موضوعات وبسایت : آموزش آیین نامه رانندگی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

حقوق مربی آموزشگاه رانندگی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 08 آذر 1400 ساعت 10:17

تاريخ : سه شنبه بیست و نهم بهمن ۱۳۹۲ | 19:22 | نویسنده : علیرضا

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مشکلات مربيان آموزشگاه‌هاي رانندگي:   

اشتغال را بايد در فرصت‌هاي شغلي جستجو كرد و به هر فرصت شغلي زير مجموعه‌هايي افزود تا به اشتغالزايي بيشتر منجر شود و در اين راستا مي‌بايست با ورود هر كالايي به تعريف زير مجموعه‌هاي آن پرداخت. خودرو يكي از پرشاخه‌ترين كالاهاي حال حاضر جهان است و زيرشاخه‌اي كه مي‌تواند جذابيت داشته باشد شغل مربي‌گري رانندگي در آموزشگاه‌هاست.امروزه اگر هر فردي بخواهد پشت فرمان خودرو بنشيند بايد گواهينامه رانندگي داشته باشد و براي دريافت گواهينامه بايد پس از طي چندين ساعت آموزش و كسب مهارت لازم، آزمون بدهد و در صورت قبولي گواهينامه بگيرد اما آيا تا به حال از وضعيت مربيان آموزشگاه‌هاي رانندگي اطلاع كسب كرده‌ايم.يك مربي آقا از یکی از آموزشگاه‌هاي رانندگي میگفت كه طي 5 سال گذشته هنرجويان بسياري را به راننده تبديل كرده است اما دل پر دردي دارد و از نبود امنيت شغلي و بي‌توجهي مسوولان و مشكلات مربي‌گري فريادش به آسمان بلند است، به او مي‌گويم: بي‌مقدمه اگر يك بار ديگر متولد مي‌شدي باز هم شغل مربي‌گري آموزشگاه رانندگي را انتخاب مي‌كردي؟ او پاسخ مي‌دهد يك كلمه «نه».از او مي‌پرسم:


براي مربي‌ شدن چه كار بايد كرد؟

پاسخ مي‌دهد: پس از آنكه گواهينامه ی پايه 2 را گرفتي و ديپلم هم داشتي بايد زن بگيري و بروي به يكي از آموزشگاه‌هاي رانندگي تا به كانون آموزش رانندگي كه وابسته به راهنمايي و رانندگي است معرفي‌ات كنند و اين تازه اول كار است. ابتدا بايد آزمايشات سلامت جسماني و رواني را بگذراني، سپس آزمايش اعتیاد و بيماري‌هاي مسري همچون ايدز و هپاتيت را مي‌دهي، بعد برگه ی عدم سوءپيشينه از آگاهي مي‌گيري و از اداره ی اماكن هم بايد تاييديه داشته باشي و خلاصه پس از صرف هزينه‌هاي بسيار بايد 2 هفته در كلاس‌هاي كانون آموزش رانندگي شركت كني تا ياد بگيري چگونه آموزش بدي، همه ی اين موارد حدود 2 ماه طول مي‌كشد و حكم مربي‌گري را دريافت مي‌كني و به آموزشگاه معرفي مي‌شوي اما 4 ماه كه گذشته تازه مي‌فهمي چه غلطي كردي كه مربي شدي، چون هيچ كس قبولت نداره و هر كجا مي‌روي توي سرت مي‌زنند.
چه كساني توي سرت مي‌زنند؟
اولين ضربه ی تو سري را از رييس آموزشگاه مي‌خوري، يعني بيمه‌ات نمي‌كنند و بايد مطيع و فرمانبردار مطلق باشي آن هم در قبال ساعتي 6050 تومان.


مگر حقوق ثابت نداريد؟

كار در آموزشگاه به 2 صورت است يا از خودت ماشين داري و يا ماشين نداري، آن‌ها كه ماشين ندارند ساعتي 3000 تومان دستمزد مي‌گيرند و آن‌ها كه ماشين دارند ساعتي 6050 تومان كه خرج و مخارج ماشين بر عهده خودشان است.


مگر در آموزشگاه رانندگي قانون كار حاكم نيست؟

قانون آموزشگاه را صاحب آموزشگاه تعيين مي‌كند بدين معنا كه حقوق ثابت نداري، از بيمه ی تامين اجتماعي هم خبري نيست،مگر اینکه هزینه ی بیمه رو بصورت آزاد خودت بدی،عيدي،پاداش،سنوات آخر سال،حق اولاد،حق خواربار و مسكن، مرخصي‌هاي ساليانه ی یا حقوق و همه مزاياي قانوني براي مربي آموزشگاه رويايي بيش نيست. هر ساعت كه آمدي مزد مي‌گيري اما اگر مريض بشي، زن و بچه‌ات رو به قبله بشوند و صد تا مشكل ديگر هم كه داشته باشي بايد سر ساعت بيايي و آموزش بدهي.


همه آموزشگاه‌هاي رانندگي اين جوريه؟

تا جايي كه من مي‌دونم، اين قانون نانوشته ی همه آموزشگاه‌هاست. تا به حال از دارنده ی آموزشگاه‌ تقاضاي بيمه يا ساير مزاياي قانوني كرده‌اي؟آره میگه خودت هزینه ی بیمه رو بصورت آزاد پرداخت کن.


تا به حال شكايت هم كرده‌ايد؟

به كجا شكايت كنيم، اين كار همه‌اش خلاف قانونه، اما قانون از مربي آموزشگاه حمايت نمي‌كند.


از مشكلات آموزش بگو؟

از لحظه‌اي كه هنرجو پشت فرمان خودرو نشست؛ خطر، مربي و خودرو را تهديد مي‌كند كه همه‌اش هم متوجه راننده است و بزرگترين اين خطرها، تصادف است، به عبارت بهتر اگر هنرجو يكباره ترمز كند، از پشت مي‌زنند، اگر به چپ يا راست منحرف بشه و يا حواسش به جلو نباشه هم تصادف مي‌كنيم تازه اگر به تصادف منجر نشد، فحاشي و الفاظ ركيكي است كه از جانب راننده‌ها نثارمان مي‌شود، انگار كه خودشان از شكم مادر راننده بودن و بعضیها که اصلا به تابلوها و ماشین های تحت آموزش رانندگی نگاه نمیکنند از چپ و راست هر کجا رسی سبقت میگیرن.


هزينه تصادفات به عهده كيست؟

كوچكترين تصادفي كه بشه، هنرجو ما رو نمي‌شناسه و همون جا پياده مي‌شه و دنبال كارش مي‌ره. در اين حالت مربي مي‌ماند و بيكاري ايامي كه صرف تعمير خودرو مي‌شود.


هنرجوها چه برخوردهايي دارند؟

همه جا خوب و بد وجود داره. هنرجوي كم استعداد داريم كه بايد جلسه ی اضافه  تمرين كند و هنرجو هم داريم كه راننده است.


هنرجو چقدر بايد تمرين كند و تكليف هنرجويان كم استعداد چيست؟

راهنمايي و رانندگي هنرجو را در مقابل مربي قرار داده است. دوره آموزش 10 جلسه دو ساعته است كه اغلب كافي نيست. وقتي هم براي هنرجو ساعت اضافه مي‌زنيم بهش برمي‌خوره و به خيال اينكه خودش افلاطونه، مربي را به كم كاري متهم مي‌كنه و زمین و زمان رو بهم میریزه.


تشكلي براي حمايت از مربيان آموزشگاه‌ها وجود ندارد؟

کانون مربيان آموزشگاه‌هاي رانندگي داريم كه جلساتي هم كه تشكيل مي‌شود به مباحث و مشكلات مربيان و بررسي راهكارها منجر نمي‌شود و حق و حقوق مربی به موقع پرداخت نمیشود.


با بنزين چه مي‌كني؟

 خودروهای دوگانه 200 ليتر و خودروهای تک گانه 300 لیتر سهميه بنزين داشتیم كه متاسفانه این سهمیه از ماه قبل حذف شد و 60 لیتر شارژ شد که باید بنزین 700 تومانی  آزاد بزنیم در صورتیکه قیمتها تغییری نکرد، اما بهتر بود مسوولان واقع بینانه فکر میکردند و سهمیه رو حذف نمیکردند.


از لوازم يدكي و كمك‌هاي ديگر چه خبر؟

كانون آموزش رانندگي شاید در بعضی شهرهای بزرگ با شرايط نقد و اقساط خودرو بدهد اما از تعاوني قطعات يدكي و لوازم ارزانتر خبري نيست. تعاوني ديگر هم نداريم با وصف اينكه اكثر مربيان مستاجر هستند اما همين انجمن صنفي مربيان هم تعاوني مسكن يا تعاوني مصرف تشكيل نداده است خلاصه كه مربي آموزشگاه رانندگي يعني صفر.

يكي ديگر از مربيان خانم آموزش رانندگي میگوید.

 او كه همسر خود را سال‌ها پيش از دست داده مسووليت نگهداري 2 فرزندش را نيز بر عهده دارد به عبارت بهتر هم نان‌آور خانواده است و هم بايد مديريت كند.


خانم از شغل مربي‌گري رانندگي رضايت داريد؟

اگر قرار باشد از صبح تا شب با اين همه سر و صدا، جنگ اعصاب و هنرجوياني كه بايد راننده بشوند دست و پنجه نرم كني و تازه وقتي به خانه مي‌روي به جاي آنكه با محيط آرام خانه روبه‌رو شوي آشپزي و نظافت كني و ببيني خانه‌ات چه كم دارد، آنوقت از هر چي ماشين و رانندگي بيزار مي‌شوي.


درآمد مربي‌گري چقدر در زندگي شما اهميت دارد؟

كار مي‌كنم كه محتاج هر كس و ناكسی نباشم. خدا هم كمكم مي‌كنه، اما روزگار به واقع بي‌رحم است. از صبح تا شب با هواي آلوده توي گرما و سرما زحمت مي‌كشیم آن وقت سر ماه صاحبخونه کرایه میخواهد. بيمه هم كه نيستیم و اگر بچه‌مون سرما بخوره يك روز كه از كارمون مي‌مونيم درآمد 2 روزمون رو هم بايد به دوا و دكتر بديم.
این خانم مشكلات بسياري دارد اما ترجيح مي‌دهد بيش از اين را ننويسم و مي‌گويد: اگر چه مشكلاتم فراوان است اما دلم نمي‌خواهد پيش همه سفره ی دلم را باز كنم، كار مي‌كنم كه زير بار منت و ترحم نباشم البته بي‌تفاوتي‌هاي مسوولان به مربيان رانندگي هم غيرقابل انكار است و بايد هر چه زودتر فكري به حالمون بشه.
یکی دیگر از مربیان مرد هم که شرايطي مشابه بقيه مربيان دارد يعني قانون در موردش اجرا نمي‌شود، بيمه نيست و مزاياي نيروي كار را دريافت نمي‌كند.


آقاي عزیز مربي‌گري آموزشگاه رانندگي يعني چه؟

مربي‌گري يعني اينكه رييس دانشگاه، نيروهاي نظامي و انتظامي و خلاصه همه ی اقشار جامعه را آموزش بدي اما اينقدر برات ارزش قائل نباشند كه مزاياي قانوني يك انسان را بهت بدهند.


مزاياي قانوني يك انسان چيست؟

اگر موقع وضع حمل همسرت باشه و پس‌انداز هم نداشته باشي و محل كار هم بيمه‌ات نكرده باشد تازه مي‌فهمي كه به اندازه ی آدم  حسابت نكردند، چرا نبايد بيمه باشيم، و چرا مزاياي شغلي بهمون تعلق نمي‌گيره؟


الان وضعت چطوره؟

يك ماشين قسطي خريدم كه هنوز چند سال از اقساطش باقي مونده، با 3 تا بچه و در حال حاضر مستاجر و ساعت‌هاي آموزش كه پر نمي‌شه و به ناچار براي جبران عقب‌ افتادگي مي‌رم مسافركشي، از 7 صبح كه مي‌زنم بيرون تا 12 شب جون مي‌كنم، باز هم جاي خالي دارم، حالا شما بگيد «اين چه وضعيته، آيا به اين وضع زندگي انساني مي‌گن؟»يك مقدار كه فكر مي‌كنم، مي‌بينم وضع خرابه، اما براي اينكه يك طرفه به قاضي نرفته باشم تا راضي برگردم با يكي از دارندگان آموزشگاه رانندگي تماس مي‌گيرم و گزارش را برايش مي‌خوانم. قبول مي‌كند اما به شرطي حاضر به اظهار نظر مي‌شود كه نامي از آموزشگاهش نياوريم. پس از اينكه شرح حال مربيان را توضيح دادم پرسيدم:

 
وضع مربيان آموزشگاه‌هاي رانندگي تا اين حد به هم ريخته است؟

همه اين موارد هست، در مورد بيمه بايد بگم كه هر وقت مربي مراجعه كند او را براي بيمه خويش‌فرما به سازمان تامين اجتماعي معرفي مي‌كنيم اما اين نوع بيمه بسياري مزايا را ندارد به اضافه اينكه بايد فرانشيز درمان هم بدهند، به همين دليل مربيان بيمه اجباري مي‌خواهند و چون تعهدي در قبال مربيان نداريم بيمه اجباري نمي‌كنيم.


منظور از تعهد چيست؟

مربي‌گري يك جور پيمانكاري است مثل اينكه شما بخواهيد يك منطقه را گودبرداري كنيد و به يك لودر و چند تا كاميون پيمان مي‌دهيد كه اين كار را در قبال دستمزد معين انجام دهند. مربيان رانندگي نيز مالك خودرو هستند و از آن‌ها مي‌خواهيم در قبال ساعتي 2 هزار تومان به هنرجو آموزش بدهند.


بسياري از مربي‌ها كه مالك‌ خودرو نيستند؟

هيچ خودرويي به آموزشگاه تعلق ندارد بلكه خودروهاي آموزشگاه نيز متعلق به اشخاص است و آن‌ها مربي مي‌گيرند و حقوق مربي را مي‌دهند.


مربيان از نداشتن امنيت شغلي و دستمزدهاي پايين گلايه دارند؟

آموزشگاه، مربي را به شهرك آزمايش معرفي و سپس قرارداد يك ساله منعقد مي‌كند در اين مدت اگر تخلفي از مربي سر بزند و يا تعهدات خود را انجام ندهد، مالك آموزشگاه به ادامه ی همكاري پايان مي‌دهد و مربي را به آموزشگاه ديگري معرفي مي‌كند بنابراين مربي بايد خودش را با آموزشگاه هماهنگ كند. در مورد دستمزد نيز بابت هر 2 ساعت آموزش، مبلغ 17300 تومان مي‌گيريم كه 12100 تومان را به مربي و مالك خودرو و الباقی را براي آموزشگاه برمي‌داريم.


اين دستمزد كفايت مي‌كند؟

متاسفانه با توجه به استهلاک خودرو در امر آموزش و حذف سهمیه ی بنزین و افزایش دستمزد مكانيك و لوازم يدكي ماشين قیمتها پایین میباشد.


اقدامات قانوني و طرح دعوي در مراجع دولتي داشته‌ايد؟

كانون آموزشگاه‌هاي رانندگي اعتراض خود را به شهرك آزمايش تسليم كرده و شهرك آزمايش نيز اين درخواست را به وزارت كشور داده اما وزارت كشور با افزايش دستمزد مربيان مخالف مي‌كند بنابراين ملاحظه مي‌كنيد كه آموزشگاه‌ها نقش زيادي در مشكلات مربيان ندارند و مصوبات قانوني براي حمايت از مربيان آموزشگاه‌ها نياز است.
قابل توجه بازدید کنندگان محترم من چون از قیمتهای استانها و شهرهای دیگه اطلاع نداشتم قیمت شهرستان گناباد را نوشتم.
گفتگو : كورش شرف شاهي




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر