تاریخ انتشار : 13 شهریور 1393
نمی دونم همه می دونن و رعایت نمی کنن یا اینکه هیچ کس نمی دونه کلا . روش صحیح دادن دنده معکوس رو میگم . سابقه نداشته پیش یه راننده بشینم و درست دنده معکوس داده باشه . همه باهاش یه مشکلی دارن .
اصلا انگار یه مدل کلاس کاری شده واسه راننده ها که دنده معکوس بدن . طرف یه جوری دنده معکوس میده انگار میخواد تو افق محو بشه . فکر میکنه دنده معکوس بده به یه موفقیتی تو رانندگی دست پیدا کرده ! در صورتی که اصلا احتیاجی به دنده معکوس نبوده ، به چشم دیدما .
مشکل با دنده ماشین فقط مربوط به دنده معکوس نیست ، کلا خیلی ها نمی دونن با دنده چجوری باید رفتار کنن .
طرف پشت چراغ قرمز بوده عجله هم نداشته ، ۴۸ ثانیه مونده تا چراغ سبز بشه زده تو دنده ، اگه ماشین جلویی خوش شانس باشه بوق نزنه وگرنه بوقش به دنده یکسره شده .
طرف دنده رو می خواد عوض کنه اول دنده رو جا میزنه بعدا کلاچ رو میگیره ، من دیگه هیچ حرفی ندارم .
طرف سربالایی امام زاده داوود رو با دنده ۵ میره ، با صدای تر تر ماشینشم حال میکنه فکر میکنه الان ماشینش یه تکنولوژی داره که ماشین بغلی نداره . به خدا !
طرف پشت ترافیکی که می دونه ۵ دقیقه دیگه هم وا نمیشه ماشینو خلاص نکرده و کلاچ رو تا ته فشار داده ، اعتقاد داره این کار واسه تقویت عضلات پای چپش خوبه !
طرف فکر کرده اگه دنده رو تو صدم ثانیه عوض کنه ، سرعت ماشینش بیشتر از ماشین بغلی میشه واسه همین هر روز تمرین مچ می کنه که بتونه زودتر دنده رو از ۲ به ۳ جا بزنه . اعتقادش اینه از تو سرعت از من حرکت 😀 .
طرف با دنده ۳ می خواد ۱۳۰ کیلیومتر بره . اعتقاد داره اگه بره دنده ۴ ماشین تنبل میشه ، انگار آدمه !
طرف یجوری دنده معکوس کشیده که سرنشینان از همه جا بی خبر ، فاز کشته شدن توسط داعش گرفتن !
دنده ماشین چیست ؟
دور موتور ماشین نمی تونه از یه حدی بالاتر بره چون به شدت گرم میشه و علیه راجعون . این یه محدودیت برای تمام موتورهای دنیاس . باید به کمک یه چیزی این دور موتور در محدوده ی مشخصی بمونه اما سرعت ماشین بیشتر بشه . این کار توسط دنده انجام میشه . حتما موقع گاز دادن به ماشین دیدید که دور موتور ( عقربه های جلوی داشبورد ) بالا میره . دور موتور به هزار گفته میشه . مثلا میگن الان دور موتور روی ۲ هست یا روی ۲۰۰۰ هست یعنی ۲۰۰۰ دور در دقیقه داره میچرخه . این دور موتور در اکثر ماشین ها نباید بیشتر از ۵۰۰۰ بشه و اگه مدت زیادی روی دور موتور بیشتر از ۵۰۰۰ بمونه احتمال سوختن موتور هست . ناحیه قرمز واسه همینه که هشدار بده . عکس زیر :
دورسنج موتور خودرو
یاد اون خانمه افتادم که یه ماشین اجاره کرده بود تو مقصد موتور ذوب شده تحویل داده بود . داستان این بوده که این خانم فکر می کرده ماشینی که اجاره کرده دنده اتوماتیک هست و تا جایی که می تونسته با دنده یک گاز داده 😀 البته این مسائل در مورد آقایون هم می تونه اتفاق بیفته نمونه های زندش رو هر روز تو سطح شهر می بینم . عدم رعایت قوانین رانندگی توسط آقایون خودش یه معضله و ربطی به مهارت هم نداره . به هر حال دنیا همینجوریه هر کی تو یه چیزی تخصص داره ، باید تمرین کرد دیگه .
موتور ماشین سوخته !
خودروهای فعلی اکثرا ۵ دنده هستن . دنده یک رو دنده سنگین میگن و به ترتیب سبک تر میشه . دنده ۲ و ۳ و … تا ۵ . هرچی دنده سنگین تر باشه زور و شتاب بیشتر میشه اما حداکثر سرعتی که میشه رفت کمتره .
جعبه دنده مجموعه ای از چرخ دنده های فلزی هست که به وسیله دسته دنده با همدیگه درگیر میشن . قطر هر کدوم از این چرخ دنده ها با هم فرق میکنه . قطر دنده ۱ از همه بیشتره و به ترتیب این قطر کمتر میشه . با ترکیب چرخ دنده ها با هم به گشتاورها یا سرعت های مختلفی می رسیم . تغییر سایز دنده ها باعث تغییر در سرعت کلی ماشین میشه .
چرخ دنده ها درون جعبه دنده یا Gearbox
دنده معکوس چیست ؟
دنده معکوس از اسمش مشخصه . یعنی اینکه از دنده سبک تر به دنده سنگین تر برید . چرا ؟ این مسئله بیشتر موقع بالا رفتن از سربالایی لازمه . موقعی که مثلا سربالایی بزرگراه یادگار امام رو با دنده ۴ دارید میرید . حس می کنید موتور داره صدای خفه شدن میده و دور موتور اومده بین ۱ و ۲ . اینجا لازمه که دنده معکوس بدید و از دنده ۴ به دنده ۳ بیاید که دور و قدرت موتور بیشتر بشه و سرعت ماشین افت نکنه . قصدم توضیح بیشتر نیست چون همه دیگه با دنده معکوس آشنا هستن .
روش درست دنده معکوس
روش صحیح دنده معکوس چیست ؟
قطعا موقعی که معکوس کشیدین دیدین که ماشین سرعتش کمتر میشه و یه ترمز یا شتاب منفی میگیره . تو این حالت صدای موتور هم بیشتر میشه . دلیلش اینه که دور موتور یه دفعه از ۲ میاد روی ۳٫۵ یا ۴ و ماشین به اصطلاح کله می کنه . اگه شما کاری کنید که این دور موتور قبل از ول کردن کلاچ تنظیم بشه دیگه این اتفاق نمیفته . برای اینکار ، وقتی می خواید دنده معکوس بدید باید حواستون باشه که تو چه شرایطی هستید ، دور موتور رو نگاه کنید و نسبت به سرعت ، پیش بینی کنید که اگه دنده کم بشه دور موتور روی چند میاد . حالا قبل از ول کردن کلاچ یه مقدار گاز بدید تا دور موتور بیاد بالا و بعدش کلاچ رو ول کنید . به همین سادگی . اینجوری حس روون بودن رانندگی بیشتر به سرنشینان خودرو منتقل میشه . متاسفانه اکثر افرادی که دیدم دنده معکوس میدن این نکته رو رعایت نمی کنن و یه دفعه کلاچ رو ول می کنن . واسه همین موقع دنده معکوس کله ی خودشون و دیگران میره تو شیشه جلو و بعدش می چسبن به صندلی . این مسئله مشکلات زیادی رو می تونه به همراه داشته باشه . یه اهرمی هست فکر می کنم بهش میگن ” میل محک ” ، اون بر اثر مرور زمان و دنده معکوس های نابجا و غلط در میاد و عملا ماشین شما با دو چرخه فرقی نمی کنه . میل لنگ و خود موتور و جعبه دنده و صفحه کلاچ و … با این کار داغون میشن . نکنید این کارها رو …
لازمه بگم که من هیچ تخصصی تو مکانیک ندارم حالا چه مکانیک سیالات چه مکانیک اتومبیل . فقط چیزهایی که دیدم رو میگم و توصیه می کنم ، حالا تصمیم با شماست . در واقع قصدم بیشتر فرهنگ سازی ( یادآوری ) بوده تا آموزش .
تجربه ثابت کرده مردم ایران رابطه دوستانه ای با عزرائیل دارن و اتفاقا دوست دارن عزرائیل یکی از سرنشینان ماشینشون باشه . واسه همین مسئله من خیلی تاکید نمیکنم چون تاثیر همسفری با عزرائیل خیلی بیشتر از توصیه های منه .
امیدوارم هر وقت که به ماشین تون دنده معکوس میدید یاد علم فردا و این مطلب بیفتید و اگه به خودتون فکر نمی کنید به فکر خریدار بعدی ماشین باشید. راستی دوستان ، پیشنهاد میکنم دوره های انگلیسی علم فردا رو تهیه کنید ، دنیاتون عوض میشه ! خیلی فرقه بین کسی که انگلیسی میدونه و نمیدونه !
حتما مطالب زیر رو هم بخونید
دنده عقب رفتن واسه خیلی از افراد کار سخت و آزار دهنده ایه به طوری که خیلی ها ترجیح میدن تو مساحت ۲ متر مربع ۵۰ بار ماشین رو عقب جلو کنن ( به اصطلاح سر و ته کنن ماشینو ) اما دنده عقب حرکت نکنن . من به شخصه…
ماشین های جدید همشون دارن بزرگتر و جادار تر طراحی میشن ، شهر ها هم دارن شلوغ تر میشن . توی شهری مثل تهران ، به قدری ترافیک و ازدحام زیاده که جای پارک می فروشن . خدا نکنه یه جای خالی پیدا بشه تا بخوای بجنبی 43 نفر کمین…
وقتی صحبت از ذخیره انرژی در وسایل نقلیه وسط میاد سریعا یاد خودروهای دوگانه سوز و یا الکتریکی می افتیم اما این مسئله در خودروهای سنگین کمی متفاوته چون اگر شما خودروی دوگانه سوز داشته باشید می دونید که وقتی روی گاز حرکت می کنید ماشین جون نداره…
تعداد ماشین های نه تنها کشور ما بلکه کل دنیا رو به افزایش است تقریبا می توان گفت از هر 3 نفر 1 نفر تجربه رانندگی رو در دنیا داره . فرقی نمی کنه مدل ماشین چیه مارکش چیه و با چه سوختی به حرکت در میاد مهم…
دوره آموزش زبان انگلیسی علم فردا
بیش از 27 ساعت آموزش ویدیویی به زبان فارسی
- ■ آموزش اصول تلفظ در زبان انگلیسی
- ■ آموزش انواع واژه ها + کاربرد و طرز استفاده از اونا
- ■ آموزش ساخت جملات پایه ای و مهم در زبان انگلیسی
- ■ آموزش استفاده از صفت ها در انگلیسی
- ■ آموزش زمان های مختلف
- ■آموزش جمله سازی با روش بسیار ساده!
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .
حمایت از علم فردا
نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا