موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چگونه چراغ ماشین را روشن کنیم

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 12 آذر 1399 ساعت 10:39

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

در این سری از پست های آموزش رانندگی قصد داریم شما را با صفر تا صد رانندگی آشنا کنیم. فرقی نمی کند که قصد دارید از آموزش حضوری هم استفاده کنید یا نه، در هر صورت این آموزش جامع رانندگی میتواند کمک زیادی به شما بکند.

در این سری مقالات با نحوه آماده کردن خودر برای شروع رانندگی، ابزارهای کنترلی خودرو مثل پدال ها، نحوه رانندگی در خیابان، نحوه متوقف کردن خودرو و ... آشنا می کنیم. هر کدام از این بخش ها شامل چند زیر مجموعه هستند که بخوبی شما را با جزییان رانندگی آشنا می کنند. به همین خاطر مطالعه این دوره اعتماد به نفس کافی برای نشستن پشت فرمان را به شما میدهد و اگر احیاناً ترسی داشته باشید، آن را از بین میبرد.

در این قسمت از آموزش جامع رانندگی هم مثل قمت قبل با ابزارهای کنترلی ماشین آشنا می شوید. اگر تابحال رانندگی نکرده باشید، این قسمت برای یادگیری مناسب مراحل بعدی رانندگی اهمیت زیادی دارد. در حین آشنایی با این ابزارها باید در نظر داشته باشید که این ماشین های مختلف ابزارهای متفاوت دارند. مربی رانندگی هم آموزش را از همین ابزار شروع میکند.

وقتی با این ابزار آشنا می شوید، بهتر است از مربی بخواهید درباره نحوه کار موتور و نکات ایمنی به شما توضیح بدهد. خودتان هم می توانید در این باره تحقیق کنید.

آشنا شدن با همه ابزارهای کنترلی ماشین کمی زمان میبرد چون جای آنها در ماشین های مختلف فرق میکند. کاملترین اطلاعات درباره کنترل خودرو را هم میتوانید در دفترچه ماشین بخوانید. این قسمت در آزمون رانندگی هم اهمیت زیادی دارد و باید آن را به دقت مطالعه کنید.

در قسمت قبلی آموزش جامع رانندگی، با ابزارهای کنترلی اصلی آشنا شدید و در این قسمت با ابزارهای کنترلی فرعی ماشین آشنا می شوید. مواردی که در این قسمت به بررسی آنها می پردازیم، عبارتند از :

  • چراغ های ماشین 
  • چراغ ها و دکمه های روی داشبورد
  • سایر نشانگرها
  • بوق، برف پاک کن و ...

چراغ های ماشین

جای دکمه چراغ ها به مدل ماشین بستگی دارد. این دکمه ها گاهی روی دسته روی فرمان و گاهی روی داشبورد کار گذاشته میشوند. این دکمه ها برای چراغ های جلو و کنار ماشین هستند.

چراغ های کنار ماشین موقع پارک کردن به راننده کمک می کنند و به محض زدن دکمه روشن میشوند. حالت اتوماتیک چراغ های جلو، روشنایی عمیق است تا اطراف ماشین را کاملاً روشن کند. حالت اتوماتیک چراغ های جلوی ماشین هم روشنایی عمیق یا حداکثری است.

چراغ های ماشین علاوه بر دکمه اصلی، یک دکمه دیگر هم دارند. با این دکمه می توانید حالت روشنایی چراغ را از روشنایی کوتاه به روشنایی کامل تغییر بدهید. از این حالت فقط در جاده های خلوت استفاده میشود تا چشم سایر راننده ها اذیت نشود.

علاوه بر چراغ های جلو و عقب ماشین، چراغ های راهنما هم جزو ابزارهای کنترلی مهم است. از این چراغ ها برای نشان دادن جهت حرکت بعدی به سایر راننده ها استفاده میشود. دکمه چراغ های راهنما معمولاً روی دسته روی فرمان است.

چراغ های مه شکن هم در جلو و عقب ماشین قرار می گیرند. این چراغ ها طوری طراحی شده اند که نورشان در چشم راننده عقبی نمی افتد و در هوای مه آلود مسیر رانندگی را بخوبی روشن می کنند. اگر می خواهید در شب از چراغ های مه شکن استفاده کنید، بهتر است چراغ های جلوی ماشین را خاموش کنید تا به بهترین نتیجه برسید (بویژه وقتی چراغ های مسیر روشن هستند). چراغ های مه شکن عقب ماشین نور قرمز دارند و در شرایطی که دید خیلی ضعیف باشد، استفاده میشوند. در واقع این چراغ ها نوعی سیگنال هستند که به موقعیت ماشین شما را به راننده های دیگر اطلاع میدهند. تا زمانی که یک ماشین نزدیک تان است، باید این چراغ ها را خاموش نگه دارید.

در استفاده از چراغ های مه شکن باید نهایت دقت را بخرج بدهید چون می توانند عملکرد چراغ های ترمز را تحت تاثیر قرار بدهند.

چراغ ها و دکمه های روی داشبورد

تعداد چراغ ها و دکمه های روی داشبورد ماشین به مدل ماشین بستگی دارد. تعداد این چراغ ها در برخی مدل ها بیشتر است و به همین خاطر بهترین راهنما دفترچه ماشین است.

برخی از چراغ ها به محض چرخاندن سوئیچ، روشن می شوند. بعضی از آنها بعد از چند ثانیه – و انجام بررسی اولیه – خاموش میشوند و برخی دیگر هم با روشن شدن ماشین خاموش میشوند.

هر کدام از این چراغ ها برای اطلاع دادن چیزی به راننده تعبیه شده اند. ممکن است ایرادی را به راننده هشدار بدهند یا نحوه کار قطعات خودرو را نشان بدهند.

مثلاً چراغ کمربندهای ایمنی به شما می گوید که یکی از سرنشینان خودرو کمربندش را نبسته است. یا چراغ هشدار full beam نشان میدهد که یکی از چراغ های ماشین روی حداکثر روشنایی است.

چراغ ها و نشانگرهایی که در ادامه معرفی می کنیم، در بیشتر ماشین ها مشترک هستند. البته دفترچه راهنمای ماشین بهترین منبع برای مطالعه درباره این چراغ هاست.


چراغ احتراق

light5.gifاین چراغ قرمز نشان میدهد که مدار احتراق به درستی فعال شده است. وقتی این چراغ روشن باشد، تمام قطعات الکترونیکی ماشین درست کار می کند. اگر در حین روشن بودن موتور، این چراغ خاموش بشود یعنی سیستم الکترونیکی ماشین ایراد دارد. مثلاً این ایراد می تواند خالی بودن باتری باشد.


چراغ هشدار روغن

light6.gifموتور خودرو در شرایطی می تواند درست کار کند و فشار کافی تولید کند که روغن کافی اطرافش باشد. این چراغ میزان روغن موتور را چک میکند. میزان روغن یا فشار روغن غیر استاندارد نه تنها روی عمر مفید موتور ماشین تاثیر می گذارد بلکه مصرف سوخت را افزایش میدهد.

اگر این چراغ در حین کار کردن موتور روشن بشود، روغن موتور کم شده است. بهتر است ماشین را به محض روشن شدن این چراغ متوقف کنید تا آسیب های احتمالی را به حداقل برسانید.

چراغ های راهنما

light7.gifاین چراغ ها نشان میدهند که دکمه های راهنما فعال شده اند. یکی از این چراغ ها برای راهنمای سمت راست و دیگری برای راهنمای سمت چپ است. البته در برخی ماشین ها فقط یک چراغ برای هر دو راهنما وجود دارد که نشان میدهد آنها درست کار می کنند. سرعت چشمک زدن این چراغ ها باید با سرعت خود راهنما یکسان باشد. اگر سرعت این چراغ ها بیشتر باشد، باید ماشین را متوقف کنید و دنبال ایراد چراغ های راهنما بگردید.

pbrake1.gifچراغ هشدار ترمز دستی

این چراغ نشان می دهد که از ترمز دستی تان استفاده کرده اید. اگر در حین رانندگی این چراغ روشن بود، یکبار ترمز دستی را چک کنید تا مطمئن شوید کاملاً آزاد است.

چراغ هشدار ترمز

این چراغ هشدار بروز مشکل در سیستم ترمز ماشین را به راننده اطلاع میدهد. هشدار این چراغ را جدی بگیرید و حتماً ماشین را برای معاینه نزد تعمیرکار ببرید.

چراغ هشدار کمربند ایمنی


این چراغ به راننده نشان میدهد که یکی از سرنشینان کمربندش را نبسته است. شما به عنوان راننده مسئول بسته بودن کمربند ایمنی سرنشینان کمتر از 14 سال هستید و باید درباره بسته بودن کمربند آنها مطمئن شوید.

light10.gifچراغ روشنایی

این چراغ آبی به راننده اطلاع میدهد که چراغ های جلو روی حداکثر روشنایی تنظیم شده اند. اگر این چراغ در حین رانندگی شبانه روشن شد، باید بلافاصله نور چراغ های جلو را کم کنید تا دید سایر راننده ها مختل نشود.


چراغ هشدار مه شکن

light11.gifاین چراغ ها به راننده نشان می دهند که چراغ های مه شکن جلو یا عقب روشن است. چراغ های مه شکن برای استفاده از مکان هایی که دید به شدت ضعیف است، طراحی شده اند و فقط تا 100 متر کارایی دارند.

اگر دید واضح و مناسب دارید، مطمئن شوید این چراغ خاموش است. در ضمن اگر در شب رانندگی می کنید و ماشین پشتی خیلی به شما نزدیک است، بهتر از چراغ های مه شکن استفاده نکنید چون دید راننده پشتی ضعیف تر میشود.

light12.gifچراغ ضد تعریق

اگر ماشین تان سیستم ضد تعریق داشته باشد، این چراغ را هم خواهد داشت. سیستم ضد تعریق پنجره های ماشین نمی گذارد پنجره ها عرق کنند. با فعال کردن این سیستم، چراغش هم روشن میشود.

این سیتم معمولاً برای شیشه های عقبی ماشین استفاده میشود. چند سیم گرم از زیر پنجره های ماشین عبور داده میشود تا از عرق کردن آنها جلوگیری کند. حواستان باشد این سیستم بی جهت روشن نماند چون مصرف انرژی زیادی دارد و باتری ماشین را خالی میکند.


light13.gifچراغ موتور دیزلی

این چراغ در ماشین هایی که موتور دیزلی دارند، دیده میشود. چراغ موتور دیزلی به راننده نشان میدهد که موتور به اندازه کافی گرم شده و آماده روشن شدن است. قبل از خاموش شدن این چراغ نباید موتور را روشن کنید.

سایر نشانگرها

سایر نشانگرهایی که روی ماشین قرار دارند، اطلاعات لازم برای رانندگی ایمن را در اختیارتان قرار می دهند. در زیر به معرفی نشانگرهای اصلی می پردازیم که در هر ماشینی وجود دارند.

کیلومتر شمار

این نشانگر سرعت حرکت ماشین را نشان میدهد و معمولاً با دو واحد مایل بر ساعت و کیلومتر بر ساعت درجه بندی میشود. سرعت سنج یک میلومتر هم دارد که تعداد کیلومترهای پیموده شده در طول عمر ماشین را نشان میدهد.

دور موتور

این نشانگر بجای نمایش سرعت ماشین، سرعت موتور را نشان میدهد. این سرعت سنج با اعداد درجه بندی میشود که هر کدام شان نشان دهنده 1000 دور موتور در دقیقه هستند. ماشین هایی که این نوع سرعت سنج را دارند برای آموزش رانندگی بسیار مناسبند. با این سرعت سنج می توانید تاثیر نحوه رانندگی روی سرعت موتور و میزان مصرف سوخت را بخوبی درک کنید.

دماسنج موتور

موتور ماشین طوری طراحی شده که بیشترین کارایی را در یک محدوده دمایی مشخص دارد. دما سنج موتور بطور مرتب دمای موتور را چک میکند و اگر موتور بیش از حد سرد یا گرم بشود به شما اطلاع میدهد.

فشارسنج موتور

کارکرد این نشانگر با کارکر چراغ هشدار روغن یکسان است اما اطلاعات دقیق تری به شما میدهد. با این نشانگر می توانید از در هر زمانی از فشار روغن موتور مطلع شوید.

شارژ باتری

این نشانگر میزان شارژ موجود در باتری را نشان میدهد. البته استفاده از این نشانگر در مدل های جدید ماشین متوقف شده است.

fuel_guage.pngآمپر سوخت

کارکرد این نشانگر کاملاً مشخص است؛ نشان دادن میزان سوخت موجود در باک ماشین. خالی شدن ناگهانی باک ماشین، راننده را در وضعیت اضطراری قرار میدهد و میتواند خطرناک باشد. به همین خاطر بهتر است در حین آموزش رانندگی عادت چک کردن نشانگر سوخت را در خودتان ایجاد کنید.

علاوه براین نباید بگذارید باک خودرو بیش از حد خالی بشود. باکی که بنزینش خیلی کم باشد، عملکرد موتور ماشین را تحت تاثیر قرار میدهد و عمر مفید خودرو را کم میکند.

سایر ابزارهای کنترلی

ابزارهایی که به آنها اشاره کردیم، برای رانندگی ایمن ضروری هستند اما کافی نیستند. برای رانندگی ایمن به ابزارهای دیگری مثل بوق و برف پاک کن هم نیاز دارید. وقتی آموزش رانندگی را شروع می کنید، انتظار ندارید بوق یا برف پاک کن ابزار خیلی مهمی باشد. اما دقیقاً برعکس است؛ استفاده بجا از همین ابزارهای ساده می توانند مانع از بروز تصادف های بسیار جدی بشوند.

بوق

بوق ماشین یا وسط فرمان یا روی دسته کنار فرمان قرار دارد. از بوق فقط و فقط برای هشدار دادن به سایر راننده ها استفاده کنید. به هیچ وجه در شب یا در ترافیک از بوق ماشین استفاده نکنید.

بخاری

بخاری ماشین معمولاً سه دکمه دارد که برای روشن کردن، تنظیم سرعت فن و تنظیم جهت فن کاربرد دارند. با استفاده از این سه دکمه می توانید دمای دلخواه تان را داخل ماشین ایجاد کنید.

برف پاک کن

سوئیچ برف پاک کن ها هم معمولاً روی دسته کنار فرمان قرار دارد. در بیشتر ماشین ها سوئیچ برف پاک کن های جلو و عقب یکی است. با این سوئیچ می توانید سرعت حرکت برف پاک کن را هم تنظیم کنید.

چراغ های نارنجی

چراغ های نارنجی پشت ماشین یکی از آخرین ابزارهای هشدار دهنده راننده است. با این چراغ می توانید با راننده های پشت سرتان ارتباط برقرار کنید و درباره وضعیت ماشین خودتان به آنها هشدار بدهید. هرگز از این چراغ ها بدون دلیل استفاده نکنید. در ضمن روشن کردن چراغ های نارنجی، بهانه خوبی برای بد پارک کردن یا بد رانندگی کردن نیست!

تمام ابزارهای کنترلی که رد این قسمت و قست قبلی آموزش رانندگی معرفی کردیم، در همه خودروها وجود ندارند. به همین خاطر است که دفترچه راهنمای خود ماشین بهترین منبع برای آشنایی با ابزارهای کنترلی ماشین و کارکرد آنهاست. به این آموزش رانندگی اکتفا نکنید و حتماً دفترچه راهنمای ماشین تان را هم مطالعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر