موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

خواباندن موتور سیکلت

خواباندن موتور سیکلت

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 08 آذر 1399 ساعت 12:00

گروه جامعه- کورش شرفشاهی: در دو طرف چهار راه چند مامور ایستاده اند که چشمشان به دنبال موتورسیکلت هاست. به محض آنکه موتورسواری به چهارراه نزدیک می شود یکی از ماموران به سرعت دستش را به سوی سوییچ موتور می برد و پس از خاموش کردن آن، کلید را برمی دارد تا موتورسوار نتواند از صحنه فرار کند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ابتدا مدارک را می خواهد و اگر یکی از مدارک موتور ناقص باشد، آن را به سوی تریلر کفی می برد که به یک دستگاه وانت نیسان متصل است. در اطراف این تریلر پیر و جوان جمع شده اند و هر کدام به زبانی مشغول التماس هستند. جوانی می گوید: موتور امانت است. تو را به جان مادرت بی خیال ما شو! فرد میانسال دیگری می گوید: نانم را از این موتور در می آورم. به خدا توی پیک موتوری کار می کنم. اگر موتور را توقیف کنید امشب باید با دست خالی به خانه بروم. آخر مسلمون، جواب شکم گرسنه زن و بچه ام را چگونه بدهم؟ پیر مردی که موتور وسپایش را بالای تریلر گذاشته اند می گوید: اگر موتورم را بگیرید از کار و زندگی می مانم. خانمی که گویا ترک موتور همسرش نشسته بوده گوشه لباس مامور راهنمایی و رانندگی را گرفته و می گوید: مگر شما زن و بچه ندارید؟ خدا را خوش می آید که وقتی با زن و بچه ات جایی می روی، یک نفر وسیله ات را بگیرد و مجبور شوی پای پیاده به خانه برگردی؟

التماس موتورسوار ها

در این فضای خجالت آور التماس، که در یکی از چهارراه های اصلی شهر دل آدم را به درد می آورد، مامور راهنمایی و رانندگی بدون توجه به این همه التماس، خطاب به مامور درجه پایین تر فریاد می زند: بدو آن موتور را بگیر. دارد از دستمان فرار می کند. با دقت که نگاه می کنم، احساس می کنم که گوش جناب سروان از این التماس ها پر شده است! تریلر پر از موتور شده و به سوی آرامگاه ابدی موتور ها حرکت می کند تا زیر آفتاب و باران به آهن پاره تبدیل شوند. از این لحظه به بعد لحن مردم تغییر می کند. دیگر دلیلی برای التماس نیست و مردم شروع به ناله و نفرین می کنند و این شاید آخرین کاری است که می توانند در سوگ موتور هایشان انجام دهند.

تخلف راهنمایی و رانندگی

از جناب سروان می پرسم چرا این کار را می کنید؟ مگر حرفهایی که مردم می زنند را نمی شنوید؟ پاسخ می دهد: ما ماموریم و معذور. من وظیفه دارم هر روز یک تعدادی موتور توقیف کنم و اگر این کار را نکنم توبیخ می شوم. اگر گناهی باشد، مال آنهایی است که دستورش را داده اند. ناله و نفرین هم پای ما را نمی گیرد.این در حالی است که در ماده20 قانون جدید رسیدگی به جرایم رانندگی آمده است: قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت ها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت، تخلف محسوب می شود و مأموران موضوع ماده (2) این قانون موظفند، ضمن صدور قبض جریمه، برای توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار یک ماه اقدام کنند.در حالی موتورسیکلت ها به مدت 3 ماه توقیف می شوند که در ماده34 قانون جدید آمده است: پس از تصویب این قانون و تدوین آیین نامه ها و دستورالعملهای مربوطه، قوانین و مقررات قبلی مربوط به تخلفات راهنمایی و رانندگی لغو می شود.

هزینه سرسام آور برای ترخیص

اکنون انتقال موتورسیکلت ها به وسیله کفی هایی انجام می شود که متعلق به بنیاد تعاون نیروی انتظامی است اما نیسان وانتهایی که این کفی ها را بکسل می کنند متعلق به شرکتهای پیمانکاری است. ظرفیت این کفی ها 10 موتورسیکلت تعیین شده تا آسیب نبینند اما همواره بیش از این تعداد موتور در کفی ها بارگیری می شود. برای انتقال هر موتورسیکلت بین 5 تا 7 هزار تومان هزینه دریافت می شود و هزینه پارکینگ نیز شبی هزار تومان است. بنابراین اگر قرار باشد یک موتورسیکلت پس از 3 ماه ترخیص شود مالکش باید 100 هزار تومان بپردازد. مدارک لازم برای ترخیص نیز حضور مالک، سند و کارت موتور، بیمه نامه و برگه عدم خلاف است. موتور ها در پارکینگهای اطراف شهر متوقف می شود و لازم است مالک موتور برای رسیدن به این پارکینگ ها مبالغ قابل توجهی کرایه بپردازد.
آدمیزاد هم باشد، داغان می شود

نگهبان یکی از این پارکینگ ها در پاسخ به اینکه چرا موتورسیکلت ها به درستی نگهداری نمی شود با نشان دادن محوطه به خبرنگار ما می گوید: موتور ها زیر باران و آفتاب نگهداری می شود و هیچ سقف یا سایه بانی برای آن ها در نظر گرفته نشده است. اگر آدمیزاد هم سه ماه در این شرایط باشد داغان می شود. آفتاب رنگ موتور ها را از بین می برد و صندلی ها را می ترکاند. وی در پاسخ به اینکه برخی مالکان مدعی هستند وسایل موتور هایشان عوض می شود یا وسایلش را عوض می کنند می گوید: بنزین که زیر آفتاب می پرد. وسایل نیز موقع جابجایی موتور ها به همدیگر برخورد می کند و می شکند. اما تعویض قطعات تهمتی بیش نیست. وی می افزاید: مالکان موتور، برگه هایی دارند که قطعات سالم و آسیب دیده موقع توقیف در آن ذکر شده است. اگر هر کس ادعایی دارد بر مبنای آن برگه رسید می تواند شکایت کند و رسیدگی خواهد شد.اما عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اعلام اینکه ماموران راهنمایی و رانندگی در بعضی موارد خاص می توانند موتورسیکلت را توقیف کنند به خبرنگار ما می گوید: امروز با طرح و شیوه ای موتورسیکلت را توقیف می کنند که به هیچ وجه درست نیست و در بیشتر موارد به دلایل واهی موتور ها را توقیف می کنند.حجة الاسلام سیدمصطفی طباطبایی نژاد اضافه می کند: با توجه به اینکه بسیاری از موتورسواران به قانون عمل نمی کنند باید نسبت به این بی قانونی ها برخورد کرد.

با متخلفان برخورد شود

این نماینده مجلس با اعلام اینکه استفاده نکردن از کلاه ایمنی، سرعت غیرمجاز، حرکت مارپیچ، حرکت بر روی یک چرخ و بسیاری موارد دیگر منجر به مرگ موتورسواران می شود تأکید می کند: همه این موارد حکایت از آن دارد که باید به آن ها تذکر داده شود.عضو کمیسیون حقوقی قضایی با تاکید بر اینکه معمولا موتور سواران متخلف افراد تند و تیزی هستند گفت: این افراد از دست پلیس فرار می کنند و پلیس هم آن ها را رها می کند.طباطبایی نژاد با تاکید بر اینکه نباید نسبت به همه موتورسواران یکنواخت برخورد کرد، می افزاید: باید با آنهایی که متخلف هستند برخورد کرد، اما در مورد کسانی که واقعا از موتور استفاده درست می کنند و موتورشان برای امرار معاش است، با تذکر هم مشکل حل می شود.

موتور یا آهن پاره؟!

عضو کمیسیون حقوقی مجلس در ادامه می گوید: امروزه پلیس، موتور را متوقف و به پارکینگ راهی می کند اما بعد از سه ماه موتورسیکلت شبیه آهن پاره شده است.وی این نحوه توقیف موتورسیکلت ها را بسیار زشت توصیف و خاطرنشان می کند: در بسیاری از پارکینگ ها که ما دیدیم، موتور ها از بین رفته زیرا صاحبانشان موتور را رها کرده اند. طباطبایی نژاد تأکید می کند: باید به نوعی برنامه ریزی شود که هم بتوانیم متخلفان را مجازات کنیم و هم موتور ها به این شکل توقیف نشود زیرا راهنمایی و رانندگی با این رویه سرمایه های مردم را نابود می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر