موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

لرزش داخلی بدن

لرزش داخلی بدن

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 28 اردیبهشت 1400 ساعت 15:44

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

زمان مطالعه 7 دقیقه 1399/05/11

تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینااطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک خود درمانی نکنید. دریافت مشاوره آنلاین

به طور یقین برای هر فردی یک بار پیش آمده است که در هنگام گرسنگی شدید یا خواب‌آلودگی، احساس لرزش بدن از داخل را تجربه کند، لرزشی که بعد از برطرف شدن آن، نه در موردش فکر بیش‌تری می‌شود و نه پیگیری برای درمانش صورت می‌گیرد.

آیا می‌دانید علت لرزش بدن از داخل چیست و چرا به وجود می‌آید؟ آیا می‌تواند خطرناک باشد و باید درمان شود؟ این‌ها سؤالاتی هستند که ما را بر آن داشتند تا برای پاسخ به آن‌ها، این مطلب را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که این اختلال در بدن را که به دلایل مختلفی بروز می‌کند، بیش‌تر بشناسید.

لرزش بدن از داخل

ارتعاشات داخلی بدن -که به عنوان لرزش داخلی نیز شناخته می‌شود- مضر نیست، اما می‌تواند نگران‌کننده باشد. گاهی اوقات این لرزش‌ها بسیار خفیف و بدون علائم بوده و فقط توسط فرد احساس می‌شوند. گاهی اوقات نیز بسیار شدید با حرکات قابل مشاهده هستند و در زندگی روزمره‌ی فرد اختلال ایجاد می‌کند.

ممکن است فرد لرزش داخلی خفیف را در بازوها، پاها یا اندام‌های داخلی تجربه کند و گاهی این علائم آن قدر شدید شود که این لرزش در اندام‌ها قابل مشاهده باشد. لرزش بدن بسته به اتفاقات و بیماری‌هایی که هر فرد در زندگی‌اش تجربه کرده، متفاوت است.

این نوع واکنش می‌تواند در اثر اضطراب، تجربه‌ی یک واقعه‌ی استرس‌زا، تب، بی‌خوابی، قند خون زیاد، کافئین زیاد، برخی مسائل بهداشتی، واکنش به دارو یا مواد شیمیایی و تغییرات هورمونی در دوران یائسگی بوده و یا نشانه‌ای از بیماری حاد تا خفیف باشد.

همین حالا از بهترین پزشکان مشاوره بگیرید :

لرزش داخلی بدن روی میز تحقیقات

هنوز دلایل لرزش داخلی به خوبی شناخته نشده و علت‌های آن به صورت محدود مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، پزشکان معتقدند که این لرزها ناشی از همان عوامل عصبی لرزهای خارجی هستند.

یک مطالعه‌ی منتشرشده در سال 2017، ارتباطی بین لرزش و اضطراب اجتماعی را نشان داده است.

همچنین بعضي از محققان اظهار داشته‌اند كه برای تشخیص علت لرزش بدن از داخل باید به حرکات فيزيكي بدن فرد بیش‌تر توجه کرد.

نویسندگان یک تحقیق در سال 2016 اظهار داشته‌اند که احتمال دارد که لرزهای غیرمعمول داخلی بدن، علائم زودرس اختلالات حرکتی مانند پارکینسون، ام‌اس و حرکت پریشی باشند.

شایع‌ترین علل لرزش از داخل بدن

لرزش اساسی یا ترمور اسنشیال

شایع‌ترین علت لرزش مداوم و قابل توجه، یک اختلال سیستم عصبی به نام لرزش اساسی است. این لرزش‌ها هیج آسیبی به فرد و زندگی او وارد نمی‌کند، اما برای بسیاری از بیماران، لرزیدن غیرقابل کنترل فراتر از آسیب می‌رود، چرا که این حرکت ساده می‌تواند فعالیت‌های روزانه‌ی فرد را به چالش بکشد و همچنین اعتماد به نفس او را پایین آورد.

اضطراب

اضطراب احساس نگرانی است که بسته به نوع نگرش هر فرد به مکان‌ها و موقعیت‌ها، به دلایل متفاوتی دارد.

اگرچه اضطراب در شرایط تهدیدآمیز یک واکنش بیولوژیکی مفید است که با آزادسازی هورمون آدرنالین، باعث افزایش هوشیاری، افزایش قدرت عضلانی و توانایی فرار از خطر در فرد می‌شود؛ اما اگر این اتفاق به مدت طولانی برای فرد رخ دهد، لرزش‌ها شدید‌تر شده و تبدیل به یک اختلال اساسی در زندگی روزمره می‌شود.

هورمون آدرنالین انتهای عصبی را تحریک می‌کند‌ که آگاهی فرد را افزایش می‌دهد، اما در اندام‌های بدن باعث جریان خون شدید -به خصوص در پاها و دست‌ها- می‌گردد و لرزش را به همراه دارد؛ همچنین احساس آشکار اضطراب، لرز همراه با ضربان قلب سریع (تپش قلب)، تنگی نفس، خشکی دهان و گاهی درد قفسه‌ی سینه را در پی دارد.

سندرم تکانشی دست و لرزش بدن

این بیماری -که علت دقیق آن مشخص نیست- بعد از مدتی کار کردن با دستگاه‌ها و ابزارهایی که زیاد می‌لرزند، به وجود می‌آید. 10 درصد افرادی که با این دستگاه‌ها و ابزارها کار می‌کنند، به سندرم تکانشی دست مبتلا می‌شوند.

محققان اعتقاد دارند که این بیماری بر اثر آسیب‌های وارده به عروق و اعصاب دست ایجاد می‌شود.

ترک سیگار و داروهای مخدر و لرزش بدن

هر عملی که به مدت 21 روز در بدن انجام شود، تبدیل به عادت می‌شود. در این حالت، اصطلاحاً می‌گویند که فرد دچار اعتیاد شده است. زمانی که فرد اعتیاد خوب و بد خود را ترک می‌کند، بدن به دلیل از دست دادن مواد و توقف کاری که قبلاً به صورت روتین انجام می‌داد، دچار لرزش می‌شود.

به همین خاطر است که افرادی که داروهایی مانند داروهای خواب‌آور را ترک می‌کنند و یا در حال ترک سیگار هستند، لرزش بدن از داخل را تجربه می‌کنند.

قند خون پایین

افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، زمانی که انسولین یا قرص‌های درمانی خود را (مانند سولفونیل اوره) دیر دریافت می‌کنند، دچار لرزش بدن می‌شوند.

هیپوگلیسمی یا «هایپوس» از عوارض افت قند در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. علائم دیگر این مسئله شامل تعریق، احساس گرسنگی، تحریک‌پذیری، احساس بیماری، تاری دید و تپش قلب همراه با لرز در فرد ایجاد می‌شود.

کافئین

کافئین نیز مانند آدرنالین یک محرک است که سطح هوشیاری فرد را بالا برده و اعصاب وی را تحریک می‌کند. مصرف کافئین برای هوشیاری فرد و انجام کارهای روزمره بسیار مفید است، اما مصرف زیاد آن در یک دوره‌ی کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به لرزش بدن و تپش قلب شود.

داروها

از عوارض جانبی برخی از داروها، لرزش بدن است. این داروها عبارتند از داروهای ضد افسردگی، داروهای تسکین‌دهنده‌ی علائم آسم، داروهای اختلالات دوقطبی و داروهای صرع. این داروها باعث لرزیدن می‌شوند، به خصوص در دوره‌های اولیه‌ی مصرف.

داروهای محرک

مصرف کوتاه‌مدت داروهای مخدر و محرک می‌تواند باعث لرزش و سایر اختلالات حرکتی شود. اکستازی و آمفتامین‌ها جزو داروهای این دسته هستند. ممکن است پس از قطع مصرف آن‌ها، لرزش بدن ادامه داشته باشد.

ترک الکل

اگر به الکل وابسته باشید، ترک آن منجر به بروز علائم شدیدی از قبیل لرزش، اضطراب، سردرگمی، تعریق، تپش قلب و حتی تشنج می‌شود. حتی چند هفته پس از قطع نوشیدن الکل، لرزش بدن می‌تواند ادامه یابد.

الکل همچنین می‌تواند به مغز و مخچه -که وظیفه تعادل و هماهنگی حرکات را برعهده دارند- آسیب برساند.

بیماری پارکینسون

لرزش یکی از سه ویژگی اصلی بیماری پارکینسون است. بیش‌تر اوقات این لرزش روی دست و بازوی فرد بیمار تأثیرگذار است. این علامت -که گاهی نیز ممکن است در فرد رخ ندهد- در بعضی افراد با کندی حرکت و سفتی عضلات همراه است.

تیروئید بیش‌فعال

تیروئید بیش‌فعال نه تنها باعث لرزش در داخل بدن می‌شود، بلکه می‌تواند اضطراب، تپش قلب، تعریق، عدم تحمل گرما، اسهال و تنگی نفس را به همراه داشته باشد.

مولتیپل اسکلروز  (Multiple Sclerosis (MS))

از دیگر بیماری‌هایی که باعث لرزش می‌شوند، ام‌اس است. لرز در این بیماری جزو علائم اولیه نیست و ممکن است گاهی اوقات تا 11 سال بعد از بروز بیماری در فرد هم مشاهده نشود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

کمبود ویتامین، به ویژه ویتامین B1، می‌تواند منجر به لرزش شود. 

برای دریافت مشاوره از بهترین پزشکان همین حالا کلیک کنید :

اگر به سلامت جسم و روان خودت و عزیزانت اهمیت میدی و دنبال مقالات به‌روز و آموزنده هستی، اگر میخوای کلی چیز جدید بگیری و جواب سوالاتو پیدا کنی، یادت نره به مجله سلامت دکتر ساینا سر بزنی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر