است. بنزین به انژکتورها یا کاربراتور میرسد ولی خودرو روشن نمیشود. اولین کاری که میکنید یکی از وایرها را بکشید. وایر به کابل های نسبتاً قطوری گفته میشود که برق را از دلکو یا کویل دوبل به شمعها منتقل میکنند. چهار وایر وجود داشته که برق را به سر شمع منتقل میکند. یکی از آنها را بکشید. سپس یک پیچ گوشتی داخل قسمت فلزی وایر قرار دهید. پیچ گوشتی را به نقطه ای فلزی تکیه دهید، طوری که قسمت فلزی پیچ گوشتی به نقطه ای فلزی در تماس باشد. حال دست خود را از روی آن برداشته، به کسی بگویید استارت بزند. باید جرقه ای آبی رنگ بین پیچ گوشتی و قسمت فلزی رد و بدل شود. حال اگر این جرقه زده نشد، برق به سر شمع نمیرسد. باید مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید. نرسیدن برق به سر شمع دلایل زیادی دارد. یا ممکن است از کویل دوبل باشد (در انواع انژکتوری) یا ممکن است از کویل یا دلکو به خصوص مگنت آن باشد (در انواع کاربراتوری). اگر از کویل دوبل باشد و یکی از قسمت های آن سوخته باشد شما نمیتوانید کاری بکنید. اما اگر از سایر بخشها باشد باید یک به یک کنترل شده تا مشکل برطرف شود.

رفع مشکل خاموش شدن خودرو درحال حرکت

پس از مرور فرآیند سوخت رسانی به موتور از باک تا ریل سوخت و انژکتورها برای رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی خودرو درحال حرکت نوبت به مرور اشکالات احتمالی در برق خودرو میرسد. گفتیم که باید برق را از سر شمع کنترل کنیم به گونهای که اگر برق به سر شمع رسید و جرقه مناسب داشت از آن میگذریم اما اگر نرسید و یا جرقه ضعیف بود باید چهار قسمت را کنترل کرده و آنها را بررسی کنیم.

در مورد کنترل و تعمیر بخشهای الکتریکی خودرو در شرایط خاص توجه داشته باشید در بعضی موارد کار خاصی از دست شما ساخته نیست و خودرو تنها توسط مکانیک و با داشتن ابزار خاص و البته قطعات یدکی قابل تعمیر است. در خودروهای امروزی تلاش شده این قطعات حساس با کیفیت و طول عمر بالا ساخته شوند تا کمتر نیاز به تعویض پیدا کنند اما در نهایت همواره احتمال خرابی آنها وجود دارد. اولین قسمتی که باید کنترل شود جعبه فیوز است. این جعبه که به طور معمول سمت چپ شما کنار فرمان قسمت پایین قرار دارد تعداد زیادی فیوز را در خود جای داده است که هر یک از آنها وظیفه کنترل شدت جریان برق یکی از قسمت های خودرو را بر عهده دارند. در این بخش باید برای یافتن مشکل برقرسانی خودرو فیوزی که مربوط به سیستم برق خودرو است کنترل شود (در خودروی پراید از فیوزهای سمت چپ آخرین فیوز ردیف وسط). اگر این فیوز آب کرده بود و فیوز یدک به همراه نداشتید فیوز وسط ردیف پایین را کشیده و جای آن قرار دهید. فیوز وسطی که می کشید مربوط به ساعت و فندک است که در این مواقع زیاد اهمیت ندارد.

بررسی چشمی گیربکس

اگر مشکل رفع نشد و خودرو روشن نشد از جعبه فیوز میگذریم و قطعه بعدی که روی گیربکس قرار دارد میرسیم. سنسوری کوچک که به آن یک سوکت قهوه ای رنگ متصل است. این قطعه که به چشمی گیربکس مشهور است در مسیر برق خودرو قرار داشته و اگر احیاناً بسوزد خودرو به هیچ وجه روشن نمیشود و موتور ماشین درحال حرکت خاموش می گردد. این قطعه را نمیتوان تغییر داد یا به وسیله حذف آن از مسیر برق را به سر شمع رساند. پس اگر بسوزد باید تنها عوض شود تا خودرو روشن شود. (یکی از معایب پراید انژکتوری).

بررسی کویل خودرو

اگر هنوز خودرو روشن نشده است حال نوبت چک کردن کویل دوبل خودرو است که نقش بسیار مهمی در پراید دارد. اما کویل دوبل چیست و چه وظیفه ای دارد؟ در اتومبیل های انژکتوری به جز مدل های قدیمی دیگر از دلکو در این خودروها خبری نیست و عملاً دلکو حذف شده است. سوال در اینجاست که تقسیم برق که توسط دلکو صورت میگیرد چه میشود؟ در این خودروها از کویل دوبل استفاده میشود که خودش برق را به هر شمع میرساند.

همچنین جریان برق را نیز تقویت میکند. در این کویل ها دیگر چیزی به نام تقسیم برق نداریم بلکه کویل این وظیفه را انجام میدهد به این صورت که به این کویل ها، کویل دوبل میگویند و نحوه کار آنها به این صورت است که این کویل ها همزمان دارای دو جرقه هستند. سیلندر یک و چهار با هم جرقه میزنند و سیلندر دو و سه نیز با هم جرقه زده میشود بنابراین اگر ما جای وایر یک و چهار را با هم عوض کنیم عملاً هیچ اتفاق نمیافتد در مورد سیلندر دو و سه نیز چنین است. وقتی سیلندر یک و چهار با هم جرقه میزنند چون فقط یکی از سیلندرها در مرحله انفجار است پس فقط جرقه همان شمع مفید واقع میشود و سیلندر دیگر نیز هم زمان در آن جرقه میزند هرز میزند و آن جرقه به هدر میرود.

سوختن کویل عامل خاموش شدن خودرو در حرکت

1- کویل های دوبل یکپارچه: چهار برجک که وایر به آنها متصل میشود بر روی یک واحد قرار دارد و با سوختن یکی از برجک ها نیاز به تعویض کل کویل می باشد و همین باعث خاموش شدن ناگهانی خودرو درحال حرکت می شود.

2- کویلهای دوبل دوپارچه: دو برجک یک و چهار بر روی یک کوئل و دوبرجک دو و سه بر روی یک برجک دیگر است ولی نزدیک هم هستند و مزیت آن این است که با سوختن یکی از کویل ها نیاز به تعویض کل کویل نیست. در این موارد گفته میشود یکی از خانه های کویل سوخته است و همان یکی تعویض میشود و خودرو روشن می شود.

توجه داشته باشید وایرهای مورد استفاده در کویل های انژکتوری باید از نوع سیلیکونی باشد که قطر آن هشت میلیمتر مربع است. قسمت فشار ضعیف کویل که سیمهای نازک به آن وارد میشود دارای ترمینال هایی به شماره 1-2-3-4 است که به ترمینال یک و دو آن قطب منفی از ECU وارد میشود و شماره چهار آن برق مثبت از رله دوبل وارد میشود و ترمینال شماره سه به صورت آزاد رها شده است که تعمیرکاران آن را به عنوان سیم یکسره می شناسند ولی محلی برای نصب خازن است تا عمر مفید کویل بالا رود (نکته مهم اینجاست که این قطعه به صورت استاندارد خازن ندارد) شاید برای عیب یابی تعبیه کرده اند. خازن مورد استفاده باید 25درصد میکروفاراد ظرفیت داشته باشد .این نکته را باید یادآوری کنم که کشیدن وایرها و تست برق خودرو با بدنه کار درستی نبوده و امکان آسیب رسیدن به ECU و کویل دوبل وجود دارد. برای تست باید یک شمع در سر وایر قرار داد و جرقه را کنترل کرد. اما وقتی در شرایط اضطراری گیر میکنید و شمع در دسترس ندارید باید با بدنه خودرو چک کنید یا اگر وقت دارید با آچار شمع یکی از شمع ها را باز کرده و وایر را سر آن قرار دهید سپس جرقه سر شمع را نگاه کنید.

خرابی رله دوبل خودرو

اگر از کویل دوبل بگذریم در نهایت به رله دوبل خودرو میرسیم و این آخرین بخش برای بررسی علت خاموش شدن ماشین در حین حرکت است. این رله نیز نقش اساسی در سیستم برق خودرو ایفا میکند. ابتدا باید وظایف این رله را شرح داد تا بتوان قطع بودن آن و خاموش خودرو بعد از استارت زدن یا درحال حرکت را بررسی کرد. رله دوبل وظیفه برق رسانی به قسمتهای مختلف موتور را بر عهده دارد و از ECU دستور میگیرد. این رله از دو رله مجزا تشکیل شده است. محل قرارگیری این رله در خودروهای 405 و پارس زیر سینی فن و در خودروهای سمند و پیکان و پژو RD در کنار ECU است. در پراید نیز این رله کنار مخزن آب قرار دارد. این رله برق رسانی برای ECU را در حالت های سویچ بسته، سویچ باز و موتور روشن را بر عهده دارد. برق رسانی به این قطعات نیز از وظایف رله دوبل است: پمپ بنزین، انژکتورها، ECU، کویل دوبل، شیر برقی کنستر، گرمکن دریچه گاز، المنت، سنسور اکسیژن. حال متوجه شدید که اگر این رله خراب شود همین دلیل خاموش شدن خودرو درحال حرکت است.

در این مقاله علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن را آموزش دادیم و همچنین دلایل خاموش شدن خودرو درحال حرکت را توضیح دادیم در صورتی که حین حرکت با خودرو بودید و ناگهان موتور ماشین خاموش شد می توانید به بررسی عیوب عامل خاموش شدن خودرو بپردازید که بسیار مهم است و در این پست توصیح داده شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر