موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علت روشن نشدن موتور سیکلت بعد از کارواش

علت روشن نشدن موتور سیکلت بعد از کارواش

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 13 اسفند 1400 ساعت 18:46

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

شستن موتورسیکلت آن طورکه تصور می کنید راحت نیست و شستن نادرست آن اغلب موجب استارت نخوردن موتورسیکلت می شود. موتورسیکلت ها حساس هستند و از آنجا که تمام قطعات الکترونیکی و احتراق در معرض دید قرار دارند، هنگام شستن آن ها باید دقت بیشتری داشته باشید .

چرا موتور سیکلت پس از شستن روشن نمی شود؟ یک موتور سیکلت ممکن است پس از شستشو روشن نشود زیرا بسیاری از قطعات الکتریکی ممکن است در معرض آب قرار گرفته باشندکه موجب اتصال کوتاه در قطعات برقی و یا اختلال در حسگرها می شود. استفاده از شیلنگ یا شستشوی تحت فشار در کارواش می تواند قطعات مهم و حساس را خیس کند که لازم است قبل از روشن کردن موتورسیکلت کامل خشک شود

موتورسیکلت ها با هم متفاوت اند، بعضی از آنها ممکن است در هنگام شستشو نقاط حساس بیشتری داشته باشند. سعی کنید هنگام شستن موتور سیکلت ، اقدامات پیشگیرانه را به طور کامل انجام دهید تا آب به قسمت های حساس نرسد. بهترین راه برای شستن موتور سیکلت چیست؟ چه قسمت هایی از موتورسیکلت حساس تر است و بیشتر باید مراقب باشیم؟ اگر موتور سیکلت بعد از شستن روشن نشود، چه کاری باید انجام دهیم؟ در پایان این مقاله ، به همه این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

دلایل روشن نشدن موتورسیکلت بعد از شستشو

همانطور که قبلاً اشاره کردم ، خیس شدن قطعاتی که نباید در معرض آب قرار بگیرند ، می تواند دلیل اصلی روشن نشدن موتورسیکلت باشد . هنگامی که موتورسیکلت را با فشار می شویید یا فقط آب روی آن می ریزید ، قسمت های مختلف موتورسیکلت در معرض آب قرار می گیرد و ممکن است آب به سنسورها ، کلیدها یا اتصالات برسد که باعث می شود موتورسیکلت روشن نشود. برای اینکه بتوانید بهتر این موضوع را درک کنید، بگذارید کمی در مورد نحوه کار آن توضیح دهم.

از سوئیچ احتراق شروع می کنیم.سوئیچ را می چرخانید و کلید مخفی که روی دستع گاز قرار دارد را می زنید ، بسته به نوع موتورسیکلت ، باید صدای پمپ سوخت خود را بشنوید.

بعد ، کلاچ را می گیرید و دکمه استارت موتور را فشار می دهید و منتظر می مانید تا موتورسیکلت روشن شود. هنگامی که موتور روشن می شود ، انژکتورهای سوخت در حال سوخت گیری هستند و شمع ها در حال جرقه زدن هستند. پس از راه اندازی موتورسیکلت ، اطمینان حاصل کنید که در حالت خلاص قرار دارد ، کلاچ را رها کرده و سپس منتظر گرم شدن آن شوید یا به راه بیافتید.

سیستم هایی که باعث راه اندازی و روشن شدن موتورسیکلت می شوند قطعات متحرک زیادی دارند که هرکدام نقش بسیار مهمی در روشن شدن موتورسیکلت دارند. مثل شمع ها ، ورودی موتور ، پمپ بنزین، انژکتور سوخت یا کاربراتور و اتصالات استارت موتور.

آب به هر یک از این اجزا برسد تا زمانی که آب خشک نشود روشن شدن موتورسیکلت دچار اختلال خواهد شد هنگامی که تلاش می کنید تا موتورسیکلت خود را روشن کنید، ابتدا سعی کنید عیب یابی کنید تا بتوانید دلیل خرابی را مشخص کنید.

صدای پمپ بنزین را می شنوید؟ صدای استارت را می شنوید؟ آیا چیزی را مشاهده می کنید که نشان دهدموتورسیکلت خلاص است؟ آیا موتور هنوز هم ریپ می زند ؟ این ها سوالاتی است که می توانید بپرسید و به شما کمک می کند تا مشکل را همان ابتدا مشخص کنید

مشکلاتی که هنگام شستن موتورسیکلت ایجاد می شود ناامیدکننده است اما خوشبختانه نمی تواند آسیب چندانی به موتورسیکلت وارد کند و همیشه قابل پیشگیری است.

چطور می توانید موتور سیکلت خود را پس از شستشو روشن کنید؟

بسیار خوب، بگذارید بگویم بعد از اینکه موتورسیکلت خود را خوب شستشو دادید، همان اول کار سعی می کنید سوار موتور شوید و بروید، اما موتور سیکلت روشن نمی شود. چه کار می کنید؟

اولین کاری که توصیه می کنم انجام دهید این است که مطمئن شوید موتور سیکلت خشک است. این عامل ممکن است خیلی چرت و بی خود به نظر برسد، امادر موتورسیکلت شکاف های بسیاری وجود دارد که احتمالاً مرطوب هستند و شما از آنها بی خبر هستید.

صندلی را بردارید و زیر آن را کامل خشک کنید. اگر می دانید باتری یا جعبه فیوز شما کجا قرار دارد، کمی وقت بگذارید تا آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه قسمت های آن خشک است. اگر به پمپ باد دسترسی داشتید وسیله خوبی برای خشک کردن قسمت سوئیچ ها، وایر شمع، سوکت برق و کلیه ادوات برقی می باشد. ممکن است آب وارد کاربراتور نیز شده باشد به دلیل سنگین بودن آب در قسمت پایین کاربراتور قرار می گیرد که در این صورت باید پیچ تخلیه کاربراتور را باز کنید وبنزین داخل پیاله کاربراتور را تخلیه کنید و کاربراتور را تمیز کنید. همچنین می توانید کمی موتورسیکلت را تکان دهید تا ببینید آیا در قسمت هایی که نمی توانید ببینید آبی نشسته یا خیر.

اگر موتور سیکلت شما روشن نمی شود و به اندازه کافی وقت دارید ، بهتر است کمی صبر کنید تا خشک شود.  ممکن است مقداری آب به شمع یا فیلتر هوا وارد شده باشد. اگر موتورسیکلت بیرون است ، قبل از ادامه تلاش برای روشن کردن ، صبر کنید تا آفتاب آن را گرم کرده و خشک کند.

روشن نشدن موتورسیکلت ممکن است باعث نگرانی شما شود، اما شما باید صبور باشید. اینکه بدانیم دقیقا کدام قسمت موتورسیکلت خیس شده دشوار است، اما قبل از سوار شدن دوباره به موتورسیکلت بگذارید کاملا خشک شود به همین دلیل توصیه می کنم موتورسیکلت خود را روزی بشویید که نیازی به آن ندارید

اگر حتی پس از خشک شدن موتور سیکلت خود هنوز هم موتورسیکلت روشن نمی شود، باید سیستم استارت را بیشتر بررسی کنید. آیا باتری درست کار می کند؟ آیا موتور استارتر می چرخد اما موتور روشن نمی شود؟ آیا درون باک سوخت وجود دارد؟ آیا سوئیچ کلاچ مشکلی دارد؟

مهم ترین کار این است که همه قسمتهای موتورسیکلت را از ورودی تا کلاچ بررسی کنید و مطمئن شوید. سیم ها و فیوزها را بررسی کنید. اگر آب با یك قطعه تأمین كننده برق در تماس باشد، می تواند باعث ایجاد یك اتصال كوتاه شود كه در نهایت موجبسوختن فیوز و ببین و ترانزیستور می شود.

چگونه موتورسیکلت خود را به صورت درست و صحیح بشوییم؟

شستن موتور سیکلت ساده و آسان است، به شرطی که قبل از شروع اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. هنگام آماده سازی موتورسیکلت، مهم است که از قطعاتی که مستقیماً به جرقه زنی و الکترونیک مربوط می شوند، محافظت کنید

شما باید از قسمت ورودی موتور شروع کنید البته اگر به آن دسترسی دارید. می توانید برای جلوگیری از ورود آب از یک وسیله ساده مانند کیسه فریزر و نوار چسب استفاده کنید. این کار را برای باتری، فیوزها، ترانزیستور وکامپیوتر موتور نیز باید انجام دهید.

به اطراف موتورسیکلت خود نگاه کنید و ببینید آیا اتصالات الکتریکی دیگری در فضای باز وجود دارد یا خیر و آنها را نیز بپوشانید. نکته خوبی که من آموخته ام قرار دادن یک پارچه در پشت باک، بین باک و زین است.  با این کار آب پایین نمی آید و از بخش هایی که دسترسی به آن ها دشوار است عبور نمی کند. بهتر است موقع شستن شیر بنزین را نیز ببندید.

هنگامی که احساس کردید همه قسمت ها پوشیده شده است، می توانید موتورسیکلت را بشویید. من وقتی می خواهم یک موتورسیکلت را بشویم ، با یک شستشوی بسیار ساده شروع می کنم. من برای شستشوی موتورسیکلت خود از واشر فشار یا سطل استفاده نمی کنم. یک روش آسان برای انجام این کار استفاده از یک شلنگ باغی با نوعی اتصال دوش سبک است، تنها کاری که می خواهید انجام دهید شستشوی مواد زائد است

سپس یک سطل برداشته ، مقداری شوینده در آن بریزید و با آب مخلوط کنید تا کف کند. سپس از پارچه های میکروفیبر استفاده کنید و آنها را در سطل صابون بزنید و به آرامی روی موتورسیکلت بکشید. بعد از این که دستمال را از سطل بیرون آوردید اول خوب بچلانید تا آب زیادی به قطعات موتورسیکلت وارد نشود. به این ترتیب با دو تا سطل که یکی حاوی آب و دیگری حای کف است و با چند تا دستمال موتورسکیلت خود را کامل شستشو دهید و تمیز کنید.

بعد از اینکه احساس کردید موتورسیکلت تمیز شده ، می توانید از شلنگ استفاده کنید تا همه قسمت ها شسته شود، سپس با استفاده از چند دستمال دیگر آن را خشک کنید

خیلی مهم است که خیلی آرام و با ملاحظه موتورسیکلت خود را تمیز کنید. این امر نه تنها از پاشیدن آب در سطح آن جلوگیری می کند بلکه به ماندگاری رنگ نیز کمک می کند. در آخر نوبت به خشک کردن می رسد همه قسمت ها را خشک کنید الان باید حالتان خوب خوب باشد!

آیا شستن موتورسیکلت موجب خراب شدن آن می شود؟

تا زمانی که مراقب باشید شستن موتورسیکلت باعث خراب شدن آن نمی شود. اگر بی احتیاطی کنید و یهو آب به ورودی موتورسیکلت رسوخ کند، می تواند آسیب جدی وارد کند.

مراقب باشید و وقت بگدارید. عجله كردن وپاشیدن آب سر تا پای موتورسیکلت وسوسه انگیز است، اما به یاد داشته باشید که به هیچ وجه ارزش خطر و آسیبی را که ممکن است به همراه داشته باشد را ندارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر