موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نقص فنی مستمر

نقص فنی مستمر

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 08 تیر 1400 ساعت 07:44

نقص فنی در خودرو یکی از عوامل مهم ایجاد تصادف است که می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیر مالی و حتی جانی را در پی داشته باشد، که انواع مختلفی دارد به طور مثال اگر خودرو نقص فنی مستمر داشته باشد با اندکی توجه می‌توان از بروز حادثه جلوگیری کرد. در این مقاله قصد داریم ضمن تعریف نقص فنی و انواع آن به نحوه جبران خسارت هر یک بپردازیم:

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نقص فنی چیست و چه نقص‌هایی منجر به تصادف می‌شوند؟

هر نوع نقص یا تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله نقلیه که موجب کاهش ضریب ایمنی رانندگی و یا افزایش بیش از حد مجاز گازها یا آلاینده‌های هوا و یا آلودگی صوتی بشود، نقص فنی نامیده می‌شود.

عیب و نقص‌هایی که می‌توانند باعث بروز حادثه شوند کدام است؟

?? نقص در سیستم ترمز

?? نقص در سیستم چرخ‌ها

?? نقص در لاستیک‌ها

?? نقص در سیستم انتقال نیرو

?? نقص در سیستم سوخت رسانی خودرو

?? نقص سیستم ایمنی داخل خودرو

نقص فنی به دو دسته تقسیم می‌شود:

?? عیب و نقص فنی حادث

?? عیب و نقص فنی مستمر

تعریف عیب و نقص فنی حادث:

نقصی است که در هنگام رانندگی، به صورت آنی در وسیله نقلیه به وجود می‌آید و موجب تصادف می‌شود. و انتظار نمی‌رود رانندگان از آن اطلاع داشته باشند. مانند رد شدن خودرو از یک شی تیز هنگام رانندگی در شب که همین امر باعث ترکیدن لاستیک و حادثه می‌شود.

عیب و نقص فنی مستمر:

نقصی است که به مرور زمان در خودرو ایجاد می‌شود و راننده نیز از وجود آن مطلع است اما به دلیل بی‌توجهی اقدامی برای رفع مشکل نکرده وآگاهانه یا غیر آگاهانه رانندگی کند. در این موارد شخص راننده مسئول حوادث اتفاق افتاده می‌باشد. مانند راننده‌ای که از فرسوده بودن لاستیک خودروی خود مطلع است ولی آنها را تعویض نکرده است.

حال به نحوه پرداخت خسارت در مواجهه با نقص فنی مستمر و حادث می‌پردازیم:

خسارت مالی وجانی بیمه شخص ثالث:

در حوادثی که مقصر به علت نقص فنی حادث یا مستمر زیانی به جان و مال دیگری  وارد می‌سازد در هر صورت از محل بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود.


مطالب مرتبط: بیمه شخص ثالث؛ بیمه حوادث سرنشین و جبران خسارت راننده مقصر


خسارت های مالی بیمه بدنه:

?? نقص حادث: در هر صورت خسارت باید بعد از کسر کسورات قانونی پرداخت گردد.

?? نقص مستمر: در این موارد بعضی شرکت‌های بیمه خسارت به هر میزان که باشد به طور کامل غیر قابل پرداخت اعلام می‌کنند. در صورتی که این رویه به کل اشتباه است، باید قسمتی از پرداخت خسارت را حذف کند که دارای نقص فنی مستمر بوده نه کل خسارت خودرو را، اگر بیمه‌گری قرار است حوادث ناشی از نقص مستمر را غیر قابل پرداخت اعلام کند باید در شرایط خصوص در ظهر بیمه نامه درج کند.

بیمه‌بازار اولین و بزرگترین سامانه مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه ثالث، بیمه بدنه، بیمه زلزله و آتش سوزی و بیمه عمر است که به شما عزیزان کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. برای خرید بیمه به سایت بیمه‌بازار مراجعه کنید.

[تعداد: ۶   میانگین: ۴/۵]

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر