موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علت خاموش شدن ماشین کاربراتوری پیکان

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 11 بهمن 1400 ساعت 19:51

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

بازدید مطلب ۲۵,۸۲۱

تصور کنید که در یک صبح زمستانی قصد عزیمت به محل کار را دارید، در حالی که زمان زیادی باقی نمانده، با اولین استارت خودرو روشن نمی‌شود، این کار را باز هم تکرار می‌کنید ولی خبری از روشن شدن موتور نیست! اگر چنین چیزی اتفاق افتاد به احتمال زیاد ماشین شما خفه کرده است.

چه ماشین‌هایی بیشتر خفه می‌کنند؟

ممکن است خفه کردن برای هر مدل خودرویی به وجود بیاید، ولی در ماشین‌هایی با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری شایع‌تر است. بیشتر خودروهای داخلی که قبل از سال ۱۳۸۵ ساخته شده‌اند دارای کاربراتور هستند.

اگر می‌خواهید در مورد تفاوت‌های خودروها‌ی انژکتوری و کاربراتوری بدانید، مقاله‌ْ ماشین کاربراتوری بهتر است یا انژکتوری را توصیه می‌کنم.

دلیل خفه کردن ماشین‌ها چیست؟

Flooded-engine3.jpg

برای روشن کردن موتور به نسبت مشخصی از سوخت و هوا نیاز داریم، ۱۴/۷ واحد هوا به ازای ۱ واحد بنزین. اگر مقدار بنزین را بیشتر کنیم خودرو اصطلاحا خفه می‌کند و به سختی روشن خواهد شد.

چکار کنیم تا خودرو خفه نکند؟

در خودروهای کاربراتوری حتی اگر خودرو خاموش باشد، با هر بار فشار دادن پدال گاز مقداری بنزین به محفظه کاربراتور تزریق می‌شود.

از فشار دادن متعدد پدال گاز قبل از روشن کردن خودرو خودداری کنید، ماشین کاربراتوری سالم در آب و هوای سرد، با کشیدن ساسات و کمی فشار بر روی پدال گاز به راحتی روشن می‌شود.

ممکن است تصمیم بگیرید در یک روز سرد برای مسافتی کوتاه از خودرو استفاده کنید، در این صورت دقایقی صبر کنید تا پیشرانه گرم شود و از خاموش کردن در حالت سرد خودداری کنید.

خاموش کردن زودهنگام موتور در هر دو مدل کاربراتوری و انژکتوری باعث می‌شود که بنزین‌های نسوخته در محفظه‌ی احتراق، شمع‌ها را خیس کنند و خودرو خفه کند.

از کجا بفهمیم خودرو خفه کرده است؟

  • با استارت زدن، موتور سریع‌تر از حالت نرمال به چرخش در می‌اید ولی از روشن شدن پیشرانه خبری نیست.
  • بوی بنزین خام به مشام می‌رسد و این بو در اطراف اگزوز شدیدتر است.
  • ماشین روشن نمی‌شود یا ممکن است لحظاتی روشن شود و بعد از دل دل کردن خاموش شود.

اگر ماشین خفه کرد چکار کنیم؟

Flooded-engine2.jpg

اگر خودروی کاربراتوری شما خفه کرد، باید سعی کنید هوای بیشتری به مخلوط سوخت و بنزین موجود در کاربراتور برسانید، برای این منظور پدال گاز را تا انتها فشار دهید و همزمان استارت بزنید.

بعد از ۱۰ تا ۱۵ ثانیه استارت زدن مداوم، احتمالا خودرو با مقدار زیادی دود سیاه روشن خواهد شد. پدال گاز را به آرامی رها کنید و برای یکی دو دقیقه حوالی ۲۰۰۰ دور بر دقیقه نگه دارید.

اگر راهکار بالا عملی نشد، برای ۲۰ دقیقه خودرو را به حال خود رها کنید تا بنزین از پیاله‌ی کاربراتور تبخیر شود و دوباره مراحل بالا را تکرار کنید.

در صورتی که خودروی انژکتوری شما خفه کرد، بهتر است شمع‌ها را باز کنید و آن‌ها را دانه دانه خشک کرده و در جای خود قرار دهید، همچنین این روش آخرین راه‌حل برای روشن کردن ماشین کاربراتوری است.

بعد از روشن کردن ماشین نکاتی برای گرم کردن پیشرانه وجود دارد که در نوشته‌ْ درجا گرم کردن ماشین در هوای سرد؛ ضرر یا منفعت؟ بیان کرده‌ام.

تمامی نوشته‌های کارنوتر بر اساس تجربیات شخصی بنده ‌است و برای کسب آن‌ها سال‌ها تلاش کرده‌ام، خوشحال می‌شوم با اشتراک این نوشته با دوستان‌تان از کارنوتر حمایت کنید.

اگر هم ماشین‌تان خفه کرده است و سوالی در این زمینه دارید، برایم کامنت بگذارید تا در اولین فرصت پاسخ‌تان را بدهم. 🙂




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر