نمره قبولی
شرکت TVS موتور به عنوان سومین تولیدکننده موتورسیکلت هند بهشمار میرود و محصولاتاش را به بیش از ۶۰ کشور دنیا صادر میکند. همچنین این شرکت با فروش سالانه 2.5 میلیون دستگاه و درآمد بیش از 1.6 میلیارد دلار در سال، در سالهای 2013 و 2014 در لیست 10 تولیدکننده برتر موتور جای گرفته است.
آپاچی RTR 180 یکی از موتورسیکلتهای خوشچهره با قیمت مناسب است که با تکیه بر این مزیتها، نسبت به رقبایش محبوبیت مناسبی در بازار ایران بهدست آورده. آپاچی NEW Face در 3 رنگ مشکی و سفید و قرمز در بازار ایران عرضه میشود. آپاچی 180 سیسی به خاطر ابهت و طراحی ظاهری خاصاش، طیف گستردهای از موتورسواران مبتدی را وسوسه میکند. از نظر آیرودینامیکی نیز در رتبه بسیار خوبی قرار میگیرد. چراکه قابهای جانبی این موتورسیکلت باد را به خوبی میشکنند و این خود نشان میدهد که کمپانیهای هندی چیزی از استانداردهای جهانی کم ندارند. زین آپاچی 180 کیفیت قابل قبولی دارد و سطح مناسبی از راحتی را برای هر 2 سرنشین تامین میکند.
با ورود دومین نسل آپاچی 180 به ایران، تعداد قابل توجهی از موتورسواران بهسوی آن جذب شدند، چراکه این نسخه ظاهری جذابتر و بهروزتر نسبت به قبل دارد. نسل اول آپاچی در زمینه طراحی حرف چندانی برای گفتن نداشت. اما مدل جدید این موتورسیکلت با تضاد رنگ مشکی و سفید و چراغهای کوچک زیبایش بیننده را به تحسین وا میدارد. رینگهای 6 بازویی مشکی در کنار انجین و اگزوز مشکیرنگ یک ترکیب چشمنواز را خلق کرده است. آپاچی جدید در قسمت انتهایی (دم) نیز پهنتر از مدل قبلی شده که این پهنا در قسمت عقب موتورسیکلت چه در مبحث پویایی، چه در مبحث زیبایی نقش بسزایی داشته است.
آپاچی جدید از هر نظر نسبت به مدل قبلی برتری دارد. البته ناگفته نماند که این موتورسیکلت ضعفهایی هم دارد که موجب نارضایتی خریداران میشود. اما کسانی که به دنبال سواری با موتورسیکلتهای با حجم موتور بالای 125 سیسی هستند و بودجهشان محدود است، ناگزیر به سراغ آپاچی 180 سیسی میروند. موتورسیکلتهای اینچنینی بیشتر به خاطر طراحی و چهره زیبایشان مورد توجه خریداران قرار میگیرند.
سقف سرعت آپاچی با این حجم موتور به 127 تا 136 کیلومتربرساعت میرسد (تجربه شخصی نگارنده)که البته وزن سنگین آن هم در این چابکی محدود بیتاثیر نیست.
سیستم تعلیق آپاچی با توجه به رنج قیمتی که در آن طبقهبندی میشود مناسب است. البته پس از استفاده طولانیمدت شاهد افت کیفیت شدید و تغییر چهره عجیب آن خواهید بود. به همین دلیل اکثر کسانی که استفادهشان از موتورسیکلت زیاد است، پس از یک سال استفاده از آپاچی، مدل روز را خریداری میکنند. بیشتر علاقهمندان به موتورسیکلت تصور میکنند محصولات TVS و باجاجسیکلت شباهت فراوانی با یکدیگر دارند. اما لازم است بدانید، هیچ شباهتی میان محصولات این 2 رقیب دیده نمیشود و هر کدام سواری مخصوص خود را دارند.
پنل کیلومترشمار آپاچی تلفیقی از صفحات آنالوگ و دیجیتال است بهطوری که شما دور موتور را بهصورت آنالوگ و دیگر پارامترها از جمله سیستم برق، بنزین و سرعت را بهصورت دیجیتالی مشاهده میکنید. یکی از آپشنهای جالب آپاچی ثبت بیشترین سرعتی است که به آن دست پیدا کردهاید. که این عدد برای موتورسیکلت مورد بررسی 133 کیلومتر است. البته نگارنده با نمونهای از این موتورسیکلت به سرعت 136 کیلومتر نیز رسیده است.
تایرهای استفاده شده در این موتورسیکلت مناسب است. اما بهتر بود با توجه به ترمزهای دیسکی عقب، تایر بهتری برای این قسمت انتخاب شود. چراکه در ترمزهای ناگهانی قسمت عقب موتور سر میخورد و برای راکب مشکل ایجاد میکند. در کل عملکرد نهچندان مناسب ترمز و کیفیت معمولی تایرها باعث میشود که زمان زیادی برای عادت به آپاچی نیاز داشته باشید. آپاچی در رفتوآمدهای شهری و ترافیک کاملا راحت است، اما زمانیکه به پیچهای تند میرسید باید دقت بیشتری در سواری با آن به خرج دهید.
عملکرد جعبه دنده آپاچی نسبت به پالس نرمتر است و راحتتر میتوانید آپاچی را خلاص کنید. اما عملکرد جعبهدنده برای پالس و آپاچی هنوز به مطلوبیت مناسبی نرسیده است. از طرفی انجین پالس عملکرد نرمتری دارد و دیرتر از آپاچی گذرش به تعمیرگاه میافتد. اما علیرغم اینکه آپاچی قطعات گرانقیمتتری از پالس دارد، در ایران از محبوبیت بیشتری نسبت به این موتورسیکلت برخوردار است.
قوای محرکه | تک سیلندر، چهارزمانه، هواخنک |
حجم اتاق | 177 سیسی |
قطر سیلندر در کورس پیستون | 58.8 در 62.5 میلیمتر |
نسبت تراکم | 9.5:1 |
سیستم استارت | الکتریکی، هندلی |
گیربکس | 5 دنده |
حداکثر گشتاور | 15.5 نیوتنمتر/6500 دور |
حداکثر توان | 17.3 اسببخار |
حداکثر توان واقعی | 15.2 اسببخار |
سیستم جرقه | تخلیه الکتریکی، CDI |
طول | 2085 میلیمتر |
عرض | 730 میلیمتر |
ارتفاع | 1105 میلیمتر |
فاصله بین 2 چرخ | 1326 میلیمتر |
وزن خالص | 139 کیلوگرم |
سیستم تعلیق جلو | تلسکوپی |
سیستم تعلیق عقب | زوج کمکفنر گازی |
ترمز جلو | دیسک 270 میلیمتری |
ترمز عقب | دیسک 200 میلیمتری |
لاستیک جلو | 17 اینچی 90/90 تیوپلس |
لاستیک عقب | 17 اینچی 110/80 تیوپلس |
ظرفیت باک | 16 لیتر |
متوسط مصرف سوخت | 3.2 لیتر در هر 100 کیلومتر |
حداکثر سرعت اسمی | 124 کیلومتربرساعت |
حداکثر سرعت ثبت شده | 133 کیلومتربرساعت |
حداکثر سرعت |