اتومبیلرانی از پرطرفدارترین ورزشهای جهان میباشد که در ایران چندین رشته را به صورت حرفهای دنبال میکنند از جمله ریس، دریفت، اسلالوم، کارپارک، کارتینگ، رالی و آفرود که البته هر کدام رشته جداگانه و حرفهای محسوب میشوند و رانندگان مخصوص خود را دارند.
در این مقاله از خودروبانک قصد داریم در مورد رِیس صحبت کنیم و بیشتر در مورد کلاسهای مختلف این رشته در ایران توضیح دهیم. رِیس یکی از رشتههای پرطرفدار اتومبیلرانی است که کلاسهای گوناگون دارد و در هر کلاس قوانین خاص خود را دارد. کلاسبندیهای ریس در ایران عبارتند از پژو 206 اختصاصی، پژو 405 استاندارد، BP، BP GT، GT1403 همگانی، توربو و آزاد.
اما قصد داریم در مورد یک نمونه خودروی واقعی در کلاس 405 استاندارد توضیحاتی بدهیم تا برای علاقمندانی که قصد دارند در این رشته شرکت کنند، متوجه شوند که چه تغییراتی را باید روی خودرو خود انجام دهند. خودروی مورد نظر ما پژو 405 است که با توجه به قوانین خاص مسابقه مالک خوش ذوق آن آقای سجاد فتوحی یکی از جوانترین رانندههای مسابقه، آن را زیر تیغ جراحی برده است.
نکات لازم برای حضور در مسابقات ریس
خودروی پژو 405 که در تصویر میبینید، نتیجه چند ماه تلاش مالک میباشد که آن را فقط به صورت استاندارد برای مسابقه آماده کرده است. در تمامی رشتههای اتومبیلرانی ایمنی حرف اول را میزند و خودرو باید به صورت اصولی ایمن شود.
ایمن سازی خودرو
چند قانون برای کلاس های ریس:
1. رول بار: لوله کشی که داخل اتاق انجام میشود برای ایمنی راننده است تا جان راننده را از خطرات احتمالی نجات دهد که با جوش دادن به اتاق وصل میشود و معمولاً این رولها با توجه به نقشهای که از قبل تهیه شده داخل کابین جوشکاری میشود.
2. صندلی: این صندلیهای مخصوص مانع تکانهای اضافی راننده میشود و راننده را در شرایط مختلف در حالت ثبات بیشتری قرار میدهد و باعث میشود تا راننده کنترل بهتری روی خودرو داشته باشد.
3. کمربند 4 قفله: این نوع کمربند که با توجه به صندلی نصب شده است، باعث امنیت و کنترل بیشتر راننده میشود و معمولاً هر نوع صندلی کمربندهای مخصوص خود را نیز دارد.
4. لاستیکهای ایرانی: یکی از نکات جالب این کلاس این است که در کلاس پژو 405 استاندارد طبق قوانین میبایست از لاستیکهای ایرانی استفاده شود.
شرایط حضور در مسابقات استاندارد ریس
در بالا موارد اولیه تغییرات لازم روی یک خودرو پژو 405 استاندارد را توضیح دادیم اما چند مورد دیگر هم وجود دارد تا بتوان نتیجه بهتری در یک مسابقه ریس گرفت و طبق قوانین این مسابقه نصب آنها مشکلی ندارد که می توانیم به استرس بار و یا کمک فنرهای مخصوص رِیس اشاره کنیم.
همانطورکه گفته شد، در کلاس استاندارد خودروها نباید در پیشرانه تغییراتی داشته باشند و موتور آنها باید استاندارد باشند.